handdator

Visa fullständig version : Hur effektiva är raka marklyft?


Barbastark
2008-08-19, 20:23
Hej!

Det är en sak jag undrar över raka marklyft. Om jag inte skulle veta någonting om det och för första gången se någon utföra raka marklyft så skulle jag garanterat tro att det var en solklar rygg övning. Men saken är ju att det tydligen är en baksida lår övning.

Det jag undrar över är hur effektiva de egentligen är då man knappt böjer benen som hamstrings egentliga syfte väl ändå är, utan man strå i stort sett helt rakt med benen.

Efter allt snack med att utföra övningar i musklernas hela rörelseomfång får inte jag ihop med raka marklyft. Hur bra bygger denna övning egentligen då det enligt mig är mer lik statisk träning eller stretching.

jwzrd
2008-08-19, 20:26
Hej!

Det är en sak jag undrar över raka marklyft. Om jag inte skulle veta någonting om det och för första gången se någon utföra raka marklyft så skulle jag garanterat tro att det var en solklar rygg övning. Men saken är ju att det tydligen är en baksida lår övning.

Det jag undrar över är hur effektiva de egentligen är då man knappt böjer benen som hamstrings egentliga syfte väl ändå är, utan man strå i stort sett helt rakt med benen.

Efter allt snack med att utföra övningar i musklernas hela rörelseomfång får inte jag ihop med raka marklyft. Hur bra bygger denna övning egentligen då det enligt mig är mer lik statisk träning eller stretching.

Det fetstilta illustrerar var du har fel. En mindre del av hamstring fäster på ett sätt som gör att den enbart utför bencurl-rörelsen. Resten sträcker även höften och är oerhört stark i det momentet. Raka marklyft och good mornings är båda oerhört effektiva övningar för hamstring (och även röven och ryggen).

skaparn
2008-08-19, 20:29
Har du testat att köra ett antal på varandra följande set raka mark?

Man känner ganska direkt att det tar i baksidan lår när man utför dessa enligt konstens alla regler och den träningsvärk man kan få efteråt är inte av denna värld (även om träningvärk kanske inte alltid är den optimala garanten för bra resultat)

ChrisDEFC
2008-08-19, 20:40
har själv haft en tendens att få mer träningsvärk i ryggen än vanliga mark, detta kan dock bero på att jag ofta kör rakmark nån enstaka dag efter mark och därför inte helt återställd. men det tar riktigt bra på baksida lår och är min favoritövning för baksida lår!

Barbastark
2008-08-19, 20:42
Det fetstilta illustrerar var du har fel. En mindre del av hamstring fäster på ett sätt som gör att den enbart utför bencurl-rörelsen. Resten sträcker även höften och är oerhört stark i det momentet. Raka marklyft och good mornings är båda oerhört effektiva övningar för hamstring (och även röven och ryggen).

Så om vi säger att jag enbart kör raka marklyft så tränas knappt alls den del av hamstrings som böjer benet utan bara den som böjer i höften och därmed måste jag köra både raka och curls för att träna hela hamstrings?

jwzrd
2008-08-19, 20:44
Så om vi säger att jag enbart kör raka marklyft så tränas knappt alls den del av hamstrings som böjer benet utan bara den som böjer i höften och därmed måste jag köra både raka och curls för att träna hela hamstrings?

Ja. Lårcurls tränar hela hamstring men jag tycker att hamstring utvecklas bättre av en kombo. Raka marklyft tränar även adduktorerna och röven vilket är nog så viktigt för en vettig utveckling.

Flickan
2008-08-19, 20:53
Smyger in här och frågar något litet och obetydligt:

Det finns marklyft. Och så finns det raka marklyft.
När man gör raka marklyft böjer man inte på knäna,
det gör man däremot när man gör 'bara marklyft'.
So far so good.

Men s.k. stela marklyft... är det samma sak som raka marklyft?

Alla trådar mår bra av en söt newbiefråga... :em:

Jontelito
2008-08-19, 20:57
Man ska alltså inte böja knäna alls när man utför raka marklyft? Gäller samma sak för goodmornings?

jwzrd
2008-08-19, 21:00
Smyger in här och frågar något litet och obetydligt:

Det finns marklyft. Och så finns det raka marklyft.
När man gör raka marklyft böjer man inte på knäna,
det gör man däremot när man gör 'bara marklyft'.
So far so good.

Men s.k. stela marklyft... är det samma sak som raka marklyft?

Alla trådar mår bra av en söt newbiefråga... :em:

Den där frågan är öppningen på ett riktigt näste av hårklyverimöjligheter. Stela marklyft innebär att man inte ändrar knävinkeln, raka innebär att man har (i princip) raka ben. Vissa (och de har väl rätt egentligen) tränar den övningen med helt utsträckta/översträckta ben. Till det hela kommer sen hur olika personer gör med böjning i höft kontra/tillsammans med böjning i hela ryggen. Vill man så kan man dividera tills man svälter.

Personligen tycker jag det Bästa(tm) är att ha nästan helt raka ben, tillåta ett litet litet rörelseutslag i knäna för att göra övningen lite "mjukare" samt att inte ha någon eller endast en minimal rörelse i ryggen/midjan. All rörelse ska ske i höften genom att den först skickas ut rakt bakåt tills det stramar friskt och sen tillbaka.

jwzrd
2008-08-19, 21:01
Man ska alltså inte böja knäna alls när man utför raka marklyft? Gäller samma sak för goodmornings?

Ska är en musikstil och bör inte blandas ihop med träning. Träna gör man som man vill. (Se mitt tidiare inlägg).

Flickan
2008-08-19, 21:01
Jontelito skrev: Man ska alltså inte böja knäna alls när man utför raka marklyft? Gäller samma sak för goodmornings?

Oh my God... what have I done... Gå inte till gymet och ta livet
av dig nu, jag skulle aldrig kunna leva med det på mitt samvete.
Utav vad jag kunde se på filmerna i övningsbanken så är det så, ja...
men jag vill inte lova något. Goodmornings? Är det någon bulkigare
form av solhälsningen?

Oh no oh no... mods come and save us!

ArcTiC
2008-08-19, 21:16
...Man känner ganska direkt att det tar i baksidan lår när man utför dessa enligt konstens alla regler och den träningsvärk man kan få efteråt är inte av denna värld (även om träningvärk kanske inte alltid är den optimala garanten för bra resultat)

När jag kör raka marklyft så känner jag knappt att baksida lår aktiveras men dagarna efteråt så kommer träningsvärken som ett brev på posten.

Flickan
2008-08-19, 22:06
Tack för svaret jwzrd! :)
Det var faktiskt ett bra svar.

ChrisDEFC
2008-08-19, 22:15
jag kör åxå alltid med lätt böjda knän men försöker låsa dom och ha samma lilla böjning genom hela rörelsen så jag inte jobbar med resten av benen. tycker det är svårare att hålla korsryggen rak om jag ska benen helt stela och raka.

Fredrik_S
2008-08-19, 22:28
Tidigare har jag trott att det är lika med döden att böja ryggen i raka ben marklyft men har börjat kominera genom att böja ryggen när höften inte går att flexa mer. Tycker då att man får fin kombination av träning av hamstrings och ryggen.

Timme
2008-08-19, 22:38
Ska är en musikstil och bör inte blandas ihop med träning. Träna gör man som man vill. (Se mitt tidiare inlägg).

En riktigt skön musikstil dessutom :thumbup:

Martin Löwgren
2008-08-20, 19:34
Det fetstilta illustrerar var du har fel. En mindre del av hamstring fäster på ett sätt som gör att den enbart utför bencurl-rörelsen. Resten sträcker även höften och är oerhört stark i det momentet. Raka marklyft och good mornings är båda oerhört effektiva övningar för hamstring (och även röven och ryggen).
+1

Många som missar de och tror att ischiocrurale endast har funktioner över knäleden.