handdator

Visa fullständig version : efter träningen..


pengarmannen
2008-08-19, 17:36
Hej jag undrar bara om jag tex äter middag 17.00 och bestämmer mig för att fara och styrketräna vid 18.00, räcker det om jag äter en banan efter eller ska jag ta ett mindre mål som tex gröt eller ett par mackor? :)

King Grub
2008-08-19, 17:37
Det är protein som vänder vänder katabolism till anabolism efter styrketräning. Ju fortare du tillför aminosyror/protein, desto bättre. Tillskott eller proteinrik mat är upp till dig.

pengarmannen
2008-08-19, 17:46
Det är protein som vänder vänder katabolism till anabolism efter styrketräning. Ju fortare du tillför aminosyror/protein, desto bättre. Tillskott eller proteinrik mat är upp till dig.

Men eftersom jag har ätit middag 17.00 borde det väl inte vara så bra att äta mat igen när jag kommer hem? Tror du inte att en banan räcker? För det blir det sista jag äter under kvällen

Andy.da.wohoo
2008-08-19, 17:52
Det är protein som vänder vänder katabolism till anabolism efter styrketräning. Ju fortare du tillför aminosyror/protein, desto bättre. Tillskott eller proteinrik mat är upp till dig.

Hur viktigt är det med kolhydrater då? Har fått för mig av andra att man helst ska få i sig kolhydrater och inte protein efter ett pass. Annars så skulle man inte få lika stora ökningar?

Eddie Vedder
2008-08-19, 17:54
Hur viktigt är det med kolhydrater då? Har fått för mig av andra att man helst ska få i sig kolhydrater och inte protein efter ett pass. Annars så skulle man inte få lika stora ökningar?

Kolhydrater är primärt för att påverka återhämtningen och ge gynnsamma förutsättningar inför nästa pass för samma muskler, d.v.s. lagra in kolhydrater i musklerna snabbt. Dels har kolhydraterna viss antikatabol effekt men framför allt är det som sagt energi, närmare bestämt den primära energikällan för intensiv träning och eftersom den inlgringen är som mest effektiv just efter att muskeln ansträngts så är det ju ett lämpligt läge att fylla på som bäst just då.:)

King Grub
2008-08-19, 17:55
Vändningen från katabolism till anabolism efter styrketräning beror främst på stimulans av proteinsyntesen, inte minskning av proteinnedbrytningen.

Det är aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Kolhydrat behövs inte för att aminosyrorna skall utöva maximal anabol stimulans efter styrketräning.

Protein är det viktiga efter styrketräning för att vända nedbrytning till uppbyggnad, inte kolhydrat.

Kolhydrat har en liten effekt på proteinbalansen via antikatabola mekanismer, men den effekten är minimal jämfört med aminosyrornas, och dessutom fördröjd.

Kolhydrat efter styrketräning har som främsta uppgift att åstadkomma återsyntes av muskelglykogen, men är absolut inte viktigare än protein för att vända proteinbalansen till positiv och stimulera muskeluppbyggnad. Det är aminosyror, och nära nog enbart aminosyror, som sköter det.

Men eftersom jag har ätit middag 17.00 borde det väl inte vara så bra att äta mat igen när jag kommer hem?

Självklart är det bra att äta efter träning.

Tror du inte att en banan räcker? För det blir det sista jag äter under kvällen

Nej, det räcker inte. Din träning kommer att vara nedbrytande, inte uppbyggande.

machine gun
2008-08-19, 18:03
Men om man äter middag en timme innan träning har ju middagen inte ens hunnit lämna magsäcken tills dess, så då måste ju kroppen kunna använda sig av den energin även efter träning.

3.1415926535
2008-08-19, 18:04
Varför inte lägga middagen efter träningen, eller ta något proteinrikt mellanmål efteråt?

En banan innehåller inte så mycket protein, men en del kolhydrater som hjälper återhämtning, men det är en annan sak.

pengarmannen
2008-08-19, 18:07
Vändningen från katabolism till anabolism efter styrketräning beror främst på stimulans av proteinsyntesen, inte minskning av proteinnedbrytningen.

Det är aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Kolhydrat behövs inte för att aminosyrorna skall utöva maximal anabol stimulans efter styrketräning.

Protein är det viktiga efter styrketräning för att vända nedbrytning till uppbyggnad, inte kolhydrat.

Kolhydrat har en liten effekt på proteinbalansen via antikatabola mekanismer, men den effekten är minimal jämfört med aminosyrornas, och dessutom fördröjd.

Kolhydrat efter styrketräning har som främsta uppgift att åstadkomma återsyntes av muskelglykogen, men är absolut inte viktigare än protein för att vända proteinbalansen till positiv och stimulera muskeluppbyggnad. Det är aminosyror, och nära nog enbart aminosyror, som sköter det.



Självklart är det bra att äta efter träning.



Nej, det räcker inte. Din träning kommer att vara nedbrytande, inte uppbyggande.


Jag åt middag 18.00 och ska fara och träna nu, känner mig fortfarande mätt och jag tror inte jag kommer vara hungrig efter träningspasset, anser du inte att det räcker med en banan eftersom jag åt middag bara 2-2.5h innan. Kanske en banan och en filtallrik?

King Grub
2008-08-19, 18:07
anser du inte att det räcker med en banan eftersom

Det har jag redan svarat på.

pengarmannen
2008-08-19, 18:08
Men om man äter middag en timme innan träning har ju middagen inte ens hunnit lämna magsäcken tills dess, så då måste ju kroppen kunna använda sig av den energin även efter träning.

Brukar vanligtvis göra det, men inte alltid jag hinner. Vad är bra att äta som är protienrikt efteråt? ;p

King Grub
2008-08-19, 18:09
Men om man äter middag en timme innan träning har ju middagen inte ens hunnit lämna magsäcken tills dess, så då måste ju kroppen kunna använda sig av den energin även efter träning.

Proteinsyntesen efter träningen är inte beroende av energi, utan av snabba tillflöden av essentiella aminosyror i blodet.

machine gun
2008-08-19, 18:12
Proteinsyntesen efter träningen är inte beroende av energi, utan av snabba tillflöden av essentiella aminosyror i blodet.

Det finns troligtvis aminosyror i maten man åt också. Man lär ju inte få ut aminosyrorna som redan ligger i magsäcken sen middagen fortare bara för att man tillför ytterligare protein?

Jag äter själv alltid efter träning, eftersom jag blir helt yr annars ;) Men det är ändå intressant att resonera kring.

King Grub
2008-08-19, 18:13
Resistance exercise is a powerful stimulus to augment muscle protein anabolism, as it can improve the balance between muscle protein synthesis and breakdown. However, the intake of food during post-exercise recovery is necessary for hypertrophy to occur. Therefore, athletes need to ingest protein following exercise to attain a positive protein balance and maximise their skeletal muscle adaptive response.

Sports Med. 2007;37(10):895-906. Nutritional interventions to promote post-exercise muscle protein synthesis.

machine gun
2008-08-19, 18:19
Jag vet att man måste få i sig protein och kolhydrater efter träning, men kan man alltså inte på något sätt dra nytta av mat som redan skvalpar runt i magsäcken sen innan passet?

Snorkelfarsan
2008-08-19, 19:22
jag undrar också.. Det borde väl gå om det inte är så att maten som redan ligger i magsäcken inte fyller exakt samma funktion som den som intas direkt efter träning. Kanske har någonting att göra med hormoner som utlöses i samband med träning. Låter konstigt.. King Grub, kan du förtydliga detta?

Andy.da.wohoo
2008-08-19, 20:14
Proteinsyntesen efter träningen är inte beroende av energi, utan av snabba tillflöden av essentiella aminosyror i blodet.

Så att ta en proteindryck direkt efter passet och en banan ca en timme efter träning vore "Opti"?:)

myggan
2008-08-19, 20:20
Så att ta en proteindryck direkt efter passet och en banan ca en timme efter träning vore "Opti"?:)

Varför vänta en timme med bananen?

Vad jag har förstått är dina glykogendepåer helt tömda efter ett hårt pass på gymmet och skriker efter energi.
Det är väl också därför som man oftast väljer en snabb kolhydratskälla efter träningen för att fylla på energi snabbt?

Att vänta en timme låter ju därför väldigt oklokt/onödigt.

Andy.da.wohoo
2008-08-19, 20:57
Varför vänta en timme med bananen?

Vad jag har förstått är dina glykogendepåer helt tömda efter ett hårt pass på gymmet och skriker efter energi.
Det är väl också därför som man oftast väljer en snabb kolhydratskälla efter träningen för att fylla på energi snabbt?

Att vänta en timme låter ju därför väldigt oklokt/onödigt.

Tar en timme för mig innan jag är hemma. Skulle ju kunna ta med mig en banan ifall jag bara haft orken att ta en låda att förvara den i så den inte mosas.

myggan
2008-08-19, 21:51
http://cache.gizmodo.com/assets/resources/2006/10/bguard.jpg

martikainen
2008-08-20, 06:38
Whey80 + banan direkt efter passet borde alltså ge en hyfsad mängd protein och kolhydrater? Eller bör man försöka få i sig ännu mera så fort som möjligt?

myggan
2008-08-20, 10:31
Whey80 + banan direkt efter passet borde alltså ge en hyfsad mängd protein och kolhydrater? Eller bör man försöka få i sig ännu mera så fort som möjligt?

En banan ger väl inte speciellt mycket men det är väl bättre än ingenting.

Har för mig att Grub postat någon studie angående att fruktos inte lagras in som muskelglykogen?
Är osäker dock, men i så fall är ju banan verkligen inte att föredra.

frambogir
2008-08-20, 10:42
Fast bananer är väl rätt så fattiga på just fruktos? Har för mig att de innehåller främst andra kolhydrater och sockerarter, så banan är väl inte helt värdelöst.

Eddie Vedder
2008-08-20, 12:11
Har för mig att Grub postat någon studie angående att fruktos inte lagras in som muskelglykogen?

Tror nog inte det posats någon specifik studue om det. Det är ett faktum som du kan läsa i vilken litteratur som helst på området.

Fruktosen tar sig in över tarmmembranet via transportören GLUT5 och tar sig till levern direkt såvida inte en viss exogen oxidation sker (såsom vid intag under pågående konditionsträning) och väl där finns fruktosen lagrad fram tills dess att behov finns och den omvandlas till glukos innan den lämnar levern till blodet.:)

Fast bananer är väl rätt så fattiga på just fruktos? Har för mig att de innehåller främst andra kolhydrater och sockerarter, så banan är väl inte helt värdelöst.

Vilken kolhydratform som dominerar beror på bananens mognadsgrad. Till en början då bananen är grön inehåller den till stor del stärkelse, sedan blir det mer och mer glukos och sedan mer och mer fruktos i takt med att den blir brunare. Då blir även bananen sötare så ju sötare och brunare banan desto större andel fruktos.

martikainen
2008-08-20, 14:18
Så den stora frågan är ju, OM man inte har tid/lust att äta direkt efter träningen, vad bör man ta med sig till gymmet och käka? Förutom att slänga upp en burk tonfisk och kvarg eller whatever liknande som är produkter som bör förvaras i kylskåp och kanske inte luktar så mycket.

Eddie Vedder
2008-08-20, 14:20
Så den stora frågan är ju, OM man inte har tid/lust att äta direkt efter träningen, vad bör man ta med sig till gymmet och käka? Förutom att slänga upp en burk tonfisk och kvarg eller whatever liknande som är produkter som bör förvaras i kylskåp och kanske inte luktar så mycket.

Om du nu enbart syftar på mat och inte räknar med eventuell gainer så är t.ex. bröd och mjukost på tub ett hett tips.:)

martikainen
2008-08-21, 07:07
Gainer är helt okej också, någon rekommendation ?

Eddie Vedder
2008-08-21, 08:52
Gainer är helt okej också, någon rekommendation ?

Maltodextrin:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Som blandas med någon av nedanstående produkter t.ex.:
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=44
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=173

Det blir en kanongainer som du doserar efter eget behov.:thumbup: Så ta den direkt passet är avslutat, t.ex. samtidigt som du stretchar om du nu gör det. Sedan efter att du duscgat och sådär kan du ju trycka ett par mackor med mjukost och "slipper" då ett så stort mål mat när du kommer hem.:)

machine gun
2008-08-21, 08:56
Tror nog inte det posats någon specifik studue om det. Det är ett faktum som du kan läsa i vilken litteratur som helst på området.

Fruktosen tar sig in över tarmmembranet via transportören GLUT5 och tar sig till levern direkt såvida inte en viss exogen oxidation sker (såsom vid intag under pågående konditionsträning) och väl där finns fruktosen lagrad fram tills dess att behov finns och den omvandlas till glukos innan den lämnar levern till blodet.:)

Förutom under fysisk aktivitet, då fruktos kan användas som energi direkt.

Eddie Vedder
2008-08-21, 08:59
Förutom under fysisk aktivitet, då fruktos kan användas som energi direkt.

Nu läste du inte särskilt noga va?;)

machine gun
2008-08-21, 09:01
Nu läste du inte särskilt noga va?;)

Nej, du brukar mest rada upp en massa fakta, så jag skummade bara :D Sorry..