handdator

Visa fullständig version : Problem med att spara på M&M 7!


Mantus
2008-08-19, 16:22
Jag spelade Might and Magic 7 (ja, jag gillar gamla spel) nu i helgen, klockan blev mycket och ögonlocken blev allt tyngre. Vid kl 02 skulle jag bara vila ögonen en stund där jag låg i soffan och vaknade sedan vid 05 på morgonen fortfarande med datorn i knät. I mitt något sömndruckna tillstånd drog jag ut sladden till datorn när den fotfarande var igång och settingsskärmen på M&M var igång.
Nu har jag ett stort problem, så fort jag försöker spara så slutar spelet fungera, det senaste sparade spelet försvann även det men det gjorde inte särdeles mycket då jag alltid sparar samma fel i flera olika saveslots i savemenyn. Autosave fungerar " det som aktiveras när man går genom dörrar o.dyl." men så fort jag aktivt försöker spara så stänger det av, aningen frustrerande då jag nu har kommit en lång bit in i spelet.

Så nu till frågan, hur får jag rättsida på det här problemet? Går det att göra utan att installera om hela spelet och därmed radera mina sparade spel?

shifty
2008-08-19, 16:24
Du kan spara save-filerna i en annan mapp och sedan installera om spelet. :)

M&M7 äger för övrigt stenhårt :hbang:

Mantus
2008-08-19, 16:32
Du kan spara save-filerna i en annan mapp och sedan installera om spelet. :)

M&M7 äger för övrigt stenhårt :hbang:

Aha, ja det kanske fungerar, det går alltså att helt enkelt lägga tillbaka dem när man installerat om spelet?

Ja, det gör alla M&M spel, även om åttan var något av en besvikelse i och med den korta speltiden.

NiXPhoenix
2008-08-19, 16:44
Det funkar med de allra flesta spel, jag skulle dock kolla upp exakt vilka filer som är savefiler, ibland kan det vara någon mer än de som ligger savemappen som behövs.

Scratch89
2008-08-19, 16:51
Du behöver endast savefilerna som ligger i mappen, men då de bara heter 01, 02 osv så är det svårt att veta vilken som är vilken, så se till att ta med alla. Dubbelkolla så att inte mappen är skrivskyddad eller något liknande. Det bästa är såklart att installera om, om du har originalskivor dvs.

Förövrigt är M&M 6 mitt favoritspel, men sjuan var OK. Vad kör du för raser? Väljer du Light eller Dark?

Mantus
2008-08-19, 17:39
Du behöver endast savefilerna som ligger i mappen, men då de bara heter 01, 02 osv så är det svårt att veta vilken som är vilken, så se till att ta med alla. Dubbelkolla så att inte mappen är skrivskyddad eller något liknande. Det bästa är såklart att installera om, om du har originalskivor dvs.

Förövrigt är M&M 6 mitt favoritspel, men sjuan var OK. Vad kör du för raser? Väljer du Light eller Dark?

Jo sexan är riktigt bra men jag har alltid fått tuppjuck när jag kommit till djävulsnästet och slutat spela där, vapnen man får från oraklet fungerar inte särdeles bra.
Jag valde light efter att ha prövat både light och darkvariantens inledande skeden. Skulle nog valt dark inser jag nu, vore nog en aning roligare.:D

Andy.da.wohoo
2008-08-19, 17:55
Jag är så jävla glad över att jag lyckades varva M&M 7 för inte så längesen:) Sjukt bra spel men lite oväntat slut:D Valde Light men sparade precis innan jag valde där och ska börja spela ifrån den och välja Dark och se vad som händer där:)

Scratch89
2008-08-19, 18:20
Jo sexan är riktigt bra men jag har alltid fått tuppjuck när jag kommit till djävulsnästet och slutat spela där, vapnen man får från oraklet fungerar inte särdeles bra.
Jag valde light efter att ha prövat både light och darkvariantens inledande skeden. Skulle nog valt dark inser jag nu, vore nog en aning roligare.:D

Vadå funkar inte särskilt bra? Man äger ju sönder så jävla hårt; efter att ha fått vapnen så dödar man ju precis allting som finns i ens väg. Se bara till att du har en hel del skillpoints över så du kan trycka upp Ancient Weapons till masternivå; jäklars vad man skjuter snabbt då. När man väl har klarat av det så brukar jag inte ens bry mig om att stanna tiden och köra turnbaserad, man kan mosa på i realtid ändå.

shifty
2008-08-19, 18:56
Har klarat alla spelen men är inne på MM6 nu igen.

Sjuan är nog bäst enligt mig, härlig känsla med det egna slottet och roligt att få välja god eller ond :)

Mantus
2008-08-20, 08:33
Vadå funkar inte särskilt bra? Man äger ju sönder så jävla hårt; efter att ha fått vapnen så dödar man ju precis allting som finns i ens väg. Se bara till att du har en hel del skillpoints över så du kan trycka upp Ancient Weapons till masternivå; jäklars vad man skjuter snabbt då. När man väl har klarat av det så brukar jag inte ens bry mig om att stanna tiden och köra turnbaserad, man kan mosa på i realtid ändå.

Jag mosade på bättre med mina vanliga vapen än med ancientvapnen om jag inte missminner mig, trots masternivån. Jag hade i och för sig riktigt bra vapen och en hel del skillpoints i dem så det kan vara därför. Eller så gjorde jag kanske inte på rätt sätt. Måste i vilket fall som helst spela om det så fort jag känner sug efter att spela det igen.