handdator

Visa fullständig version : Ergogen effekt av koffein vid anaerob träning.


King Grub
2008-08-19, 14:51
The study examined caffeine (5 mg/kg body weight) vs. placebo during anaerobic exercise. Eighteen male athletes (24.1 +/- 5.8 yr; BMI 26.4 +/- 2.2 kg/m2) completed a leg press, chest press, and Wingate test. During the caffeine trial, more total weight was lifted with the chest press, and a greater peak power was obtained during the Wingate test. No differences were observed between treatments for the leg press and average power, minimum power, and power drop (Wingate test). There was a significant treatment main effect found for postexercise glucose and insulin concentrations; higher concentrations were found in the caffeine trial. A significant interaction effect (treatment and time) was found for cortisol and glucose concentrations; both increased with caffeine and decreased with placebo. Postexercise systolic blood pressure was significantly higher during the caffeine trial. No differences were found between treatments for serum free-fatty-acid concentrations, plasma lactate concentrations, serum cortisol concentrations, heart rate, and rating of perceived exertion. Thus, a moderate dose of caffeine resulted in more total weight lifted for the chest press and a greater peak power attained during the Wingate test in competitive athletes.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008 Aug;18(4):412-29. The effect of caffeine as an ergogenic aid in anaerobic exercise.

Musselbank
2008-08-19, 15:57
Utmärkt. Finns det kända tränings- eller hälsorelaterade avigsidor med koffein, utöver den ökade skaderisken som jag minns från någon rapport?

skaparn
2008-08-19, 20:27
Jag är glad att det hela tiden bedrivs forskning på området, inte minst för att jag själv har upplevt så goda effekter av koffein och ser gärna att det stöts och blöts.

Eddie Vedder
2008-08-19, 20:33
Finns det kända tränings- eller hälsorelaterade avigsidor med koffein, utöver den ökade skaderisken som jag minns från någon rapport?

Jag har aldrig läst något negativt ur träningssynpunkt men ur hälsosynpunkt finns flera negativa aspekter med koffein.

Vad gäller drycker med koffein såsom t.ex. kaffe, kakaodrycker grönt och svart té m.m. så finns gott om vetenskapliga studier som visar alla möjliga positiva hälsoeffekter men där är inte koffeinet "delaktigt" utan andra bioaktiva ämnen och nyttigheten är inte tack vare koffeinet utan snarare trots koffeinet.

jwzrd
2008-08-19, 20:40
Finns en studie om fiberskador eller vad det nu var som lättare uppstod i samband med koffeinintag och träning.

skaparn
2008-08-19, 20:44
Finns en studie om fiberskador eller vad det nu var som lättare uppstod i samband med koffeinintag och träning.

Det här kanske är en dum fråga eftersom våra forskare oftast vet att kompensera för det uppenbara, men har man tagit hänsyn till att man kanske arbetar närmare sitt absoluta max som ett resultat av den prestationshöjande effekten eller pratar vi om en ren försvagning av fibrerna från koffeinet?

Om det är det senare så torde det ändå kunna undvikas om man bara tar koffein vid lite längre aerobiska hobbies.

jwzrd
2008-08-19, 20:48
Det här kanske är en dum fråga eftersom våra forskare oftast vet att kompensera för det uppenbara, men har man tagit hänsyn till att man kanske arbetar närmare sitt absoluta max som ett resultat av den prestationshöjande effekten eller pratar vi om en ren försvagning av fibrerna från koffeinet?

Om det är det senare så torde det ändå kunna undvikas om man bara tar koffein vid lite längre aerobiska hobbies.

Jag minns inte ens vad studien handlade om men jag minns däremot att jag tänkte på den saken. Studier är alltid extremt isolerade och... ja... dumma som i onyanserade. Något de naturligtvis med nödvändighet är.

skaparn
2008-08-19, 20:52
Jag minns inte ens vad studien handlade om men jag minns däremot att jag tänkte på den saken. Studier är alltid extremt isolerade och... ja... dumma som i onyanserade. Något de naturligtvis med nödvändighet är.

Ok.

Jag har förresten hört att koffein är beroendeframkallande.

King Grub
2008-08-21, 15:42
The purpose of the present study was to examine the acute effects of a caffeine-containing supplement (SUPP) on one-repetition maximum (1-RM) bench press strength and time to running exhaustion (TRE) at a velocity that corresponded to 85% of the peak oxygen uptake (&OV0312;o2peak). The study used a double-blinded, placebo-controlled, crossover design. Thirty-one men (mean +/- SD age = 23.0 +/- 2.6 years) were randomly assigned to take either the SUPP or placebo (PLAC) first. The SUPP contained 201 mg of caffeine, and the PLAC was microcrystalline cellulose. All subjects were tested for 1-RM bench press strength and TRE at 45 minutes after taking either the SUPP or PLAC. After 1 week of rest, the subjects returned to the laboratory and ingested the opposite substance (SUPP or PLAC) from what was taken during the previous visit. The 1-RM bench press and TRE tests were then performed in the same manner as before. The results indicated that the SUPP had no effect on 1-RM bench press strength or TRE at 85% &OV0312;o2peak. It is possible that the acute effects of caffeine are affected by differences in training status and/or the relative intensity of the exercise task. Future studies should examine these issues, in addition to testing the acute effects of various caffeine doses on performance during maximal strength, power, and aerobic activities. These findings do not, however, support the use of caffeine as an ergogenic aid in untrained to moderately trained individuals.

J Strength Cond Res. 2008 Aug 14. The Acute Effects of a Caffeine-Containing Supplement on Bench Press Strength and Time to Running Exhaustion.

Scratch89
2008-08-21, 22:31
Man borde ju ha undersökt ett högrepsset istället.

Musselbank
2008-08-22, 15:02
... ur hälsosynpunkt finns flera negativa aspekter med koffein.

Det verkar vara en väl spridd uppfattning, inte minst med tanke på att det finns koffeinfria kaffevaror osv.

Men jag hittar nästan ingenting påtagligt när jag googlar. Utöver nåt lamt om urkalkning i tantskelett, speedade småbarn, graviditetsaspekter och de välkända akuta symptomen är det rätt tunt tycker jag. Kvarstår något "alarmerande", såvitt känt idag, för halvgamla manliga friska måttlighetskoffeinister?

Eddie Vedder
2008-08-22, 18:35
friska måttlighetskoffeinister?

Att vara frisk och bruka saker med måtta är ofta en garanti för att inte drabbas av några direkt hälsovådliga konsekvenser. Det gäller det mesta. Så att hitta studier där man sett att hälsan påverkats rejält negativt hos en frisk person som inte på något sätt överkonsumerat koffein lär du inte finna.

Och det antar jag att du är glad över om du nu tillhör den gruppen även du.;)

Musselbank
2008-08-22, 23:40
Jo, det låter bra det. Till saken hör att jag mest använder koffein i tablettform, så kompensationen av godartade ämnen i kaffe går mig förbi.

Av vilken anledning tror du att många, kanske mest i usa(?) väljer decaff? Är det gamla förbisprungna studier som spökar, eller någon slags puritanism?

Eddie Vedder
2008-08-23, 04:29
Av vilken anledning tror du att många, kanske mest i usa(?) väljer decaff? Är det gamla förbisprungna studier som spökar, eller någon slags puritanism?

Det är antagligen någon form av hälsobaserat val. Man vill inte uppleva att man är beroende, man kanske upplever sömnsvårigheter, man kanske har läst att det är dåligt o.s.v.

Vissa hakar på vissa saker och i det här fallet har man väl tagit till sig just att det kan finnas negativa saker med koffein och väljer då koffeinfritt. På samma sätt som vissa väljer att t.ex. utesluta sötningsmedel, vissa väljer att fly glutamat som pesten, vissa är livrädda för margarin och vissa för smör o.s.v. o.s.v.:)

skaparn
2008-08-23, 08:34
Personligen skulle jag gärna konstant hälla i mig kaffe dygnets alla vakna timmar, men har dragit erfarenheten att efter klockan 12 på dagen är det bättre att jag inte. En liten kopp på eftermiddag kan gå bra men av någon anledning, må vara psykologisk eller inte, så får jag svårare att sova om jag dricker mycket på eftermiddagen. Detta trots att jag läst att koffeinets effekt skall avklinga efter ca fyra timmar.

Eddie Vedder
2008-08-23, 08:37
Detta trots att jag läst att koffeinets effekt skall avklinga efter ca fyra timmar.

Ja det är halveringstiden i alla fall. Så om du fått i dig 200mg är det ju fortfarande 100mg kvar efter fyra timmar och efter åtta timmar (då många människor med stor sannolikhet har hunnit ta både en hoch två koppar till under dagen även om det inte gäller just dig) så har man 50mg kvar o.s.v. Du kör väl dessutom med koffeintillskott?

skaparn
2008-08-23, 09:04
Ja det är halveringstiden i alla fall. Så om du fått i dig 200mg är det ju fortfarande 100mg kvar efter fyra timmar och efter åtta timmar (då många människor med stor sannolikhet har hunnit ta både en hoch två koppar till under dagen även om det inte gäller just dig) så har man 50mg kvar o.s.v. Du kör väl dessutom med koffeintillskott?

Bara vid tävling. Och om 300 mg kan göra mig snabbare är orolig sömn kommande natt ett billigt pris.

Och koffeinet i kaffe är trots avsaknaden av ergogen effekt ändå rikligt och stör min sömn, och om jag förstått det rätt är det 100-150 mg per kopp. och en kopp har man ju hunnit dricka bara medan man väntar på att muggen ska fyllas.

Doktorn
2008-08-23, 09:27
Jo, det låter bra det. Till saken hör att jag mest använder koffein i tablettform, så kompensationen av godartade ämnen i kaffe går mig förbi.

Av vilken anledning tror du att många, kanske mest i usa(?) väljer decaff? Är det gamla förbisprungna studier som spökar, eller någon slags puritanism?

Problem med att sova om man dricker koffeinkaffe på kvällen? Irriterad av biverkningar (hjärtklappning, darrande händer) Finns många anledningar...

Doktorn
2008-08-23, 09:30
Att vara frisk och bruka saker med måtta är ofta en garanti för att inte drabbas av några direkt hälsovådliga konsekvenser. Det gäller det mesta. Så att hitta studier där man sett att hälsan påverkats rejält negativt hos en frisk person som inte på något sätt överkonsumerat koffein lär du inte finna.

Och det antar jag att du är glad över om du nu tillhör den gruppen även du.;)

Ja, ofarliga saker. Farliga saker blir oftast farliga trots måttlig intag...

Eddie Vedder
2008-08-23, 09:47
Ja, ofarliga saker. Farliga saker blir oftast farliga trots måttlig intag...

Ja det är ju därför jag skrev "det mesta". Eftersom det även finns farliga saker som sagt.

Doktorn
2008-08-23, 09:56
Ja det är ju därför jag skrev "det mesta". Eftersom det även finns farliga saker som sagt.

Uppfattade det som att du menade att koffein var farligt eftersom du tidigare skrev:
"ur hälsosynpunkt finns flera negativa aspekter med koffein."

Så menade jag att om det var farligt så är det nog oxå farligt vid låga doser...

appropå hälsosynpunkt så är artikeln under (speciellt appendix) intressant:

The Relationship of Coffee Consumption with Mortality. Ann Intern Med. 2008;148:904-914.

Min uppfattning är iaf att man inte riktigt kan klassa koffein (kaffe) som negativt för folkhälsan

Eddie Vedder
2008-08-23, 10:00
The Relationship of Coffee Consumption with Mortality. Ann Intern Med. 2008;148:904-914.

Min uppfattning är iaf att man inte riktigt kan klassa koffein (kaffe) som negativt för folkhälsan

Varför blandar du in kaffe i det här? Jag har ju redan skrivit att drycker som kaffe och té snarare visar på alla möjliga positiva hälsoeffekter men att det inte har ett dugg med koffeinet att göra, koffein i sig är inte särskilt "nyttigt".

Allt du nämner har jag ju redan skrivit.

skaparn
2008-08-23, 10:03
Allt du nämner har jag ju redan skrivit.

J,a, jag tycker det känns lite om att du skuggboxas Doktorn. Du upprepade Eddies inlägg i något slags polemisk stil. Jag hade tidigare ett skämtsamt inlägg i stil med "ja, och en annan bieffekt är att man upprepar andras inlägg" men lät (av någon anledning) seriös-rösten i huvudet övertala mig att inte trycka send.

Doktorn
2008-08-23, 10:27
Varför blandar du in kaffe i det här? Jag har ju redan skrivit att drycker som kaffe och té snarare visar på alla möjliga positiva hälsoeffekter men att det inte har ett dugg med koffeinet att göra, koffein i sig är inte särskilt "nyttigt".

Allt du nämner har jag ju redan skrivit.

Jag måste läsa lite noggrannare innan jag svarar! Ber om ursäkt :-(

Torre
2008-08-23, 11:09
Är det någon risk för hjärtat att träna intensiv konditionsträning efter (större) koffeinintag? Koffein ger väl ökad hjärtfrekvens, så pulsen borde vara högre under konditionsträningen än om man tränat utan koffein. Är det något farligt för friska individer?

Yankeee
2008-08-23, 11:15
Är det någon risk för hjärtat att träna intensiv konditionsträning efter (större) koffeinintag? Koffein ger väl ökad hjärtfrekvens, så pulsen borde vara högre under konditionsträningen än om man tränat utan koffein. Är det något farligt för friska individer?

Finns diskussioner på forumet om detta och det vi har kommit fram till varje gång är att vilopulsen blir högre med koffein, men under ansträngning är det ingen skillnad.

Eddie Vedder
2008-08-23, 11:23
Den här innehåler en del intressant angående för- och nacklderar med koffein och handlar främst om eventuella bieffekter av energidryck för unga:

http://www.thebostonchannel.com/download/2008/0710/16846122.pdf

Energy Drinks: The New Eye-Opener For Adolescents. Clin Ped Emerg Med 9:35-42

Musselbank
2008-08-23, 18:35
Personligen skulle jag gärna konstant hälla i mig kaffe dygnets alla vakna timmar, men har dragit erfarenheten att efter klockan 12 på dagen är det bättre att jag inte. En liten kopp på eftermiddag kan gå bra men av någon anledning, må vara psykologisk eller inte, så får jag svårare att sova om jag dricker mycket på eftermiddagen. Detta trots att jag läst att koffeinets effekt skall avklinga efter ca fyra timmar.

Halveringstiden är efter vad jag förstår individuell! Jag kan inte heller räkna med att somna om jag ätit koffein på dagen, det räcker med förmiddag för att det ska skita sig :-/ åtminstone om jag tar 400 mg. Så det ger jag fanken i.

(Dock har jag somnat inom några timmar vid ett tillfälle efter en rejäl dos; extrem trötthet verkar kunna ta överhanden ändå...)

Eddie Vedder
2008-08-23, 18:39
Musselbank: Har du möjlighet att läsa pdf:en jag länkar till i inlägget ovan ditt? Du var ju intresserad av negativa hälsokonsekvenser som setts vid intag av koffein och där står en hel del, både om småsaker vid normalintag men även vad som skett vid olika grader av koffeinförgiftning.

Musselbank
2008-08-23, 18:54
Ja, tackar! Den bekräftar bilden tycker jag, verkligt få kända egentliga hälsoaspekter vid icke-massiva doser hos icke särskilt utsatta individer. Även vid massiva doser nästan bara övergående akuta besvär.

Men vissa förbehåll för dåligt kunskapsläge om långtidseffekter.

(En sak jag på köpet snappat upp är dock just detta med barn; vissa enskilda har tydligen reagerat "ADHD-likt" på helt små mängder. Det är tänkvärt.)

Torre
2008-08-24, 00:23
Finns diskussioner på forumet om detta och det vi har kommit fram till varje gång är att vilopulsen blir högre med koffein, men under ansträngning är det ingen skillnad.

Är det samma sak även med andra energi/fettförbränningstillskott som ska vara en cocktail av termogena ämnen och som innehåller yohimbine/synefrin mm?

MrBoris
2008-08-24, 16:57
Personligen skulle jag gärna konstant hälla i mig kaffe dygnets alla vakna timmar, men har dragit erfarenheten att efter klockan 12 på dagen är det bättre att jag inte. En liten kopp på eftermiddag kan gå bra men av någon anledning, må vara psykologisk eller inte, så får jag svårare att sova om jag dricker mycket på eftermiddagen. Detta trots att jag läst att koffeinets effekt skall avklinga efter ca fyra timmar.

Jag är som dig oerhört känslig av o dricka kaffe in på eftermiddagarna med sömnbrist som följd, men som en sann kaffeälskare som jag är har jag precis köpt hem mitt första koffeinfria kaffe (Gevalia), rekommenderas starkt:thumbup:

King Grub
2009-11-20, 10:27
Caffeine is the most widely used drug in the world, commonly ingested in coffee, tea, soda, and energy drinks. Its ability to enhance muscular work has been apparent since the early 1900s. Caffeine typically increases endurance performance; however, efficacy of caffeine ingestion for short-term high-intensity exercise is equivocal, which may be explained by discrepancies in exercise protocols, dosing, and subjects' training status and habitual caffeine intake found across studies. The primary aim of this review is to critically examine studies that have tested caffeine's ability to augment performance during exercise dependent on nonoxidative metabolism such as sprinting, team sports, and resistance training. A review of the literature revealed 29 studies that measured alterations in short-term performance after caffeine ingestion. Each study was critically analyzed using the Physiotherapy Evidence Database (PEDro) scale. The mean PEDro score was 7.76 +/- 0.87. Eleven of 17 studies revealed significant improvements in team sports exercise and power-based sports with caffeine ingestion, yet these effects were more common in elite athletes who do not regularly ingest caffeine. Six of 11 studies revealed significant benefits of caffeine for resistance training. Some studies show decreased performance with caffeine ingestion when repeated bouts are completed. The exact mechanism explaining the ergogenic effect of caffeine for short-term exercise is unknown.

J Strength Cond Res. 2009 Nov 17. Efficacy of Acute Caffeine Ingestion for Short-term High-Intensity Exercise Performance: A Systematic Review.

King Grub
2010-12-16, 12:51
Research has suggested that caffeine enhances aerobic performance. The evidence for high-intensity, short-term exercise, particularly resistance exercise is mixed and has not fully examined the psychological changes that occur after this mode of exercise with caffeine ingestion. This study examined the effect of caffeine (5 mg·kg) vs. placebo on bench press exercise to failure and the mood state response pre to postexercise. Thirteen moderately trained men (22.7 ± 6.0 years) completed 2 laboratory visits, after determination of 1 repetition maximum (1RM) on the bench press, where they performed bench press repetitions to failure at a load of 60% 1RM. Mood state was assessed 60 minutes pre and immediately post-substance ingestion. Borg's rating of perceived exertion (RPE) and peak blood lactate (PBla) were assessed after each test, and peak heart rate (PHR) was determined using heart rate telemetry. Participants completed significantly more repetitions to failure (p = 0.031) and lifted significantly greater weight (p = 0.027) in the caffeine condition compared to the placebo condition. The PHR (p = 0.0001) and PBla (p = 0.002) were higher after caffeine ingestion. The RPE was not different across conditions (p = 0.082). Mood state scores for vigor were greater (p = 0.001) and fatigue scores lower (p = 0.04) in the presence of caffeine. Fatigue scores were greater postexercise (p = 0.001) compared to scores pre exercise across conditions. Caffeine ingestion enhances performance in short-term, resistance exercise to failure and may favorably change the mood state response to exercise compared to a placebo.

J Strength Cond Res. 2010 Dec 14. The Effect of Caffeine Ingestion on Mood State and Bench Press Performance to Failure.

King Grub
2011-03-15, 08:25
-The primary aim of the study was to determine the efficacy of acute caffeine intake to enhance intense resistance training performance. Fourteen resistance-trained men (age and body mass = 23.1 ± 1.1 years and 83.4 ± 13.2 kg, respectively) who regularly consumed caffeine ingested caffeine (6 mg·kg) or placebo 1 hour before completion of 4 sets of barbell bench press, leg press, bilateral row, and barbell shoulder press to fatigue at 70-80% 1-repetition maximum. Two minutes of rest was allotted between sets. Saliva samples were obtained to assess caffeine concentration. The number of repetitions completed per set and total weight lifted were recorded as indices of performance. Two-way analysis of variance with repeated measures was used to examine differences in performance across treatment and sets. Compared to placebo, there was a small but significant effect (p < 0.05) of acute caffeine intake on repetitions completed for the leg press but not for upper-body exercise (p > 0.05). Total weight lifted across sets was similar (p > 0.05) with caffeine (22,409.5 ± 3,773.2 kg) vs. placebo (21,185.7 ± 4,655.4 kg), yet there were 9 'responders' to caffeine, represented by a meaningful increase in total weight lifted with caffeine vs. placebo. Any ergogenic effect of caffeine on performance of fatiguing, total-body resistance training appears to be of limited practical significance. Additional research is merited to elucidate interindividual differences in caffeine-mediated improvements in performance.

J Strength Cond Res. 2011 Mar 9. Minimal Effect of Acute Caffeine Ingestion on Intense Resistance Training Performance.

King Grub
2012-06-01, 09:06
This double-blind, within-subjects experiment examined the effects of acute caffeine ingestion on perceptions of muscle pain following a bout of high-intensity, upper-body resistance exercise to failure. Moderately trained males (N.=18) ingested a dose of caffeine (5 mg · kg-1) or placebo in a randomised and counterbalanced order and 1 hour later completed bench press exercise to failure at an intensity of 60% 1 repetition maximum. Repetitions completed was taken as a measure of performance, peak heart rate was determined via heart rate telemetry during the exercise bout, rating of perceived exertion (RPE) and upper body muscle pain was recorded immediately upon failure of the exercise task and peak blood lactate concentration was determined post-exercise. Caffeine resulted in improved repetitions to failure (t [17]=3.119, P=0.006), greater peak blood lactate (t [17] =5.080, P=0.0001) and lower RPE (t 17=-3.431, P=0.003) compared to placebo. Muscle pain perception was also significantly lower in the caffeine condition compared to placebo (t [17]=-2.567, P=0.04). These results support prior studies using aerobic based exercise modes in suggesting that caffeine ingestion can dampen exercise-induced muscle pain. Specifically, caffeine ingestion enhances muscular strength performance and reduces upper body muscle pain perception immediately following a bout of high-intensity resistance exercise to failure.

J Sports Med Phys Fitness. 2012 Jun;52(3):280-5. Acute caffeine ingestion enhances performance and dampens muscle pain following resistance exercise to failure.