handdator

Visa fullständig version : Känna att slagvolymen har ökat?


AJO
2008-08-19, 14:00
Jag har börjat konditionsträna sedan ett par månader tillbaka. Har nu fått lite bättre kondition. Jag tycker att mitt hjärta slår kraftigare. Om jag har handen vid hjärttrakten så tycker jag att jag känner hjärtats slag tydligare än förr. Inte snabbare puls, utan kraftigare hjärtslag.

Är det möjligt att känna att slagvolymen har ökat, på det sättet?

Svinet
2008-08-19, 15:09
Har också funderat på det, tycker mig ha upplevt samma sak. För ett par år sen var vilopulsen nere runt 35 slag per minut och jag minns att jag irriterade mig på att kroppen nästan låg och "gungade" när jag skulle sova, för att hjärtat slog så hårt... Numera är vilopulsen något högre (runt 40-45) och jag tycker inte att jag känner hjärtat slå riktigt lika kraftigt länge.

Så... min gissning är i alla fall att man kan känna skillnaden... *popcorn*

machine gun
2008-08-19, 15:13
Jag har börjat konditionsträna sedan ett par månader tillbaka. Har nu fått lite bättre kondition. Jag tycker att mitt hjärta slår kraftigare. Om jag har handen vid hjärttrakten så tycker jag att jag känner hjärtats slag tydligare än förr. Inte snabbare puls, utan kraftigare hjärtslag.

Är det möjligt att känna att slagvolymen har ökat, på det sättet?

Om slagvolymen ökar så går vilopulsen ner.

Arnoldski
2008-08-19, 15:15
Det går absolut att känna ett kraftigare hjärtslag.
Man kan dock minnas att även fast de till stor del korrelerar så är inte kraften i hjärtats kontraktion under systole direkt proportionell till slagvolymen.

tsp
2008-08-19, 16:08
Mitt hjärta slår hårt som fan och jag hör det mest hela tiden. Har dock rätt medioker/dålig kondis så det beror nog inte på det.. Har även vart hos läkaren hos detta och fått EKG-test vilket var helt normalt.