handdator

Visa fullständig version : Långsamma kolhydrater för "drinken"


Ungrim
2008-08-19, 13:11
Hej!

Har försökt använda sök funktionen men inte lyckats något vidare.

Har ni nå tipps på långsam kolhydratkälla som man kan använda till att
blanda drink på?

När jag mixar havregryn så blir det ofta som en gröt i botten på kannan om den får stå mer än 10 sec. Kanske beror på att jag har en stavmixer.... jag vet inte, men jobbigt är det iallafall.

A.Steinbach
2008-08-19, 13:17
Mixa i en banan så blir konsistensen tjockare och havregrynen kommer inte att samals på bottnen.

Eller använd en del kaseinprotein vilket också kommer att göra så att konsistensen blir tjockare och motverkar att de mixade grynen hamnar på bottnen.

Annars kan man använda bara bär som kolhydratkälla men då får man använda en hel del om man ska/vill komma upp i kolhydratmängd.

theoppositescollide
2008-08-19, 22:18
Annars kan du ju köpa Sloow Carb-pulver.

Per B
2008-08-20, 06:51
Annars kan du ju köpa Sloow Carb-pulver.
Nej, det är ingen bra rekommendation. Sloow Carb är främst fruktos, och ska man använda det är det nog framför allt när man blandar sportdryck vid längre konditionskrävande aktiviteter.

Ungrim
2008-08-20, 09:28
Är annars havregryn ett bra allternativ som långsam kolhydrat??

Eller finns det något annat vettigt man kan mixa till pulver och använda??

machine gun
2008-08-20, 09:43
Inget som mixas till pulver blir speciellt långsamt, men havre känns ju som ett klart bättre alternativ än t.ex. maltodextrin eller fruktos iaf.

Per B
2008-08-20, 09:44
Är annars havregryn ett bra allternativ som långsam kolhydrat??
Havregryn är jättebra! :thumbup: Vill jag ha ett matigt mellanmål att dricka brukar jag mixa mjölk, banan, jordgubbar, björnbär, havregryn och proteinpulver. *drool*

Dan S
2008-08-20, 11:37
Det spelar väll inte sån stor praktiskt skillnad med att ha högt/lågt GI på det man äter som mellanmål?

Ungrim
2008-08-20, 12:17
Det spelar väll inte sån stor praktiskt skillnad med att ha högt/lågt GI på det man äter som mellanmål?

Det är det jag inte vet, jag äter just nu 4 drinkar med snabba kolhydrater (maltodextrin) per dag, Men funderade om man kanska borde byta ut det till långsamma kolhydrater av någon annledning?

Väger 100kg och har ganska lågt BF och har inte ökat i fett massa (något synligt) iallafall efter alla snabba kolhydrater som jag äter nu. Men tänkte att det kanske är bättre ändå med långsamma kolhydrater.

Nä, känner att jag inte har nog med kunskap angående Långsamma & Snabba kolhydrater, måste ta och läsa på.

Eddie Vedder
2008-08-20, 12:21
Det är det jag inte vet, jag äter just nu 4 drinkar med snabba kolhydrater (maltodextrin) per dag, Men funderade om man kanska borde byta ut det till långsamma kolhydrater av någon annledning?


Kolhydraternas absorbtionshastighet är ju en sak, det kan mycket väl vara ett mindre bra val att ständigt hälla i sig så snabba kolhydrater. Svårt att säga dock.

Men i ditt fall är det nog snarare en fråga om livsmedlets kvalité i sig. Maltodextrin är inget bra helt enkelt, bortsett från prestationssynpunkt och återhämtning efter träning.

Neb det är totalt näringslöst och är enbart jättesnabba kolhydrater som helt saknar något annat av värde så att istället äta något och enbart dricka en proteindrink är ju såklart ett bättre val. Blanda t.ex. proteinpulvret med mjölk och käka en ost- och skinkmacka med paprika eller så.

Dan S
2008-08-20, 17:19
Pannkaka är otroligt gott, och innehållet varierar med hur man gör dom.
(Bra kolisar hoppas jag)

Använd mjöl istället för maltodextrin. Nu menar jag inte i din drink.. utan gör hellre en egen mixad hemma drink med mjöl, havregryn, glass, bär/frukt. osv. Näring + Energi i mängder otroligt gott och lätt.

Ungrim
2008-08-20, 18:34
Mjöl har jag inte tänkt på, Vad är det bäst att köra med för mjöl, vanligt vitt, eller nå rågsikt / fulkorn eller dyligt??

Dan S
2008-08-20, 20:13
Jag kör på vanligt, annars tycker jag att jag får för mycket fibrer. ;)

skaparn
2008-08-20, 20:32
Här har du dryck som inte behöver mixas. Går med fördel att köpa storpack på din matbutik och då brukar det inte kosta mycket mer än 10 kronor per liter.

http://www.ica.se/img_archive/butiker/solhavre_bild_okt07.jpg