handdator

Visa fullständig version : Vill borja med HIIT


plattenbullen
2008-08-19, 12:14
Hej

jag tankte borja kora HIIT istallet for att springa 5 km varje dag.

Vad ar vettigt att kora? finns det natt bra program att kora efter eller ska jag bara kora tills jag ar sa trott tills jag inte orkar na mer.

Sag att jag klarar av 10 min HIIT, hur star det sej jamfort med 5 km jogging i 10km/h??


kaloriforbrukning och ovrig forbranning

tack o tack


EDIT: jag forsoker ga ner i vikt sa det ar darfor jag undrar, att forbattra konditionen ar inte prio 1

Eddie Vedder
2008-08-19, 12:35
Ett högintensitetspass som ersätter dina 5km i 10km/h skulle ju t.ex. kunna vara uppvärmning 2km, 400meter x 5 med lätt joggning önskad tid däremellan och sedan 1km nedvarvning.

Bara ett exempel. Löpningens energiförbrukning kan på ett simpelt men ickevetenskapligt sätt uppskattas grovt genom att multiplicera antalet kilometer med kroppsvikten. Vid högre intensitet förbrukas dock mer energi trots identisk distans så om du åstadkommer 5km med högre intensitet kan säkert energiförbrukningen bli något högre än joggningen.

Men då är det ju 5km intervalldistans man får prata om. I ett pass som delvis består av uppvärmning och lugn nedjoggning och där totaldistansen uppgår till ca5km skulle jag gissa att energiförbrukningen är likvärdig men att den intensiva varianten är mer gynnsam för pulsen och för ökat VO2Max.

Slartibartfast
2008-08-19, 13:23
En variant som jag gillar är att efter fem minuters uppvärmingsjogg köra enminutersintervaller i 15 minuter (90%HRmax i en minut, följt av en minuts promenad). Sen fem minuter nerjogg. Klart. Man behöver ingen bana, bara en klocka av nåt slag.

Trassel
2008-08-19, 13:41
En variant som jag gillar är att efter fem minuters uppvärmingsjogg köra enminutersintervaller i 15 minuter (90%HRmax i en minut, följt av en minuts promenad). Sen fem minuter nerjogg. Klart. Man behöver ingen bana, bara en klocka av nåt slag.


oh, tack, ska nog testas :)

creperiet
2008-08-19, 15:12
Om du har en riktigt lång, svinig uppförsbacke på ett par km kan du köra 30 sek max uppför - 30 sek gå nedför, tills du är uppe på toppen. Idiotjobbigt och skitkul!

Eddie Vedder
2008-08-19, 16:06
En variant som jag gillar är att efter fem minuters uppvärmingsjogg köra enminutersintervaller i 15 minuter (90%HRmax i en minut, följt av en minuts promenad). Sen fem minuter nerjogg. Klart. Man behöver ingen bana, bara en klocka av nåt slag.

Det var värst. Bara tanken på att kuta på 90%HRmax efter fem minuters gör att jag sträcker mig i varenda muskel.:Virro

Men det låter helt klart som ett bra pass för den som snabbt vill få konditionsträningen avklarad och gärna få upp flåset ordentligt. Hur, om du nu gör det, varvar du ner efteråt?

Mega_man1000
2008-08-19, 16:37
men vad är igentligen bäst att köra HIIT på löpband eller på någon idrottsplats? egan erfarenheter och så?

Slartibartfast
2008-08-19, 16:52
Det var värst. Bara tanken på att kuta på 90%HRmax efter fem minuters gör att jag sträcker mig i varenda muskel.:Virro

Men det låter helt klart som ett bra pass för den som snabbt vill få konditionsträningen avklarad och gärna få upp flåset ordentligt. Hur, om du nu gör det, varvar du ner efteråt?

Ja, jag har ju inte pulsen på 90% under hela sprinten, när första sprinten är avklarad så ligger pulsen på 90%. Sen går den ner till omkring 80-85% mellan sprinterna. Nedvarvningen är fem minuter nedvarvningsjogg. Sen fosterställning.

Slartibartfast
2008-08-19, 16:54
men vad är igentligen bäst att köra HIIT på löpband eller på någon idrottsplats? egan erfarenheter och så?

Bäst i vilket avseende? Du kan köra HIIT precis i vilken form som helst. Simning, trappmaskin, skidning, löpning, rodd, paddling, cykling...

Eddie Vedder
2008-08-19, 16:56
Sen fosterställning.

:D

Så ska det vara, duktig Slarti.:thumbup: :D

Men som sagt, upplägget verkar helt okej. Jag tycker själv att den typen av pass blir för korta när det kommer till löpningen men att t.ex. köra liknande upplägg på spinningcykel eller cross-trainer tycker jag kan vara okej.

Brukar bli fler intervallrepititioner samt aktivitet även under vilan för mig men annars är det inte helt olikt. Och som sagt så värmer jag upp betydligt längre och varvar även ner lite längre än så.

Leifallan
2008-08-19, 17:45
men vad är igentligen bäst att köra HIIT på löpband eller på någon idrottsplats? egan erfarenheter och så?

Tycker personligen att det funkar bäst(effektivast) i brant backe men löpband är självklart riktigt bra också när man kan reglera tilten och tiden själv.

Eddie Vedder
2008-08-19, 17:52
men vad är igentligen bäst att köra HIIT på löpband eller på någon idrottsplats? egan erfarenheter och så?

Ett tips är ju att du provar att springa t.ex.

Jag tror ingen annan vet bättre vilken typ av löpning du presterar bäst på mer än du. Löpband innebär att du slipper vindmotstånd t.ex. Löpningen blir överhuvudtaget väldigt standardiserad då den saknar alla former av "naturligt motstånd" i form av väder och vind och olika underlag, svängar hit och dit etc.

Men om det är en fördel eler nackdel beror ju helt på ens ambitioner också. Vill man bli bra på att löpa utomhus vinner man ju förstås på att träna mestadels utomhus. Vill man bara förbruka kcal bör valet falla på den aktiviteten då man helt enkelt springer bäst. en lutning på t.ex. 1.5-2% är dock att föredra på löpbandet, då blir det något mer "autentiskt" jämfört med utomhuslöpning.

skaparn
2008-08-19, 20:13
På cykel är det faktiskt väldigt svårt att få till det perfekta HIIT-passet då man inte alltid hittar vägar som funkar för ändamålet vad gäller faktorer som möjlighet att köra på absoluta max samt säkerhet. En serpentinväg uppför Stelvio funkar säkert en tidig lördagmorgon, men mig veterligen är det svårt hinna till Italien för oss svenskar för att träna lite innan jobbet.

När det gäller löpning skulle jag vilja påstå att det nästan är mer effektivt att springa ute än inne, men alla kanske inte delar min aversion mot - och osäkerhet inför - löpbandet.

Mega_man1000
2008-08-19, 23:36
Bäst i vilket avseende? Du kan köra HIIT precis i vilken form som helst. Simning, trappmaskin, skidning, löpning, rodd, paddling, cykling...

oj jag menade forståss löpning och på cykel:D

Trassel
2008-08-20, 07:47
På cykel är det faktiskt väldigt svårt att få till det perfekta HIIT-passet då man inte alltid hittar vägar som funkar för ändamålet vad gäller faktorer som möjlighet att köra på absoluta max samt säkerhet. En serpentinväg uppför Stelvio funkar säkert en tidig lördagmorgon, men mig veterligen är det svårt hinna till Italien för oss svenskar för att träna lite innan jobbet.

När det gäller löpning skulle jag vilja påstå att det nästan är mer effektivt att springa ute än inne, men alla kanske inte delar min aversion mot - och osäkerhet inför - löpbandet.

Löpband-isch

Efter att ha tränat på ett löpband en vinter för att kunna köra på ordentligt så fort det blev lite ljusare ute så har jag inget till övers för eländet. Iof var jag inte tillräckligt insatt för att förstå att det var så stor skillnad och hade inte ens nån lutning. Löpning i skogen på lidingöloppsspåret är min grej!!!

skaparn
2008-08-20, 07:54
Löpband-isch

Efter att ha tränat på ett löpband en vinter för att kunna köra på ordentligt så fort det blev lite ljusare ute så har jag inget till övers för eländet. Iof var jag inte tillräckligt insatt för att förstå att det var så stor skillnad och hade inte ens nån lutning. Löpning i skogen på lidingöloppsspåret är min grej!!!

Goood. Jag anar att löpband blir folk kvar på som är rädda att tappa kontrollen över distans, tid och rum. När jag lyssnar på förespråkarna är det var som nämns i alla fall. Men visst funkar det för att bli en bra lödbandslöpare, men inte om man vill lära sig springa utomhus. Då måste man springa ... utomhus.

Trassel
2008-08-25, 08:56
Nu har jag kört mitt första pass :)

Vilken enorm träningsvärk som dök upp redan på kvällen, och som fortfarande finns hos mig, körde i lördags. Tio sprint i ca 20 sekunder. uppvärmning 5 minuter å nedvarvning 5 min, sen film i soffan.

Slartibartfast
2008-08-25, 08:58
Nu har jag kört mitt första pass :)

Vilken enorm träningsvärk som dök upp redan på kvällen, och som fortfarande finns hos mig, körde i lördags. Tio sprint i ca 20 sekunder. uppvärmning 5 minuter å nedvarvning 5 min, sen film i soffan.

Gött! Hade du pulsmätare? Var det jogg, promenad eller fosterställning mellan sprinterna?

Trassel
2008-08-25, 09:02
Gött! Hade du pulsmätare? Var det jogg, promenad eller fosterställning mellan sprinterna?

Ingen pulsmätare den här gången, sprang allt vad jag orkade i ca 20 sekunder, gick tillbaka, gjorde om eländet tio gånger, men de sista fem förkortade jag, benen tog slut helt och hållet. Fosterställningen blev efter nerjoggning och promenad sista biten hem :)

Fick träningsvärk i fram och baksida lår, mellan revbenen och i BICEPS?

Slartibartfast
2008-08-25, 09:19
Ingen pulsmätare den här gången, sprang allt vad jag orkade i ca 20 sekunder, gick tillbaka, gjorde om eländet tio gånger, men de sista fem förkortade jag, benen tog slut helt och hållet. Fosterställningen blev efter nerjoggning och promenad sista biten hem :)

Fick träningsvärk i fram och baksida lår, mellan revbenen och i BICEPS?

Aha. Jag fick också grym träningsvärk av att köra så korta sprinter. Därför kör jag hellre längre, för att inte överträna benen (vilket jag antalgligen gör till viss del ändå). 100 meters sprinter är som ett set böj. 400 m är inte lika anaerobt.

Trassel
2008-08-25, 09:22
Aha. Jag fick också grym träningsvärk av att köra så korta sprinter. Därför kör jag hellre längre, för att inte överträna benen (vilket jag antalgligen gör till viss del ändå). 100 meters sprinter är som ett set böj. 400 m är inte lika anaerobt.


Jag får testa mig fram lite, nu var det plan mark och rätt kort, nästa gång kanske det blir lite längre, och nån gång kanske man blandar in en backe i det hela. Kul var det iaf. Måste kolla min pulsklocka också hur mycket hjälp man kan få av den, den är rätt ny i hushållet och jag har inte fått kläm på alla funktioner än, skulle ju vara fint om den kan pipa när man ska öka och pipa när man ska lugna ner sig.

creperiet
2008-08-25, 09:39
Körde en rolig simvariant häromdagen, 30 meter max med en andning, sen 20 meter badande över till andra sidan. Upprepa till svimning. Syrebristen blir som en jävla morfinkick!:D Sliter inte lika mycket på musklerna heller. Obligatorisk powernap efteråt dock.

Trassel
2008-08-25, 09:41
Körde en rolig simvariant häromdagen, 30 meter max med en andning, sen 20 meter badande över till andra sidan. Upprepa till svimning. Syrebristen blir som en jävla morfinkick!:D Sliter inte lika mycket på musklerna heller. Obligatorisk powernap efteråt dock.

Ska börja simma när det blir mörkt och kallt ute och löpningen inte känns så frestande, kanske blir det ett försök till intervall då också, först ska jag bara lära mig hålla mig flytande längre än tio minuter.

mjukglass
2008-08-25, 09:45
Det går utmärkt att använda sig utav Burbees också.

Trassel
2008-08-25, 09:52
Det går utmärkt att använda sig utav Burbees också.

burberrys? burpees? :)

Slartibartfast
2008-08-25, 11:12
burberrys? burpees? :)

Det är en ny sekt som alla går med i. *popcorn*

Man måste ha en speciell mössa på sig.

Trassel
2008-08-25, 12:07
Det är en ny sekt som alla går med i. *popcorn*

Man måste ha en speciell mössa på sig.

å gå på "fotboll"

mjukglass
2008-08-25, 13:13
burberrys? burpees? :)

Fel av mig. Burpees (http://www.youtube.com/watch?v=c_Dq_NCzj8M) så klart.

Trassel
2008-08-25, 13:21
Fel av mig. Burpees (http://www.youtube.com/watch?v=c_Dq_NCzj8M) så klart.

Fanskapet studsar ju verkligen upp och ner, jesus, så skulle det inte se ut om jag gör det.