handdator

Visa fullständig version : Lägenhetsförsäljning i Stockholm - tips?


obesogen
2008-08-18, 22:33
Jag ska sälja en lägenhet som jag köpte på ritning för drygt två år sedan, den kommer vara färdigbyggd i september.
Det är en tvåa på 55 kvadrat som ligger i Midsommarkransen.
Som de flesta kanske vet är det inte direkt brist på bostadsrätter i Sthlm just nu. Jag har varit i kontakt med en mäklare som är en kompis kompis, han tar 35.000 vid en försäljning. Han föreslår att lägenheten säljs till fast pris 10.000 över inköpspriset, jag kommer alltså göra en förlust på 25.000 (hans arvode), vilket jag inte är helt nöjd med. Dock är jag inte särskilt insatt i fastighetsbranschen och har inget att jämföra med men kommer ringa runt till lite olika mäklarfirmor imorgon.
Men jag skulle självfallet gärna vilja ha lite tips från kolo.

Någon här som har någon bra mäklare att rekommendera som jobbar i söderort?
Kanske någon som ev har lite priskoll på vad mäklare brukar ta?
Jag tänker mig att i mitt fall är det inte särskilt mycket jobb inför lägenhetsförsäljningen för att objektsbeskrivning och allt annat därtill redan finns, alltså är det inget mäklaren behöver ägna tid åt. Någon som har erfarenhet av av att sälja lägenheten själv eller använt sig av någon tjänst typ maklarbrickan.se?
Är det kanske några frågor som jag inte tänkt på men som kan vara bra att ställa?

Scratch89
2008-08-18, 23:39
Kan du inte hyra ut den i andra hand istället?

Carolinew
2008-08-19, 00:02
Hur kommer det sig att du köper en lägenhet du inte ska bo i? :confused:

Litecore
2008-08-19, 01:18
jag rekomenderar en firma som heter widerlövs, grymt bra när jag köpte min lägenhet.
har ingen koll på vad dom tar för att sälja eftersom jag kom i kontakt för att köpa
men jag tänker absolut anlita dom själv när det blir dags att sälja om ett år eller två :)

dared
2008-08-19, 01:47
Hur kommer det sig att du köper en lägenhet du inte ska bo i? :confused:

Han fick jobb på grönland.

DanielF
2008-08-19, 05:23
www.hemverket.se tar bara 5000kr i fast avgift.
Huruvida dom är bra eller inte vet jag inte, men kanske kan vara värt att kolla upp.

mini
2008-08-19, 05:58
Vet inte hur 35k står sig mot andra mäklare, det enda är att du ringer runt och kollar. Kolla också vad du får för priset. Var annonserar de? Hur många visningar? Nu är ju inte besiktning och sådant aktuellt för dig, en del mäklare kastar in lite sådant lullull.

Jag tror inte att du ska behöva sälja med förlust. Vad var hans skäl till att sälja till fast pris? Mer än att det är mindre jobb för mäklaren?
(Jag skulle aldrig välja att använda en kompis kompis för uppdraget. Det är för stor affär för att blanda in lojaliteter i det.)

Har någon av de andra lägenheterna sålts tror du?

palme
2008-08-19, 06:34
Vänta med att sälja lägenheten om du har råd, priserna brukar gå upp efter några månader på nybyggen, iaf de jag har erfarenhet av.

Vad en mäklare tar varierar. Inget kompis kompis pris där inte.

För att få ett pris på din lgh kan du ju låta flera mäklare kolla den och ge dig prisuppfattning. Så lägger du dig i mitten.

obesogen
2008-08-19, 08:38
Kan du inte hyra ut den i andra hand istället?
Jo visst kan jag det. Men med tanke på att det är en bostadsrätt och man inte får ta ut hyra för räntekostnad så kan det bli en förlustaffär.

Hur kommer det sig att du köper en lägenhet du inte ska bo i? :confused:
Planen var självklart att jag skulle bo där när jag köpte den för två år sedan. Men nu är situationen annorlunda och jag behöver pengarna till annat.

jag rekomenderar en firma som heter widerlövs, grymt bra när jag köpte min lägenhet.
har ingen koll på vad dom tar för att sälja eftersom jag kom i kontakt för att köpa
men jag tänker absolut anlita dom själv när det blir dags att sälja om ett år eller två :)
Tack! Ska kolla in!

www.hemverket.se tar bara 5000kr i fast avgift.
Huruvida dom är bra eller inte vet jag inte, men kanske kan vara värt att kolla upp.
Bra tips, tack för det.

Vet inte hur 35k står sig mot andra mäklare, det enda är att du ringer runt och kollar. Kolla också vad du får för priset. Var annonserar de? Hur många visningar? Nu är ju inte besiktning och sådant aktuellt för dig, en del mäklare kastar in lite sådant lullull.

Jag tror inte att du ska behöva sälja med förlust. Vad var hans skäl till att sälja till fast pris? Mer än att det är mindre jobb för mäklaren?
(Jag skulle aldrig välja att använda en kompis kompis för uppdraget. Det är för stor affär för att blanda in lojaliteter i det.)

Har någon av de andra lägenheterna sålts tror du?
Vad jag förstått är priset helt ok. Många mäklare vill ha procent på försäljningen, oftast från 2% och uppåt. Lägenheten kostade 1 975000:- så det blir under 2%.
Jag är också lite skeptisk till fast pris, men han påstod att det är lättare att få den såld då så gott som alla nyproduktioner säljs med fast pris.
Anledningen till att jag pratat med honom är att jag blev rekommenderad att kontakta honom av en kompis till mig som sålde min förra lägenhet. Jag vet att han är duktig, men jag är också lite fundersam till priset då jag vet hur lite jobb det måste vara i förhållande till en lägenhet som redan finns.
Alla 112 lägenheter som byggs såldes direkt. Det var högt tryck.
Bra frågor, jag ska absolut använda mig av dom nu när jag håller på och ringer runt, skriv gärna mer om du kommer på nått :)

Vänta med att sälja lägenheten om du har råd, priserna brukar gå upp efter några månader på nybyggen, iaf de jag har erfarenhet av.

Vad en mäklare tar varierar. Inget kompis kompis pris där inte.

För att få ett pris på din lgh kan du ju låta flera mäklare kolla den och ge dig prisuppfattning. Så lägger du dig i mitten.

Just nu behöver jag pengarna till annat. Jag är lite orolig att priserna kommer att dippa det närmsta året då det har skrivits mycket den närmsta veckan om att man tippar på en prisnedgång på mellan 10-20 procent inom de kommande 12 månaderna.

pragmatist
2008-08-19, 11:38
Just nu behöver jag pengarna till annat. Jag är lite orolig att priserna kommer att dippa det närmsta året då det har skrivits mycket den närmsta veckan om att man tippar på en prisnedgång på mellan 10-20 procent inom de kommande 12 månaderna.

Att döma av min erfarenhet med försäljning av en lägenhet nyligen (förra veckan) så har prisnedgången redan påbörjats, vi fick 10% mindre än lägenheten var värderat till i juni och det krävde viss ansträngning och många omvisningar för att få ut ens det.

obesogen
2008-08-19, 15:47
Att döma av min erfarenhet med försäljning av en lägenhet nyligen (förra veckan) så har prisnedgången redan påbörjats, vi fick 10% mindre än lägenheten var värderat till i juni och det krävde viss ansträngning och många omvisningar för att få ut ens det.

Frågan är om mäklaren övervärderade er lägenhet eller om det varit en så pass kraftig prisnedgång de senaste två månaderna. Priserna har ju gått ner med 5% senaste året.
Får man fråga vad det var för lägenhet och vad ni fick för den?