handdator

Visa fullständig version : Höften drar åt sidan i knäböj.


Bönne
2008-08-18, 18:59
Detta gäller inte mig utan en tokstark lagkamrat.

När han kör knäböj så (sett bakifrån) drar hans höft åt vänster (3-5cm) när han börjar böja knäna vilket också då orsakar att hela överkroppen vrider sig lite medurs (sett ovanifrån).

Det blir så oavsett ifall han kör med bara stången eller max.

Det blir likadant ifall han testar i smithen, fast då något mindre vrider överkropp.

I benpressen ser det dock mycket symmetriskt och fint ut, även när det är väldigt tunga vikter.


Tänkte att vi skulle filma lite till nästa pass för att få bästa möjliga råd och tips. Några specifika övningar eller sätt att köra övningar som kan hjälpa till? Vinklar etc.

Han har varit hos sjukgymnaster, dock har inte det hjälp särskilt mycket trotts att han mycket flitigt kört rehabövningar de givit honom.

Oktay
2008-08-18, 19:11
har samma problem.. tror det är därför mitt högra ben vuxit lite bättre än vänstra också, dvs högra får arbeta mer..
har han också så?

Tomas W
2008-08-18, 23:27
Benlängdsskillnaden kan göra att ovanstående händer, det beror ofta på stela muskler, ffa sätet och låren (fram-,bak, och insida). Se om någon av dessa muskelgrupper är korta och se om det ger någon skillnad av att stretcha ut dem.

jebu
2008-08-19, 12:19
För mig har det hjälpt med: Stabila skor (böjskor), ortopediska fotbäddar och att stå likadant med bägge fötterna (samma vinkel och placering)

Sedan som Tomas W sade ovan, känn efter ifall det är några muskler som behövs stretchas. Stramar det mer på ena sidans baksida eller insida lår så försök stretcha dessa.


/Martin

Bönne
2008-08-19, 12:40
har samma problem.. tror det är därför mitt högra ben vuxit lite bättre än vänstra också, dvs högra får arbeta mer..
har han också så?Hans vänstra ben är större, starkare och rörligare.

Han använder stabila böjskor och samma fotställning.

Får återkomma med svar ang. vad han mer exakt har stretchat.

Tomas W
2008-08-19, 20:00
Får återkomma med svar ang. vad han mer exakt har stretchat.

Det man ska kolla upp framförallt är om det är någon sidoskillnad på höger eller vänster bens muskler när det gäller stelheten i hans fall :)