handdator

Visa fullständig version : Guida mig genom nationsjungeln (Uppsala)


NiCrue
2008-08-18, 16:10
Ja, nu är det som så att man ska börja studera på Juristprogrammet vi Uppsala Universitet, vilket innebär att man ska gå med i en nation också.
Så långt, allt väl. Men frågan är bara; vilken nation ska man välja? *gah!*

Jag vet att det är av ringa betydelse egentligen, men kan inte någon som är lite insatt hjälpa en vilsen själ och ge mig guidning genom nationsjungeln?
Är det någon specifik nation som lämpar sig extra för jurister? Vilka nationer har mest aktiviteter på gång, vilka har "bäst" gemenskap etc etc.

Är glad för alla svar jag kan få :)

För tillfället lutar det åt Smålands eller Värmlands, invändningar någon?

joak1m
2008-08-18, 16:16
Ja, nu är det som så att man ska börja studera på Juristprogrammet vi Uppsala Universitet, vilket innebär att man ska gå med i en nation också.
Så långt, allt väl. Men frågan är bara; vilken nation ska man välja? *gah!*

Jag vet att det är av ringa betydelse egentligen, men kan inte någon som är lite insatt hjälpa en vilsen själ och ge mig guidning genom nationsjungeln?
Är det någon specifik nation som lämpar sig extra för jurister? Vilka nationer har mest aktiviteter på gång, vilka har "bäst" gemenskap etc etc.

Är glad för alla svar jag kan få :)

För tillfället lutar det åt Smålands eller Värmlands, invändningar någon?
Är du ute efter lägenhet/studentrum, eller bara diverse nationsaktiviteter/festande?

Är det endast aktiviteter du är ute efter spelar det nog inte någon större roll vilken nation du går med i, de flesta nationer har alltid något på gång.

NiCrue
2008-08-18, 16:31
Är du ute efter lägenhet/studentrum, eller bara diverse nationsaktiviteter/festande?

Är det endast aktiviteter du är ute efter spelar det nog inte någon större roll vilken nation du går med i, de flesta nationer har alltid något på gång.

Bara att välja någon alltså? ;)

Nej jag är väl inte ute efter något speciellt egentligen. En nation med schysta lokaler etc. räcker gott för mej :cool:

palme
2008-08-18, 16:34
Är du där för att plugga och bli nåt eller för att "festa" ?

Mantus
2008-08-18, 16:39
Ja, nu är det som så att man ska börja studera på Juristprogrammet vi Uppsala Universitet, vilket innebär att man ska gå med i en nation också.
Så långt, allt väl. Men frågan är bara; vilken nation ska man välja? *gah!*

Jag vet att det är av ringa betydelse egentligen, men kan inte någon som är lite insatt hjälpa en vilsen själ och ge mig guidning genom nationsjungeln?
Är det någon specifik nation som lämpar sig extra för jurister? Vilka nationer har mest aktiviteter på gång, vilka har "bäst" gemenskap etc etc.

Är glad för alla svar jag kan få :)

För tillfället lutar det åt Smålands eller Värmlands, invändningar någon?


Om man ser till nationen som har flest jurister skulle jag säga antingen Norrlands eller Stockholms, Norrlands för att de är störst och blir en naturlig nation att gå med i för folk som inte vill engagera sig. Stockholms för att många jurister kommer från Stockholm och det därför blir naturligt att välja Stockholm, Stockholm är väl den s.k. "bratnationen" eller wannabe bratnationen som kanske är en mer träffande beskrivning. B¨de Norrlands och Stockholm har väl en del klubbar o.dyl. (särskilt Norrlands) men sett till antalet medlemmar så blir det väldigt svårt att engagera sig och någon samlad gemenskap känner jag inte till att någon av de nationerna har.
Skall väl även sägas att jurister i allmänhet inte är särdeles nationsaktiva utan många är istället medlemmar i Juridiska föreningen.
Värmlands är ett trevligt ställe vad jag vet, dock så är deras klubbar i stort sett en köttmarknad, biblioteket är direkt dåligt men arkivet är i särklass det bäst skötta av nationerna i Uppsala (för de som är intresserade av sånt).
Smålands är en bra nation, trista lokaler men mycket bra pub med mycket god öl, sammanhållningen är för tillfället inte särskilt god.
V-Dala nation har det fulaste huset som någonsin byggts, inte så konstigt då det byggdes av en (antagligen) full finne, annars känd för att designa pinnstolar men stort är det. V-Dala har för övrigt det största biblioteket av Uppsalas nationer och även bra klubbar vad jag vet, en mycket studentikås nation för dem som gillar det.
Upplands har ett litet nationshus som man nästan aldrig besöker men annars är det trevligt med god sammanhållning vad jag vet, många äldre personer som är ämbetsmän där dock så det kan bli svårt att få ämbeten.
Kalmar och Göteborgs är små och inte särdeles kända för att ha bra klubbar el. dyl. men de har säkerligen en trevlig sammanhållning.
Västgöta har inga veckoklubbar (golvet tål det inte) men ett trevligt nationshus och bra sammanhållning med många äldre medlemmar.
Gotlands är den minsta nationen, litet hus, få lägenheter men folk som går där har den skönaste dialekten som går att få tag på i Uppsala.
Gästrike-Hälsinge nation har bäst sortiment av öl, lager, och ale står i långa rader i dras pub, även bra pubmat serveras. Sammanhållningen vet jag inget om.
Östgöta nation (min nation) har finast hus, väldigt bra sammanhållning(en av de bästa i hela Uppsala vad jag sett), många chanser att engagera sig antingen i fikat eller i puben. De restaurangaktiva brukar ha bastukvällar. allmänt vilda fester osv; bra kultur (vi har även vi vilda fester så det förslår fast vi har ofta frack på oss när vi dricker sprit) sedan har vi även en hel del fester ihop med de restaurangaktiva. Östgöta har även många studentrum centralt belägna och även en del lägenheter. På dagarna brukar de flesta aktiva umgås i fikat och prata och umgås efter lektioner, på kvällarna kan man dricka en öl i puben och ha det trevligt, vi har även en hel del bra klubbar på fredagarna.

Nu blev det ett aningen långt och rörigt inlägg men min rast är snart slut så jag hinner inte åtgärda. Jag råder dig att gå runt till alla nationer och bilda dig en egen uppfattning. Det går fort att vandra emellan dem.

NiCrue
2008-08-18, 16:41
Är du där för att plugga och bli nåt eller för att "festa" ?

Med handen på hjärtat så är jag mer där för att plugga och bli nått. Men naturligtvis även för att knyta kontakter med människor.

Just det hårda festandet är jag inte så överdrivet intresserad av faktiskt ;)

PowPow
2008-08-18, 16:47
Om du går med i V-dala så kan du kanske ha tur att få ett av de otroligt efterfrågade lyxrummen på Döbeln. Det är där alla uppsalabor vill bo. Rik som fattig.

























gagahagaha
bara skojar /=

Mantus
2008-08-18, 16:49
Om du går med i V-dala så kan du kanske ha tur att få ett av de otroligt efterfrågade lyxrummen på Döbeln. Det är där alla uppsalabor vill bo. Rik som fattig.

























gagahagaha
bara skojar /=

Mahahaha
Slipper du ugnsgratinerade chipspåsar i malmö?

PowPow
2008-08-18, 16:52
Mahahaha
Slipper du ugnsgratinerade chipspåsar i malmö?

Ja. Fast det var 4 gånger så billigt att bo på Döbeln :D

Men det är ju lätt värt det. De 1800 kronor man lade på hyra i månaden där kunde man likaväl lagt på ett bra tält. Det hade gett bättre boendestandard..

Fast vafanken. Jag ska inte klaga.. Vi hade hur kul som helst, faktiskt.

NiCrue
2008-08-18, 16:52
Om man ser till nationen som har flest jurister skulle jag säga antingen Norrlands eller Stockholms, Norrlands för att de är störst och blir en naturlig nation att gå med i för folk som inte vill engagera sig. Stockholms för att många jurister kommer från Stockholm och det därför blir naturligt att välja Stockholm, Stockholm är väl den s.k. "bratnationen" eller wannabe bratnationen som kanske är en mer träffande beskrivning. B¨de Norrlands och Stockholm har väl en del klubbar o.dyl. (särskilt Norrlands) men sett till antalet medlemmar så blir det väldigt svårt att engagera sig och någon samlad gemenskap känner jag inte till att någon av de nationerna har.
Skall väl även sägas att jurister i allmänhet inte är särdeles nationsaktiva utan många är istället medlemmar i Juridiska föreningen.
Värmlands är ett trevligt ställe vad jag vet, dock så är deras klubbar i stort sett en köttmarknad, biblioteket är direkt dåligt men arkivet är i särklass det bäst skötta av nationerna i Uppsala (för de som är intresserade av sånt).
Smålands är en bra nation, trista lokaler men mycket bra pub med mycket god öl, sammanhållningen är för tillfället inte särskilt god.
V-Dala nation har det fulaste huset som någonsin byggts, inte så konstigt då det byggdes av en (antagligen) full finne, annars känd för att designa pinnstolar men stort är det. V-Dala har för övrigt det största biblioteket av Uppsalas nationer och även bra klubbar vad jag vet, en mycket studentikås nation för dem som gillar det.
Upplands har ett litet nationshus som man nästan aldrig besöker men annars är det trevligt med god sammanhållning vad jag vet, många äldre personer som är ämbetsmän där dock så det kan bli svårt att få ämbeten.
Kalmar och Göteborgs är små och inte särdeles kända för att ha bra klubbar el. dyl. men de har säkerligen en trevlig sammanhållning.
Västgöta har inga veckoklubbar (golvet tål det inte) men ett trevligt nationshus och bra sammanhållning med många äldre medlemmar.
Gotlands är den minsta nationen, litet hus, få lägenheter men folk som går där har den skönaste dialekten som går att få tag på i Uppsala.
Gästrike-Hälsinge nation har bäst sortiment av öl, lager, och ale står i långa rader i dras pub, även bra pubmat serveras. Sammanhållningen vet jag inget om.
Östgöta nation (min nation) har finast hus, väldigt bra sammanhållning(en av de bästa i hela Uppsala vad jag sett), många chanser att engagera sig antingen i fikat eller i puben. De restaurangaktiva brukar ha bastukvällar. allmänt vilda fester osv; bra kultur (vi har även vi vilda fester så det förslår fast vi har ofta frack på oss när vi dricker sprit) sedan har vi även en hel del fester ihop med de restaurangaktiva. Östgöta har även många studentrum centralt belägna och även en del lägenheter. På dagarna brukar de flesta aktiva umgås i fikat och prata och umgås efter lektioner, på kvällarna kan man dricka en öl i puben och ha det trevligt, vi har även en hel del bra klubbar på fredagarna.

Nu blev det ett aningen långt och rörigt inlägg men min rast är snart slut så jag hinner inte åtgärda. Jag råder dig att gå runt till alla nationer och bilda dig en egen uppfattning. Det går fort att vandra emellan dem.

Tack för din mycket övergripande "nationsguide" :) Guld värt!

Mantus
2008-08-18, 16:56
Ja. Fast det var 4 gånger så billigt att bo på Döbeln :D

Men det är ju lätt värt det. De 1800 kronor man lade på hyra i månaden där kunde man likaväl lagt på ett bra tält. Det hade gett bättre boendestandard..

Fast vafanken. Jag ska inte klaga.. Vi hade hur kul som helst, faktiskt.

Fast nu har du ju malmöfestivalen, det är ju ett plus. De har mycket god mat där.*drool*

Mantus
2008-08-18, 16:56
Tack för din mycket övergripande "nationsguide" :) Guld värt!

Ingen orsak, om det är något du undrar över så står jag till tjänst.

joak1m
2008-08-18, 17:33
Om du inte har stabilt boende i stan kan jag rekommendera Östgöta-nation. Dom hjälpte mig fixa ett studentrum på nedre slottsgatan, mer centralt än så blir det inte =)

Det är viktigare än man tror med centralt boende i en stad som i princip saknar nattlig kommunaltrafik

appapa
2008-08-18, 18:19
Det är viktigare än man tror med centralt boende i en stad som i princip saknar nattlig kommunaltrafik

Va? Tar ju 10min med cykel överallt om du inte bor i typ gottsunda.

jakke
2008-08-18, 18:44
Ja. Fast det var 4 gånger så billigt att bo på Döbeln :D

Men det är ju lätt värt det. De 1800 kronor man lade på hyra i månaden där kunde man likaväl lagt på ett bra tält. Det hade gett bättre boendestandard..

Fast vafanken. Jag ska inte klaga.. Vi hade hur kul som helst, faktiskt.

Säkra källor säger att det bor 90% kinser där nu.

joak1m
2008-08-18, 18:58
Va? Tar ju 10min med cykel överallt om du inte bor i typ gottsunda.

Och vem pallar dra runt med cykel till och från stan efter förfestande, under vintertid dessutom. Sen vet jag inte med andra men jag dricker även en hel del under festandet och vill inte cykla då.

Att promenera till t.ex. flogsta tar minst 40min

Arnesson
2008-08-18, 19:02
Jag rekomenderar att du går med i Stockholms, du får gratis inträde när du ska ut och festa och dit gick jag oftast för att festa (av de ställena som tar inträde). Norrlands är en trevlig nation också, men man får inte så mycket fördelar som medlem.

Notera dock att jag inte var aktiv i någon nation utan endast drack öl på dem :thumbup:

Eddie Vedder
2008-08-18, 19:27
Mina favortnationer är Gotland, GH och Västgöta tror jag. Där har jag trivts utmärkt samt ätit goda hamburgare, särskilt grekburgaren på Västgöta.*drool*

Jag hatar köttmarknaderna men uppskattar Stockholms söndagsfika och luncherna på Värmlands. Jag tillhör V-dala men har aldrig varit innanför dörrn där bortsett från den dagen jag skrev in mig.:D

Skicka gärna ett PM om träning btw, vi är ett gäng Uppsalabor som brukar försöka dra ihop lite träning då och då och om du är intresserad så är du välkommen att hänga på.:)

Kebab-Arne
2008-08-18, 20:03
Är för tillfället med i ÖG men ska nog byta till Snerikes. När mitt gäng ska gå ut slutar det typ 80% av gångerna på Snerikes. Vilket beror på att många är med Snerikes så de går in gratis.

Är väl inge större fel på ÖG men har varit där typ 3 gånger sen jag skrev in mig så är ingen mening att vara med där.

Vill du ha bostad är det lättast via Norrlands. Rum på studentvägen, bra läge. Ny renoverat så jävligt fräscht. Norrlands har väl ifs fler bostäder än där men är det som har kortast kötid.

hultman
2008-08-18, 20:14
Snerikes för festandet :)

Tisdagar på Snerikes är tveklöst bäst.

PowPow
2008-08-18, 21:21
Säkra källor säger att det bor 90% kinser där nu.

Så var det mer eller mindre även när jag bodde där. Kineser och Afrikaner. Fast kanske inte 90 %

Trevliga prickar allesammans, men det kunde bli lite komiska och jobbiga situationer. Som när en afrikan (av något slag) inte visste skillnaden på en ugn och en mikrovågsugn. Eller alla jäkla kineskaraokifester på helt oförutsägbara tider :D

Eddie Vedder
2008-08-18, 21:57
Eller alla jäkla kineskaraokifester på helt oförutsägbara tider :D

Det har jag aldrig upplevt faktiskt.:D

Dock var en tidig observation när jag flyttade hit till Uppsala att asiaterna har sjukt små cyklar (här skulle man kunna göra sig rolig över att asiater är små men nu pratar vi SMÅ cyklar, d.v.s. vad som skulle passa för en normalstor nioåring typ:Virro). Dessutom cyklar dom EXTREMT långsamt. Undrar om det har att göra med en vana att behöva trängas med miljontals andra cyklister på gatan som nu sitter kvar i kroppen trots betydligt mer svängrum.:D

polle
2008-08-18, 22:10
Clap to this (Småland) och Physique (Kalmar) är dom bästa klubbarna IMO men Snerikes brukar också vara riktigt bra.

NiCrue
2008-08-19, 06:20
Mina favortnationer är Gotland, GH och Västgöta tror jag. Där har jag trivts utmärkt samt ätit goda hamburgare, särskilt grekburgaren på Västgöta.*drool*

Jag hatar köttmarknaderna men uppskattar Stockholms söndagsfika och luncherna på Värmlands. Jag tillhör V-dala men har aldrig varit innanför dörrn där bortsett från den dagen jag skrev in mig.:D

Skicka gärna ett PM om träning btw, vi är ett gäng Uppsalabor som brukar försöka dra ihop lite träning då och då och om du är intresserad så är du välkommen att hänga på.:)

Grekburgare! *drool* Fan Eddie, nu fick du mig hungrig före morgonpasset ;)
Okej, men då kan vi lite förenklat säga att det egentligen spelar oerhört liten roll vilken nation jag egentligen väljer?

Jaså? Låter ju riktigt roligt! Vad kör ni för träning då? Lite blandat?


Clap to this (Småland) och Physique (Kalmar) är dom bästa klubbarna IMO men Snerikes brukar också vara riktigt bra.

Clap to This verkar onekligen intressant av det lilla jag har sett!

palme
2008-08-19, 06:25
Va? Tar ju 10min med cykel överallt om du inte bor i typ gottsunda.

Sant. Eller så tar man taxi ;)

Eddie Vedder
2008-08-19, 07:50
Grekburgare! *drool* Fan Eddie, nu fick du mig hungrig före morgonpasset ;)

Du hade blivit ännu mer hungrig om du ätit den. Färskost (nu menar jag inte äcklig kesella utan RIKTIG färskost, smakrik och fet*drool*) och röd lök med förvånansvärt gott kött faktiskt.

Sedan grym tzatziki till det, både så det räcker till att kleta i burgaren samt att ha på salladen och att doppa nachochipsen i.:thumbup:

Jaså? Låter ju riktigt roligt! Vad kör ni för träning då? Lite blandat?

Styrketräning på Workoutcenter.

Mantus
2008-08-19, 08:24
Är för tillfället med i ÖG men ska nog byta till Snerikes. När mitt gäng ska gå ut slutar det typ 80% av gångerna på Snerikes. Vilket beror på att många är med Snerikes så de går in gratis.

Är väl inge större fel på ÖG men har varit där typ 3 gånger sen jag skrev in mig så är ingen mening att vara med där.

Vill du ha bostad är det lättast via Norrlands. Rum på studentvägen, bra läge. Ny renoverat så jävligt fräscht. Norrlands har väl ifs fler bostäder än där men är det som har kortast kötid.

Glömde bort att nämna Snerikes a.k.a Snärkes, de är som du sade kända för sina tisdagsfester, Bryggan och inte så mycket mer förutom att de har korridorsrum i nationshuset och ett av de dyraste och finaste biblioteken i Uppsala med böcker från 1600-1800 talet (som ni inte kommer att få tillgång till, det är tillträde förbjudet för de flesta).

Mantus
2008-08-19, 08:29
Du hade blivit ännu mer hungrig om du ätit den. Färskost (nu menar jag inte äcklig kesella utan RIKTIG färskost, smakrik och fet*drool*) och röd lök med förvånansvärt gott kött faktiskt.

Sedan grym tzatziki till det, både så det räcker till att kleta i burgaren samt att ha på salladen och att doppa nachochipsen i.:thumbup:



Styrketräning på Workoutcenter.

Jag glömde faktiskt bort att testa den grekiska burgaren förra gången du nämnde den. Det skall åtgärdas när jag kommer tillbaka till Uppsala.:D

NiCrue
2008-08-19, 09:19
Styrketräning på Workoutcenter.

Är det Workoutcenter som "gäller" i Uppsala eller? Verkar som att det är ett flertal personer som tränar där.

Men de har ganska "knepiga" öppettider va?

palme
2008-08-19, 09:22
Är det Workoutcenter som "gäller" i Uppsala eller? Verkar som att det är ett flertal personer som tränar där.

Men de har ganska "knepiga" öppettider va?

Knepiga? Tjaaa öppet dygnet runt är iofs lite skumt ;)


Är UTK som gäller, men de har pissiga öppettider.

NiCrue
2008-08-19, 09:26
Knepiga? Tjaaa öppet dygnet runt är iofs lite skumt ;)


Är UTK som gäller, men de har pissiga öppettider.

Haha :Virro Så var det ja, blandade ihop de två ;)

Eddie Vedder
2008-08-19, 10:49
Är det Workoutcenter som "gäller" i Uppsala eller? Verkar som att det är ett flertal personer som tränar där.

Men de har ganska "knepiga" öppettider va?

Öppettiderna är som sagt dygnet runt.

Det är ett gäng som tränar där men jag vet inte om man kan säga att ett visst gym "gäller". Det bästa är sannolikt UTK för den som vill träna styrketräning som enda prioritet men där är öppettiderna skit.

Själv tränar jag på Friskis&Svettis i Ekeby men det finns två F&S till. Är man medlem får man träna på alla tre men Ekeby ligger närmast Flogsta där jag bor.

Antonis gym är nytt och det har jag inte testat men jag har fått för mig att det är bra, dock för dyrt tycker jag själv.

Sedan finns ju Stallet och Svettis som är Studenthälsans gym. Du får se dig om när du flyttat hit, vad som passar rent praktiskt, ekonomiskt, Koloitiskt etc.:D

NiCrue
2008-08-19, 11:13
Öppettiderna är som sagt dygnet runt.

Det är ett gäng som tränar där men jag vet inte om man kan säga att ett visst gym "gäller". Det bästa är sannolikt UTK för den som vill träna styrketräning som enda prioritet men där är öppettiderna skit.

Själv tränar jag på Friskis&Svettis i Ekeby men det finns två F&S till. Är man medlem får man träna på alla tre men Ekeby ligger närmast Flogsta där jag bor.

Antonis gym är nytt och det har jag inte testat men jag har fått för mig att det är bra, dock för dyrt tycker jag själv.

Sedan finns ju Stallet och Svettis som är Studenthälsans gym. Du får se dig om när du flyttat hit, vad som passar rent praktiskt, ekonomiskt, Koloitiskt etc.:D

Ja, har några dagar nu framöver då jag har tänkt att jag ska få lite "pejl" på staden :)

Flyttar till Flogsta den 1:e oktober, så i nuläget lutar det åt F&S faktiskt :)
Däremot vet jag inte vart jag ska träna den första månaden eftersom jag inte ens vet vart jag ska bo under den perioden ;)

Kebab-Arne
2008-08-19, 12:10
Nån som vet om hantlarna på workoutcenter är lagade? Har blivit jättestora glapp mellan hantelstorlekarna. Varit så i typ 3 månader också. Eller det hade varit det i juni iallafall. Tränar själv där, årskortet går ut i november. Får se om jag förlänger eller inte. Ska prova Antonis gym. Dyrt som satan är det men är inte direkt gratis på workoutcenter heller.

Mat som måste provas på nationerna är Norrlands Nachostallrik. Stor samt fem såser till. *drool* Nachoschipsen ska visst vara bland nationeras största utgifter. Ett rykte säger att Göteborgsnation har jättestora Nachostallrikar då de ska ha ett avtal med leverantören som gör att de köper in det billigt. Nån som vet om det är sant?

Eddie Vedder
2008-08-19, 12:24
Ett rykte säger att Göteborgsnation har jättestora Nachostallrikar då de ska ha ett avtal med leverantören som gör att de köper in det billigt. Nån som vet om det är sant?

Jag har bara erfarenhet från nachostallrikarna på Gotlands, GH och Västgöta. Alla tre är bra, bäst på den punkten tycker jag definitivt GH var. Kanske inget för fettfobikern direkt men gott som skråen!:D *drool*

Flyttar till Flogsta den 1:e oktober, så i nuläget lutar det åt F&S faktiskt

Kul!

Då blir det kanske både träning på samma gym samt samma bostadsområde.:thumbup:

Vivaldi
2014-08-02, 12:51
Väger just nu mellan V-dala, Östgöta och Upplands

Kommer plugga molekylär bioteknik om det spelar någon roll ?

Pahwn
2014-08-02, 13:53
Väger just nu mellan V-dala, Östgöta och Upplands

Kommer plugga molekylär bioteknik om det spelar någon roll ?

Det spelar ingen större roll vilken nation du är med i, dom flesta brukar välja stocken/norrlands för att det oftast är mest festligheter där. Nationen du är medlem i går du oftast in gratis på eller med ett väldigt nedsatt pris.

Utöver det så får du väl välja utifrån om du kommer engagera dig i din nation eller inte, v-dala t.ex. har mycket orkester/kör verksamhet.

Välkommen till en sjukt bra studentstad och hoppas att du trivs på X :)

Vivaldi
2014-08-02, 14:24
Det spelar ingen större roll vilken nation du är med i, dom flesta brukar välja stocken/norrlands för att det oftast är mest festligheter där. Nationen du är medlem i går du oftast in gratis på eller med ett väldigt nedsatt pris.

Utöver det så får du väl välja utifrån om du kommer engagera dig i din nation eller inte, v-dala t.ex. har mycket orkester/kör verksamhet.

Välkommen till en sjukt bra studentstad och hoppas att du trivs på X :)

Tack :)

Tror det blir uppsala iaf.

6e reserv på chalmers på HP så det är lite tveksamt, men överväger att tacka nej även om jag kommer in då Uppsala verkar vara riktigt trevligt!

Loke
2014-08-02, 14:44
Har du någon plan för bostadsfrågan? :)

Edit: iofs är det väldigt svårt att få bostad även via nationerna, så det bör kanske inte styrA nationsvalet...

Mantus
2014-08-02, 18:22
Väger just nu mellan V-dala, Östgöta och Upplands

Kommer plugga molekylär bioteknik om det spelar någon roll ?

Jag kan rekommendera Östgöta eftersom nationen är trevlig, vacker samt har bra belägna bostäder.

Vivaldi
2014-08-08, 00:11
Jag kan rekommendera Östgöta eftersom nationen är trevlig, vacker samt har bra belägna bostäder.

Hur stor är chansen till en av dessa, lutar starkt år Norrllands atm ... men det vore en dealbreaker :/

Mantus
2014-08-08, 08:39
Hur stor är chansen till en av dessa, lutar starkt år Norrllands atm ... men det vore en dealbreaker :/

Jag tror att det är svårt att få tag på alla sorters studentbostäder numer, så har det varit sedan 2007 vill jag minnas.

Jag hade turen att börja studera 2005 dvs innan den värsta bristen satte in så jag fick en lägenhet relatvit omgående. Nu har jag så mycket köpoäng att jag lätt får vilket boende jag vill så jag vet inte riktigt hur situationen ser ut.

zeusden1
2014-08-08, 10:39
Uppsala! Härligaste staden i Sverige för studenter! Att du sedan är jurist och träningsintresserad är ju grymt!

Att börja plugga till jurist i Uppsala är det bästa jag gjort i mitt liv. Jag, likt du, gjorde en tråd likt denna innan jag började.

För träning är NNIFs gym på studentvägen som gäller: fullt utrustad gym med flera eleikostänger, vikter, hantlar, de viktigare maskinerna och grymma medlemmar. Har en maxkvot på 100 medlemmar per termin. Kostar 500kr per termin. Tar medlemskapen slut så PMar du mig. Jag är fd Ordförande för föreningen så ska gå att ordna för en kolozzeumbroder (som verkar likna mig). Se nnif.se eller gym@nnif.se för mer info

Mantus
2014-08-08, 12:19
Uppsala! Härligaste staden i Sverige för studenter! Att du sedan är jurist och träningsintresserad är ju grymt!

Att börja plugga till jurist i Uppsala är det bästa jag gjort i mitt liv. Jag, likt du, gjorde en tråd likt denna innan jag började.

För träning är NNIFs gym på studentvägen som gäller: fullt utrustad gym med flera eleikostänger, vikter, hantlar, de viktigare maskinerna och grymma medlemmar. Har en maxkvot på 100 medlemmar per termin. Kostar 500kr per termin. Tar medlemskapen slut så PMar du mig. Jag är fd Ordförande för föreningen så ska gå att ordna för en kolozzeumbroder (som verkar likna mig). Se nnif.se eller gym@nnif.se för mer info

Jag tror det finns en risk att trådskaparen redan avslutat sina studier zeusden...

zeusden1
2014-08-08, 12:23
Jag tror det finns en risk att trådskaparen redan avslutat sina studier zeusden...


Hehe. Såg det efter mitt inlägg postats. Sitter på mobil enhet med tapatalk och läser sällan första inlägget :D

Mantus
2014-08-08, 12:29
Hehe. Såg det efter mitt inlägg postats. Sitter på mobil enhet med tapatalk och läser sällan första inlägget :D

Icke desto mindre ett väldigt hjälpsamt inlägg för andra presumtiva studenter.

Vivaldi
2014-08-08, 14:22
Hehe. Såg det efter mitt inlägg postats. Sitter på mobil enhet med tapatalk och läser sällan första inlägget :D

Jag tar mer än gärna hans plats ;)

Visserligen civ.ing molekylär bioteknik, men är en pratglad sl-älskande prick som alltid lägger tillbaka vikter ;)

Vivaldi
2014-08-08, 18:07
Update: Blev V-Dala pga. dess utbud av bostäder som faktiskt var riktigt stort, står i kö och håller tummarna (helt off topic vilken chans tror ni jag har på studentstaden med 842 köpoäng :( )