handdator

Visa fullständig version : Handelsanställdas rätt till ledighet vid dop?


AJO
2008-08-18, 16:04
Har precis fått en inbjudan till min systersons dop som ska ske i mitten av september. Min arbetsgivare låter mig inte vara ledig under dessa omständigheter.

Har man rätt till detta, eller måste jag tacka nej till inbjudan?

Larsson85
2008-08-18, 16:20
Tror inte du har rätt till ledighet, iaf inte om du har kommit nu när det är mindre än en månad kvar och frågar.

palme
2008-08-18, 16:21
Säg att det e en begravning.

AJO
2008-08-18, 16:25
Tror inte du har rätt till ledighet, iaf inte om du har kommit nu när det är mindre än en månad kvar och frågar.

Nej, kanske inte. Det är ett väldigt simpelt jobb och det skulle förmodligen vara någon på arbetsplatsen som hade kunnat ställa upp och jobba då. Men regler är regler..

Björkvedens mästare
2008-08-18, 16:27
Isåfall är det tack och ajöss med den arbetsgivaren. Jobb finns i massor som sagt. Nu när vi inte har några skyddande lagar heller så kan du ju helt enkelt gå ändå, få sparken och skaffanytt jobb imorgon. Bra va ! Tack moderaterna... Förbjud facket, dumpa löner, privat sjukförsäkring is the shit..

Larsson85
2008-08-18, 16:27
Nej, kanske inte. Det är ett väldigt simpelt jobb och det skulle förmodligen vara någon på arbetsplatsen som hade kunnat ställa upp och jobba då. Men regler är regler..

Kan ni inte byta pass då? När du säger handels så låter det som att det är en butik. När jag jobbade på en bensinmack så bytade vi pass till höger och vänster. Chefen sa bara att så länge vi inte blandade in honom i hr vi bytar så behöver vi inte fråga heller.

AJO
2008-08-18, 16:37
Kan ni inte byta pass då? När du säger handels så låter det som att det är en butik. När jag jobbade på en bensinmack så bytade vi pass till höger och vänster. Chefen sa bara att så länge vi inte blandade in honom i hr vi bytar så behöver vi inte fråga heller.

Nej, helt plötsligt kommer vi inte att få göra det under en period framöver.
Det är en stor kedja jag jobbar på, kommer dock inte nämna vilken. Detta likställs kanske som media och i sådant fall är jag förbjuden att prata om företaget..

palme
2008-08-18, 16:39
Men shit bli sjuk då. Kanske är värt en karänsdag för att va med familjen?

Nitrometan
2008-08-18, 16:42
Det är en stor kedja jag jobbar på, kommer dock inte nämna vilken. Detta likställs kanske som media och i sådant fall är jag förbjuden att prata om företaget..
Det låter som den Tüska butiken...


http://www.handels.se/ - man var tvungen att vara medlem/logga in för att se kollektivavtalet.

AJO
2008-08-18, 16:42
Men shit bli sjuk då. Kanske är värt en karänsdag för att va med familjen?

Jepp, absolut värt det. Tycker bara det är sjukt att de gör så, när ledigheten skulle kunna lösas hur smidigt som helst.

AJO
2008-08-18, 16:46
Det låter som den Tüska butiken...


http://www.handels.se/ - man var tvungen att vara medlem/logga in för att se kollektivavtalet.

Tyvärr är jag inte medlem i handels sedan jag började plugga.

Exdiaq
2008-08-18, 16:51
Kan ni inte byta pass då? När du säger handels så låter det som att det är en butik. När jag jobbade på en bensinmack så bytade vi pass till höger och vänster. Chefen sa bara att så länge vi inte blandade in honom i hr vi bytar så behöver vi inte fråga heller.



Så har jag det också. Så länge där finns någon som tar mitt pass och kan sköta det så bryr sig inte mina chefer ett skvatt vem som jobbar då.

AJO
2008-08-18, 16:56
Så har jag det också. Så länge där finns någon som tar mitt pass och kan sköta det så bryr sig inte mina chefer ett skvatt vem som jobbar då.

Låter som att det är vanligt. Vi har också fått byta pass tidigare med godkännande från närmsta chefen.
Det kommer vi inte få göra en period nu. Jag sa till chefen att jag tyckte att det var dåligt.. H*n menar att vi har varit "bortskämda" med det och att det är dem som har varit väldigt snälla tidigare.

Larsson85
2008-08-18, 17:06
Låter som att det är vanligt. Vi har också fått byta pass tidigare med godkännande från närmsta chefen.
Det kommer vi inte få göra en period nu. Jag sa till chefen att jag tyckte att det var dåligt.. H*n menar att vi har varit "bortskämda" med det och att det är dem som har varit väldigt snälla tidigare.

Vilket stolpskott, lönt att ta bort något som gynnar alla parter, även chefen eftersom de anställda blir gladare.

Jompan
2008-08-18, 17:09
Vilket stolpskott, lönt att ta bort något som gynnar alla parter, även chefen eftersom de anställda blir gladare.

Tror nog inte det enbart är bortskämdhet som ligger bakom att det tar bort något sådant. Känns som de är nått annat som ligger bakom det.

Hursom jag skulle nog försöka prata med chefen och se om det inte kan lösas ändå på nått sätt.

AJO
2008-08-18, 17:18
Tror nog inte det enbart är bortskämdhet som ligger bakom att det tar bort något sådant. Känns som de är nått annat som ligger bakom det.

Hursom jag skulle nog försöka prata med chefen och se om det inte kan lösas ändå på nått sätt.

Beslutet att vi inte får vara lediga nu, kommer från högre ort, kanske ringer direkt till VDn och kollar :)
Fast om det inte går att lösa och man sedan skulle vara sjuk just den dagen så...

Jompan
2008-08-18, 17:23
Fast om det inte går att lösa och man sedan skulle vara sjuk just den dagen så...

Knepig sits onekligen. Att sjukskriva sig just den dagen, kan kanske få chefen att vilja se ett sjukintyg från den dagen också. Så helt säkert är ju inte det heller tyvärr.

Jag tror/hoppas ändå att du har en så pass vettig chef att om du verkligen förklarar hur pass viktigt du känner att det dopet är att han kan lösa det på nått sätt ändå. Som du säger, så verkar det ju ändå som att det inte är helt omöjligt att kunna ersätta dig den dagen.

AJO
2008-08-18, 17:29
Knepig sits onekligen. Att sjukskriva sig just den dagen, kan kanske få chefen att vilja se ett sjukintyg från den dagen också. Så helt säkert är ju inte det heller tyvärr.

Jag tror/hoppas ändå att du har en så pass vettig chef att om du verkligen förklarar hur pass viktigt du känner att det dopet är att han kan lösa det på nått sätt ändå. Som du säger, så verkar det ju ändå som att det inte är helt omöjligt att kunna ersätta dig den dagen.

Jo, men jag tror att det är en rätt så hierarkisk organisationsstruktur i företaget. H*n hänvisar till att h*n inte har rätt att låta mig vara ledig. H*n varken vill, vågar eller får låta mig vara ledig.

Har arbetsgivaren rätt att begära sjukintyg från första dagen?

Jompan
2008-08-18, 17:33
Jo, men jag tror att det är en rätt så hierarkisk organisationsstruktur i företaget. H*n hänvisar till att h*n inte har rätt att låta mig vara ledig. H*n varken vill, vågar eller får låta mig vara ledig.

Har arbetsgivaren rätt att begära sjukintyg från första dagen?

http://www.lag-avtal.se/art/7188

Här stod det lite om arbetsgivarens rätt att begära sjukintyg.

En arbetsgivare kan i dag inte själv bestämma att arbetstagaren ska lämna sjukintyg från första sjukdagen utan stöd i kollektivavtal.

Däremot kan arbetsgivaren vända sig till Försäkringskassan som kan fatta ett beslut om att arbetstagaren ska visa läkarintyg från första sjukdagen. Ett sådant beslut kan fattas om det finns särskilda skäl för det och gäller för högst ett år.

Kanske inte så aktuellt möjligtvis i ditt fall?

AJO
2008-08-18, 17:36
Om jag är sjuk en dag tror jag inte att de börjar blanda in försäkringskassan.

shadowfire
2008-08-18, 17:38
Har arbetsgivaren rätt att begära sjukintyg från första dagen?
Jepp.

Förstår att det är trist att du inte kan närvara vid dopet, men det kan bli lite knepigt också för en arbetsgivare om alla skulle kunna räkna med ledighet hur som helst. Oftast brukar man kunna lösa det, men befinner sig företaget i en ekonomisk kris (som skulle kunna leda till konkurs) så hade nog jag också varit rätt sträng med att bevilja ledighet. Som sagt, svårt o sätta sig in i din sits när man inte vet omständigheterna, hur mkt du varit ledig tidigare, hur du presterar på jobbet etc. Jag skulle också dra mig för att bevilja ledigt till någon som bara maskar på jobbet osv.

Så ta reda på varför du inte kan få ledigt först och främst och ha en resonabel dialog. Kanske är du redo att offra något extra till din arbetsgivare för ledigheten, som gör att denne vill förhandla med dig?

shadowfire
2008-08-18, 17:39
Om jag är sjuk en dag tror jag inte att de börjar blanda in försäkringskassan.
Att låtsas vara sjuk fast att man inte är det hade jag sett som ett stort minus hos en medarbetare, särskilt om det varit fullkomligt uppenbart. Nästa gång då du hade varit sjuk på riktigt så hade jag lätt undrat vad du hittar på då. Date kanske? Shopping? :D

Jompan
2008-08-18, 19:37
Jo, men jag tror att det är en rätt så hierarkisk organisationsstruktur i företaget. H*n hänvisar till att h*n inte har rätt att låta mig vara ledig. H*n varken vill, vågar eller får låta mig vara ledig.

Har arbetsgivaren rätt att begära sjukintyg från första dagen?

Om hon/han inte har rätt att låta dig vara ledig, finns det då någon högre chef som har rätten att fatta det beslutet? Utifall det finns nån skulle jag fråga denna hon/han som inte har rätten, vem du skulle kunna fråga. :)