handdator

Visa fullständig version : The Afghan women jailed for being victims of rape


Trance
2008-08-18, 15:56
Den underbara logiken som enbart religiöst tänkande kan frambringa:

Sitting among the plastic flowers around his desk, where an optimistic United Nations scales of justice poster competed for space with images of Afghanistan's President, Hamid Karzai, Colonel Ghulam Ali, a high-ranking regional security officer, explained sternly that he supported the authorities' right to convict victims of rape. "In Afghanistan whether it is forced or not forced it is a crime because the Islamic rules say that it is," he claimed.
http://www.independent.co.uk/news/world/asia/the-afghan-women-jailed-for-being-victims-of-rape-900658.html

Rex
2008-08-18, 16:06
Alla vet redan, islam suger. Finns typ 1000x trådar om islams dåliga "vägar"..
Känns inte som nån stor mening att posta det här, eftersom ingen kan göra något åt saken.

Trance
2008-08-18, 16:09
Alla vet redan, islam suger. Finns typ 1000x trådar om islams dåliga "vägar"..
Känns inte som nån stor mening att posta det här, eftersom ingen kan göra något åt saken.

Jag tänkte mer som en intressant artikel om hur det kan vara för kvinnorna i Afghanistan men nu när jag tänker efter så har du nog faktiskt rätt. Kolozzeum har nog lite svårt att ha en diskussion om det på ett moget sätt som inte slutar i döts straf!!! eller "ut med packet".

Racso
2008-08-18, 16:19
Richard Dawkins - The Root of all Evil
Richard Dawkins - Enemies of reason

Racso
2008-08-18, 16:20
Den underbara logiken som enbart religiöst tänkande kan frambringa:

Sitting among the plastic flowers around his desk, where an optimistic United Nations scales of justice poster competed for space with images of Afghanistan's President, Hamid Karzai, Colonel Ghulam Ali, a high-ranking regional security officer, explained sternly that he supported the authorities' right to convict victims of rape. "In Afghanistan whether it is forced or not forced it is a crime because the Islamic rules say that it is," he claimed.
http://www.independent.co.uk/news/world/asia/the-afghan-women-jailed-for-being-victims-of-rape-900658.html

Fanatism. Inte religion i sig.

Exdiaq
2008-08-18, 16:29
Rex och Racso, vem har sagt i vare sig artikeln eller tråden att det är islam det är fel på? Eftersom ni hugger på direkten.

Racso
2008-08-18, 16:33
Rex och Racso, vem har sagt i vare sig artikeln eller tråden att det är islam det är fel på? Eftersom ni hugger på direkten.

Islam?

Nitrometan
2008-08-18, 16:33
Logik är bra.

Fast det känns förstås fel att straffa offret istället för förövaren.

Fatalist
2008-08-18, 16:51
Fanatism. Inte religion i sig.

Det där är som att säga att en heroinist har problem med beroendet, inte drogen i sig.

olander08
2008-08-18, 17:43
Shit, så där kan vi inte ha det. Lika bra att invadera landet och skapa demokrati. Oh wait...

olander08
2008-08-18, 17:44
Rex och Racso, vem har sagt i vare sig artikeln eller tråden att det är islam det är fel på? Eftersom ni hugger på direkten.

Behöver ingen artikel för att inse att religion skulle vara djävulens första påfynd om han hade funnits.

Nitrometan
2008-08-18, 17:52
Behöver ingen artikel för att inse att religion skulle vara djävulens första påfynd om han hade funnits.
Är inte religion (i de former den utövas) ett bevis för att djävulen finns?

Stoltz
2008-08-18, 17:55
Är inte religion (i de former den utövas) ett bevis för att djävulen finns?

Som en viss person sade "Om djävulen existerar så är jag säker på att han är människans skapelse för att skylla de fel de vägrar acceptera sig ha på honom"

Trance
2008-08-18, 18:00
Shit, så där kan vi inte ha det. Lika bra att invadera landet och skapa demokrati. Oh wait...

Jag förstår inte vad du menar riktigt.

tjabon
2008-08-18, 18:03
Han kanske menar att kvinnorna har sej själva att skylla pga.
den afghanska kvinnans extremt utmanande klädsel................

dared
2008-08-18, 18:08
kvinnorna har sej själva att skylla pga.
den afghanska kvinnans extremt utmanande klädsel................

+1



;) :D

Nitrometan
2008-08-18, 18:15
Som en viss person sade "Om djävulen existerar så är jag säker på att han är människans skapelse för att skylla de fel de vägrar acceptera sig ha på honom"
Menar du att människan har uppfunnit religion själv?

Påstår du att Gud inte finns?

Fredriiik
2008-08-18, 18:16
Det där är som att säga att en heroinist har problem med beroendet, inte drogen i sig.

mycket bra sagt.

Dom lever ju efter religionen där nere och efter lagar som är från den religionen.


Det där är så jävla sjukt så de inte är sant.
Man blir så jävla förbannad

regus
2008-08-18, 18:21
Menar du att människan har uppfunnit religion själv?

Påstår du att Gud inte finns?

Han menar att människor som tror på gud hittade på djävulen för att ha något att skylla på när dom råkade ligga med sin sjuttonåriga kusin.

Stoltz
2008-08-18, 18:22
Menar du att människan har uppfunnit religion själv?

Påstår du att Gud inte finns?

Jag påstår att endast de fega lägger sitt eget ansvar i Guds eller Djävulens händer. Jag hoppas på Gud och har full respekt för de som tror på Gud och deras tro utifall att de förtjänar den, men när allt handlar om Guds vilja och att personen i fråga bara är en slav, en marionett till denna "allsmäktiga guden" så blir jag så arg.


Nu tror jag att du var lite ironisk, men jag ville få ut det :)

Allan
2008-08-18, 18:44
mycket bra sagt.

Dom lever ju efter religionen där nere och efter lagar som är från den religionen.


Det där är så jävla sjukt så de inte är sant.
Man blir så jävla förbannad

Och du tror att vårt juridiska system är opåverkat av religionen?

Angel
2008-08-18, 18:48
Den här tråden hade kunnat bli så bra, men nu känns det bara onödigt att posta ett seriöst inlägg.

Fredriiik
2008-08-18, 18:49
Och du tror att vårt juridiska system är opåverkat av religionen?

De vet jag inte, de är de väll säkert.
Men att leva efter lagar som gjordes way back in time. exempelvis stening och hugga av händerna, samt skicka in en våldtagen stackars kvinna i fängelse...
Det är bara onödigt att ens börja jämföra med vårat rättssystem.

Våra lagar kanske också är från långt bak i tiden, men är iaf bra mycket mänskligare.

Va tycker du själv om detta allan? Du brukar alltid vara en vis man i alla dessa trådar:)

Fredriiik
2008-08-18, 18:50
Den här tråden hade kunnat bli så bra, men nu känns det bara onödigt att posta ett seriöst inlägg.

Skriv ditt inlägg, de kan nog tillföra något vettigt :)

Micke-s
2008-08-18, 18:52
Men en sak bör man betänka innan man dömer ut talibanerna som monster: Raka av en talibanerna hans skägg och Byt turbanen mot en basebollkeps eller cowboyhatt, och du har en man som skulle smälta väl på i amerikanska mellanvästern - kulturkonservativ, Patriotisk, Djupt gudfruktig, vänlig och gästfri, men misstänksam mot och okunnig om världen runt omkring honom. Och inte minst redo att när som helst försvara sitt hem och sin familj med vapen i hand. Och inte minst redo handling när som helst försvara sitt hem och sin familj med vapen i hand.

citerat av:
Gert Holmertz

Racso
2008-08-18, 18:57
Det där är som att säga att en heroinist har problem med beroendet, inte drogen i sig.

Oneliners imponerar alltid på bönder.

Du har däremot fel. Om folk håller sina vanföreställningar för sig själva gör de ingen skada. Problemen uppstår när man med religion ska rättfärdiga hur lagar ska stiftas och hur länder ska styras.

Allan
2008-08-18, 19:11
Nej, jag tror inte att det är religionen i sig som är roten. Istället är det nog kombinationen inskränkthet, normer, hierarkier och en hel del politik som ligger bakom. På ungefär samma sätt som när kristna grupperingar i världen försvarar dödsstraff, förnekar kvinnor rätten till abort eller motsätter sig samkönade relationer. Det bottnar oftast i värderingar som är äldre än religionen.
Själva lever vi i ett mycket sekulariserat land, där religionen av politiska skäl skildes från undervisningen hyfsat tidigt, om inte annat så i realiteten. Istället har humanistiska värderingar fått råda, och det ger naturligtvis genomslag i hur vi ser på omvärlden.
Men man ska ha klart för sig att i större delen av världen ÄR tron på Gud i någon form en realitet som inte kan diskuteras bort. Man kan inte debattera Guds existens med en arg skäggig Hizbollahanhängare. Det vet jag. Det är som att försöka förklara vad blått är för någon är blind från födseln. På samma sätt är det omöjligt att förneka djävulens existens, eller frånavron av någon form av himmelrike.
Många fler kommer att straffas utifrån religiösa värderingar, det är nästan så vi ser att den trenden ökar. En av de vanligaste frågorna till amerikanska jurymedlemmar är om de är troende, och det är sällan en uttalad ateist eller agnostiker får juryuppdrag. Samma fenomen ser vi i stora delar av världen. Till och med i Sverige diskuterar man ju en ökande andlighet.
För att hålla fred i Afghanistan (eller för den delen i Irak eller Tjetjenien) vågar man inte utmana de religiösa grupperingarna för mycket. I Afghanistan kan man knappt tala om ett nationellt juridiskt system; istället är det lokala domare som dömer, och ofta av godtycke.
I bergen i Waziristan kan juridiken skilja sig från dal till dal, från by till by, så det är inte så lätt att enbart skylla på sharia. Och framförallt vågar man inte utmana klanerna - regimen behöver allt stöd man kan få.
Man ska inte heller bortse från att t ex talibanerna, och deras anhängare och de är många i Afghanistan, också vet hur man ska provocera regimen i Kabul. På det här viset kommer naturligtvis "det internationella samfundet" att argt kräva att Karzai agerar. Och hur ska han göra det?
Upphäva domen, eller i varje fall se till att den inte verkställs, och riskera den bräckliga freden genom att trampa världens tuffaste gerillasoldater på tårna? Eller ska han provocera sina internationella bidragsgivare genom att inte lägga sig i? Dilemmat är så klassiskt att det verkar regisserat. Hur han än gör, kommer det att gynna hans moståndare.
Och då var frågan inte så enkel som om det är förenligt med religion att döma offret för att ha blivit våldtaget.

C.E.J.
2008-08-18, 19:13
Men en sak bör man betänka innan man dömer ut talibanerna som monster: Raka av en talibanerna hans skägg och Byt turbanen mot en basebollkeps eller cowboyhatt, och du har en man som skulle smälta väl på i amerikanska mellanvästern - kulturkonservativ, Patriotisk, Djupt gudfruktig, vänlig och gästfri, men misstänksam mot och okunnig om världen runt omkring honom. Och inte minst redo att när som helst försvara sitt hem och sin familj med vapen i hand. Och inte minst redo handling när som helst försvara sitt hem och sin familj med vapen i hand.

citerat av:
Gert Holmertz

Mellanvästern? Ja för 50+ år sen kanske. Och att generalisera Mellanvästern sådär, jadu...

Exdiaq
2008-08-18, 19:19
Mellanvästern? Ja för 50+ år sen kanske. Och att generalisera Mellanvästern sådär, jadu...




Nej, många är just så i Mellanvästern idag, främst mindre orter och landsbygden då.

Fatalist
2008-08-18, 19:23
Oneliners imponerar alltid på bönder.

Du har däremot fel. Om folk håller sina vanföreställningar för sig själva gör de ingen skada. Problemen uppstår när man med religion ska rättfärdiga hur lagar ska stiftas och hur länder ska styras.

Du tycker alltså att jag har fel när jag skriver att jag anser att felet i grunden ligger i religionens värderingar och kontrollerande natur, du påstår samtidigt att ingen skada blir skedd så länge folk håller sina vanföreställningar för sig själva. Och det märker vi om och om igen att människor klarar av att göra, eller?

C.E.J.
2008-08-18, 19:23
Nej, många är just så i Mellanvästern idag, främst mindre orter och landsbygden då.

Det är inte bara Mellanvästern det.

Fredriiik
2008-08-18, 19:24
Som vanligt sjukt vettigt Allan!

Men tror du inte dessa värderingar bottnar i religionen?
Iaf i länder där dom inte lever efter politik utan dom lever efter en politik som grundar sig efter religionen islam. exempel afghanistan, saudiarabien m.m
Där kvinnorna går klädda i burka och slöjor och ja allt, som det står i koranen att kvinnan ska göra, och lever efter sharia lagarna som också står där.
Då måste ju religionen styra landet?
Ser ja de hela med fel ögon?

shut teh face
2008-08-18, 19:30
Som vanligt sjukt vettigt Allan!

Men tror du inte dessa värderingar bottnar i religionen?
Iaf i länder där dom inte lever efter politik utan dom lever efter en politik som grundar sig efter religionen islam. exempel afghanistan, saudiarabien m.m
Där kvinnorna går klädda i burka och slöjor och ja allt, som det står i koranen att kvinnan ska göra, och lever efter sharia lagarna som också står där.
Då måste ju religionen styra landet?
Ser ja de hela med fel ögon?
Alla rättssystem grundas efter normer och värderingar. I Sverige såg det nog rätt kristet lustigt ut för ett par hundra år sedan. Men vi är idag mycket mer moderna och således speglar vårt rättssystem oss mer, eller så är det vi som speglar rättssystemet kanske ..

Hursomhelst så är det riktigt sjukt när vi i Sverige sitter och kollar på vad som händer där nere. Men jag antar att de tycker vi är lika skumma som har medier där nästan vad som helst får skrivas.


Var inte mellanöstern på 1400-talet världsledande inom ekonomi, medicin m.m.? Någon som vet när islam fick sitt fotfäste där? :D

Exdiaq
2008-08-18, 19:33
Var inte mellanöstern på 1400-talet världsledande inom ekonomi, medicin m.m.? Någon som vet när islam fick sitt fotfäste där? :D



Runt 800-talet väl?

Lexidos
2008-08-18, 19:33
Jag rekommenderar att läsa koranen. Väldigt intressant hur ett fåtal kan ge en så pass trevlig religon ett så dåligt rykte.

Racso
2008-08-18, 19:34
Du tycker alltså att jag har fel när jag skriver att jag anser att felet i grunden ligger i religionens värderingar och kontrollerande natur, du påstår samtidigt att ingen skada blir skedd så länge folk håller sina vanföreställningar för sig själva. Och det märker vi om och om igen att människor klarar av att göra, eller?

Religion är troligtvis, i grunden, ett sätt att förstå världen på. Hur den skapats, varför vi är här, vad som händer sen. Visst, inget annat har, i syfte att styra människor, missbrukats till samma grad.

En övervägande majoritet klarar bevisligen att göra det. Det är som vanligt några få som förstör för resten.

dared
2008-08-18, 19:35
Men en sak bör man betänka innan man dömer ut talibanerna som monster: Raka av en talibanerna hans skägg och Byt turbanen mot en basebollkeps eller cowboyhatt, och du har en man som skulle smälta väl på i amerikanska mellanvästern - kulturkonservativ, Patriotisk, Djupt gudfruktig, vänlig och gästfri, men misstänksam mot och okunnig om världen runt omkring honom. Och inte minst redo att när som helst försvara sitt hem och sin familj med vapen i hand. Och inte minst redo handling när som helst försvara sitt hem och sin familj med vapen i hand.

citerat av:
Gert Holmertz

Hoppas han inte var så seriöst när han skrev det där. Inte för att jag är ett speciellt stort fan av Am. mellanvästern (bott där ett år), men sådanna jämförelser är löjliga.
Det går säkert jämföra människor aktiva i Lutherhjälpen med de som bomba varandra på Irland på liknande sett och få det att låta "finurligt".

Rex
2008-08-18, 19:36
Rex och Racso, vem har sagt i vare sig artikeln eller tråden att det är islam det är fel på? Eftersom ni hugger på direkten.

"In Afghanistan whether it is forced or not forced it is a crime because the Islamic rules say that it is,"

Det är ju Islams lag som bestämmer vad som händer offret.

Racso
2008-08-18, 19:38
Religion är troligtvis, i grunden, ett sätt att förstå världen på. Hur den skapats, varför vi är här, vad som händer sen.


Tilläggas bör att vissa inte uppdaterar sin världsbild (och förblir religiösa). Vilket är synd.

Ajin
2008-08-18, 19:40
De vet jag inte, de är de väll säkert.
Men att leva efter lagar som gjordes way back in time. exempelvis stening och hugga av händerna, samt skicka in en våldtagen stackars kvinna i fängelse...
Det är bara onödigt att ens börja jämföra med vårat rättssystem.

Våra lagar kanske också är från långt bak i tiden, men är iaf bra mycket mänskligare.

Va tycker du själv om detta allan? Du brukar alltid vara en vis man i alla dessa trådar:)

Jasså? Men att ekonomibrott (som förskingring t.ex) ger längre/hårdare straff än mordbrott (eller brott där en viss part har dött, vare sig det publiceras som vållande till annans död, grov misshandel eller mord), det är ok? Det blir lite svårt att gå efter magkänsla när det handlar om människors liv, och ursäkten "bra mycket mänskligare" kommer inte göra en mor som just mist sitt barns liv genom gatuvåld något lyckligare.

Allan
2008-08-18, 19:42
Som vanligt sjukt vettigt Allan!

Men tror du inte dessa värderingar bottnar i religionen?
Iaf i länder där dom inte lever efter politik utan dom lever efter en politik som grundar sig efter religionen islam. exempel afghanistan, saudiarabien m.m
Där kvinnorna går klädda i burka och slöjor och ja allt, som det står i koranen att kvinnan ska göra, och lever efter sharia lagarna som också står där.
Då måste ju religionen styra landet?
Ser ja de hela med fel ögon?

Då måste man veta lite om islam först, och den ser olika ut beroende på vilken idétradition man har. Men den har också formats av praktisk politik, av ekonomiska incitament, och allt detta mindre än av enstaka personer.
Islam i Marocko är inte samma sak som islam i Afghanistan, eller på Indonesien. För att inte tala om Turkiet.
Islam är en växande religion, och jag har svårt att tro att västerländska kvinnor som bär chada, eller t o m burkha, skulle ha valt det för att de ville plågas.
Dessutom verkar de flesta vara överens om att människan söker en Gudstro. varför det är så kan vi ju återkomma till, men nyandlighet är en realitet i västvärlden.
De flesta svenskar man frågar säger ju att de inte tro på nån Gud men de tror på något. Eller att de tror, men inte är religiösa (hur nu det går till). Om det handlar om rädsla eller tvivel om framtiden eller annat låter jag vara osagt, men avskaffar vi religioner kommer de att uppfinnas igen. Och det uppfinns långt fler religiösa -ismer än de som avskaffas. Antalet kyrkor (=trosriktningar) inom olika religioner har formligen exploderat bara de sista tjugo åren.
Något är det en reaktion mot, men bara för att vi svenskar väljer att inte gå i kyrkan betyder inte att vi är en nation av ateister. Eftersom så få vågar kalla sig ateister kan man kanske ana att man är lite skraj för de där sakerna man inte känner till - för tänk om...
Nej, jag är av den fasta övertygelsen att politik och i dess förlängning profit- och makthunger är större skurkar till världens elände än just religionen. Men att religionen är en lätt sak att skjuta framför sig vare sig det handlar om att spränga skyskrapor i New York, eller att massakrera svarta i Kongo för hundra år sen

Allan
2008-08-18, 19:44
Det är ju Islams lag som bestämmer vad som händer offret.

Det finns inget likhetstecken mellan islam och sharia. Sharia är mycket äldre än Koranen

Fredriiik
2008-08-18, 19:45
Jasså? Men att ekonomibrott (som förskingring t.ex) ger längre/hårdare straff än mordbrott (eller brott där en viss part har dött, vare sig det publiceras som vållande till annans död, grov misshandel eller mord), det är ok? Det blir lite svårt att gå efter magkänsla när det handlar om människors liv, och ursäkten "bra mycket mänskligare" kommer inte göra en mor som just mist sitt barns liv genom gatuvåld något lyckligare.

Så du tycker det är okej att låsa in en kvinna som blivit våldtagen eller stena henne för det?

de senare du skriver vet jag inte ens va ja ska kommentera på då du drar sånna slutsatser....

Jax
2008-08-18, 19:50
Alla vet redan, islam suger. Finns typ 1000x trådar om islams dåliga "vägar"..
Känns inte som nån stor mening att posta det här, eftersom ingen kan göra något åt saken.
Nä precis, det bästa vi kan göra åt saken är att blunda. Ser man det inte så finns det inte.

Synd de flesta inlägg i tråden antingen är: religionen har inget med saken att göra; alternativt: allt är religionens fel.

Då är det väl ganska tydligt att man har en alldeles för svartvit syn på verkligheten. För att man ska kunna lösa ett problem så tror jag att man måste vara beredd att vara lite mer öppen över vad som har orsakat det.

Fredriiik
2008-08-18, 19:51
Det finns inget likhetstecken mellan islam och sharia. Sharia är mycket äldre än Koranen

Men sharialagarna finns skrivet i koranen?
och troende muslimer följer sharialagarna i de land de lever i?
Det måste väll ändå vara likheter mellan de båda då en hel del muslimska länder grundar sina lagar efter detta?

Jag är tyvärr inte så kunnig eller påläst att ja kan säga att du har fel.

Allan
2008-08-18, 20:05
Men sharialagarna finns skrivet i koranen?
och troende muslimer följer sharialagarna i de land de lever i?
Det måste väll ändå vara likheter mellan de båda då en hel del muslimska länder grundar sina lagar efter detta?

Jag är tyvärr inte så kunnig eller påläst att ja kan säga att du har fel.

Nej, sharia är egentligen ett begrepp som avser guds vilja. Och hur man ska uttolka det här är man lindrigt sagt osams om inom islam. Det är mycket förenklat att säga att "det införs sharialagar i t ex Mauretanien", eftersom sharia kan ha annan betydelse i andra länder.
Fr Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sharia):
"Det finns flera tolkningar av sharia. Därför är rättstraditionen inte entydig i olika frågor, utan den har fått sin utformning i olika skolor. Sharia är på ett annat sätt än religionens inre, andliga dimension föränderlig utifrån omständigheterna. Länder som säger sig tillämpa sharia har därför ibland vitt skilda åsikter om vad det innebär"

Även inom muslimska samfund i västvärlden används sharia, men inte alls så stelbent som i t ex Afghanistan. Vilket s a s understryker det jag sa tidigare - i företrädesvis patriarkala strukturer med reaktionära värderingar överlag, använder man Koranen och islam som ett sätt att befästa och behålla sin makt över samhällen, dess medborgare och vitala funktioner.

Trance
2008-08-18, 20:08
Nej, jag tror inte att det är religionen i sig som är roten. Istället är det nog kombinationen inskränkthet, normer, hierarkier och en hel del politik som ligger bakom. På ungefär samma sätt som när kristna grupperingar i världen försvarar dödsstraff, förnekar kvinnor rätten till abort eller motsätter sig samkönade relationer. Det bottnar oftast i värderingar som är äldre än religionen.

Religionen kommer till största delen från kulturen och de normer som den medförde för ett par tusen år sedan. Problemet är att den är så extremt effektiv på att frysa värderingar genom att den tillför absoluta sanningar och ger makt till vissa personer. Du kan inte ifrågasätta en imam eller präst om du blivit uppfostrad som starkt religiös och imamen/prästen som oftast är en religiös äldre herre är knappast de som brukar stå på barrikaderna för sociala förändringar. Dessutom så är t.ex. den arabiska kulturen och islam rätt svåra att hålla isär.

Står det att homosexuella bör dödas i den heliga skriften i en stat där religionen styr så handlar det inte om en liten sak att stoppa det, för att kunna det så måste sekulära värderingar sättas före religionen.


Själva lever vi i ett mycket sekulariserat land, där religionen av politiska skäl skildes från undervisningen hyfsat tidigt, om inte annat så i realiteten. Istället har humanistiska värderingar fått råda, och det ger naturligtvis genomslag i hur vi ser på omvärlden.
Men man ska ha klart för sig att i större delen av världen ÄR tron på Gud i någon form en realitet som inte kan diskuteras bort. Man kan inte debattera Guds existens med en arg skäggig Hizbollahanhängare. Det vet jag. Det är som att försöka förklara vad blått är för någon är blind från födseln. På samma sätt är det omöjligt att förneka djävulens existens, eller frånavron av någon form av himmelrike.
Många fler kommer att straffas utifrån religiösa värderingar, det är nästan så vi ser att den trenden ökar. En av de vanligaste frågorna till amerikanska jurymedlemmar är om de är troende, och det är sällan en uttalad ateist eller agnostiker får juryuppdrag. Samma fenomen ser vi i stora delar av världen. Till och med i Sverige diskuterar man ju en ökande andlighet.

Ja tyvärr så är det många som håller på med andlighet eller andra mer eller mindre skadliga saker, som alternativ medicin som tyvärr sjukvården verkar ge efter för mer och mer. Ett tragiskt kapitel i sig.


För att hålla fred i Afghanistan (eller för den delen i Irak eller Tjetjenien) vågar man inte utmana de religiösa grupperingarna för mycket. I Afghanistan kan man knappt tala om ett nationellt juridiskt system; istället är det lokala domare som dömer, och ofta av godtycke.
I bergen i Waziristan kan juridiken skilja sig från dal till dal, från by till by, så det är inte så lätt att enbart skylla på sharia. Och framförallt vågar man inte utmana klanerna - regimen behöver allt stöd man kan få.
Man ska inte heller bortse från att t ex talibanerna, och deras anhängare och de är många i Afghanistan, också vet hur man ska provocera regimen i Kabul. På det här viset kommer naturligtvis "det internationella samfundet" att argt kräva att Karzai agerar. Och hur ska han göra det?
Upphäva domen, eller i varje fall se till att den inte verkställs, och riskera den bräckliga freden genom att trampa världens tuffaste gerillasoldater på tårna? Eller ska han provocera sina internationella bidragsgivare genom att inte lägga sig i? Dilemmat är så klassiskt att det verkar regisserat. Hur han än gör, kommer det att gynna hans moståndare.
Och då var frågan inte så enkel som om det är förenligt med religion att döma offret för att ha blivit våldtaget.

Visst är det omöjligt att genomföra förändringar snabbt i ett sådant land där dels de varit i krig så mycket och dels har den kulturen och splittringen som de har.

Allan
2008-08-18, 20:14
Man ska vara medveten om att det även inom islam finns motsvarigheten till det som kallas befrielseteologi inom den katolska kyrkan i Latinamerika. Men när man i Latinamerika stred för social rättvisa kombinerat med krav på demokrati, som replik på passusen om att prästerskapet skulle vara överlag konservativt, är det nya unga arga gardet av imamer istället inriktat på att skapa teokratier.
Mycket av detta är reaktion på hur det man kallar den västliga imperialismen behandlar islam. Läs gärna Robert Fisks böcker i ämnet!

Fredriiik
2008-08-18, 20:18
Allan.
Ja, sharialagarna avser guds vilja. Och detta har med islam att göra. Sharia är inte kristet eller judiskt.
Sharia är islamistiskt.
Även från wikipedia som du nog läste:
"Begreppet sharia syftar i grunden på Guds vilja sådan som den finns uttryckt i Koranen och sunna. "
Där står det att de finns skrivet i koranen om sharia.

Men du måste ju hålla med om att det såklart finns likheter mellan sharia och islam. Eftersom de flesta islamska länder grundar hela sitt rättssystem efter sharia?
Från wikipedia:
"Idag så baseras de flesta ländernas lagstiftning i den muslimska världen på tre källor:

1. Sharia
2. Lokala lagar/sedvänjor
3. Moderna västerländska lagar"

Trance
2008-08-18, 20:26
För att komma bort från religionen ett tag så finns det en annan sak som visserligen är påverkad av religionen starkt men inte av en specifik religion nödvändigtvis. Det som Steven Dutch kallar The World's Most Toxic Value System. Det handlar om hedersmentaliteten (inte heder egentligen) som finns i många kulturer och som förhindrar social utveckling något enormt. Han definierar dem som att de innehåller detta till olika grad:

* Extreme importance of personal status and sensitivity to insult
* Acceptance of personal revenge including retaliatory killing
* Obsessive male dominance
* Paranoia over female sexual infidelity
* Primacy of family rights over individual rights

Han gör vissa intressanta spekulationer som visserligen låter bra men det är fortfarande spekulationer, som kopplingen mellan thar (som han kallar hedern) och fattigdom, vilket som kom först. Men det är en fortfarande en intressant läsning tycker jag:
http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/TOXICVAL.HTM

NiXPhoenix
2008-08-18, 20:44
I Pakistan ska så mycket som 75% av kvinnorna i fängelse sitta där pga våldtäkt... mot dem.

http://jihadwatch.org/archives/020890.php



Jag rekommenderar att läsa koranen. Väldigt intressant hur ett fåtal kan ge en så pass trevlig religon ett så dåligt rykte.



Finns ju ett antal olika översättningar, jag har en känsla av att du läst en snäll variant om du försvarar Islam.

C.E.J.
2008-08-18, 21:03
Jag rekommenderar att läsa koranen. Väldigt intressant hur ett fåtal kan ge en så pass trevlig religon ett så dåligt rykte.

Lista gärna några av de verser i Koranen som gör islam så trevlig.

Lexidos
2008-08-18, 21:20
Finns ju ett antal olika översättningar, jag har en känsla av att du läst en snäll variant om du försvarar Islam.

Lista gärna några av de verser i Koranen som gör islam så trevlig.

Kan vara mycket möjligt att det är översättningen som gör det o jag kan inte heller på rak arm rapa upp några verser som gör koranen trevlig.
Det handlar nog mest om hur man väljer att tolka innehållet, precis som med alla religiösa skrifter. Det kommer alltid finnas folk som kommer tolka skrifter mer eller mindre bokstavligt.
Fanatiker finns det nog inom alla religioner, korsriddarna bjöd inte precis på kakor när de drog ut.

Min högst personliga åsikt är att alla religiösa människor är skumma o att religion bara är en medel för att styra folk.

Khyron_
2008-08-18, 22:36
Varför tar du ett så primitivt land som Afghanistan när du vill visa hur sjuk islam är ta istället Saudiarabien där en kvinna fick tungan ut skuren sen så brändes hon levande av den religiösa polisen efter att hon konvenerat till kristendomen.
http://www.ansamed.info/en/news/ME03.@AM17434.html

Vilken land du än väljer där Islam är i majoritet så kommer du se och höra samma saker.

Varför? Islam = politik

Khyron_
2008-08-19, 07:50
Varför? Islam = politik
Sorry my mistake

Islam = staten

Islam är aldrig sekulariserad.

k4l_2007
2008-08-19, 12:51
Sorry my mistake

Islam = staten

Islam är aldrig sekulariserad.

Balkan?

stevebc
2008-08-19, 12:52
Jag tänkte mer som en intressant artikel om hur det kan vara för kvinnorna i Afghanistan men nu när jag tänker efter så har du nog faktiskt rätt. Kolozzeum har nog lite svårt att ha en diskussion om det på ett moget sätt som inte slutar i döts straf!!! eller "ut med packet".Ctrl + A, Ctrl + C, in i siggen. Tack.

palme
2008-08-19, 12:54
Han kanske menar att kvinnorna har sej själva att skylla pga.
den afghanska kvinnans extremt utmanande klädsel................

Vem blir inte kåt av ett lakan?



Stackars kvinnor.

palme
2008-08-19, 12:57
Shia hit å shia dit. Religion är uppfunnet för att kontrollera människor. Like little sheep you are!

stevebc
2008-08-19, 13:00
Enligt mig är det inte religionens fel att värderingarna ser ut som de gör. Jag tror inte att våldtagna kvinnor som skuldbeläggs är något som är speciellt just för Islam. Långtifrån. Däremot har religion i princip alltid fungerat som en tröghet mot liberala reformer just därför att religionen i sin natur är starkt konservativ. När vi går mot nyare tider, med nya sätt att se på och behandla människor kommer det gå långsammare i de länder där religionen är djupt rotad, på gott och ont.

Överlägsen
2008-08-19, 13:20
Religionen kommer till största delen från kulturen och de normer som den medförde för ett par tusen år sedan. Problemet är att den är så extremt effektiv på att frysa värderingar genom att den tillför absoluta sanningar och ger makt till vissa personer. Du kan inte ifrågasätta en imam eller präst om du blivit uppfostrad som starkt religiös och imamen/prästen som oftast är en religiös äldre herre är knappast de som brukar stå på barrikaderna för sociala förändringar. Dessutom så är t.ex. den arabiska kulturen och islam rätt svåra att hålla isär.

Utmärkt inlägg Trance!

Trassel
2008-08-19, 13:32
Det där med att läsa koranen och att man måste ha läst en "snäll" översättning för att ha nåt bra att säga om islam. Vet inte om jag kan säga att bibeln är speciellt kul att läsa ur kvinnlig synvinkel heller, å då menar jag en vanlig konfirmationsbibel.

Trance
2008-08-19, 22:32
Varför tar du ett så primitivt land som Afghanistan när du vill visa hur sjuk islam är ta istället Saudiarabien där en kvinna fick tungan ut skuren sen så brändes hon levande av den religiösa polisen efter att hon konvenerat till kristendomen.
http://www.ansamed.info/en/news/ME03.@AM17434.html

Vilken land du än väljer där Islam är i majoritet så kommer du se och höra samma saker.

Varför? Islam = politik

För att jag ville påvisa hur läget kan vara i Afghanistan och inte Saudiarabien och egentligen var inte religionen i sig som var tänkt att vara ämnet men jag vet att jag valde att ta ut ett jäkligt dumt citat då det verkade så. Jag tyckte bara det var så bisarrt.

stevebc
2008-08-20, 00:40
Varför tar du ett så primitivt land som Afghanistan när du vill visa hur sjuk islam är ta istället Saudiarabien där en kvinna fick tungan ut skuren sen så brändes hon levande av den religiösa polisen efter att hon konvenerat till kristendomen.
http://www.ansamed.info/en/news/ME03.@AM17434.html

Vilken land du än väljer där Islam är i majoritet så kommer du se och höra samma saker.

Varför? Islam = politikEtt mycket sjukt exempel du drog upp, men jag håller inte med om din generalisering. Islam är på sina håll mycket mycket trögt, men det är absolut inte statiskt. Se på hur Turkiet förändrades under 1900-talet. Hoppas det fortsätter i den takten, och sprider sig till fler länder.

Allan
2008-08-20, 03:55
Ett mycket sjukt exempel du drog upp, men jag håller inte med om din generalisering. Islam är på sina håll mycket mycket trögt, men det är absolut inte statiskt. Se på hur Turkiet förändrades under 1900-talet. Hoppas det fortsätter i den takten, och sprider sig till fler länder.

Bra där. Helt uppenbart måste man skilja på de fundamentalistiska galningarna och de som istället arbetar för att modernisera islam.

Fatalist
2008-08-21, 16:44
Religion är troligtvis, i grunden, ett sätt att förstå världen på. Hur den skapats, varför vi är här, vad som händer sen. Visst, inget annat har, i syfte att styra människor, missbrukats till samma grad.

En övervägande majoritet klarar bevisligen att göra det. Det är som vanligt några få som förstör för resten.

Då drar jag återigen drogparallellen - eftersom den är så träffande - varför ska de som inte klarar av skiten förstöra det roliga för resten? *kissass* *slap*