handdator

Visa fullständig version : Plugglaptop köptips!


skeletron
2008-08-18, 15:13
Tjena, jo skulle vilja ha lite tips. Jag ska nämligen flytta till studentlägenhet för att fortsätta plugga andra året på högskolan. (Har pendlat det första)

Under sommaren har jag jobbat och sparat ihop lite som jag tänkt spendera på bla laptop, som jag sak använda för plugg, msn och ev filmtittande.

Jag har ett playstation 3 som jag tänker ta med. Därför tänker jag köpa en tv också. Tv och plugglaptop blir det sista mina sommarpengar kommer gå till, så ska båda ska jag försöka komma undan billigt med :naughty: (Lite extra pengar kvar i den stackars plånboken gör ju inte så mycket som spenderande.)

Ursäkta jag är ganska förvirrad, av denna djungel av laptops som bara blir värre för mer man rotar...


Jag undrar:

1. Jag tänkte koppla ihop laptopen med playstationet(40gb). Är det värt att satsa på en billigare laptop och bränna ut blurayskivor och spela upp via tv-spelet, eller är det bättre att ha en bättre dator med med lagringsutrymme till film och liknande?

2. Vilken laptop isf kan då rekommenderas? (>8000 känns rättså dyrt)

Mart|n
2008-08-18, 15:44
Köp en dator med HDMI utgång och spela upp filmerna på tv:n direkt via datorn. Hur du ska lösa ljudet är en annan femma... Det vill säga om inte laptopen skickar med ljudet via hdmi-utgången.

shut teh face
2008-08-18, 15:54
Jag tycker du köper en billig laptop och kopplar in den via något format, förslagvis hdmi. Det är ingen ide att du satsar på stora lagringskapaciteter på en bärbar dator. Köp en extern HDD om du behöver det.

Sen kan du ju spela spel på ps3n. :D

Exdiaq
2008-08-18, 15:56
Vilken regel bröt jag emot eftersom jag fick mitt inlägg borttaget?

shut teh face
2008-08-18, 15:57
Vilken regel bröt jag emot eftersom jag fick mitt inlägg borttaget?
Jag anmälde det som otrevligt och onödigt, vilket det var.

Exdiaq
2008-08-18, 16:07
Jag anmälde det som otrevligt och onödigt, vilket det var.



Otrevligt var det inte och verkligen inte onödigt. Det finns ett 100-tal sådana här trådar, flera som är rätt nya där han säkert kan hitta svar på sina frågor. Gör han inte det är det bara att göra en liten bump och ställa sina frågor.

Skapar man en tråd som har ett ämne som tas upp i en annan, äldre tråd blir man snabbt tillrättavisad av en mod, vilket är helt rätt. Men vad jag inte begriper är varför alla förbaskade dator-trådarna inte ska lyda under de reglerna.

shut teh face
2008-08-18, 16:11
Därför att det handlar om teknik kanske, och inlägg som endast är 3-4 månader gamla är helt oaktuella, ibland.

Exdiaq
2008-08-18, 16:26
Därför att det handlar om teknik kanske, och inlägg som endast är 3-4 månader gamla är helt oaktuella, ibland.



Finns rätt många som inte är mer än 1-2månader gamla och så pass mycket händer det inte på så kort tid.

Och finner man inte svaret kan man bumpa upp någon av de trådarna som inte är mer än 1månad gammal och ställa frågorna där. Enligt mig i alla fall.

Och den mod som håller på och jävlas med mig genom att ta bort mitt inlägg och sedan ge mig en 20% varning för spamming (!?) får väldigt gärna skicka ett PM med förklaring.

shut teh face
2008-08-18, 16:28
Finns rätt många som inte är mer än 1-2månader gamla och så pass mycket händer det inte på så kort tid.

Och finner man inte svaret kan man bumpa upp någon av de trådarna som inte är mer än 1månad gammal och ställa frågorna där. Enligt mig i alla fall.

Och den mod som håller på och jävlas med mig genom att ta bort mitt inlägg och sedan ge mig en 20% varning för spamming (!?) får väldigt gärna skicka ett PM med förklaring.
Jo kanske, men uppenbarligen så är det okej med nya trådar när det gäller teknikråd. :)

Exdiaq
2008-08-18, 16:35
Jo kanske, men uppenbarligen så är det okej med nya trådar när det gäller teknikråd. :)



Ja, tydligen, och jag vill ha svar från någon mod varför det är acceptabelt när det gäller teknik (främst datorer) men inte i allt annat. För eftersom det hela tiden tillkommer nya fakta/kunskap/whatever i alla ämnen borde man kunna skapa nya trådar om ämnen som redan tas upp med motivering att saker ändras med tiden och att de fakta som finns i den 3-4 månader gamla tråden inte längre är aktuell.

Men än så länge är det enda jag har fått är borttagning av meddelanden och 20% varning. Den mod som gjort det läser tråden ser med största sannolik det här och kan då enkelt på 2min skriva och skicka förklaring till min varning via PM.

skeletron
2008-08-18, 17:44
Vill bara säga att jag tyck jag "nischat" denna tråd tillräckligt för att den skulle få vara :) Aja;

Jag tycker du köper en billig laptop och kopplar in den via något format, förslagvis hdmi. Det är ingen ide att du satsar på stora lagringskapaciteter på en bärbar dator. Köp en extern HDD om du behöver det.

Sen kan du ju spela spel på ps3n. :D

Är nog en bra idé, något tips, på en prisvärd sådan laptop, som passar mina användningsområden?

Albatross
2008-08-18, 19:47
Köp dig en EeePC och en extern hårddisk/dvd-brännare.
Ultraportabelt och fint, och billigt som tusan.

Tanka ner till disken och koppla in i PS3, eller bränn ut och spela i den.

Kurash
2008-08-18, 20:20
eee tycker jag är ett ganska dåligt val av studiedator. Vi har ett par på jobbet och dom är extremt små. För liten skärm för att arbeta bekvämt och alldeles för litet tangentbord för att kunna skriva mer än enstaka ord. Man måste dessutom alltid ha en extern hårddisk eftersom SSDn är på typ 16gig och knappt rymmer några program.

Tänkte som vanligt rekommendera Zepto men efter en snabb koll på deras sida hittar jag inte några datorer i rätt prisklass.

shut teh face
2008-08-18, 20:24
Jag hade köpt en Dell Inspiron. Eftersom mina erfarenheter ifrån dem är bra. För 7000 kr får man en c2d T5450, 3 års hemmaservice, 2gb ram, och 160gb hårddisk

Man kan även lägga till ett mönster/färg på datorn. ;)



Jet Black med matt finish [Inkluderas i priset]


Midnight Blue med mikrosiden-finish [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]


Bubblegum Pink med mikrosiden-finish [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]


Espresso Brown med mikrosiden-finish [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]


Ruby Red med mikrosiden-finish [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]


Spring Green med mikrosiden-finish [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]


Sunshine Yellow med mikrosiden-finish [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]


Alpine White-färg med specialanpassad högglansig finish lägg till 0,00 kr


Commotion, Design med specialanpassad högglansig finish [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]


Street, Design med specialanpassad högglansig finish [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]


Chill, Design med specialanpassad högglansig finish [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]


Blossom, Design med högglansigt specialanpassat blommönster [lägg till 380,00 kr eller 15:-/månad1]

j2b
2008-08-18, 20:39
http://www.dustinhome.se/pd_5010142371.aspx&csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5460

jag har en sådan och är jättenöjd

skeletron
2008-08-19, 02:48
Tack för era svar!

Dell Inspiron verkar bra. Kan man köpa den på Dells hemsida utan att hålla på och plocka o ha sig?

http://www.alina.se/productinfo.aspx?site=pricerunner&T2=F3U-AP115C
En Asus som verkar vara likvärdig...

Är Dell ett bra märke?
Kanske en bra studiedator.

skeletron
2008-08-19, 15:25
Vad tycker ni? :)

Albatross
2008-08-19, 17:49
Dell släpper ju strax Inspiron 910, som är en netbook liknande Eee. Lite större tangentbord tror jag, och Ubuntu Netbook Remix istället för Xandros. Galet sugen på en sån.

Zepto hade för övrigt Titan, men den verkar ha försvunnit. Den var typ lika billig som en netbook fast med laptopspecs. Kanske går att få tag i om man mailar dom.

Spene
2008-08-19, 18:44
Om du bara ska använda den till plugg och film, kan du köpa någon riktigt billig historia. Går att hitta laptops för <5000kr.

skeletron
2008-08-19, 19:41
Ja, precis. Men vilken?

Om du bara ska använda den till plugg och film, kan du köpa någon riktigt billig historia. Går att hitta laptops för <5000kr.