handdator

Visa fullständig version : EsaPro - lösning


zowie
2008-08-18, 10:50
hej!
jag har en fråga angående esaPro. jag tycker att det löses dåligt i vatten och man måste röra om mkt. kan man blanda den i vatten kvällen innan eller på morgonen några timmar innan träning så att det är väl upplöst när jag tar den?
och när ska man ta EsaPro? direkt innan träning eller nån timme innan?

tack för svar!

King Grub
2008-08-18, 10:53
Det är ingen god idé att blanda lång tid innan intag. Intakt protein är stabilt även utblandat, men fria aminosyror är känsliga. Blanda när du skall dricka.

Direkt innan. Att ta EAA en timme före träning är helt effektlöst och man kan då lika gärna träna fastande.

Per B
2008-08-18, 11:57
Min erfarenhet av EsaPro är att det räcker att vänta 5 minuter för att pulvret ska ha löst sig betydligt bättre än om man dricker det på en gång.

Dan S
2008-08-18, 12:05
hmm, mitt pulver löses på ett pra sekunder. har i 6-7 g i 1 dl vatten, ruskar om den och sedan dricker jag. liten konstig färg på det, men jag ser inga klumpar.

jontet
2008-08-18, 13:17
liksom per har jag löst svårlösligheten genom att låta blandningen stå o dra ett par minuter eller att man blandar med vatten innan man åker till gymmet så är det hyffsat löst när man kommer fram

Kischen
2008-08-18, 13:24
Lösningen är enkel.

Skaka den i shakern, röra med sked går bort.

zowie
2008-08-18, 13:55
ok, då är jag klokare nu!
tack ska ni har!

Otto P
2008-08-18, 14:07
Jag brukar hälla skoppan direkt i munnen och sen skölja ner med vatten. Funkar också fint :)

Hermanssson
2008-08-18, 15:00
Okej, så man ska alltså ha med sig sin shake till gymmet (om man inte har 5min till gymmet hemifrån vill säga)?

747
2008-08-18, 15:18
Okej, så man ska alltså ha med sig sin shake till gymmet (om man inte har 5min till gymmet hemifrån vill säga)?

Blanda det du vill ha i innan du åker och fyll shakern med vatten i omklädningsrummet är mitt tips :)

polka_griis
2008-08-18, 18:06
Det är ingen god idé att blanda lång tid innan intag. Intakt protein är stabilt även utblandat, men fria aminosyror är känsliga. Blanda när du skall dricka.
Hur känsliga? Om man blandar i det i en vattenflaska som man dricker från under passet. Alltså det sista får man i sig ungefär en timme efter, har det gått för långt då tror du?

Är det bättre att ta allt på en gång kanske?

Maod
2008-08-19, 07:27
Hur känsliga? Om man blandar i det i en vattenflaska som man dricker från under passet. Alltså det sista får man i sig ungefär en timme efter, har det gått för långt då tror du?

Är det bättre att ta allt på en gång kanske?

Varför skulle du göra så?

Det är bättre att ta allt på en gång, än att sprida ut intaget över hela passet.
Då försvinner ju hela poängen.

King Grub
2008-08-19, 08:03
Hur känsliga? Om man blandar i det i en vattenflaska som man dricker från under passet. Alltså det sista får man i sig ungefär en timme efter, har det gått för långt då tror du?

Är det bättre att ta allt på en gång kanske?

Det är nog ingen fara... men! Det är ett intag före som stimulerar proteinsyntesen efter. Intag i små doser under passet minskar nedbrytningen, men tillför man aminosyror konstant faller proteinsyntesen ner mot basnivåer. Det är plötsliga tillflöden som stimulerar proteinsyntesen, inte konstant tillförsel. Och det är stimulans av proteinsyntesen som är överlägset viktigast för att vända proteinbalansen till positiv! Nedbrytningens påverkan på proteinbalansen är inte speciellt stor i jämförelse. Och att dämpa kortisolfrisättning under träning verkar kunna inverka negativt på andra tillväxtfaktorer.

Ta en dos EAA före passet, efter om du önskar. EAA under träning kan kanske vara aktuellt under marathon.

exevision
2011-11-01, 17:39
Det är nog ingen fara... men! Det är ett intag före som stimulerar proteinsyntesen efter. Intag i små doser under passet minskar nedbrytningen, men tillför man aminosyror konstant faller proteinsyntesen ner mot basnivåer. Det är plötsliga tillflöden som stimulerar proteinsyntesen, inte konstant tillförsel. Och det är stimulans av proteinsyntesen som är överlägset viktigast för att vända proteinbalansen till positiv! Nedbrytningens påverkan på proteinbalansen är inte speciellt stor i jämförelse. Och att dämpa kortisolfrisättning under träning verkar kunna inverka negativt på andra tillväxtfaktorer.

Ta en dos EAA före passet, efter om du önskar. EAA under träning kan kanske vara aktuellt under marathon.

Är detta fortfarande aktuellt eller har det kommit någon ny info?

Bjern
2011-11-01, 17:54
Vassle = intakt protein?

vicarious
2011-11-01, 17:58
Är detta fortfarande aktuellt eller har det kommit någon ny info?

Efter är det som verkar vara bäst i dagsläget. Fortfarande är det dock så att det är bolusintag som stimulerar MPS.

Vassle = intakt protein?

Ja.

Curls
2011-11-01, 18:12
jag blandar mitt esapro med mivital... löser upp bra :)

exevision
2011-11-02, 08:38
Efter är det som verkar vara bäst i dagsläget. Fortfarande är det dock så att det är bolusintag som stimulerar MPS.

Och att ta EAA/BCAA under passet är bara dumt?

King Grub
2011-11-02, 08:51
Är detta fortfarande aktuellt

Ja. http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169334&highlight=bolus