handdator

Visa fullständig version : Svullen, uppblåst och allmänt kass mage?


magdalenae
2008-08-17, 21:57
Rubriken är precis vad jag har råkat på nu och vet inte riktigt varför. Vad ska man undvika för mat och vad ska man äta vid en sån här "attack"? Tips på magvänlig "skonmat"? Eller ska man äta sånt som sätter igång den ännu mer? Kan ju även tillägga att jag väger typ typ 2 kg mer än normalt, vilket ju med minsta sannolikhet vara normal viktuppgång på 2 dagar.

Tackar på förhand!

Scratch89
2008-08-17, 22:02
Hur äter du på dagarna? Många tror att de är laktosintoleranta, men det är snarare andra faktorer som oftast bidrar. Stress, oregelbundet ätande, mycket fett, mycket fibrer, mycket fruktos och liknande kan bidra till dålig mage, och i kombination kan det bli riktigt illa.

Kimball
2008-08-17, 23:06
Testa att skära ner ORDENTLIGT på kolhydraterna några dagar och se om det hjälper. Gör en jäkla skillnad för mig åtminstone.

Kinsei
2008-08-18, 08:38
Jag har läst en del av det du skrivit tidigare. Det får mig att göra följande gissningar.
A) Du äter alldeles för lite och har gjort så under en lång tid. Kanske protesterar din mage mot det, särskilt om du råkar äta lite mer vid något tillfälle?
B) Du har ätit överdrivet fiberrikt?
Allmänt sett brukar nog en uppblåst mage må bäst av "snäll" mat: kokt mat och inte en massa fiibrer eller gasbildande saker.

zowie
2008-08-18, 09:18
hej!
tyvärr har jag samma problem. så fort jag äter eller dricker nånting så är jag typ gravid. är ibland lite rätt att äter och äter oftast mer på kvällen hemma.
jag ju kört massor tester med laktosintolerans, glutenintolerans, fruktosintolerans (är fortfarande okänt i sverige, men den finns!) allergier mm. var negtaiva, men det kanske nånting för dig? du kan oxå testa själv!

mitt problem har blivit bättre när jag provade magsyrtabletter efter ett tips från en allergisköterska. har väl alldeles för lite magsyra, som sen gör att maten blir inte riktigt uppspält och nerbryten. det orsakar gaser och svullnad och ibland får man inte bort de så kan det ju oxå orsakar en stor mage.

alternativt: har du testat om det är vid viss tid i månaden, typ innan mens? äter du kanske för mkt kolhydrater så att du samlar vatten? (viktuppgång kan tyda på det). vatten samlas oxå i tarmen när de kommer in kolhydrater som kan inte brytas ner pga det finns inga enzymer som bryter ned de, till ex. vid laktosintolerans, fruktosintolerans, dålig nedbrytning av stärkelse...

har du ofta problem med det så går till flera (!!!) läkare. jag har turnerat runt i 2 år innan jag mådde bättre pga mina magsyretabletter, ingen läkare trodde på mig och ingen test hittade nånting. man måste vara uthållig och desperat hos läkare...
lycka till.

Scratch89
2008-08-18, 10:51
Om det är magsyran som är problemet är det i de flesta fall stress som är orsaken, som jag sa i mitt första inlägg. Stress kombinerat med lite, men fiberrik, mat, mycket träning och ett allmänt självdestruktivt beteende, är tyvärr väldigt vanligt men fortfarande lika farligt.

mchemmer
2008-08-18, 13:06
De kan bero på vilken blodgrupp du har. Enligt e naturopaten Peter D'Adamo, så ska man äta olika beroende på vilken blodgrupp man har!


. Blodgrupp 0, jägaren: Har fördel av att äta kött och undvika vete, de flesta spannmålssorter och mjölkprodukter samt att utöva krävande motion. Fel kost kan öka risken för bl a magsår och inflammationer som t ex ledgångsreumatism.

2. Blodgrupp A, bonden: Har fördel av att äta vegetariskt, undvika nattskuggagrönsaker och mjölkprodukter samt utöva blid motion och meditera. Fel kost kan bl a medföra ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar och cancer.

3. Blodgrupp B, nomaden: Har fördel av att äta varierad kost med både kött, grönsaker och mjölkprodukter samt utöva moderat motion. Fel kost kan bl a betyda ökad risk för virussjukdomar, som kan angripa nervsystemet.
4. Blodgrupp AB, den mer sällsynta, moderna människotypen: Har en stor del av blodgrupp A och B's svaga och starka sidor. Har det mest toleranta immunsystemet av alla, men dessvärre till gengäld bl a en känslig mag-tarmkanal. Har nytta av avkoppling.

Eddie Vedder
2008-08-18, 13:07
De kan bero på vilken blodgrupp du har. Enligt e naturopaten Peter D'Adamo, så ska man äta olika beroende på vilken blodgrupp man har!

Det där är humbug så det skriker om det. Rent kvasivetenskapligt skitsnack som du kan glömma direkt.

Scratch89
2008-08-18, 13:10
Jag undrar vem som ens kommer på sådana där dieter. Vad grundar det sig på? Varför skulle lite förändringar i blodstrukturen förändra en hel livsstil? Jag förvånas fortfarande.

zowie
2008-08-18, 14:00
Om det är magsyran som är problemet är det i de flesta fall stress som är orsaken, som jag sa i mitt första inlägg. Stress kombinerat med lite, men fiberrik, mat, mycket träning och ett allmänt självdestruktivt beteende, är tyvärr väldigt vanligt men fortfarande lika farligt.
i mitt falla handlar det om för lite magsyra och det är oftast genetisk betingat. jag har varken stress och jag tyckte alltid att jag äter/dricker inte magvänlig med mkt kaffe, alkohol då och då, snabbätande etc och var ganska förvånad att man kan ha för lite magsyra med en sånt livstil, tänkte tvärtom att man har halsbränna (vilket jag aldrig upplevt).

svartellervitt
2008-08-18, 14:04
jag har det precis som du. har haft det så de senaste 4 åren. men det blir mycket bättre för mig om jag äter oregelbundet, mycket men ofta och bara onyttiga saker som t.ex. godis.

mitt tips är att unvika gasbildande mat ett tag och göra avslappningsövningar.

ex. på gasbildande mat: äpple, paprika, fibrerrika saker m.m.

Traenarn
2008-08-18, 15:02
De kan bero på vilken blodgrupp du har. Enligt e naturopaten Peter D'Adamo, så ska man äta olika beroende på vilken blodgrupp man har!

Läst i en Kalle Anka tidning? *screwy*

mchemmer
2008-08-18, 15:26
Läst i en Kalle Anka tidning? *screwy*

Döm själv!

Otillåten länk.

JFO
2008-08-18, 15:44
Rubriken är precis vad jag har råkat på nu och vet inte riktigt varför. Vad ska man undvika för mat och vad ska man äta vid en sån här "attack"? Tips på magvänlig "skonmat"? Eller ska man äta sånt som sätter igång den ännu mer? Kan ju även tillägga att jag väger typ typ 2 kg mer än normalt, vilket ju med minsta sannolikhet vara normal viktuppgång på 2 dagar.

Tackar på förhand!

Skippa fiberrik föda, frukter, pasta, griskött(funkar för en del), mjölkprodukter.

Köp eller gör en soppa och låt magen vila.

Traenarn
2008-08-18, 17:07
Döm själv!

http://www.vitaviva.com/store/health/infoarticles/article.aspx?ln=sv&articleid=164&

Vilken "vetskap" ..

demode
2008-08-18, 19:41
Gillar du salt? :)

fajiwara
2008-08-18, 21:15
bara jag som tänker på kreatin ? Det kaaaan ju vara så att det är det som gör det. om det nu intages av personen i fråga

mchemmer
2008-08-18, 22:11
Vilken "vetskap" ..


Jag vet inte riktigt vad du är ute efter! :confused: .För om du inte har något själv att föreslå kan du vara tyst tycker jag!

Det stämde in ganska bra för mig och en del av av mina vänner! De verkade vara en tillfällighet att de stämde in!