handdator

Visa fullständig version : Crosstrainer(maskinen) - Tankar och Funderingar


martikainen
2008-08-17, 21:14
Hejsan kollofolk!

Har lite frågor angående CrossTrainern (maskinen, inte träningstekniken).

Har kört lite pass på crosstrainern på gymmet och märker att man klarar av att hålla ett högt tempo väldigt länge på den, sist så höll jag mig mellan 160 och 75 i puls i 50min. Detta borta bränna rätt hyfsat på ölmagen och även förbättra konditionen.

Första passet jag körde klarade jag milen på 1h, nästa på 50min och efter det 45min, sen att det är rätt mycket teknik med i detta förstår jag, men kände att jag hade mycket bättre flås och orkade mer.

Den stora frågan jag har är nog om CrossTrainern verkligen är så pass mycket bättre att fettförbränna få. Man orkar ju hålla tempot betydligt längre än på löp bandet då man inte belastar knän och leder på samma sett, plus att du får med armarna mer i rörelsen också.
Sen verkar ju grundflåset öka sig några snäpp också, sen att crosstrainern inte ger mig lika mycket till konditionen som energin på löp bandet skulle ge kan jag förstå.

Men vad är era tankar och funderingar kring detta? Är CrossTrainern ett bättre verktyg för fettförbränningen?

med reservation för en del stavfel, sjukt trött efter kvällens pass :hbang:

King Grub
2008-08-17, 21:20
Fettförbränningen över dygnet blir lika stort vid en viss energibalans, oavsett hur du åstadkommit det, motion, vila eller en kombination.

Träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171

Det är ett sätt att öka energiförbrukningen, och då är crosstrainer, som aktiverar många muskler, ett bra val.

Cilia
2008-08-17, 21:33
Men om jag förstår lite av hans andra fråga det där med förbränning under ett pass.

Jag upplever samma sak. På en crosstrainer eller motsvarande maskin kan jag ligga längre i hög puls och mata på än vad jag kan när jag springer. När jag springer får jag ju en belastning och måste även förflytta min kropp. Påverkar det på ngt sätt den totala energiåtgången?

martikainen
2008-08-18, 05:35
Men om jag förstår lite av hans andra fråga det där med förbränning under ett pass.

Jag upplever samma sak. På en crosstrainer eller motsvarande maskin kan jag ligga längre i hög puls och mata på än vad jag kan när jag springer. När jag springer får jag ju en belastning och måste även förflytta min kropp. Påverkar det på ngt sätt den totala energiåtgången?

Precis, menade inte över dygnet utan just som cilia sa, under passet man kör.
Anledningen till att jag frågar är att det känns lite för bra för att vara sant, att det är lite placeboeffekt av den, att den kanske inte ger lika mycket som man tror. Fast pulsen och flåset borde ju inte ljuga?


Sen har jag en fråga till, får något enormt ont i trampdynorna när jag kör närmare timman på den, använder för det mesta adidas spezial skorna, har även testat med löpardojorna(acsis gel kayano12) men det gör fortfarande ont, känns nästan som om man skulle lägga en enkrona under trampdynan i löpardojan och ge sig ut på milen.
Några tips ?

Neco
2008-08-18, 06:34
Sen har jag en fråga till, får något enormt ont i trampdynorna när jag kör närmare timman på den, använder för det mesta adidas spezial skorna, har även testat med löpardojorna(acsis gel kayano12) men det gör fortfarande ont, känns nästan som om man skulle lägga en enkrona under trampdynan i löpardojan och ge sig ut på milen.
Några tips ?

Försök att inte lyfta på hälarna.

LadyG
2008-08-18, 07:23
Sen har jag en fråga till, får något enormt ont i trampdynorna när jag kör närmare timman på den, använder för det mesta adidas spezial skorna, har även testat med löpardojorna(acsis gel kayano12) men det gör fortfarande ont, känns nästan som om man skulle lägga en enkrona under trampdynan i löpardojan och ge sig ut på milen.
Några tips ?

Låter lite som hälsporre (http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=27670&PreView=) om det är hälen vi pratar om, men det kan ju vara vad som helst.

Eddie Vedder
2008-08-18, 07:44
Jag tycker cross-trainern är bra och det har jag alltid tyckt. Ett bra komlement till löpningen helt klart. Jag tycker inte den är lika lätt att komma upp i puls med och sett till energiförbrukning är det lite mindre än löpning.

Men klarar du inte av löpning på samma intensitet under lika lång tid är ju självklart cross-trainern ett klokare val och maskinen är som sagt bra. Fotsulorna har jag också haft problem med men tycke man vänjer sig och jag kör också i Handboll Spezial, fyra år gamla tror jag.:D

För övrigt är träningstypen du tänker på antagligen crossfit och inte cross-trainer.;)

martikainen
2008-08-18, 09:25
Neco Ska testa att lägga mer tyngd på hälarna och se om det hjälper.

LadyG Hälen är inga problem med, trampdynorna som krånglar, men jag antar att man vänjer sig.

Eddie Löpningen tar ju bättre, absolut, men orkar hålla igång längre på crosstrainern då jag har lite mycket vikt att släpa på (87kg@173cm)
Har märkt att trampdynorna blivit rätt hårda nu senaste tiden så får pusha på några veckor till och se om man kan bli av med smärtan, måste alltid sluta pga att fötterna inte orkar mer, konditionen och kroppen har mycket kvar att ge.

Crossfit ja, var lite trött igår :D

Tackar för alla bra svaren!:)