handdator

Visa fullständig version : Knakar vid knäböj


UEIS
2008-08-17, 19:43
Mitt vänstra knä knakar när jag gör många repetitioner av slaget knäböj. Det gör inte ont, men efter tio repetitioner knakar knät vid varje repetition. Är det något farligt, ofarligt eller någoting som bara är konstigt?

ccla
2008-08-19, 18:16
Kan bara meddela att jag har samma problem. Samma knä också. Dock börjar mitt knakande vid första repetitionen.

Vart ska man vända sig för professionell rådgivning? Kan herrarna och damerna nere på SATS sådant här?

Tack

Gröntvedt
2008-08-19, 18:22
Mitt vänstra knä knakar när jag gör många repetitioner av slaget knäböj. Det gör inte ont, men efter tio repetitioner knakar knät vid varje repetition. Är det något farligt, ofarligt eller någoting som bara är konstigt?

Skulle ju behöva se ditt utförande iofs

Timme
2008-08-19, 18:37
det är inget farligt.

Arne Persson förklarade att det var luftbubblor i ledvätskan. Inga problem alltså så länge det inte gör ont.

Själv gillar jag när det knäpper lite. Dock så var det länge sedan nu.,

grimfish
2008-08-19, 19:56
Arne Persson förklarade att det var luftbubblor i ledvätskan.

När det gäller knän är det inte undertryck i leden som gör att det sugs in luft i den som orsakar knakandet. Det gäller bara för småleder, t.ex. i fingrar, rygg och fot.

När knän knakar så är det ett tecken på att leden inte går jämnt. Det i sig kan orsakas av ojämnheter i brosk eller menisker, eller att senorna i knät inte rör sig jämnt på grund av t.ex. stelhet eller överbelastning.

Så länge som man har full styrka och rörlighet i knät behöver man inte söka vård. Om man däremot inte har det kan man gå till en sjukgymnast.

ccla
2008-08-19, 20:16
Tack.

Finns det något sätt man kan bli av med knakandet dock?

Åtminstone jag tycker det är mindre behagligt.

grimfish
2008-08-19, 20:29
Om det beror på stela senor kan man väl pröva att mjuka upp ordentligt innan. Om senorna är överbelastade kan det vara bra att vila ett tag så kan det bli bättre.

Vid ojämnheter i brosk eller menisk är det svårare att göra något åt. Man brukar inte operera bara för att det knakar. Knakandet kan förändras - åt det ena eller andra hållet - när man blir äldre.

Martin Löwgren
2008-08-20, 19:26
Mitt vänstra knä knakar när jag gör många repetitioner av slaget knäböj. Det gör inte ont, men efter tio repetitioner knakar knät vid varje repetition. Är det något farligt, ofarligt eller någoting som bara är konstigt?

Gör det inte ont du inte upplever något obehag är det bara att höja vikterna, spotta i näven och köra 1 set mera framöver *flex*