handdator

Visa fullständig version : Knepigt kvällsmål


Forslund_
2008-08-17, 00:23
Godkväll alla ni andra sömnlösa"

Jag råkade efter ungefär en timmes meningslöst slösurfande såhär på kvällskvisten, ramla in i Fredrik Pauluns blogg. Det var ganska trevlig läsning om New York-resor och hälsobutiker men jag fick också syn på ett inlägg om kvällsmål.

Citat:
''Den viktigaste principen för kvällsmålet är att det ska innehålla lite kolhydrater. Att klämma i sig ett antal smörgåsar eller något annat som höjer blodsockret mycket kommer att ge negativa konsekvenser. Dels beror det på att kroppen har svårare att hantera blodsockret sent på kvällen och på natten vilket leder till högre blodsockernivåer än om maten intogs på dagen. Det ger för mycket blodsocker vilket orsakar glykering och ett snabbare åldrande av kroppen och ökad risk för olika sjukdomar. Dessutom blir nivån av det fettbildande hormonet insulin för hög, något som orsakar en minskad utsöndring av det fettförbrännande tillväxthormonet och vips blir man tjock av sena kolhydratrika måltider/nattätande.''

Det är såklart att jag har respekt för Fredrik Paulun, han är trots allt näringsfysiolog och jag blott en fattig student. Men stämmer detta verkligen? Att kroppen åldras i förtid och att '' Vips, så blir man blir fet''?
Är kolhydrater på kvällen alltså dåligt för kroppsorganens åldring?
Och om jag ligger i kaloribalans, då kan jag väl gött äta 3 mackor lika gärna som 2 burkar tonfisk innan jag går och sover? Eller kommer jag då gå upp i vikt lättare?

Sökfunktionen, jag vet! Det finns redan ett antal trådar om det här, men jag känner att det är dags för en uppdatering iallafall. Nya rön dyker ju upp lite titt som tätt.

Vad tror ni? Och tack på förhand.

King Grub
2008-08-17, 04:24
Jo, det stämmer, men särskilt kroppsfettpåverkan är väl tveksamt hur stor påverkan det har i praktiken för en fysiskt aktiv individ. Glykeringens effekt på kroppen skulle jag oroa mig mer för, om jag nu kände att jag behövde oroa mig för något.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107267&highlight=glycation