handdator

Visa fullständig version : Styrketräning och löpning på samma dag, eller sprida ut?


Goranga
2008-08-16, 23:27
Jag har tänkt kombinera styrketräning 3 ggr i veckan med 3 löppass i veckan för att bli snabb på 100 m. Jag har läst en del på forumet och förstått att löp- och styrketräning skickar motsatta signalmekanismer på cellnivå och därför motverkar varandra. Jag försöker även bli starkare i gymmet så jag är införstådd med att löpträningen kommer att hämma detta.

Om man nu ska kombinera löp- och styrketräning, är det då bäst att ta löpträningen direkt efter styrketräningen eller ska man ha en egen dag för det? Jag ska köra mycket korta löppass på kanske 20-25 minuter inklusive uppvärmning. Just nu tänker jag mig följande upplägg men är osäker på om det är det bästa.

Må: Gym
Ti: Löpning
On: Gym
To: Löpning
Fr: Gym
Lö: Löpning
Sö: Vila

Musselbank
2008-08-16, 23:52
Bättre med skilda dagar, tror jag att de flesta svarar. :thumbup: om tätt inpå: hellre efter än före styrketräningen.

Jax
2008-08-17, 09:06
Jag säger att det beror på hur vältränad du är och hur van du är vid stora träningsmängder. Är du det så är 25 minuters träning och då inkluderat uppvärmning inte mycket att hänga i granen på en dag. Då tycker jag gott att du kan köra styrka samma dag. Men det kräver som sagt sin idrottare och inget man gör ofta om man inte är van vid det.

Vad som du ska köra först tycker jag beror på vad du tycker är viktigast. Är det snabb du vill bli så kör du löpningen först. Är styrkan viktigare så kör du det först.

Och slutligen så skulle jag vilja säga som jag brukar i den här frågan. Testa och se vad som passar dig bäst.

Jag_Emil
2008-08-17, 09:36
Jag har tänkt kombinera styrketräning 3 ggr i veckan med 3 löppass i veckan för att bli snabb på 100 m. Jag har läst en del på forumet och förstått att löp- och styrketräning skickar motsatta signalmekanismer på cellnivå och därför motverkar varandra. Jag försöker även bli starkare i gymmet så jag är införstådd med att löpträningen kommer att hämma detta.

Om man nu ska kombinera löp- och styrketräning, är det då bäst att ta löpträningen direkt efter styrketräningen eller ska man ha en egen dag för det? Jag ska köra mycket korta löppass på kanske 20-25 minuter inklusive uppvärmning. Just nu tänker jag mig följande upplägg men är osäker på om det är det bästa.

Må: Gym
Ti: Löpning
On: Gym
To: Löpning
Fr: Gym
Lö: Löpning
Sö: Vila


Intressanta saker.
jag kastar in passen lite då och då, mendet är väl såhär, tycker man det är kul,så kommer det attge resultat ändå, bara i enmer utdragenpocress. *hoppas*

Elfsberg
2008-08-17, 13:57
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117578

Läsvärt på ämnet

z_bumbi
2008-08-17, 14:32
Jag tycker uppvärmningen blir alldeles för kort om du satsa på 100 m, det involverar stora krafter och kroppen måste vara genomvarm för att undvika skado. Sen är det för mig i övrigt ganska svårt att säga så mycket mer då du inte berättar vad du tännker träna.