handdator

Visa fullständig version : Springa före eller efter?


Mekis
2008-08-16, 20:04
Jag ska snart gå in i min deff period och tänkte springa bort 500kcal varje gång jag är på gymmet, och det jag undrar är ifall det har någon betydelse (för muskelnedbrytningen) om jag springer före eller efter styrkepasset? Och om det är så att man springer efter styrkepasset, ska man ta sin dos EsaPro direkt styrkepasset är klart eller ska man vänta med att ta det tills löpningen är klar som man kör löpningen direkt efter styrkepasset?

Jaws
2008-08-16, 20:07
Har hört att man ska springa före, vilket jag själv gör. Men det kan också vara ytterligare en myt:)

King Grub
2008-08-16, 20:10
Konditionsträning före styrketräning minskar styrketräningens frisättning av tillväxthormon.

Ta konditionsträningen efter styrketräningen, och ta EAA före styrketräningen. Det skadar inte att tillföra EAA mellan passen heller, om du så önskar.

Mekis
2008-08-16, 20:13
Konditionsträning före styrketräning minskar styrketräningens frisättning av tillväxthormon.

Ta konditionsträningen efter styrketräningen, och ta EAA före styrketräningen. Det skadar inte att tillföra EAA mellan passen heller, om du så önskar.

Okej, tack så mycket KING.. Då ska jag köra EEA före styrkepasset, EEA efter styrkepasset och gå direkt därifrån till löpning och efter löpning dra i mig en banan och sedan hem och käka en fet middag*drool*

King Grub
2008-08-16, 20:15
Låter så bra som det blir, om man skall kombinera båda träningsformerna i samma pass.

HDS
2008-08-17, 11:21
Konditionsträning före styrketräning minskar styrketräningens frisättning av tillväxthormon.

Ta konditionsträningen efter styrketräningen, och ta EAA före styrketräningen. Det skadar inte att tillföra EAA mellan passen heller, om du så önskar.

Om jag ska köra två pass på en dag, ett konditionspass och ett styrkepass. Exempelvis intervallträning ca 45 min och ett bröstpass. Är det bättre att köra kondition på morgonen och styrka på kvällen eller tvärtom?

Eddie Vedder
2008-08-17, 11:27
Är det bättre att köra kondition på morgonen och styrka på kvällen eller tvärtom?

Om du tvunget vill lägg ain båda på samma dag är det nog klokt att separera med ett par timmar precis som du säger.

Vilken du lägger först respektive sist är en fråga om prioritering. Det är svårt att lyckas få till ett exakt lika bra pass på samma dag som du redan tränat jämfört med en dag utan träning så mitt förslag är att du helt enkelt lägger det passet som du anser viktigast på den tiden då du känner att din prestationsförmåga är som bäst.

Mitt favoritupplägg på den typen av dagar är konditionsträning tidigt, antingen före tidig lunch eller t.o.m. före frukost, och sedan styrketräningen på eftermiddagen. Men då är styrketräningen av sekundär betydelse för mig och om den för dig är primär så satsa på att kunna prestera som bäst då istället.:)

Slartibartfast
2008-08-17, 11:32
Konditionsträning före styrketräning minskar styrketräningens frisättning av tillväxthormon.

Ta konditionsträningen efter styrketräningen, och ta EAA före styrketräningen. Det skadar inte att tillföra EAA mellan passen heller, om du så önskar.

Är det annars en bra idé att ta EAA före man far och springer, även om man inte springer på styrketräningsdagar? Det boostar väl syntesen, men det är väl inte det som är den huvudsakliga faktorn när det gäller konditionsträningens hämmande verkan på styrketräningen? Det har väl mera med hormoner att göra?

King Grub
2008-08-17, 11:47
Inte hormoner heller, utan signalmekanismer mTor/AMPK.

Slartibartfast
2008-08-17, 12:20
Inte hormoner heller, utan signalmekanismer mTor/AMPK.

Jep, det var dem jag mena. :)

Och dom påverkas ju inte av EAA. Pengar i sjön?

King Grub
2008-08-17, 13:26
EAA stimulerar proteinsyntesen oavsett tillfälle. Just konditionsträningen blir väl inte extra effektiv av det, dock, om det inte handlar om mycket långa pass.

tjabon
2008-08-17, 15:00
När jag själv kör konditionsträning efter ett styrkepass,
så brukar det bli 5-7 km (500-600 kcal) lätt jogging.
Mest som avslappning och i kaloriförbrännande syfte.

Så länge man håller det på den nivån, så tror jag inte man
får några negativa effekter på styrkepasset.

JFO
2008-08-21, 15:43
Fulltext om AMPK finns längst ner.

Resistance exercise is a potent stimulator of muscle protein synthesis and muscle cell growth, with the increase in protein synthesis being detected within 2-3 h post-exercise and remaining elevated for up to 48 h. However, during exercise, muscle protein synthesis is inhibited. An increase in AMP-activated protein kinase (AMPK) activity has recently been shown to decrease mammalian target of rapamycin (mTOR) signalling to key regulators of translation initiation. We hypothesized that the cellular mechanism for the inhibition of muscle protein synthesis during an acute bout of resistance exercise in humans would be associated with an activation of AMPK and an inhibition of downstream components of the mTOR pathway (4E-BP1 and S6K1). We studied 11 subjects (seven men, four women) before, during, and for 2 h following a bout of resistance exercise. Muscle biopsy specimens were collected at each time point from the vastus lateralis. We utilized immunoprecipitation and immunoblotting methods to measure muscle AMPKalpha2 activity, and mTOR-associated upstream and downstream signalling proteins, and stable isotope techniques to measure muscle fractional protein synthetic rate (FSR). AMPKalpha2 activity (pmol min(-1) (mg protein)(-1)) at baseline was 1.7 +/- 0.3, increased immediately post-exercise (3.0 +/- 0.6), and remained elevated at 1 h post-exercise (P < 0.05). Muscle FSR decreased during exercise and was significantly increased at 1 and 2 h post-exercise (P < 0.05). Phosphorylation of 4E-BP1 at Thr37/46 was significantly reduced immediately post-exercise (P < 0.05). We conclude that AMPK activation and a reduced phosphorylation of 4E-BP1 may contribute to the inhibition of muscle protein synthesis during resistance exercise. However, by 1-2 h post-exercise, muscle protein synthesis increased in association with an activation of protein kinase B, mTOR, S6K1 and eEF2.

http://jp.physoc.org/cgi/content/full/576/2/613¨

http://jcs.biologists.org/cgi/content/full/117/23/5479