handdator

Visa fullständig version : Borde inte gränsen (9.69sec) snart vara nådd på 100-meter herrar?


Jaws
2008-08-16, 19:56
Hur mycket mer borde man egentligen kunna pressa ner världsrekordet? Under 9.60?

selmir
2008-08-16, 20:00
Hehe jag är ingen expert , trodde att Powell skulle vinna.. Men om Bolt får en perfekt start och springer i max hela loppet samt mycket medvind så går det nog att komma under 9.60.. Frågan är väl om han klarar rekordet på 200 m 19.32 av den fantastiske Michael Johnson och kan man komma under 19 sec ?

Ants
2008-08-16, 20:01
Han kan säkert om han verkligen ger allt, och om vinden och gudarna är med han :D

Han tog ju 9.68 lätt, la ju av på slutet liksom :)

Somrig Ostsås
2008-08-16, 20:08
Bolt verkar ju ha mycket mer att ge, skulle ju dock vara roligare om han slår 200-metersrekordet nu än att pressa 100-metersrekordet.

selmir
2008-08-16, 20:13
Bolt verkar ju ha mycket mer att ge, skulle ju dock vara roligare om han slår 200-metersrekordet nu än att pressa 100-metersrekordet.


Jo visst skulle det vara bra, dock hoppas jag inte han gör det:devil: Kommer ihåg när jag tittade på Michael Johnson när han sprand 400m har jag för mig och var så nära att missa finalen , han gick vidare på sista tid !! Och sedan i finalen drog han till med världsrekord !

MasterChief
2008-08-16, 20:18
Johnsons löpstil kan ju knappt skilja sig mer från Bolts. Lite fascinerande faktiskt. Men Bolt lär nog kunna plocka VR.

Yz2ce5Zzah0&feature=related

tjabon
2008-08-16, 22:48
Hur mycket mer borde man egentligen kunna pressa ner världsrekordet? Under 9.60?

Tycker det.
Med max. tillåten medvind samt totalt fokus sista 10 metrarna
så borde Bolt kunna fixa det (och optimal start).

Hemi
2008-08-16, 23:47
Fick lite C-Lewis flashbacks daer faktiskt, liknande lopp.

Mourten
2008-08-17, 09:38
inom 50 år är rekordet under 9 sec.
bättre träning, bättre doping, perfekt människa.

Slartibartfast
2008-08-17, 09:50
Johnsons löpstil kan ju knappt skilja sig mer från Bolts. Lite fascinerande faktiskt. Men Bolt lär nog kunna plocka VR.

Yz2ce5Zzah0&feature=related

Fan, Johnson är störst! Hoppas det inte kommer fram att han var dopad.

Chaan
2008-08-17, 10:34
Borde inte gränsen snart vara nådd på 100-meter herrar?


Nej.

9.3 tror jag kommer nås inom 10-30 år - det har hänt något nu - tidigare löpare som Lewis, Greene, Ben Johnson (dopad) sprang ofta mot sig själva men nu sista ~3 åren har det blivit så mycket pengar i sporten på elitnivå att det hela tiden finns tävling och rekordet kommer kapas kontinuerligt nu. Bolts överlägsenhet var snarast ett undantag. Inför det här loppet var världsrekord väntat.

Det kommer dock stanna länge där tror jag. Sedan får man gå till extremer - typ välja ut spädbarn från vaggan och ge dem rätt kost osv. Eller avling. Men 9 sek ska det nog gå att göra utan vare sig doping eller avancerad genteknik. Sedan vete fan - det borde nog till någon übermensch för att springa mycket fortare än så.

bigtraps
2008-08-17, 10:36
Tror inte rekordet ryker den här gången men säkert inom ett par år om han får vara hel.

Pejij
2008-08-17, 10:38
Skulle vara kul om rekordet rök, mindre kul om man bevisar att anabola steroider var inblandade i resultatet...

Tricklev
2008-08-17, 13:11
Så jag är den enda som är mer eller mindre övertygad om att dessa människor, speciellt rekordtagarn är dopad?

Visst tror jag att rekordet kommer kunna pressas ner, men jag till skillnad ifrån resten av tråden (uppenbarligen), tror att det kommer ske genom mer/bättre doping, bättre träning, med mera.

Raggis
2008-08-17, 13:12
Så jag är den enda som är mer eller mindre övertygad om att dessa människor, speciellt rekordtagarn är dopad?


Nä. Det är underförstått, därför påpekar inga det.

Tricklev
2008-08-17, 13:18
Nä. Det är underförstått, därför påpekar inga det.

Jo, när jag läser igenom tråden nu så verkar det endast vara 2 personer som uttalar sin önskan att dessa personer är rena, my bad, typ.

Chaan
2009-08-17, 08:28
tidigare löpare som Lewis, Greene, Ben Johnson (dopad) sprang ofta mot sig själva men nu sista ~3 åren har det blivit så mycket pengar i sporten på elitnivå att det hela tiden finns tävling och rekordet kommer kapas kontinuerligt nu.

Får medhåll i TV4 nyhetsmorgon om detta med tävlingmomentet. Ingen särskilt intressant källa men tar upp detta igen då det verkar väsentligt för världsrekordutvecklingen som sker nu. Tror inte det är så vanligt att de 3 snabbaste genom tiderna möts? Enligt min googling har dessutom ingen av dem överträffats ens av någon som fällts för doping :hbang:

Kanske är det inte prissummorna utan en tillfällighet mer?

Stilstudie på min favorit.
http://www.thelondonseason.com/images/MoGreene.jpg

Snafu
2009-08-17, 09:42
Han har tydligen ADHD enligt en artikel i the telegraph idag. Om det nu är intressant.

Grymt lopp hursomhelst.

mangs
2009-08-17, 10:19
Det är lättare att pressa sig om man har någon som ligger precis framför eller i bakhasorna. Därför lyckades en småskadad Tyson Gay med den enorma bedriften att springa på 9.71 vilket är en enorm tid. Bolts 9.58 är helt sjukt och visade att han om han får vara skadefri kan klara ner mot 9.50under perfekta föhållanden.

Oavsett doping eller ej men det verkar som om det kommer fram bättre rön för att träna upp en perfekt 100-meterslöpare. Ge det bara lite tid och någon med ännu bättre förutsättninagr än Bolt kommmer komma fram och pressa rekordet ytterligare.

Jag ser det ganska osannolikt att Bolt är den människa som genom alla tider haft bäst förutsättningar. Han har säkerligen grymt bra förutsättningar men det är miljön och träningen som gjort honom så bra som han är. Det är inte en slump att de han tränar med även de når bra resultat.