handdator

Visa fullständig version : Visa upp matlådan!


Sidor : [1] 2

Eddie Vedder
2008-08-16, 13:16
Finns ju redan en allsmäktig tråd för matlagningstips och bilder. Men allt där går ju tyvärr inte så enkelt att ta med sig till jobbet/skolan och allt där kan sannerligen inte göras lika estetiskt vackert i en matlåda.;)

Så det här är en tråd med praktiska tips för matlådekäk samt en mer demokratisk tråd för oss som inte kan ta så snygga matbilder.:D

Burkskinka (Picnic bog), kokt potatis samt gula ärter och sojabönor:
52993

Sojabönor, gula ärter, kokt potatis, Kavlis Skagenost samt chilikrydda och paprikapulver:
52994

Sojabönor, gula ärter, Kavlis Skagenost samt pastaskruvar:
52995

En hel burk Zetas bönmix med kokt potatis samt en burk makrill i tomatsås:
52996

Eddie Vedder
2008-08-16, 13:19
En burk Zetas bönmix och råris:
52997

Burkskinka (picnic bog) med kokt potatis och bruna bönor:
52998

Inkokt strömming med kokt potatis:
52999

Poxeman
2008-08-16, 13:24
Grymt bra tråd! Jag kommer posta frekvent härinne och verkligen kolla vad ni andra kör för goda matlådor.

NiCrue
2008-08-16, 13:28
Får passa på att fråga, nu när tillfälle ges, hur är burkskinka egentligen?
Alltså, hur smakar det? Vanlig skinka?

Har liksom aldrig kommit till skott och provat :P

Eddie Vedder
2008-08-16, 13:30
Får passa på att fråga, nu när tillfälle ges, hur är burkskinka egentligen?
Alltså, hur smakar det? Vanlig skinka?

Har liksom aldrig kommit till skott och provat :P

Jag älskar burkskinka, tycker den är SJUKT god och det har jag alltid gjort. Den är ganska salt och jag gillar konsistensen och smaken jättemycket.*drool*

Men du får vara försiktig med att lyssna för mycket på mig. Jag har en tendens att uppskatta mat som andra inte skulle uppskatta riktigt lika mcket....

....för att uttrycka mig milt.:D

Burkskinka med delikatesspotatis är t.ex. något jag älskar.:thumbup:

Heniin
2008-08-16, 14:36
Jag älskar burkskinka, tycker den är SJUKT god och det har jag alltid gjort. Den är ganska salt och jag gillar konsistensen och smaken jättemycket.*drool*

Men du får vara försiktig med att lyssna för mycket på mig. Jag har en tendens att uppskatta mat som andra inte skulle uppskatta riktigt lika mcket....

....för att uttrycka mig milt.:D

Burkskinka med delikatesspotatis är t.ex. något jag älskar.:thumbup:

tubosten såg ut som en liten orm eller tarm vid första ögonkastet.. ryste i kroppen :D Lite enformig kost men säkert lätt att förbereda och ta med.

Eddie Vedder
2008-08-16, 14:40
Lite enformig kost men säkert lätt att förbereda och ta med.

Ja den är helt klart enformig. Dock är den perfekt som matlådekäk. Billigt (all potatis samt strömmingen är gratis från jobbet t.o.m.), lätt att ta med, kan ätas kallt utan problem samt nyttigt.:thumbup: Och tillräckligt varierad för att jag skall trivas åtminstone.

Dessutom ska jag tillägga att jag ofta tog mig lite sås, lite grönsaker, kanske lite krydda etc. när jag väl åt lunchen på jobbet. Bilderna är ju tagna hemma innan jag gett mig iväg.

Heniin
2008-08-16, 14:48
Ja den är helt klart enformig. Dock är den perfekt som matlådekäk. Billigt (all potatis samt strömmingen är gratis från jobbet t.o.m.), lätt att ta med, kan ätas kallt utan problem samt nyttigt.:thumbup: Och tillräckligt varierad för att jag skall trivas åtminstone.

Dessutom ska jag tillägga att jag ofta tog mig lite sås, lite grönsaker, kanske lite krydda etc. när jag väl åt lunchen på jobbet. Bilderna är ju tagna hemma innan jag gett mig iväg.

Visst förstår dig när du är student och sådär att det är lätt att pengarna rinner iväg snabbt om man köper dyrare mat. potatis är självklart gott! :) mmmm t.o.m skolans stekta potatis i högstadiet var god ;)

Vad har du för proteinkällor förutom bönorna och inlaggda skinkan?

Eldhroka
2008-08-16, 17:20
53016

Matvete och kyckling med thaimixgrönsaker.
"Sås" på krossade tomater, cocosmjölk kryddat med santa marias panang kryddmix.

Barca
2008-08-16, 17:40
Ja den är helt klart enformig. Dock är den perfekt som matlådekäk. Billigt (all potatis samt strömmingen är gratis från jobbet t.o.m.), lätt att ta med, kan ätas kallt utan problem samt nyttigt.:thumbup: Och tillräckligt varierad för att jag skall trivas åtminstone.

Dessutom ska jag tillägga att jag ofta tog mig lite sås, lite grönsaker, kanske lite krydda etc. när jag väl åt lunchen på jobbet. Bilderna är ju tagna hemma innan jag gett mig iväg.

Vart köper du din burkskinka Nicklas?
Och vad kostar det där du köper det "billigt" ?

NiCrue
2008-08-16, 19:53
Jag älskar burkskinka, tycker den är SJUKT god och det har jag alltid gjort. Den är ganska salt och jag gillar konsistensen och smaken jättemycket.*drool*

Men du får vara försiktig med att lyssna för mycket på mig. Jag har en tendens att uppskatta mat som andra inte skulle uppskatta riktigt lika mcket....

....för att uttrycka mig milt.:D

Burkskinka med delikatesspotatis är t.ex. något jag älskar.:thumbup:

Haha, jo, Eddie Vedders kost har man ju allt hört talats om ;) Nej men allvarligt, tror faktiskt att jag skulle gilla burkskinka.
Får banne mej ta och köpa en burk nästa gång när tillfälle ges!

Måste även ge en eloge för en utmärkt tråd! :thumbup: Matlådor är alltid ett riktigt huvudbry och inspiration behövs alltid.

Eddie Vedder
2008-08-16, 20:06
Vad har du för proteinkällor förutom bönorna och inlaggda skinkan?

Menar du rent allmänt i min kost eller just matlådorna på bilderna? För på bilderna är det ju spannmål+baljväxter, skinkan, mjukosten samt strömmingen och makrillen som är proteinkällorna.

Annars är det yoghurt, havregryn, ägg, ost och tonfisk som är huvudsakliga proteinkällor och som inte syns på bild här.

Så kan det bli någon proteindrink i månaden också men det där pulvret står mest och blir gammalt och jag dricker typ aldrig.:Virro:

Vart köper du din burkskinka Nicklas?
Och vad kostar det där du köper det "billigt" ?

Just burkskinkan är inte billig. Därför äts det väldigt väldigt sällan också. Men med billiga varor i grunden kan man ju då och då välja dyrare saker också. Men det finns i varenda livsmedelsaffär, Tulips är den godaste enligt mig.:thumbup:

Haha, jo, Eddie Vedders kost har man ju allt hört talats om ;) Nej men allvarligt, tror faktiskt att jag skulle gilla burkskinka.
Får banne mej ta och köpa en burk nästa gång när tillfälle ges!

Måste även ge en eloge för en utmärkt tråd! Matlådor är alltid ett riktigt huvudbry och inspiration behövs alltid.

Min kost är ökänd på Kolozzeum.:cool:

Testa du, förhoppningsvis blir det gott. Kul att trådinitiativet uppskattas, man får hoppas att den fortsätter leva vidare.:)

cosmic_dancer
2008-08-17, 14:56
Är det gott att blanda ris/potatis och bönor? Jag är mer van vid att äta bönor istället för ris. Visst det kan vara en rätt med bönor som serveras till ris eller potatis. Men då är det inga större mängder. Men att kombinera på det sätter är för mig udda.

Ellis Wyatt
2008-08-17, 15:02
Ris och bönor är SJUKT gott!

Alfred Nobel
2008-08-17, 16:07
Jag tycker det lätt blir torrt med ris och bönor utan någon sås, men förbaskat gott. Även linser med ris är smaskens!

Eddie Vedder
2008-08-17, 16:47
Jag tycker det lätt blir torrt med ris och bönor utan någon sås, men förbaskat gott. Även linser med ris är smaskens!

Mjukosten är såsen. Dessutom kryddar jag oftast. Bönor och kall potatis i yoghurtsås är dessutom sjukt gott men jag tycker inte det funkar i matlåda.

Marcs
2008-08-17, 17:06
Jag älskar burkskinka, tycker den är SJUKT god och det har jag alltid gjort. Den är ganska salt och jag gillar konsistensen och smaken jättemycket.*drool*

Men du får vara försiktig med att lyssna för mycket på mig. Jag har en tendens att uppskatta mat som andra inte skulle uppskatta riktigt lika mcket....

....för att uttrycka mig milt.:D

Burkskinka med delikatesspotatis är t.ex. något jag älskar.:thumbup:

Burkskinda is the shit säger ja bara! Riktigt gott:D

Förövrigt måste jag säga att detta är en bra tråd, man får lite inspiration till matlådan!:)

1684_
2008-08-17, 18:26
Är det gott att blanda ris/potatis och bönor? Jag är mer van vid att äta bönor istället för ris. Visst det kan vara en rätt med bönor som serveras till ris eller potatis. Men då är det inga större mängder. Men att kombinera på det sätter är för mig udda.

jo och så kan man slänga i en klick keso i blandingen med så blir de inte allt för torrt, oh med protein ;P

Razorman
2008-08-17, 20:46
Eddie, gillar dina matlåder skarpt, tycker de ser grymt smaskiga ut :)

regus
2008-08-18, 05:10
Är det gott att blanda ris/potatis och bönor? Jag är mer van vid att äta bönor istället för ris. Visst det kan vara en rätt med bönor som serveras till ris eller potatis. Men då är det inga större mängder. Men att kombinera på det sätter är för mig udda.

Ris och bönor är antagligen den vanligaste rätten i världen. Och blir vad man gör den till, då varken bönor eller ris smakar speciellt mycket i sig.

Stek riset och bönorna i lite olja och kryddor, typ chili och spiskummin. Tycker man det blir för torrt kan man ha en klick turkisk/grekisk yogurt till

Endura
2008-08-18, 09:46
Jag älskar burkskinka, tycker den är SJUKT god och det har jag alltid gjort. Den är ganska salt och jag gillar konsistensen och smaken jättemycket.*drool*

Förlåt min petighet Eddie, men jag blev nyfiken på burkskinkan när jag läste så mycket om den... räknas den som chark?
Hur är det med nitrit-innehållet i den isf?

Tycker det borde åtminstonde vara lägre iom konserveringen...

Zapp Brannigan
2008-08-18, 11:55
Mycket snack, lite bilder...

Veckans matlådor. Fläskkotlett och klyftpotatis.
http://img27.picoodle.com/data/img27/3/8/18/f_DSCN7918m_935dce5.jpg

Eddie Vedder
2008-08-18, 12:26
Förlåt min petighet Eddie, men jag blev nyfiken på burkskinkan när jag läste så mycket om den... räknas den som chark?
Hur är det med nitrit-innehållet i den isf?

Tycker det borde åtminstonde vara lägre iom konserveringen...

Ja det är en charkprodukt, den innehåller både nitrit och natriumaskorbat (d.v.s. antioxidationsmedel E301).

Nitrit är på sista plats i ingrediensförteckningen, mer än så vet jag inte om mängden och kan inte relatera till andra produkter tyvärr.

Mycket snack, lite bilder...

Veckans matlådor. Fläskkotlett och klyftpotatis.


Sådär ja! Fler bilder behövs, gott ser det ut också.:thumbup:

Scratch89
2008-08-18, 12:27
Guuuuuuuud vad den där fläskkotletten ser god ut! Tillsammans med lite ugnsstekt klyftpotatis, grillkrydda och stark chili/ajvar kan man äta två-tre kilo, minst, bara för att det är så gott! :D

Endura
2008-08-18, 13:03
Ja det är en charkprodukt, den innehåller både nitrit och natriumaskorbat (d.v.s. antioxidationsmedel E301).

Nitrit är på sista plats i ingrediensförteckningen, mer än så vet jag inte om mängden och kan inte relatera till andra produkter tyvärr.

Tack, jag kommer nog testa en ändå ;)

747
2008-08-18, 15:20
Hur blir klyftpotatisen om man fryser in den och värmer upp?

Joshua
2008-08-18, 17:38
Även jag kommer inom kort att posta bild på min matlåda... geggade ner hela micron på jobbet idag med min svenskröra som gått i arv. Chefen kommer in och får syn på eländet och ryter som en lejonhane om vad fan jag ställt till med. Det finns ingen arbetsmoral

Joshua
2008-08-18, 17:43
53016

Matvete och kyckling med thaimixgrönsaker.
"Sås" på krossade tomater, cocosmjölk kryddat med santa marias panang kryddmix.

recept?

Icefire
2008-08-18, 18:53
Vad lite bilder det var här då. Dagens låda:

http://img93.imageshack.us/img93/5360/s6302545yt7.jpg

vildängel
2008-08-19, 12:00
Detta var en matlåda från i somras även om inte själva lådan syns på denna bilden. Potatis, paprika och morötter i ugnen, samt en liten firre:
http://img297.imageshack.us/img297/2307/sommar155os5.jpg (http://imageshack.us)

Poxeman
2008-08-21, 11:00
Här kommer mitt första bidrag:
Biff Stroganoff, student och deffversion...
http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/P8190002.jpg

Köpte grytbitar istället för oxfile... fick steka länge och tugga lite :hbang:
Men jäklar va gott det blev! Sjukt nöjd måste jag säga!

Matlådorna innehåller ca 500kcal och kompletteras vid intag med sallad.

Ilahi
2008-08-21, 11:25
Korvgryta med tomat, lök, vitlök, paprika, timjan. Serverades med matvete och haricots vert.

slappe
2008-08-21, 11:28
Från 2005 men iaf :)

http://i34.tinypic.com/2cpdtp5.jpg

http://i36.tinypic.com/2r2rnzd.jpg

Eddie Vedder
2008-08-21, 11:36
Från 2005 men iaf :)


Och den sista matlådan av dom åts idag eller?:D

Grymt gott kött för övrigt.*drool*

frambogir
2008-08-26, 12:57
Ooh, karré! Vilken gudagåva!
Synd att jag sällan har möjlighet att äta matlåda, har minimal undervisningstid!

jaaaaag
2008-08-29, 18:39
Jag tänkte först starta en tråd om min fråga men tänkte att den kunde passa här =)

Jag kommer börja ta med mej lunchlådor till jobbet nu eftersom deffen annars är döjobbig. Och då tänkte jag laga en hel del på en gång.. men jag tänkte.. om vi säger att jag lagar kycklingen den första sept, och den går ut den tredje.. kan jag då fortsätta äta den veckan ut eller fryser ni in era lådor? Smakar det då inte lite äcklig frysmat över det hela när maten ska värmas upp?

Om jag fryser in maten, kan jag räkna med att den håller sig fräsch i veckor då? Haha, hjälp mej...

Icefire
2008-08-29, 18:52
Jag tänkte först starta en tråd om min fråga men tänkte att den kunde passa här =)

Jag kommer börja ta med mej lunchlådor till jobbet nu eftersom deffen annars är döjobbig. Och då tänkte jag laga en hel del på en gång.. men jag tänkte.. om vi säger att jag lagar kycklingen den första sept, och den går ut den tredje.. kan jag då fortsätta äta den veckan ut eller fryser ni in era lådor? Smakar det då inte lite äcklig frysmat över det hela när maten ska värmas upp?

Om jag fryser in maten, kan jag räkna med att den håller sig fräsch i veckor då? Haha, hjälp mej...

Tillagad mat håller sig bättre i kylen än otillagad. Kycklingen går absolut att äta efter 3-4 dagar, säkert mer. Men det går jättebra att frysa in, utan att det smakar konstigt när man tinar. Ris och potatis är däremot ingen höjdare att frysa.
Den mat du fryser håller sig upp till ca 3 månader beroende på vad det är. Lax bör man väl äta inom typ en månad med köttbullar håller längre. Kyckling är så magert så det ska hålla ett bra tag i frysen.

jaaaaag
2008-08-29, 19:57
Tillagad mat håller sig bättre i kylen än otillagad. Kycklingen går absolut att äta efter 3-4 dagar, säkert mer. Men det går jättebra att frysa in, utan att det smakar konstigt när man tinar. Ris och potatis är däremot ingen höjdare att frysa.
Den mat du fryser håller sig upp till ca 3 månader beroende på vad det är. Lax bör man väl äta inom typ en månad med köttbullar håller längre. Kyckling är så magert så det ska hålla ett bra tag i frysen.

Tack så mkt. Så då kan jag utan problem laga kyckling för fem dagar.. vad bra=) Har det med bakterier att göra, att det håller längre efter tillagning?

Icefire
2008-08-29, 20:04
Tack så mkt. Så då kan jag utan problem laga kyckling för fem dagar.. vad bra=) Har det med bakterier att göra, att det håller längre efter tillagning?

Jag tror det har med det att göra ja, ärligt talat har jag inte riktigt tänkt på varför :em: Sen är det viktigt att kyla den mat du ska spara snabbt, typ sätta ner kastrullen/matlådorna i kallvattenbad. Då blir hållbarheten bättre. Det har förmodligen med samma sak att göra :)

Eddie Vedder
2008-09-04, 20:19
Gårdagens matlåda var enkel men god:

Sojabönor med pasta, både vanlig vit pasta och fullkornspasta blandat. Gott och fräscht, kanske inte det mst färgglada jag ätit dock:D

53532

Mental
2008-09-04, 20:44
Näe, en slev pesto i det där så hade det nog både sett och smakat lite roligare

Bucyrus
2008-09-04, 21:23
[QUOTE=Eddie Vedder;3147056]för oss som inte kan ta så snygga matbilder.:D

Hej!

LadyInsane
2008-09-04, 22:12
Gårdagens matlåda var enkel men god:

Sojabönor med pasta, både vanlig vit pasta och fullkornspasta blandat. Gott och fräscht, kanske inte det mst färgglada jag ätit dock:D

53532

WTF??

Det där måste varit tråkigt!*slap*

Viktor_Balck
2008-09-04, 23:27
WTF??

Det där måste varit tråkigt!*slap*

Han skrev iofs att han tyckte att den var god.

Eddie Vedder
2008-09-05, 04:54
WTF??

Det där måste varit tråkigt!*slap*

Nejdå. Och jag äter för att det ska smaka bra och göra mig mätt, inte för att roas av maten.;)

Han skrev iofs att han tyckte att den var god.

Japp:)

Eddie Vedder
2008-09-08, 18:09
Dagens matlåda bestod av kokta black-eyed bönor med fullkornsris samt naturell standardyoghurt där jag hade filtrerat bort vasslen under förmiddagen och då blir det som gräddfil. Syrligt och gott som sås, lagom konsistens för att ha i matlådan också då jag inte vill ha för rinnande såser i den.:)

Kanongott blev det!:thumbup:

53643

Den åts i en park under ett stort träd om någon undrar över det fula bordet och mörkret.:D

53644

Pakanajuhla
2008-09-08, 23:32
Sojabönor, gula ärter, Kavlis Skagenost samt pastaskruvar:
52995



Jag gjorde faktiskt en precis sån här låda idag, fast med kikärter stekta i lite smör istället för de gula ärterna.
Jag kan ju direkt konstatera att räkosten är otroligt underskattad som sås.

Det blev jättegott.
Tack för inspirationen Eddie! :)

heatseek3r
2008-09-08, 23:47
Hur gör du när du filtrerar yoghurten Eddie?

MyungChul
2008-09-09, 01:30
Gissar på ett kaffefilter.

Eddie Vedder
2008-09-09, 03:56
Hur gör du när du filtrerar yoghurten Eddie?

What MyungChul said.;)

Gissar på ett kaffefilter.

Sätter fast ett kaffefilter över en glasburk och på med locket. Då droppar vasslen långsamt ur och yoghurten får sån där konsistens, nästan som glasskonsistens. Jag tycker både konsistensen blir mer matig, smaken godare samt att det funkar bättre i en matlåda som sagt. Hade yoghurten varit lika lättflytande som i paketet blir det för "rinnigt" för att passa i matlådan tycker jag.

Jag gjorde faktiskt en precis sån här låda idag, fast med kikärter stekta i lite smör istället för de gula ärterna.
Jag kan ju direkt konstatera att räkosten är otroligt underskattad som sås.

Det blev jättegott.
Tack för inspirationen Eddie! :)

Kul!:thumbup: Vegetariskt is the shit helt enkelt, billigt, gott och simpelt.:)

dooh
2008-09-09, 07:42
Nej vet du vad Eddie. Dina matlådor må vara opti, men lite roligare borde de kunna bli?


;)

Eddie Vedder
2008-09-09, 07:46
Nej vet du vad Eddie. Dina matlådor må vara opti, men lite roligare borde de kunna bli?


;)

Då kan du titta i mattråden. Hela syftet med den här tråden var ju att just visa upp matlådan som ju aldrig ser särskilt kul ut.

Det mesta som ser fantastiskt ut i mattipstråden skulle se tråkigt och slafsigt ut i matlådan. Det är därför den här tråden är så demokratisk.:D

dooh
2008-09-09, 08:35
Då kan du titta i mattråden. Hela syftet med den här tråden var ju att just visa upp matlådan som ju aldrig ser särskilt kul ut.

Det mesta som ser fantastiskt ut i mattipstråden skulle se tråkigt och slafsigt ut i matlådan. Det är därför den här tråden är så demokratisk.:D

Jag vet=).Men esteten i mig dör varje gång jag tittar in här. Men jag tycker du är duktig, så ska inte vara dum.. (bara lite)

magdalenae
2008-09-09, 08:58
Ugnsbakad kycklingfilé, wok, mackisar och en bit paprika!
http://magdalena.blogg.se/images/2008/100_3093_16769369.jpg

lectris
2008-09-09, 10:09
Ugnsbakad kycklingfilé, wok, mackisar och en bit paprika!
http://magdalena.blogg.se/images/2008/100_3093_16769369.jpg

så ska en matlåda se ut! heja heja

Ronja
2008-09-09, 11:32
Dagens matlåda bestod av kokta black-eyed bönor med fullkornsris samt naturell standardyoghurt där jag hade filtrerat bort vasslen under förmiddagen och då blir det som gräddfil. Syrligt och gott som sås, lagom konsistens för att ha i matlådan också då jag inte vill ha för rinnande såser i den.:)

Kanongott blev det!:thumbup:

53643

Den åts i en park under ett stort träd om någon undrar över det fula bordet och mörkret.:D

53644

ANvänder du vasslen till nå sen?

syrén
2008-09-09, 17:36
ANvänder du vasslen till nå sen?

Man skulle kunna ha den som vätska när man bakar bröd, om man vill ta till vara på den. :ike

Eddie Vedder
2008-09-09, 18:01
ANvänder du vasslen till nå sen?

Nej.

Jag vet inget användningsområde "för hemmabruk" mer än som starterkultur vid grönsaksfermentering, typ surkål. Helt klart gott och nyttigt men inget jag orkar göra helt enkelt.

Att koka eget messmör blir svårt.;)

MyungChul
2008-09-09, 18:12
Går att använda till bakning, kommer dock inte ihåg till vad. Som vätska i vetedegar tror jag.

z_bumbi
2008-09-09, 18:13
Går att använda till bakning, kommer dock inte ihåg till vad. Som vätska i vetedegar tror jag.

Det funkar till de flesta matbröd.

Ronja
2008-09-09, 18:44
Nej.

Jag vet inget användningsområde "för hemmabruk" mer än som starterkultur vid grönsaksfermentering, typ surkål. Helt klart gott och nyttigt men inget jag orkar göra helt enkelt.

Att koka eget messmör blir svårt.;)


Jaså ja som trodde du var en riktig liten husmor! ;)

Äh bygg en kåta o gör upp en eld så ä det bara att stå där o koka mese(det tar väl ett bra tag men men lite uteliv skadar ju ingen:) möjligen eldröken...)

Eddie Vedder
2008-09-09, 18:46
Jaså ja som trodde du var en riktig liten husmor! ;)


Du tror fel.:)

Men hade jag inte bott i korridor med delat kök hade jag sannolikt lagat lite mer mat i alla fall. Fermenterat grönsaker har jag gjort förra terminen och det blev bra och gott. Men inget jag lär ta mig för här hemma, för slö helt enkelt.

Maod
2008-09-09, 19:22
Ser kanske inte så himla smaskigt ut, men det var det.

Kycklingfile (Salt, peppar, cayenne, hickoryrök)
Pastaskruvar (Salt, peppar, olivolja)
Grönsaksstuvning (Lök, morot, paprika, vitkål, mjölk, grädde, soja, balsamvinäger, salt, peppar)

http://www.qn2.se/upload/Maod/CIMG2344.JPG

Endura
2008-09-09, 20:00
Morgondagens matlåda

Laxfiléer med ugnsrostad kålrot. Till det kommer jag ha med en yoghurtlimesås, men den har jag i en annan burk så den inte "guckar till" mina kålrotsbitar :D

53675

Endura
2008-09-09, 20:01
Ser kanske inte så himla smaskigt ut, men det var det.

Kycklingfile (Salt, peppar, cayenne, hickoryrök)
Pastaskruvar (Salt, peppar, olivolja)
Grönsaksstuvning (Lök, morot, paprika, vitkål, mjölk, grädde, soja, balsamvinäger, salt, peppar)


Såg supergott ut!
Jag blev iaf inspirerad :)

magdalenae
2008-09-09, 20:08
så ska en matlåda se ut! heja heja

Tack:) Matlådan i sig är ju iofs ganska ful men innehållet var riktigt fint!

Zapp Brannigan
2008-09-10, 02:25
Tacokesolasagen + broccoli. Kommer bli en bra dag. :)

http://img37.picoodle.com/data/img37/3/9/9/f_DSCN7925m_0152cdf.jpg

Psychological
2008-09-10, 04:07
Tacokesolasagen + broccoli. Kommer bli en bra dag. :)

http://img37.picoodle.com/data/img37/3/9/9/f_DSCN7925m_0152cdf.jpg

mmm, broccoli :thumbup:

Maod
2008-09-10, 07:32
Såg supergott ut!
Jag blev iaf inspirerad :)

Tack ditt såg riktigt nice ut också. Kålrot och yoghurtlime är alltid gott. Brukar köra kålrot, sötpotatis, palsternacka och rödlök i ugnen och till det yoghurt med lime eller vitlök.

Endura
2008-09-10, 08:16
Tack ditt såg riktigt nice ut också. Kålrot och yoghurtlime är alltid gott. Brukar köra kålrot, sötpotatis, palsternacka och rödlök i ugnen och till det yoghurt med lime eller vitlök.

Mm, det var ett tips att minnas, tack! :)

zowie
2008-09-10, 10:53
helgens matlagning

Compus
2008-09-10, 11:24
helgens matlagning

Vad är det för röra på bilden längst till höger?

MyungChul
2008-09-10, 12:36
Ser ut som en köttfärssås.

Nu såg jag i andra tråden att det är en chili med köttfärs.

zowie
2008-09-10, 13:22
ja, precis! chili med köttfärs som jag slängde in lite grönsaks'rester' som röd paprika, lök, vitlök, majs, ärtor och massor med chili och en rest av salsa mexicana.

Eddie Vedder
2008-09-10, 20:43
Samma matlåda idag egentligen, dock med vanligt vitt och långkornigt ris samt mer noggrant vasslad yoghurt. Vasslan hade stått hela natten så konsistensen var ännu bättre idag. Dessutom väldigt gott med vanligt ris som omväxling idag.:) Riset, både gårdagens fullkornsris och dagens långkorniga vita ris, är för övrigt från Uncle Ben's som enligt mig är klart godast.:thumbup:

53732

Tog en bild på yoghurten samt burken jag vasslat av den i. Och vätskan ligger där i botten.:)

53733

shut teh face
2008-09-10, 21:56
Jag tycker Eddie är söt som gör ett så noga och entusiastiskt inlägg om sin matlåda som många anser vara tråkig. :)

Ronja
2008-09-11, 05:51
Ni som har lax i lunchlådorna.
Blir den inte äcklig o äta så långt efter tillagandet?(typ torr o så) eller har ni nå knep som gör att den fortfarande "smälter" i mun? :)

Endura
2008-09-11, 08:07
Ni som har lax i lunchlådorna.
Blir den inte äcklig o äta så långt efter tillagandet?(typ torr o så) eller har ni nå knep som gör att den fortfarande "smälter" i mun? :)

Tycker det mer beror på kvaliten på laxen...
En billigare och mer fettsnål variant torkar lätt, en fetare (minst 10% fett) håller sig fin :)

MyungChul
2008-09-11, 12:40
Det beror mest på hur man tillagar laxen innan då micron kommer att fortsätta tillaga laxen. Alltså borde man steka, grilla eller hur man nu gör sin lax ganska understekt så att den blir perfekt i micron.

Endura
2008-09-11, 13:37
Det beror mest på hur man tillagar laxen innan då micron kommer att fortsätta tillaga laxen. Alltså borde man steka, grilla eller hur man nu gör sin lax ganska understekt så att den blir perfekt i micron.

Micrar i princip aldrig min mat, då äter jag den hellre kall ;)

Icefire
2008-09-11, 14:17
Micrar i princip aldrig min mat, då äter jag den hellre kall ;)

Samma här, mat smakar oftast sämre micrad så då kan den lika gärna ätas kall.

MEDiAHORAN
2008-09-11, 14:23
Samma här, mat smakar oftast sämre micrad så då kan den lika gärna ätas kall.Lite offtopic men jag använder värmeskåpet på jobbet som är på 90C, maten blir perfekt varm, sedan förlorar man ingen näring va?

Endura
2008-09-11, 14:37
Lite offtopic men jag använder värmeskåpet på jobbet som är på 90C, maten blir perfekt varm, sedan förlorar man ingen näring va?

Finns olika argument om vad micron gör eller inte med maten, men jag håller med Icefire om smaken efteråt...

Dock lät ett värmeskåp supersmidigt! :)

z_bumbi
2008-09-11, 15:35
Lite offtopic men jag använder värmeskåpet på jobbet som är på 90C, maten blir perfekt varm, sedan förlorar man ingen näring va?

Ett värmeskåp förstör mer näringsämnen än en micro.

Ronja
2008-09-11, 15:44
Ja värme förstör väl alltid näringen på nå vis....är inte tillagningen lång i värmeskåp också? eller hur fungerar d...har dålig koll :)

Eddie Vedder
2008-09-11, 16:37
Ja värme förstör väl alltid näringen på nå vis....är inte tillagningen lång i värmeskåp också? eller hur fungerar d...har dålig koll :)

Alla mikronutrienter är inte värmekänsliga och vissa tål mer än andra. Men oavsett så handlar det alltid om temperatur i förhållande till tid.

Att låta stå maten under ständig uppvärmning i 90 grader lär ta död på en hel del näring. Mycket mer än någon minut i micron.

mirrranda
2008-09-11, 17:43
Hey Eddie. Det var länge sedan jag sysslade med näringslära - vad exakt gör du när du vasslar av yogurten? Ja, annat än att den tjocknar lite fint :)

Heniin
2008-09-11, 17:49
Alla mikronutrienter är inte värmekänsliga och vissa tål mer än andra. Men oavsett så handlar det alltid om temperatur i förhållande till tid.

Att låta stå maten under ständig uppvärmning i 90 grader lär ta död på en hel del näring. Mycket mer än någon minut i micron.

varför blev mitt "wtf?" borttaget, tyckte inte det var så farligt att skriva något som det. Såg skummt ut och var mer en konstig undran varför du gjorde så.

Eddie Vedder
2008-09-11, 18:10
Hey Eddie. Det var länge sedan jag sysslade med näringslära - vad exakt gör du när du vasslar av yogurten? Ja, annat än att den tjocknar lite fint :)

Den delen av yoghurten som är vasslen rinner ut. Där finns lite protein men främst vatten och laktos.

Så kvar blir en fastare massa med mer fett och protein. Liknande ostprocessen fast för hemmabruk typ.;) Som du ser på bilden häller jag i yoghurten i ett kaffefilter och låter vasslen rinna ner i botten.

Det blir godare tycker jag, samt att det som sagt passar bättre i matlådan med en mer "kvargaktig" konsistens än yoghurtens vanliga rinniga.:)

mirrranda
2008-09-11, 21:02
Den delen av yoghurten som är vasslen rinner ut. Där finns lite protein men främst vatten och laktos.

Så kvar blir en fastare massa med mer fett och protein. Liknande ostprocessen fast för hemmabruk typ.;) Som du ser på bilden häller jag i yoghurten i ett kaffefilter och låter vasslen rinna ner i botten.

Det blir godare tycker jag, samt att det som sagt passar bättre i matlådan med en mer "kvargaktig" konsistens än yoghurtens vanliga rinniga.:)

Då är jag mer på det klara :)

Vi brukar faktiskt få till en godare tsatsiki(?) på det där sättet, fast jag har aldrig funderat på vad vi faktiskt gjort!

Tur att man kan fråga!

Angel
2008-09-12, 04:27
Jag skrev en fråga till dig här Eddie men den togs visst bort så skitsamma.


Jag ska nog testa vasslandet.

Eddie Vedder
2008-09-12, 05:10
Jag skrev en fråga till dig här Eddie men den togs visst bort så skitsamma.


Jag ska nog testa vasslandet.

Nu måste du ha blandat ihop med annan tråd.:confused: Du har inget bortplockat inlägg i den här tråden alls. Kanske missade du att posta eller så, för inte har du skrivit någon fråga till mig inte.

Så fråga på igen.:)

Angel
2008-09-12, 06:53
Nu måste du ha blandat ihop med annan tråd.:confused: Du har inget bortplockat inlägg i den här tråden alls. Kanske missade du att posta eller så, för inte har du skrivit någon fråga till mig inte.

Så fråga på igen.:)

Jag frågade om du åt det för att du tyckte det var gott eller om du satsade på tarmvänlig mat.

Barca
2008-09-12, 08:03
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=110768&page=138
Du letade i fel tråd :)

Eddie Vedder
2008-09-12, 08:22
Jag frågade om du åt det för att du tyckte det var gott eller om du satsade på tarmvänlig mat.

Det frågade du inte här.;)

Och jag svarade på den frågan också.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3190015#post3190015

hur fasiken kan du trycka i dig broccoli till frukost? är detta någon snäll-tarm-diet eller?

Grönsakerna har inte magen problem med alls. Det är snarare jäkligt fräscht och gott och jag har ätit den här typen av frukosten jättelänge.

Men grötkonsumtionen håller jag på att sänka successivt. Försöker i alla fall att inte äta det mer än en gång om dagen och käkar betydligt mer potatis och även mer ris och pasta, både vita produkter och fullkornsprodukter.

Magen har hittills reagerat positivt faktiskt.:)

zowie
2008-09-12, 10:26
Ni som har lax i lunchlådorna.
Blir den inte äcklig o äta så långt efter tillagandet?(typ torr o så) eller har ni nå knep som gör att den fortfarande "smälter" i mun? :)

tja, det är svårt. jag lagar laxen i ugnen men inte att den blir genomkokt om jag vill ta den med till jobbet eller äter den nästa dag. så kan den koaks färdigt i mikron på jobbet eller hemma pannan. men ja, det är svårt att balansera. därför tycker jag egentligen inte om lax:)

zowie
2008-09-12, 13:06
har precis ätit lax till lunch som jag lagade i söndags. den stog 2 dagar i kylskåpet, har flyttas till frysen, har tinat på morgonen och upphettades i micron. den var riktigt saftigt, mör och förvånansvärt inte alls torr. så det funkar med lax i ugnen, hade den där 15 min utan uppvärmning innan, kanske 200 grader. bara så långt att utsidan blir lite rosa, sen kan man ta ut den.:)

Angel
2008-09-12, 21:41
Det frågade du inte här.;)

Och jag svarade på den frågan också.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3190015#post3190015

Ojdå, snurrigt.

Eddie Vedder
2008-09-13, 21:25
Jag vet inget användningsområde "för hemmabruk" mer än som starterkultur vid grönsaksfermentering, typ surkål. Helt klart gott och nyttigt men inget jag orkar göra helt enkelt.


Jaså ja som trodde du var en riktig liten husmor! ;)


Jag är numera en sådan husmor och får ta tillbaka vad jag skrev i mitt citat ovan.

Har precis fixat ihop en stor glasburk med rivna moröter och vitkål som jag blandat med vasslen som jag sparat ihop från några yoghurtsatser senaste dagarna. Skall bli intressant att se hur jag (miss)lyckas med det här projektet.:)

machine gun
2008-09-13, 21:34
Jag är numera en sådan husmor och får ta tillbaka vad jag skrev i mitt citat ovan.

Har precis fixat ihop en stor glasburk med rivna moröter och vitkål som jag blandat med vasslen som jag sparat ihop från några yoghurtsatser senaste dagarna. Skall bli intressant att se hur jag (miss)lyckas med det här projektet.:)

Det går utmärkt att göra utan startkultur också, vitkålen är full av mjölksyrebakterier naturligt. Gjorde en stor omgång nångång i våras när jag hittade vitkål för 3 kr/kg.

Eddie Vedder
2008-09-13, 21:41
Det går utmärkt att göra utan startkultur också, vitkålen är full av mjölksyrebakterier naturligt. Gjorde en stor omgång nångång i våras när jag hittade vitkål för 3 kr/kg.

Va bra, det visste jag faktiskt inte.:) Nu var det ju mest p.g.a. att jag hade vassle som jag inte ville kassera, eftersom jag numera har vasslad yoghurt i maten oftare och oftare. Så då fick det bli två flugor i en smäll liksom.;)

Men om jag misslyckas med den här satsen är det ju bra att känna till. Då krävs det ju inte att jag samlar ihop vassle innan utan jag kan testa nytt direkt.:thumbup:

Jag har dessutom två tyskar samt en surkålsälskande amerikan i korridoren som jag kan testa på.:D

machine gun
2008-09-13, 21:47
Va bra, det visste jag faktiskt inte.:) Nu var det ju mest p.g.a. att jag hade vassle som jag inte ville kassera, eftersom jag numera har vasslad yoghurt i maten oftare och oftare. Så då fick det bli två flugor i en smäll liksom.;)

Men om jag misslyckas med den här satsen är det ju bra att känna till. Då krävs det ju inte att jag samlar ihop vassle innan utan jag kan testa nytt direkt.:thumbup:

Jag har dessutom två tyskar samt en surkålsälskande amerikan i korridoren som jag kan testa på.:D

Värt att veta är att olika bakteriekulturer ger olika smak samt att ju längre man förvarar surkålen desto surare blir smaken. Jag brukar låta den stå framme och jäsa en vecka innan jag öppnar burken (obs! det luktar ganska illa när man precis öppnat den, men när den vädrat ur ska det lukta syrligt), men sen blir den surare och surare även i kylskåpet. Jag tycker det är godast om man äter upp det ganska fort, inom 1-2 veckor, men det är ju en smaksak.

Gillar man inte en sats kan det alltså bero på startkulturen. Kör man utan startkultur blir det lite mer variation i smaken, men ofta en lite rundare smak pga en blandning av bakteriestammar. När man använder startkultur blir det oftast en art som tar överhanden. Lactobacillus plantarum ger t.ex. en väldigt skarp syrlig smak, medan L. reuteri (tror jag det var) har lite mer ättika i smaken.

EDIT: Som startkultur behöver man väl inte mer än nån matsked vassle på sin höjd. Behöver du verkligen samla i flera dagar för det?

Eddie Vedder
2008-09-13, 21:55
Värt att veta är att olika bakteriekulturer ger olika smak samt att ju längre man förvarar surkålen desto surare blir smaken. Jag brukar låta den stå framme och jäsa en vecka innan jag öppnar burken (obs! det luktar ganska illa när man precis öppnat den, men när den vädrat ur ska det lukta syrligt), men sen blir den surare och surare även i kylskåpet. Jag tycker det är godast om man äter upp det ganska fort, inom 1-2 veckor, men det är ju en smaksak.

Gillar man inte en sats kan det alltså bero på startkulturen. Kör man utan startkultur blir det lite mer variation i smaken, men ofta en lite rundare smak pga en blandning av bakteriestammar. När man använder startkultur blir det oftast en art som tar överhanden. Lactobacillus plantarum ger t.ex. en väldigt skarp syrlig smak, medan L. reuteri (tror jag det var) har lite mer ättika i smaken.

EDIT: Som startkultur behöver man väl inte mer än nån matsked vassle på sin höjd. Behöver du verkligen samla i flera dagar för det?

Tack för mycket bra tips!:thumbup:

Jag kommer sannolikt pröva på igen eftersom det inte alls var så krångligt när jag väl kom igång. Starterkulturen är för övrigt från Arlas milda standardyoghurt, vilken bakteriekultur som där används vet jag inte men jag gissar på Lactobacillus bulgaricus och Lactobacillus thermophilus eftersom de är vanligast i yoghurttillverkning.

EDIT: Såg nu din edit och inser att jag kan ha överdimensionerat vasslen något alldeles hutlöst.:D Men jag vill minnas att det var motsvarande mängd vassle som när vi fermenterade i skolan typ.

machine gun
2008-09-13, 22:03
Tack för mycket bra tips!:thumbup:

Jag kommer sannolikt pröva på igen eftersom det inte alls var så krångligt när jag väl kom igång. Starterkulturen är för övrigt från Arlas milda standardyoghurt, vilken bakteriekultur som där används vet jag inte men jag gissar på Lactobacillus bulgaricus och Lactobacillus thermophilus eftersom de är vanligast i yoghurttillverkning.

EDIT: Såg nu din edit och inser att jag kan ha överdimensionerat vasslen något alldeles hutlöst.:D Men jag vill minnas att det var motsvarande mängd vassle som när vi fermenterade i skolan typ.

Syran i grönsakerna borde bli liknande i smak som den syra som finns i den yoghurtsorten skulle jag tippa på.

Det skadar troligtvis inte att ha i mer vassle än så. Det kan säkert vara bra om man inte lyckats stampa ut tillräckligt med vätska ur grönsakerna.

Synd bara att man måste ha så mkt salt, känns som att det nyttiga med mjölksyrade grönsaker förtas en aning där. Inget man bör äta stora mängder av dagligen direkt.

lectris
2008-09-16, 19:41
"pytt" på broccoli, blomkål och kantareller + lax + lite sallad och creme fraiche med lime i

53908

machine gun
2008-09-16, 21:32
lectris: Ser gott ut! Äter du maten kall eller har du lagt i salladen efter uppvärmning?

LadyInsane
2008-09-17, 06:49
Eddie, blir din vasslade yoghurt som kvarg? Och i såna fall, varför inte bara köpa kvarg?..:D

lectris
2008-09-17, 07:07
lectris: Ser gott ut! Äter du maten kall eller har du lagt i salladen efter uppvärmning?

jag äter den kall :)

z_bumbi
2008-09-17, 07:23
Eddie, blir din vasslade yoghurt som kvarg? Och i såna fall, varför inte bara köpa kvarg?..:D

Till skillnad från kvarg så går avrunnen yoghurt faktiskt att äta.

magdalenae
2008-09-17, 07:24
Ugnsbakad torsfilé, broccoli, matvete och minimajs. Dressing på det sen.
http://magdalena.blogg.se/images/2008/100_3138_17301857.jpg

machine gun
2008-09-17, 18:23
Eddie, blir din vasslade yoghurt som kvarg? Och i såna fall, varför inte bara köpa kvarg?..:D

Avrunnen yoghurt bli ungefär som turkisk eller grekisk yoghurt. jag är lat och köper hellre färdigavrunnen. Blir som regel billigare också, eftersom 1 l turkisk yoghurt brukar kosta ungefär lika mkt som 1 l vanlig yoghurt och när man vasslat av yoghurten är det ju mindre kvar. Men det kan ju vara kul att experimentera lite.

Jag tror det är nåt mer steg för att det ska bli kvarg (dvs färskost), men jag minns inte just nu. Någon med koll som vill fylla i?

machine gun
2008-09-17, 18:25
jag äter den kall :)

För att det blir godare eller av lathet/praktiska skäl?

lectris
2008-09-18, 19:43
För att det blir godare eller av lathet/praktiska skäl?

godare, men det gäller bara vissa matlådor.. grytor och soppor äter jag varmt men tex lax och kycklingfilé kan jag med fördel äta kallt! sen är det också givetvis bekvämt att kunna ha mina grönsaker i samma låda utan att de blir saggiga och tråkiga av micron sen :) annars har jag de i separat låda eller plastpåse.

Poxeman
2008-09-20, 08:24
Curryköttfärs med lite wokgrönsaker och sojabönor.

http://i278.photobucket.com/albums/kk94/Poxeman/P8250014.jpg

Eddie Vedder
2008-09-20, 21:11
Eddie, blir din vasslade yoghurt som kvarg? Och i såna fall, varför inte bara köpa kvarg?..:D

För att det är MYCKET godare, billigare, inte lika torrt och mer fett/100g men mindre än 10%-ig kvarg.

För övrigt har machine gun rätt i att det är en typ av egen färskosttillverkning när man vasslar yoghurt på det här sättet. Skillnaden är väl den att man först vasslar av själva mjölkmassan som sådan och därefter tillsätter syrningskultur eller något sånt.

Här är ju redan syrningsprocessen avklarad. Typ.:)

Barca
2008-09-21, 13:05
För att det är MYCKET godare, billigare, inte lika torrt och mer fett/100g men mindre än 10%-ig kvarg.

För övrigt har machine gun rätt i att det är en typ av egen färskosttillverkning när man vasslar yoghurt på det här sättet. Skillnaden är väl den att man först vasslar av själva mjölkmassan som sådan och därefter tillsätter syrningskultur eller något sånt.

Här är ju redan syrningsprocessen avklarad. Typ.:)

Är det verkligen billigare?
Ett paket yoghurt innehåller väl runt 40 gram protein och kostar 10-12 kr
En burk kvarg innehåller 60 gram protein o kostar 12 kr

Wiken
2008-09-21, 13:20
Är det verkligen billigare?
Ett paket yoghurt innehåller väl runt 40 gram protein och kostar 10-12 kr
En burk kvarg innehåller 60 gram protein o kostar 12 kr

Nu är du nog ute och cyklar... En burk kesella kvarg innehåller mellan 25-30g protein (beroende på om det är 1% eller 10%)

Om jag har fel så ge mig tips var jag kan köpa sådan kvarg... skulle vara faboulous.

Eddie Vedder
2008-09-21, 13:25
Är det verkligen billigare?
Ett paket yoghurt innehåller väl runt 40 gram protein och kostar 10-12 kr
En burk kvarg innehåller 60 gram protein o kostar 12 kr

Om man räknar på gram protein vet jag iofs inte om det är billigare. Men så har jag aldrig tänkt på det, d.v.s. att proteinet skulle avgöra hur pass prisvärt det är.

Jag tror yoghurt är mer näringsrikt och har en gynnsammare bakteriekultur i alla fall. Om då 1l yoghurt rent mängdmässigt ger mer mat efter vasslandet så ser jag den som billigare helt enkelt.

Om jag dessutom fortsätter med min surkål får jag ju användning även av vasslen.:) Och för den intresserade så öppnades surkålsburken igår efter att ha stått igentäppt i rumstemperatur i en vecka och den blev kanon bra!:thumbup:


Hursomhelst är det skit samma vilket som kan tänkas kosta mer eller innehålla det eller det. Yoghurt är supergott, kvarg är inte särskilt gott. Det räcker för mig.;)

Endura
2008-09-21, 15:15
Lite off topic iofs, men är det inte i vasslen som det mesta av laktoset finns?

Eddie Vedder
2008-09-21, 17:49
Lite off topic iofs, men är det inte i vasslen som det mesta av laktoset finns?

Jo.

Jämför vanlig hårdost eller t.ex. kvarg och keso med messmör. Messmör är extremt laktosrikt medans lagrad hårdost är i stort sett helt fritt från laktos. Det är ju det man gör vid separeringen, separerar vasslen från kaseinet.

Just därför är ju vassleprotein så mycket billigare än kasein också, det finns helt enkelt stort värde i kaseinet från livsmedelsindustrins sida eftersom det används i så mycket. Vasslen är ju bara en restprodukt mer eller mindre, man gör mesprodukter av det och inget mer typ. Så då blir ju det proteinpulvret billigare eftersom det inte är lika eftertraktat i livsmedelstillverkning.

Eddie Vedder
2008-09-21, 19:35
Matlådan i tisdags var t.o.m. lite väl spartansk för att vara jag. Men jag skulle bara till skolan för att skriva lite med några kursare och därefter bege mig iväg på resande fot resten av veckan så mer lust än att koka en "bag-in-boil" med Uncle Ben's fullkornsris och koka några ägg fick räcka. Ville dessutom inte ha för mycket ägg kvar i och med att jag som sagt skulle bort. Bra att försöka göra slut på färskvarorna i tid.:)


Hursomhelst är det som sagt tre kokta ägg, en "bag-in-boil" med Uncle Ben's fullkronsris (d.v.s. 125g okokt vikt) samt rejält kryddat med basilika, chilipeppar och svartpeppar.


54059

magdalenae
2008-09-21, 20:27
Ugnsbakad kycklingfilé, broccoli, blomkål och bönor. Nån kall sås får nog följa med imorgon också.
http://magdalena.blogg.se/images/2008/100_3149_17612848.jpg

Eddie Vedder
2008-09-21, 20:32
Ugnsbakad kycklingfilé, broccoli, blomkål och bönor. Nån kall sås får nog följa med imorgon också.

God mat


Jag gillar maten du börjat slänga upp på senaste tiden Magdalena, helt klart min typ av käk fastän något mer avancerat. Får jag rekommendera att såsen imorgon utgörs av vasslad yoghurt?:D

Kanske ses vi och kan beundra matlådorna IRL för min lunch blir troligtvis på Ekonomikum imorgon den också.:thumbup:

magdalenae
2008-09-21, 21:08
Jag gillar maten du börjat slänga upp på senaste tiden Magdalena, helt klart min typ av käk fastän något mer avancerat. Får jag rekommendera att såsen imorgon utgörs av vasslad yoghurt?:D

Kanske ses vi och kan beundra matlådorna IRL för min lunch blir troligtvis på Ekonomikum imorgon den också.:thumbup:

Haha jag är för lat för att vassla yoghurt, min sås är färdigköpt Ceasardressing på flaska:D

Ska dock erkänna att jag tycker att det är gott att skrapa den stela yoghurten ur paketet med en sked så din vassle skulle nog passa mig mkt bra i smaken;)

machine gun
2008-09-21, 21:18
Jag tror yoghurt är mer näringsrikt och har en gynnsammare bakteriekultur i alla fall. Om då 1l yoghurt rent mängdmässigt ger mer mat efter vasslandet så ser jag den som billigare helt enkelt

Fast att köpa färdigavrunnen yoghurt, dvs turkisk/grekisk yoghurt blir ju helt klart billigare och då är det dessutom samma produkt man jämför. Sen att det kan va skoj att göra egen är ju en annan femma.

Förresten, hur funkar sånt där "bag-in-boil"-ris och hur blir det om man jämför med "vanligt" ris? Jag har testat Frebacos 10 min-fullkornsris och det blir ju i princip gummi. Vore schysst att hitta ett gott snabbrisalternativ.

Eddie Vedder
2008-09-21, 21:35
Fast att köpa färdigavrunnen yoghurt, dvs turkisk/grekisk yoghurt blir ju helt klart billigare och då är det dessutom samma produkt man jämför. Sen att det kan va skoj att göra egen är ju en annan femma.

Jo jag vet. Jag har många gånger tänkt köpa turkisk yoghurt men tyvärr känns alltid förpackningarna för stora i förhållande till utgångsdatum. Alltså har jag känt att jag troligtvis inte kommer hinna äta upp allt i tid.

Men nu när du säger det så är det ju faktiskt en bra idé iom att jag kommit på det här med att ha det som bra "matlådasås".:thumbup:

Förresten, hur funkar sånt där "bag-in-boil"-ris och hur blir det om man jämför med "vanligt" ris? Jag har testat Frebacos 10 min-fullkornsris och det blir ju i princip gummi. Vore schysst att hitta ett gott snabbrisalternativ.

Bag-in-boil är sjukt simpelt om inte annat. Bara ner med påsen i rejält med vatten och sedan göra annat. Vanligt ris får man ju hålla lite mer koll på. Smakmäsigt tycker jag om det men å andra sidan älskar jag Frebacos ris också. Hursomhelst blev det vita ännu godare än fullkornsriset tycker jag.:)

machine gun
2008-09-21, 21:39
Jo jag vet. Jag har många gånger tänkt köpa turkisk yoghurt men tyvärr känns alltid förpackningarna för stora i förhållande till utgångsdatum. Alltså har jag känt att jag troligtvis inte kommer hinna äta upp allt i tid.

Men nu när du säger det så är det ju faktiskt en bra idé iom att jag kommit på det här med att ha det som bra "matlådasås".:thumbup:

Jag har sett att det kommit i mindre förpackningar nu också faktiskt. Fast har man det i matlådan varje dag, så hinner man nog konsumera en liter. Jag gillar turkisk yoghurt, superbra bas till såser och dip. Bara att krydda med typ vadsomhelst. Hmm... måste nog köpa hem en burk snart :)

Bag-in-boil är sjukt simpelt om inte annat. Bara ner med påsen i rejält med vatten och sedan göra annat. Vanligt ris får man ju hålla lite mer koll på. Smakmäsigt tycker jag om det men å andra sidan älskar jag Frebacos ris också. Hursomhelst blev det vita ännu godare än fullkornsriset tycker jag.:)

Måste testas. Hur länge ska man koka påsen?

Eddie Vedder
2008-09-21, 22:08
Jag har sett att det kommit i mindre förpackningar nu också faktiskt. Fast har man det i matlådan varje dag, så hinner man nog konsumera en liter. Jag gillar turkisk yoghurt, superbra bas till såser och dip. Bara att krydda med typ vadsomhelst. Hmm... måste nog köpa hem en burk snart :)


Okej, 500g har jag ju sett. Men det var som sagt innan jag började köra med det i matlådan.:)


Måste testas. Hur länge ska man koka påsen?

Den angivna tiden är ju 10 minuter men jag gillar att köra drygt 11 minuter i alla fall. Inte blir det överkokt för det tycker jag, snarare attd et skulle kännas ofärdigt efter bara 10 minuter.

Det är väl ganska dyrt tror jag, när jag köpte så var det nedsatt pris, 20 spänn för ett "dubbelpack" som var ett paket vitt ris och ett paket fullkornsris á 500g. 4 påsar i varje paket.

machine gun
2008-09-21, 22:10
Den angivna tiden är ju 10 minuter men jag gillar att köra drygt 11 minuter i alla fall. Inte blir det överkokt för det tycker jag, snarare attd et skulle kännas ofärdigt efter bara 10 minuter.

Det är väl ganska dyrt tror jag, när jag köpte så var det nedsatt pris, 20 spänn för ett "dubbelpack" som var ett paket vitt ris och ett paket fullkornsris á 500g. 4 påsar i varje paket.

Äsch då... då tar det ju nästan lika lång tid som vanligt ris och är sämre för miljön på kuppen. Noll vinst alltså. Fanns det inte nåt slags microris förut? (det var det jag trodde att det här va när du bara skrev namnet på produkten)

magdalenae
2008-09-22, 08:32
Äsch då... då tar det ju nästan lika lång tid som vanligt ris och är sämre för miljön på kuppen. Noll vinst alltså. Fanns det inte nåt slags microris förut? (det var det jag trodde att det här va när du bara skrev namnet på produkten)

Allt ris går väl att koka i micron? Det gör iaf alltid min far:) Men DET tar tid...

magdalenae
2008-09-22, 17:09
Blomkål/Broccolilåda fast med tunt skivad falukorv istället för skinka:)
http://magdalena.blogg.se/images/2008/100_3150_17663947.jpg

Pakanajuhla
2008-09-22, 22:45
54100
Haricot verts och rödlök i botten, 10%ig feta-ost och kikärtor ovanpå, toppad med feta-oliv-keso och oregano. Efter fotot slängde jag även på lite soltorkade tomater och ca 50g crabsticks. :)
En hel del kryddor samt en vinegrette ingår i måltiden men dem har jag i påse på sidan.
Efterrätt - Äpple (Pink Lady) *cupid*

Detta kulinariska mästerverk kommer förmodligen att avnjutas av en ensam student, vid ett ensamt bord, längst bak i en ensam caféteria, bredvid en inte fullt så ensam hög av tjocka böcker. :em:

zowie
2008-09-23, 09:24
bag-in-boil ris verkar vara rätt ny här i sverige. lite konstigt, tycker jag. i mitt hemland tyskland hade vi bag-in-boil ris redan på 1980-talet, när jag var barn...

aizMan
2008-09-23, 09:58
bag-in-boil ris verkar vara rätt ny här i sverige. lite konstigt, tycker jag. i mitt hemland tyskland hade vi bag-in-boil ris redan på 1980-talet, när jag var barn...

Boil-in-bag ;D
Men det är som du säger, har stött på det långt tidigare utomlands innan det kom hit till Sverige.

Ronja
2008-09-23, 11:24
54100
Haricot verts och rödlök i botten, 10%ig feta-ost och kikärtor ovanpå, toppad med feta-oliv-keso och oregano. Efter fotot slängde jag även på lite soltorkade tomater och ca 50g crabsticks. :)
En hel del kryddor samt en vinegrette ingår i måltiden men dem har jag i påse på sidan.
Efterrätt - Äpple (Pink Lady) *cupid*

Detta kulinariska mästerverk kommer förmodligen att avnjutas av en ensam student, vid ett ensamt bord, längst bak i en ensam caféteria, bredvid en inte fullt så ensam hög av tjocka böcker. :em:

skymtar jag blåbär därunder också?eller är min syn bara dålig....:)

Eddie Vedder
2008-09-23, 13:16
skymtar jag blåbär därunder också?eller är min syn bara dålig....:)

Nej det är väl rödlöken?

Ronja
2008-09-23, 18:49
jaha den är blåbärsblå på min dator :)

Pakanajuhla
2008-09-23, 18:51
Rödlök it is.
Blåbär hade säkert kunnat bli en minst sagt intressant smak-sensation. Dock tveksamt om jag någonsin kommit på den själv! ;)

Ronja
2008-09-23, 19:52
Rödlök it is.
Blåbär hade säkert kunnat bli en minst sagt intressant smak-sensation. Dock tveksamt om jag någonsin kommit på den själv! ;)


:D kanske skulle ta o strössla me d näsa gång då! ;) kanske inte ä så tokigt.

lectris
2008-09-23, 20:12
Kycklingfilé med rosmarinpotatis och rostad broccoli/blomkål. + lite paprika och creme fraiche franska örter.... :)

54121

Alfred Nobel
2008-09-23, 20:30
Pannbiff med gräddsås och potatismos

Ollas
2008-09-23, 20:36
Fanken va mkt uppsala studenter som hänger i denna tråd : D nu måste man ju stila till de snart o fota en låda..
Eddie.. dina risätare ;)

Pakanajuhla
2008-09-23, 22:34
Lectris och Niklas - Beundrar verkligen att ni får matlådorna att se så aptitliga ut att de lätt håller måttet för att klassas som mat man vågar bjuda på. :)

z_bumbi
2008-09-24, 09:54
Lectris och Niklas - Beundrar verkligen att ni får matlådorna att se så aptitliga ut att de lätt håller måttet för att klassas som mat man vågar bjuda på. :)

Stoppa sen ner den i väskan, frakta en 30 min till kylen, låt stå i 4-5 h och sen värmer du den i 3-4 minuter i micron.
Bilderna tas troligen inte när de ska äta lådan utan hur det ser ut när de gjort lådan. Annars släpar de med sig betydligt fler burkar än vad jag någonsin skulle orka med eller ha plats för.

Krisz
2008-09-24, 10:15
Lectris och Niklas, jag vill ha er mat!! *drool*

Pakanajuhla
2008-09-24, 13:16
Stoppa sen ner den i väskan, frakta en 30 min till kylen, låt stå i 4-5 h och sen värmer du den i 3-4 minuter i micron.
Bilderna tas troligen inte när de ska äta lådan utan hur det ser ut när de gjort lådan. Annars släpar de med sig betydligt fler burkar än vad jag någonsin skulle orka med eller ha plats för.

Hela min poäng gick ut just på att det är ett roligt engagemang som läggs ned för att göra lådan fin trots att man i förväg faktiskt vet att den kommer att ligga 30 min skumpandes upp och ner på en pakethållare och sedan snurra otaliga varv i micron. ;)

magdalenae
2008-09-26, 09:54
Kycklingköttbullar, smörstekta trattkantareller och champinjoner, wok och pennepasta!
http://magdalena.blogg.se/images/2008/20080926316_17912772.jpg

aizMan
2008-09-26, 10:09
Kycklingköttbullar, smörstekta trattkantareller och champinjoner, wok och pennepasta!
http://magdalena.blogg.se/images/2008/20080926316_17912772.jpg

Ser riktigt smaskens ut :)
Var på jakt efter kycklingkötbullar på LIDL igår (var någon rabatt) men det var ju tokslut såklart :( Jag som var sugen som få.

magdalenae
2008-09-26, 14:57
Ser riktigt smaskens ut :)
Var på jakt efter kycklingkötbullar på LIDL igår (var någon rabatt) men det var ju tokslut såklart :( Jag som var sugen som få.

Kycklingbullar är gott! Köpte mina på Ica, från deras Gott Liv-sortiment så de är nyttiga också:)

cosmic_dancer
2008-09-26, 22:57
Tog ett par bilder häromdagen som nog kommer upp imorgon, fotade innan frakt.

Jag lägger dock upp min matlåde mat på tallrik då jag käkar, dels är det lättare och sen frächare. Lådor blir inte så mysiga efter att ha haft en massa olika måltider isig och skrap från bestick.

Eddie Vedder
2008-09-27, 05:16
Tog ett par bilder häromdagen som nog kommer upp imorgon, fotade innan frakt.

Jag lägger dock upp min matlåde mat på tallrik då jag käkar, dels är det lättare och sen frächare.

Då är det ju bättre att du postar i vanliga mattråden. Hela poängen med bilder på matlådan är ju liksom att bilden är på matlådan.;)

Poxeman
2008-09-27, 06:30
Tog ett par bilder häromdagen som nog kommer upp imorgon, fotade innan frakt.

Jag lägger dock upp min matlåde mat på tallrik då jag käkar, dels är det lättare och sen frächare. Lådor blir inte så mysiga efter att ha haft en massa olika måltider isig och skrap från bestick.

Då är det ju bättre att du postar i vanliga mattråden. Hela poängen med bilder på matlådan är ju liksom att bilden är på matlådan.;)

Som jag tolkar dansarens inlägg så är bilden på matlådan, sen att maten äts från tallrik efter den transporterats till jobbet tycker jag är helt ok!

Eddie Vedder
2008-09-27, 07:35
Som jag tolkar dansarens inlägg så är bilden på matlådan, sen att maten äts från tallrik efter den transporterats till jobbet tycker jag är helt ok!

Jaha okej.:) Vi får vänta och se helt enkelt.;)

Eddie Vedder
2008-09-27, 20:12
Gårdagens matlåda bestod av en hel burk Tulips picnicbog och ca 440g kokt potatis. Skinkan var mycket god som alltid när det gäller burkskinka, detta kryddades med basilika för att inte göra det FÖR tråkigt.:D Käkade även ett äpple till det eftersom min klasskamrat bjöd på det.:)

54228

Heniin
2008-09-27, 20:22
Gårdagens matlåda bestod av en hel burk Tulips picnicbog och ca 440g kokt potatis. Skinkan var mycket god som alltid när det gäller burkskinka, detta kryddades med basilika för att inte göra det FÖR tråkigt.:D Käkade även ett äpple till det eftersom min klasskamrat bjöd på det.:)

54228

ser såå.. vet inte vad :D Burkskinka har aldrig varit någon höjdare för mig.. tycker det har konstig konsistens och lite udda smak. Hur många kg potatis gör du av med i veckan eddie?:)

Eddie Vedder
2008-09-27, 20:28
Hur många kg potatis gör du av med i veckan eddie?:)

Vet inte men det är nog i alla fall 1.5-2kg potatis på en vecka.:)

shut teh face
2008-09-27, 20:30
Vet inte men det är nog i alla fall 1.5-2kg potatis på en vecka.:)
Mer än så borde du kunna åstadkomma. Tjejen som väger 50kg åt 1 kg potatis igår till middagen. :cool:

Själv så bangade jag redan på 300gram. Men jag kan äta mer av andra saker. :cool:

Eddie Vedder
2008-09-27, 20:33
Mer än så borde du kunna åstadkomma. Tjejen som väger 50kg åt 1 kg potatis igår till middagen. :cool:


Jo vid närmare eftertanke blir det nog mer. Jag äter ju potatis nästan varje dag och oftast är det nog runt 300-400g, vissa dagar till både lunch och middag. Även frukosten brukar kunna innehålla någon potatis, idag bl.a.:)

2kg i veckan är gjutet, låt mig revidera mitt tidigare uttalande till 2-3kg i veckan.:D

Heniin
2008-09-27, 20:45
Jo vid närmare eftertanke blir det nog mer. Jag äter ju potatis nästan varje dag och oftast är det nog runt 300-400g, vissa dagar till både lunch och middag. Även frukosten brukar kunna innehålla någon potatis, idag bl.a.:)

2kg i veckan är gjutet, låt mig revidera mitt tidigare uttalande till 2-3kg i veckan.:D

Okej inte så illa.. hmm nog lika mycket potatis som jag äter på ett år skulle jag vilt chansa på :) tycker om potatis men det blir aldrig direkt någon ork stå och koka potatis.

Eddie Vedder
2008-09-27, 20:47
tycker om potatis men det blir aldrig direkt någon ork stå och koka potatis.

Jag kokar alltid mycket potatis och sedan äter jag under ett par dagar. Det tar ju bara 16-17 minuter för min potatis, kortare koktid än vad som är normalt för ris och inte särskilt mycket längre än koktid för pasta.

Heniin
2008-09-27, 20:52
Jag kokar alltid mycket potatis och sedan äter jag under ett par dagar. Det tar ju bara 16-17 minuter för min potatis, kortare koktid än vad som är normalt för ris och inte särskilt mycket längre än koktid för pasta.

Nej men man måste skala potatisen också den tiden får man räkna in såklart, man behöver inte stå och skala pastan utan den behövs bara läggas i kokande vatten 7-9 minuter sen är det klart :)

Eddie Vedder
2008-09-27, 20:54
Nej men man måste skala potatisen också den tiden får man räkna in såklart, man behöver inte stå och skala pastan utan den behövs bara läggas i kokande vatten 7-9 minuter sen är det klart :)

Ja om du skalar är det ju en annan sak. Det skulle dock aldrig falla mig in att göra. Om du tittar på bilden ser du att skalet är kvar på potatisen.:)

På mina tidigare bilder från i somras är potatisen skalad men det är för det var potatis som jag tog från jobbet när det blev över efter att vi serverat de äldre.;)

magdalenae
2008-09-27, 20:55
Gårdagens matlåda bestod av en hel burk Tulips picnicbog och ca 440g kokt potatis. Skinkan var mycket god som alltid när det gäller burkskinka, detta kryddades med basilika för att inte göra det FÖR tråkigt.:D Käkade även ett äpple till det eftersom min klasskamrat bjöd på det.:)

54228

Hihi, undrar bara om du fick ställa dig på locket för att få igen lådan? ;)

Heniin
2008-09-27, 20:57
Ja om du skalar är det ju en annan sak. Det skulle dock aldrig falla mig in att göra. Om du tittar på bilden ser du att skalet är kvar på potatisen.:)

På mina tidigare bilder från i somras är potatisen skalad men det är för det var potatis som jag tog från jobbet när det blev över efter att vi serverat de äldre.;)

Skalet innehåller xtra vitaminer? ;) nä men jag tycker också skalet är "gott" tycker det ger mer smak men som sagt blir aldrig av att man kokar potatis.. tycker om att laga mat och anser mig väldigt duktig på matlagning.. det mer av lathet man inte äter potatis. Lättare koka pasta eller köpa en burk keso och ha som tillbehör till köttet och grönsakerna.

Eddie Vedder
2008-09-27, 21:04
Hihi, undrar bara om du fick ställa dig på locket för att få igen lådan? ;)

Haha, nej det skapp jag men jag fick trycka på rejält för att få igen den.:D Det får jag göra varje gång, det har t.o.m. hänt att jag har tejpat igen locket för säkrehets skull ett par gånger.:Virro

Men burkskinkan är ju ganska mjuk i konsistensen (kanske det som Heniin syftar på) så det gick att trycka ihop hehe.

Skalet innehåller xtra vitaminer? ;) nä men jag tycker också skalet är "gott" tycker det ger mer smak men som sagt blir aldrig av att man kokar potatis.. tycker om att laga mat och anser mig väldigt duktig på matlagning.. det mer av lathet man inte äter potatis. Lättare koka pasta eller köpa en burk keso och ha som tillbehör till köttet och grönsakerna.

Skillnaden i näringsvärde är minimal och inget att direkt bry sig om skulle jag säga. Dock är jag för slö för skalning, jag tycker att det blir godare med skalet på och så är jag allergisk mot mat som går till spillo. Jag är SJUKT snål och pallar inte att se allt potatisskal som slängs.:D

Mental
2008-09-27, 22:42
Du är ju storkonsument av burkskinka, har du någon åsikt om burkbiff (Corned beef) Eddie?

Eddie Vedder
2008-09-28, 04:46
Du är ju storkonsument av burkskinka, har du någon åsikt om burkbiff (Corned beef) Eddie?

Storkonsument var kanske lite att ta i, blir väl en burk i månaden eller så.;)

Men tillräckligt mycket burkskinka har ju i alla fall ätits för att jag skall kunna uttala mig om vad jag tycker och så. Corned Beef har jag ännu inte testat faktiskt, jag är övertygad om att jag kommer tycka det är supergott dock. Det tycker jag ju om allt mer eller mindre.:)

Barca
2008-09-28, 09:36
Storkonsument var kanske lite att ta i, blir väl en burk i månaden eller så.;)

Men tillräckligt mycket burkskinka har ju i alla fall ätits för att jag skall kunna uttala mig om vad jag tycker och så. Corned Beef har jag ännu inte testat faktiskt, jag är övertygad om att jag kommer tycka det är supergott dock. Det tycker jag ju om allt mer eller mindre.:)

Va ligger fetthalten på ungefär?
Runt 10-12 procent va?

Edit: På burkskinkan alltså

Eddie Vedder
2008-09-28, 09:39
Va ligger fetthalten på ungefär?
Runt 10-12 procent va?

Edit: På burkskinkan alltså

Den här burken var från Tulip, det är 5% fett. Jag har en burk från märket Rainbow här hemma också, den har 10% fett.

Tror det finns alternativ med typ 3% och så också.

Barca
2008-09-28, 10:26
Den här burken var från Tulip, det är 5% fett. Jag har en burk från märket Rainbow här hemma också, den har 10% fett.

Tror det finns alternativ med typ 3% och så också.

Ofan okej, jag har visserligen bara hittat 2 st olika och båda låg på 10-12% fett
Minns inte vilka märken det var faktiskt. Trodde inte det fanns så mager burkskinka :thumbup:

Zydeco
2008-09-28, 15:25
Du är ju storkonsument av burkskinka, har du någon åsikt om burkbiff (Corned beef) Eddie?

Billigt mycket protein och inte så farligt mycket fett, godist direkt nyöppnad, annars brukar fettet i den dra sig rätt snabb och den blir rätt så torr.

Kostar typ 20 per burk i affär och kanske 15 på ÖB, helt klart värt! *drool*

Pet
2008-09-28, 17:50
Mor brukade koka pulvermos och severa med burkskinka när vi bilade genom Sverige. Burkskinka är gott, men just sorten Corned Beef håller jag mig gärna ifrån. Den smakar lite rostig burk.

Potatis på burk, skinka på burk... och allt annat som går att konservera, värma och slänga upp på fat på fem-tio minuter är min mors melodi. *gah!* Varken jag eller lillasyster vill äta hos henne, sedan vi flyttat hemifrån.

cosmic_dancer
2008-09-28, 20:49
http://img392.imageshack.us/img392/8923/bild005ru4.jpg - matlåda - chorizho med findus grön deli
http://img157.imageshack.us/my.php?image=bild004xq6.jpg - matlåda - lax med quinoa och grönsaker

jag länkar mina bilder, då alla bilde rjag posar här blir jättestora och jag är för korkad för att fatta hur man får bra storlekar och få det lika fint som alla andra här

Luttis
2008-09-28, 21:49
Pollock, ris, champinjoner och brysselkål. :thumbup:

magdalenae
2008-09-28, 22:13
Pollock, ris, champinjoner och brysselkål. :thumbup:

Jag har alltid hatat brysselkål men lärt mig nu att äta det och NU blev jag tom sjukt sugen på det när jag såg din matlåda!

hoikka poika
2008-09-29, 00:24
Jo jag vet. Jag har många gånger tänkt köpa turkisk yoghurt men tyvärr känns alltid förpackningarna för stora i förhållande till utgångsdatum. Alltså har jag känt att jag troligtvis inte kommer hinna äta upp allt i tid.

Men nu när du säger det så är det ju faktiskt en bra idé iom att jag kommit på det här med att ha det som bra "matlådasås".:thumbup:



Bag-in-boil är sjukt simpelt om inte annat. Bara ner med påsen i rejält med vatten och sedan göra annat. Vanligt ris får man ju hålla lite mer koll på. Smakmäsigt tycker jag om det men å andra sidan älskar jag Frebacos ris också. Hursomhelst blev det vita ännu godare än fullkornsriset tycker jag.:)

Om man inte har så bråttom med riset kan man koka upp vattnet, stänga av plattan och låta riset bli klart på eftervärmen. Fungerar kanon, omöjligt att bränna riset och man sparar några ören på elräkningen.

Mor brukade koka pulvermos och severa med burkskinka när vi bilade genom Sverige. Burkskinka är gott, men just sorten Corned Beef håller jag mig gärna ifrån. Den smakar lite rostig burk.

Potatis på burk, skinka på burk... och allt annat som går att konservera, värma och slänga upp på fat på fem-tio minuter är min mors melodi. *gah!* Varken jag eller lillasyster vill äta hos henne, sedan vi flyttat hemifrån.

Aha, det är hon som köper burkpotatisen. Har funderat länge över vem som köper burkpotatis. Är den kokt eller bara skalad?

zowie
2008-09-29, 09:13
vill ha brysselkol!!! ska köpas idag och äts på kvällen, yummi!

Icefire
2008-09-29, 15:19
http://img392.imageshack.us/img392/8923/bild005ru4.jpg - matlåda - chorizho med findus grön deli
http://img157.imageshack.us/my.php?image=bild004xq6.jpg - matlåda - lax med quinoa och grönsaker

jag länkar mina bilder, då alla bilde rjag posar här blir jättestora och jag är för korkad för att fatta hur man får bra storlekar och få det lika fint som alla andra här

Vad har du kryddat laxen med? Det såg gott ut i alla fall.
(När du laddar upp bilderna finns en ruta du kan klicka i, och välja en ny storlek)

cosmic_dancer
2008-09-30, 10:36
Vad har du kryddat laxen med? Det såg gott ut i alla fall.
(När du laddar upp bilderna finns en ruta du kan klicka i, och välja en ny storlek)

Okej tack. Jag gjorde ett täcke på ädelost och fraiche och sen har jag nog haft på lite paprikapulver och chili på det.

Davido
2008-09-30, 18:00
Storkonsument var kanske lite att ta i, blir väl en burk i månaden eller så.;)

Men tillräckligt mycket burkskinka har ju i alla fall ätits för att jag skall kunna uttala mig om vad jag tycker och så. Corned Beef har jag ännu inte testat faktiskt, jag är övertygad om att jag kommer tycka det är supergott dock. Det tycker jag ju om allt mer eller mindre.:)

Jag provade Corned Beef för ett tag sen och måste säga att det var inget vidare.. det smakade ungefär som Kalvsylta vill jag påstå!! det gillar inte mina smaklökar heller..

Eddie Vedder
2008-09-30, 19:05
Idag var återigen en sån dag då jag inte orkade göra mer än fixa potäter och slänga med en burk makrill. Dock testade jag idag potatisen Blå Kongo som jag köpte igår mest som en kul grej. Den är dyrare än svensk potatis men smakskillnaden är minimal, och inte kan jag svara på om det är godare eller ej.:Virro

Men hursomhelst är det en lite rolig grej med blå potatis typ hehe. Så ungefär ½kg Blå Kongo med en burk ICA's makrill i tomatsås åts idag innan det var dags för opponering.:thumbup:

54344

MyungChul
2008-09-30, 19:06
Det är rätt skoj att göra potatismos på blå kongo. Lite 80tal men ändå, inte alla som förstår vad det faktiskt är.

Eddie Vedder
2008-09-30, 19:09
Det är rätt skoj att göra potatismos på blå kongo. Lite 80tal men ändå, inte alla som förstår vad det faktiskt är.

Vore kul att bjuda på när det är nationaldag eller så. Blanda vanlig potatis och blå Kongo och servera en gulblå potatissallad.:D

-C-
2008-09-30, 22:17
Det är rätt skoj att göra potatismos på blå kongo. Lite 80tal men ändå, inte alla som förstår vad det faktiskt är.

+1

Potatismos gjord på blå kongo är en höjdare. Har fått alla möjliga gissningar när jag bjudit på det, allt från blåbärsmos till blåbärsformage till nån pudding och vet allt.
Men kul är det :) Dock ser det inte alltid så apitligt ut rent estetiskt..

Scratch89
2008-09-30, 23:16
Jag kan inte äta sån där blå potatis, mest för att det ser ut som... ja, jag vet inte vad.

Eddie Vedder
2008-10-01, 06:41
Jag kan inte äta sån där blå potatis, mest för att det ser ut som... ja, jag vet inte vad.

Haha, ja det är öite samma princip som gul ketchup. Smaken är densamma men hjärnan verkar tro på det.:D Gul ketchup på köttbullarna känns som att spruta aprikosmarmelad på dem.:Virro

lectris
2008-10-05, 20:19
morgondagens lunch: rostbiff med klyftpotatis och tsatziki. plus grönsaker som serveras i en annan låda.

54495

Sadde
2008-10-05, 20:30
harregud lectris *drool*, jag byter gärna din matlåda mot min (fiskbullar och kikärter).

lectris
2008-10-05, 20:40
harregud lectris *drool*, jag byter gärna din matlåda mot min (fiskbullar och kikärter).

hmmm lets see... nej tack! :cool: :D

Icefire
2008-10-05, 20:55
morgondagens lunch: rostbiff med klyftpotatis och tsatziki. plus grönsaker som serveras i en annan låda.

54495

Det ser jättegott ut - men varför har du tsatziki i den lådan? Blir det verkligen gott att äta maten kall?

lectris
2008-10-05, 21:05
Det ser jättegott ut - men varför har du tsatziki i den lådan? Blir det verkligen gott att äta maten kall?

tänker jag inte göra heller :) struntar i om tsatzikin blir varm faktiskt, blir bara en mer lösflytande sådan.. haha.. tycker det är lika gott. grönsakerna tycker jag däremot bäst om när de inte ligger och guckar sig med tsatziki hela natten och jag orkar inte ha en separat låda bara för den :D

LadyInsane
2008-10-05, 21:56
tänker jag inte göra heller :) struntar i om tsatzikin blir varm faktiskt, blir bara en mer lösflytande sådan.. haha.. tycker det är lika gott. grönsakerna tycker jag däremot bäst om när de inte ligger och guckar sig med tsatziki hela natten och jag orkar inte ha en separat låda bara för den :D

Guu vilka snuskiga grönsaker du har...:naughty:


Matlådan såg iaf grymt god ut. Var en evighet sedan jag åt rostbiff, ska lätt handlas snart!

lectris
2008-10-05, 22:01
Guu vilka snuskiga grönsaker du har...:naughty:

sådan kock sådan grönsak. eller jag menar... ehh...

Eddie Vedder
2008-10-09, 17:46
Ännu en spartansk måltid i gårdagens matlåda. Gott och enkelt, inte det roligaste kanske men fort gick det att slänga ihop i alla fall.:)

Det är tre kokta ägg, snabbmakaroner (110g okokt vikt) och det som ser ut som ananas är kokt kålrot. Kålrot är helt klart underskattat, riktigt sött och gott när den är kokt.:thumbup:

54664

-C-
2008-10-09, 18:10
Jag trodde nästan du hade läst Metro idag, där tipsade dom om gulbetor nämligen. Trodde kanske att du hade inspirerats av det :)

Eddie Vedder
2008-10-09, 18:24
Jag trodde nästan du hade läst Metro idag, där tipsade dom om gulbetor nämligen. Trodde kanske att du hade inspirerats av det :)

Hehe, nej den har jag inte läst.:) Och matlådan är från igår dessutom, så då hade jag varit tvungen att vara synsk också.:D

Hursomhelst är kålrot supergott, jag har aldrig käkat gulbetor men köpte älskar rödbetor och löpte 2kg rödbetor förut idag så middagen innehöll bl.a. färska rödbetor förut.:thumbup:

-C-
2008-10-09, 18:50
Jag ska faktiskt säga att jag aldrig har tillagat rödbetor sen jag gick restaurangprogrammet, och där använde vi det endast någon enstaka gång på 3 år.
Men imorgon ska jag inhandla både röda och gula betor tänkte jag :) Blir bra till matlådorna nästa vecka, måste väl gå bra att ugnsbaka dom eller bara tärna ner och woka med grönsaker antar :)

Eddie Vedder
2008-10-09, 18:59
Jag ska faktiskt säga att jag aldrig har tillagat rödbetor sen jag gick restaurangprogrammet, och där använde vi det endast någon enstaka gång på 3 år.
Men imorgon ska jag inhandla både röda och gula betor tänkte jag :) Blir bra till matlådorna nästa vecka, måste väl gå bra att ugnsbaka dom eller bara tärna ner och woka med grönsaker antar :)

Det gör du rätt i!:thumbup: De är både billiga och mycket goda såhär års, där jag handlade idag var det 6.90/kg.

Ett ytterligare tips om du verkligen vill få ut så mycket som möjligt av rödbetorna är att faktiskt dricka avkoket om du kokat dom. Koka inte i mer vatten än att alla rödbetor täcks precis så får du ett alldeles mörkrött och gott rödbetsté utöver röbetorna som sådana. Supergott och ekonomiskt som tusan.:D

-C-
2008-10-09, 21:14
Det gör du rätt i!:thumbup: De är både billiga och mycket goda såhär års, där jag handlade idag var det 6.90/kg.

Ett ytterligare tips om du verkligen vill få ut så mycket som möjligt av rödbetorna är att faktiskt dricka avkoket om du kokat dom. Koka inte i mer vatten än att alla rödbetor täcks precis så får du ett alldeles mörkrött och gott rödbetsté utöver röbetorna som sådana. Supergott och ekonomiskt som tusan.:D

Nu börjar vi snacka bra tips här! Det tackar vi för :D
Ska nog lyckas koka ihop något *drool*

regus
2008-10-09, 22:50
-C-: När eddie_vedder skriver att något är "supergott" så kan det nog smaka lite vad som helst (inte för att jag säger att det är äckligt) ;)

Eddie Vedder
2008-10-10, 05:56
-C-: När eddie_vedder skriver att något är "supergott" så kan det nog smaka lite vad som helst (inte för att jag säger att det är äckligt) ;)

:D

Ja det stämmer nog, inte för att jag ljuger. Det jag säger att jag tycker om TYCKER JAG OM (d.v.s. typ allt ihopblandat med... ja allt:D) men en mer normal person är nog lite mer "kräsen" (kräsen i det här fallet innebär då inget negativt utan snarare att man är mänsklig;)).

Men just rödbetsjuice är väl ändå relativt etablerat va? Har för mig att jag läst om rootbeatjuice.

-C-
2008-10-10, 16:22
Fast jag skulle nog, utan att ta vatten över huvudet, våga säga att jag och Eddie nog är fostrad efter samma skola när det gäller mat :) Iallafall av det jag sett här :thumbup:
Sen att mina matlådor och min matlagning ser betydligt mer annorlunda ut är en annan sak ;)

Men tack för omtanken regus ;)

lectris
2008-10-14, 20:26
ett par portioner kycklingcurry:

54936

ni kan skymta en tredje med ris ovanför.. :D

Snobbe
2008-10-14, 20:38
ett par portioner kycklingcurry:

54936

ni kan skymta en tredje med ris ovanför.. :D


Ser gott ut har du något recepet?:) Har sjukt svårt o göra bra curry sås utan o köpa sån vanlig påse som e inte så gott.

zowie
2008-10-15, 09:42
till vänster:
pangasiusfilé med wasabi-sesam krydda, potatis och brokkoli

till höger: samma med quinoa (fryst klump ännu) och lite annat grönt

lectris
2008-10-15, 09:53
Ser gott ut har du något recepet?:) Har sjukt svårt o göra bra curry sås utan o köpa sån vanlig påse som e inte så gott.

påse? jag använder ofta Mrs Cheng's färdiga grytbaser på burk :) jättegott tycker jag. Igår använde jag:

http://www.mrschengs.com/content_king/files/1156159197_p_greencurry.jpg

hade i (runda slängar):

500g kycklingfilé
1 msk rapsolja
1 burk thai green curry
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
200g wokgrönsaker
100g kikärter
lite sambal oelek
färsk basilika
riven ingefära
rivet limeskal
salt, peppar

Eddie Vedder
2008-10-15, 09:58
påse? jag använder ofta Mrs Cheng's färdiga grytbaser på burk :) jättegott tycker jag. Igår använde jag:

http://www.mrschengs.com/content_king/files/1156159197_p_greencurry.jpg

Åh en konservburk!

Tack för det lectris, det känns bra för oss dödliga att även du använder lite burkar och dylikt "fusk".;) Så man slipper känna mindervärdeskomplex efter ALLA toppenbilder du postar.:D

lectris
2008-10-15, 10:00
Tack för det lectris, det känns bra för oss dödliga att även du använder lite burkar och dylikt "fusk".;) Så man slipper känna mindervärdeskomplex efter ALLA toppenbilder du postar.:D

hehe nåja.. även solen har ju fläckar ;) :D

Snobbe
2008-10-15, 14:03
påse? jag använder ofta Mrs Cheng's färdiga grytbaser på burk :) jättegott tycker jag. Igår använde jag:

http://www.mrschengs.com/content_king/files/1156159197_p_greencurry.jpg

hade i (runda slängar):

500g kycklingfilé
1 msk rapsolja
1 burk thai green curry
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
200g wokgrönsaker
100g kikärter
lite sambal oelek
färsk basilika
riven ingefära
rivet limeskal
salt, peppar


Ja de e någon konstig pulver påse som man blandar ut. Iaf så kanske det där e något o testa nästa gång.

Luttis
2008-10-15, 17:56
Morgondagens lunch:
pollock
blomkåls- och potatismos
tomat

-C-
2008-10-15, 19:43
Den där pollocken ser väldigt gott kryddad ut Luttis :) Är det några speciella kryddor på den? :)

Luttis
2008-10-15, 21:22
Den där pollocken ser väldigt gott kryddad ut Luttis :) Är det några speciella kryddor på den? :)

Gott var det oxå! De kryddor jag använde var dill, örtsalt, citron- och svartpeppar samt chiliexplosion.

o.z.z
2008-10-19, 16:43
Blandgrönsaker, fullkornsbulgur, quinoa, tonfisk:thumbup:

http://img84.imageshack.us/img84/6668/20081019gu6.jpg

zowie
2008-10-21, 06:58
fisk & risi-pisi och ugnsgrönt (pastinake, blomkål, paprika, champignoner, vitllök) med kyckling

Eddie Vedder
2008-10-21, 19:52
Dagens matlåda bestod av ca 240g sojabönor (en hel burk Zetas sojabönor), ca 125g fullkornsris (en hel "boil-in-bag" med Uncle Ben's fullkornsris). Dock blev vi klara i skolan tidigare än jag trodde så maten sparades till kvällen istället, utvecklades en aning och blev såhär:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3275960&postcount=436

Men hursomhelst var detta min planerade lunch::)

55185

machine gun
2008-10-21, 19:54
Hade du inga kryddor eller nånting på riset och bönorna?

Eddie Vedder
2008-10-21, 19:55
Hade du inga kryddor eller nånting på riset och bönorna?

Nej inte i matlådan. Men desto mer när jag åt det ikväll som du såg i andra tråden.

Brukar vara slö med matlådan, kryddor har jag oftast men såser och så brukar jag skippa. Blir så äckligt om jag glömmer matlådan odiskad i väskan.:D

jenni
2008-10-21, 19:58
Dagens matlåda bestod av ca 240g sojabönor (en hel burk Zetas sojabönor), ca 125g fullkornsris (en hel "boil-in-bag" med Uncle Ben's fullkornsris). Dock blev vi klara i skolan tidigare än jag trodde så maten sparades till kvällen istället, utvecklades en aning och blev såhär:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3275960&postcount=436

Men hursomhelst var detta min planerade lunch::)

55185

måste börja äta mer bönor :)
men vart det inte lite torrt?

machine gun
2008-10-21, 20:00
Nej inte i matlådan. Men desto mer när jag åt det ikväll som du såg i andra tråden.

Brukar vara slö med matlådan, kryddor har jag oftast men såser och så brukar jag skippa. Blir så äckligt om jag glömmer matlådan odiskad i väskan.:D

Dietisten rekommenderar nån slags fettkälla för att göra måltiden mer komplett. Ris är t.ex. sjukt gott med olja och salt! :)

Men va sjutton! Diska direkt efter att du ätit för bövelen!

Eddie Vedder
2008-10-21, 20:02
men vart det inte lite torrt?

Jag åt det som sagt inte sådär idag men det har jag gjort förut och det är inte torrt. Riset är saftigt och gott och bönorna likaså. Burkbönor är ju dessutom saltade.

Jag tycker det är väldigt gott även utan sås och dylikt.:)

Eddie Vedder
2008-10-21, 20:03
Dietisten rekommenderar nån slags fettkälla för att göra måltiden mer komplett. Ris är t.ex. sjukt gott med olja och salt! :)

Sojabönor är i sig en tillräcklig fettkälla. Och de på burk är redan saltade.

Men va sjutton! Diska direkt efter att du ätit för bövelen!

Vart då? Jag tar inte med diskborste till skolan direkt.

BigDwarf
2008-10-22, 07:03
Go Eddie! :)

Även jag gillar ditt utförande och seriösa inställning när du skriver om matlådorna som ser likadana ut varje gång :D hehe mkt bra............

machine gun
2008-10-22, 18:04
Vart då? Jag tar inte med diskborste till skolan direkt.

Har ni inget matrum på Ekonomikum?

machine gun
2008-10-22, 18:14
Sojabönor är i sig en tillräcklig fettkälla. Och de på burk är redan saltade.

Kokta sojabönor innehåller bara ca 6 % fett, så det är väl en ungefär lika bra fettkälla som havregryn. Men men... nu ska jag sluta tjata om det :)

För att inte gå alltför OT: Jag har ingen bild, men jag bidra med att mina matlådor denna vecka bestått av vitt ris, gröna linser, lite bladspenat samt en förpackning GoGreens vita bönor med lime & chili. Har spetsat blandningen med grönsaksbuljong (under kokningen av ris och linser), rapsolja, soja, vitlök, paprikapulver, svartpeppar och örtsalt.

magdalenae
2008-10-26, 21:29
Samma som i måltidstråden fast i matlådeform!

http://magdalena.blogg.se/images/2008/100_3199_20043925.jpg

zowie
2008-11-03, 11:38
helgens matlagning för nästan hela veckan:
överst: lax med ugnsbakade grönsaker & potatis
fr. v.: kyckling med ugnsbakade grönsaker & potatis
kyckling med råris, ärtor & sparris
lax med sparris

Greven_2008
2008-11-04, 22:22
Kyckling med lök i limesås+bulgur blandat me fryst spenat.

samt korvgryta me lite allt möjligt... kidneybönor... lättfalukorv... paprika sambal soja lök vitlök...

Luttis
2008-11-04, 22:27
Kyckling med lök i limesås+bulgur blandat me fryst spenat.

samt korvgryta me lite allt möjligt... kidneybönor... lättfalukorv... paprika sambal soja lök vitlök...

OPTI matlådor!! :thumbup:

PixelMiner
2008-11-04, 22:42
Ok.. Får väl dela med mig av min personliga favorit också:
55753

Lax med koriander och råris.
Finns lite grönsaker också i en annan burk...

Recept:
Ugnen på 175 grader
Mixa färsk koriander, vitlöksklyftor, salt och peppar med en skvätt olivolja.
Lägg laxbitarna i en form och smeta på koriandermixen.
Kör in i ugnen i 10-15 minuter. Klart!

Greven_2008
2008-11-04, 22:51
OPTI matlådor!! :thumbup:

dom är konstruerade för att "späs ut" med kesella eller keso :hbang:

Liten Men Fet
2008-11-05, 00:35
55185


Lunchen är höjdpunkten på dagen, man har klarat av fömiddagen och är ganska bra hungrig och ser fram emot att ta det lugnt och äta något gott i lugn och ro.

Hade jag öppnat matlådan och tittat ner på det där så hade jag nog börjat grina. *cry*



No offence Eddie, du ska vara glad att du inte är krävande som jag är.

Imorgon blir det en tråkig matlåda för mig; pyttipanna och två stekta ägg, broccoli och tomat men tyvärr inga rödbetor.

zowie
2008-11-06, 10:06
Lunchen är höjdpunkten på dagen, man har klarat av fömiddagen och är ganska bra hungrig och ser fram emot att ta det lugnt och äta något gott i lugn och ro.



nähä, du har fel ;)

middagen är bäst! arbetsdagen avklarat, man sitter i myskläder hemma med levande ljus. och efteråt kan man slänga sig på soffan istället att slänger sig in i arbetet igen. vem som jobbar kan äter lunch i lugn och ro?

Liten Men Fet
2008-11-06, 14:50
nähä, du har fel ;)

middagen är bäst! arbetsdagen avklarat, man sitter i myskläder hemma med levande ljus. och efteråt kan man slänga sig på soffan istället att slänger sig in i arbetet igen. vem som jobbar kan äter lunch i lugn och ro?

Jag kunde när jag sommarjobbade, först äta i lugn och ro i 15 minuter sen slocknade jag med huvudet på bordet i 15 minuter.
Det goda med lunchen är ju att det är en paus i arbetsdagen som är förgylld med god mat, till middag hade jag kunnat äta grus och gnejs för jag hade ändå varit glad för att arbetsdagen var över.

CrazyJoeDavola
2008-11-06, 14:56
Får man passa på att fråga efter bra matlådor, brukar för det mesta frysa in köttfärssås i mina lådor, men de blir så fula och missfärgade av tomatsåsen.

Icefire
2008-11-07, 13:54
Får man passa på att fråga efter bra matlådor, brukar för det mesta frysa in köttfärssås i mina lådor, men de blir så fula och missfärgade av tomatsåsen.

Du kan läsa den här tråden till exempel.

Icefire
2008-11-07, 17:02
Det blev lite mat över till en matlåda i veckan. Texmexpasta hette det, smakade bra!

http://img407.imageshack.us/img407/7509/s6303351iz4.jpg

Den här lådan hamnade på tallrik. En enkel men väldigt god köttgryta.

http://img201.imageshack.us/img201/5443/s6303333wu4.jpg

LadyInsane
2008-11-08, 10:29
http://img201.imageshack.us/img201/5443/s6303333wu4.jpg

Recept tack:)

Icefire
2008-11-09, 14:51
Recept tack:)

Javisst! Grytan är väldigt lättlagad för man ska inte bryna köttet.

4 pers:
6-800 g nötkött (högrev, fransyska etc)
2 msk kinesisk soja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk rapsolja
1½ tsk chilipulver
1 tsk oregano
1 burk krossade tomater
2 lagerblad
½ msk brun farin
½ dl vatten
1 köttbuljongtärning
3 chorizokorvar (som inte kom med i min gryta eftersom jag bara tog det som redan fanns hemma)

Skär köttet i lagom bitar och blanda dem med soja.
Skala och hacka lök och vitlök och stek den mjuk i oljan. Tillsätt kryddorna.
Häll på tomater, vatten, lagerblad, farin och smula buljongtärningen. Koka upp och lägg sedan i köttet.
Sjud under lock 1½-2 timmar. Skiva korven och lägg med de sista 5 minuterna.

Greven_2008
2008-11-17, 22:45
1kg rostbiff strimlad + stekt med sambal, vitlök, lök, soja...+ broccoli.. *flex*

Anton Fräs
2008-11-18, 05:42
Skönt att du kommer med lite nya bilder Greven. Behöver inspiration! Ser gott ut.

danielj
2008-11-18, 08:10
Igår lagades det ris och kyckling i currysås. En låda ska ätas idag på lunchen tillsammans med en burk majs :)

http://pici.se/thumbs/t_eHKcGsBfL.gif (http://pici.se/325708)

Mvh
Daniel

oracas
2008-11-18, 21:37
http://i35.tinypic.com/1174thl.jpg (http://pici.se/325708)
http://i38.tinypic.com/o901zd.jpg (http://pici.se/325708)

Mat för veckan! Förvånansvärt gott :naughty:

Icefire
2008-11-22, 12:12
Hjortstek, rödvinssås och risoni. En av de godaste matlådorna någonsin.

http://img237.imageshack.us/img237/2306/s6303403uu0.jpg

Alfred Nobel
2008-11-22, 12:27
Det ser väldigt gott ut också

Cohen
2008-11-23, 02:04
Lyxlåda med hjortstek!

Måste säga att det låter gott, men saknar någonting grönt vid sidan. Har själv bara använt risoni i soppor och liknande, aldrig som eget tillbehör. Men nu blir det nog till att testa - tack för idén!

Luttis
2008-11-23, 19:09
Och dagens storkok resulterade i 6 lådor tonfisklasagne samt 4 lådor paj.

Alfred Nobel
2008-11-23, 22:34
Och dagens storkok resulterade i 6 lådor tonfisklasagne samt 4 lådor paj.

Tonfisklasagne lät intressant, törs man fråga efter recept? :)

Luttis
2008-11-23, 22:40
Tonfisklasagne lät intressant, törs man fråga efter recept? :)

Självklart :)! Jag gjorde en tomatsås av krossade tomater, gul lök och kryddor (salt, svartpeppar, vitlök och grönsaksbuljongtärningar). Först hade jag i tomatsås och lasagneplattor i formen, sedan tomatsås och salladstonfisk, lasagneplattor och sist ett lager med tomatsås och äggstanning. Första gången jag gör den (har iofs använt tonfisk tidigare men då tillsammans med spenat) så det ska bli intressant att smaka hur den blev. Hade planerat att ha i champinjoner oxå men det glömde jag.. *screwy*

Cohen
2008-11-23, 23:31
Lasagne med äggstanning var något nytt. Det vanliga är väl att man har en vanlig vitsås, eventuellt smaksatt med ost. Rent spontant låter det som ett märkligt och inte så lyckat byte, men å andra sidan ser lasagnen på bilden riktigt god ut.

Hur smakar det med stanning? Stor skillnad mot bechamell?

Eddie Vedder
2008-11-24, 06:54
Följande matlådor åts under veckan:

Kycklingfilé med massa grön pesto plus makaroner. Peston var väl tilltagen och makaronerna simmade i olja när jag väl fick igen locket.:D*drool*

56367

Sojabönor, gula ärter, spaghetti och vispgrädde.

56368