handdator

Visa fullständig version : Överviktig 21 åring behöver hjälp...


heinrich
2008-08-16, 05:15
Hallå är 21 år och har under mitt liv bara blivit tjockare och tjockare. Jag är nu verkligen less på detta som fan då det har förstört mitt eller jag har förstört mitt liv rättare sagt. Jag är runt 180 och väger 150kg ca. Trivs inte alls med min kropp, kan inte gå ut utan att känna en jävla ångest över att jag med min tjocka mage existerar. Problemet har mest varit att jag stängt inne mig själv sen jag börjar 6an, gick inte ut och promenerade något nämnvärt åt hemmalagad mat och mackor osv. Jag åt faktiskt inte alls mycket godis, fast det har blivit ett jävla sug på sistone. Nu kan jag gå till affären och handla chips, läsk och ett 200g marabou choklad. Detta är vad som har riktigt börjat förstöra för mig, samt mina riktigt dåliga rutiner då jag går upp kanske runt 13:00-15:00 sen äter jag mat (alltid något lätt skit att göra, typ 4st 90grams burgare och fullkorns pasta eller köttbullar och pasta osv.) jag äter nästan aldrig frukost och när jag väl gör blir det kanske 4 mackor med ost osv. Sen på kvällen blir det mackor igen. Som ni fattar behöver jag stor jävla hjälp, med dieten. Jag hade tänkt gå runt en timme varje dag eller mer. Typ 30 min på morgonen och sen 30 eller 1 timme på eftermiddagen och 30 till 1 timme på kvällen. Så snälla ge mig lite tips, jag klarar inte av gym pga min ångest över min kropp som går åt helvete när det nästan bara är snygga brudar på lokala gymmet. Några frågor jag har:

1. Mina mantuttar kommer dessa försvinna eller detta är något man får operera när jag väl gått ner isåfall vad kan det kosta?

2. Hängande hud, hur stor risk är det att man drabbas av detta? Går det att bli av med eller det är operation där med?

Ja detta var väl allt, ber om ursäkt för min usla skrivning. Tack på förhand för era tips!

thompaboy
2008-08-16, 06:26
Hallå är 21 år och har under mitt liv bara blivit tjockare och tjockare. Jag är nu verkligen less på detta som fan då det har förstört mitt eller jag har förstört mitt liv rättare sagt. Jag är runt 180 och väger 150kg ca. Trivs inte alls med min kropp, kan inte gå ut utan att känna en jävla ångest över att jag med min tjocka mage existerar. Problemet har mest varit att jag stängt inne mig själv sen jag börjar 6an, gick inte ut och promenerade något nämnvärt åt hemmalagad mat och mackor osv. Jag åt faktiskt inte alls mycket godis, fast det har blivit ett jävla sug på sistone. Nu kan jag gå till affären och handla chips, läsk och ett 200g marabou choklad. Detta är vad som har riktigt börjat förstöra för mig, samt mina riktigt dåliga rutiner då jag går upp kanske runt 13:00-15:00 sen äter jag mat (alltid något lätt skit att göra, typ 4st 90grams burgare och fullkorns pasta eller köttbullar och pasta osv.) jag äter nästan aldrig frukost och när jag väl gör blir det kanske 4 mackor med ost osv. Sen på kvällen blir det mackor igen. Som ni fattar behöver jag stor jävla hjälp, med dieten. Jag hade tänkt gå runt en timme varje dag eller mer. Typ 30 min på morgonen och sen 30 eller 1 timme på eftermiddagen och 30 till 1 timme på kvällen. Så snälla ge mig lite tips, jag klarar inte av gym pga min ångest över min kropp som går åt helvete när det nästan bara är snygga brudar på lokala gymmet. Några frågor jag har:

1. Mina mantuttar kommer dessa försvinna eller detta är något man får operera när jag väl gått ner isåfall vad kan det kosta?

2. Hängande hud, hur stor risk är det att man drabbas av detta? Går det att bli av med eller det är operation där med?

Ja detta var väl allt, ber om ursäkt för min usla skrivning. Tack på förhand för era tips!

Räkna ut ditt dagsbehov av kalorier, finns ett antal formler för detta i andra trådar. Investera i en köksvåg och väg sedan allt du äter och se till att du ligger på ett kaloriunderskott varje dag. Ett underskott på 500 kalorier/dag brukar ibland anges som riktmärke då det ger en nedgång på ca 0.5 kg i veckan. Med din stora övervikt tror jag du kan ligga på ett ännu större överskott till att börja med, åtminstone 1000 kalorier.

Vad gäller din första fråga så kan man inte punktförbränna fett. Du får helt enkelt hoppas att dem försvinner i takt med att du går ned i vikt. Den andra frågan har jag desvärre mindre koll på.

Lycka till!

Eddie Vedder
2008-08-16, 06:46
1. Mina mantuttar kommer dessa försvinna eller detta är något man får operera när jag väl gått ner isåfall vad kan det kosta?

2. Hängande hud, hur stor risk är det att man drabbas av detta? Går det att bli av med eller det är operation där med?

Förhoppningsvis minskar dina manstuttar i takt med att din totala kroppsfettmassa minskar. Men är det frågan om äkta gynekomasti, d.v.s. inga "manboobs" utan faktiska kvinnobröst (med kvinnliga bröstkörtlar) så har jag förstått att operation är enda utvägen.

Det är samma sak med hängande hud antagligen. Risken finns förstås att du drabbas av den. Är den rejäl tror jag nog inte den kan bantas bort. Det finns många många trådar om löshud efter deff så jag rekommenderar att du söker. Många bra tips i dom trådarna och många som upplevt samma saker som delar med sig av sina erfarenheter.:)

Ja detta var väl allt, ber om ursäkt för min usla skrivning. Tack på förhand för era tips!

Inget fel på den. Men vill du bli tagen på allvar med dina frågor och funderingar vinner du kanske på att inte skriva tio svordomar per mening. Jag ändrade dessutom din trådtitel.

Mental
2008-08-16, 09:30
Jag klarar inte av gym pga min ångest över min kropp som går åt helvete när det nästan bara är snygga brudar på lokala gymmet.


Bit ihop, folk på gym har oftast bättre saker för sig än att himla med ögonen åt andra som tränar, det sitter bara i ditt huvud. Jag tyckte själv det var jävligt obehagligt att som otränat fetto flåsa på gymmet och slita med silverhantlarna. Men ingen säger något, visst en del tittar, men inte på bara dig och inte för att du är fet utan för att en del är nyfikna bara. Men det stora flertalet är för fokuserade på sin egen träning för att orka bry sig om sin omgivning.

Ta med dig MP3 spelaren och börja aktivera dina muskler. Det är bra för dig att komma ut lite bland folk dessutom.

En annan sak jag noterade var att efter ett par månader av regelbunden träning så börjar man få respekt av de andra som tränar, de ser att man är där ofta och sliter, visst, man är fortfarande fet och relativt svag, men man kämpar, och det inger respekt.

Idag kan jag som exfetto känna stor sympati och glädje när jag ser feta människor svettas floder och ta ut sig ordentligt på gymmet.

forandramittliv
2008-08-16, 09:52
Jag skulle rekommendera Nutrilett (eller någon annan VLCD). Med din övervikt bör det inte vara farligt, dessutom är det ett avstamp från dina gamla vanor.

Går du på en ren pulverkur på Nutrilett så får du inte äta något annat, men dina kilon kommer rasa. Jag har gått ner 5 kilo på 17 dagar och min övervikt är inte lika stor som din.

Det som är bra med en 100% pulverdiet är att du:
+ Du måste sluta med dina vanor, du får perspektiv från din gamla mat
+ Det ger resultat snabbt och du får lust att fortsätta med dieten
+ När du väl nått en lägre vikt kan du lättare motivera dig själv till att träna

- Gör man det en längre tid kan det vara dåligt för hälsan, men går du till läkaren efter 2 veckor och kollar om du får fortsätta så bör det inte vara något problem.

Självklart måste du ändra på dina vanor efter dieten, men när du väl har gått ner ett par kg kommer det vara lättare, tro mig.. man får sånt perspektiv på ätandet!

forandramittliv
2008-08-16, 09:56
en sak till, riskerna med att du får häng pga av hud som inte hängt med i viktnedgången måste du kolla upp också, är det värt att ta den snabba metoden om du riskerar att få häng? jag vet inte om det kommer hända dig, (läs här på forumet för mer info) men ville bara varna

Eddie Vedder
2008-08-16, 10:20
Bit ihop, folk på gym har oftast bättre saker för sig än att himla med ögonen åt andra som tränar, det sitter bara i ditt huvud. Jag tyckte själv det var jävligt obehagligt att som otränat fetto flåsa på gymmet och slita med silverhantlarna. Men ingen säger något, visst en del tittar, men inte på bara dig och inte för att du är fet utan för att en del är nyfikna bara. Men det stora flertalet är för fokuserade på sin egen träning för att orka bry sig om sin omgivning.

Stort +1!:thumbup:

Det här med att känna sig obekväm i nya situationer är inget att skämmas över och precis som Mental säger så går inte normalt funtade människor runt i gymmet och slösar tid på att se ner på andra.

Precis som Mental tillhör jag kategorin som snarare beundrar ALLA som verkligen tar sig till gymmet/löparspåret/simhallen etc. regelbundet och i alla fall försöker.

Promenaderna är jättebra, fortsätt med dom.:) Om du känner dig mogen att börja gå till gymmet så gör det, du ska inte stressa dig dit mot din vilja men kom ihåg att det är BARA DU som ser ner på din kropp och ingen annan. Du ska ta den tid du behöver som sagt, hursomhelst finns stöd på Kolo.:thumbup:

Tolkia
2008-08-16, 11:30
Eftersom du verkar ha absolut noll koll när det gäller vad du bör äta, hur mycket och när (det är inte min mening att vara dryg, det är det intryck jag får av din första post) kan det vara en bra idé att gå till en dietist och få lite råd. Du kan hitta en dietist på din vårdcentral, det är inte särskilt dyrt (en hundring, kanske?) och du behöver inte remiss för att gå dit, utan kan själv boka en tid. Folk går till dietister för av alla möjliga anledningar, så det är inte "skämmigt". Det skälls mycket på dietister till höger och vänster, men jag skulle säga att de allra oftast är kunniga och förnuftiga personer. Enstaka ägg finns inom alla branscher, och det är dem man får höra om (plus att många använder "dietist" som samlingsnamn för alla som på något sätt håller på med kost, vilket är felaktigt).

Angående risken med hängande hud handlar det också om i vilket tempo du gick upp i vikt och inte bara om i vilket tempo du går ned. Har man rusat upp i vikt är risken större att hudens elasticitet försämrats.

Sadde
2008-08-16, 11:42
jag klarar inte av gym pga min ångest över min kropp som går åt helvete när det nästan bara är snygga brudar på lokala gymmet.

Så ska du absolut inte känna! Alla är på gym pga. en gemensam sak, träning. Sen finns det de som försöker bli av med sina extrakilon och andra som vill lägga på sig ett par kilon.

Man går till gymmet för sig själv och inte för någon annan. Jag har mycket mer "respekt" för folk med kraftig övervikt som jag ser på gymmet och tränar än dem jag ser på McDonalds eller liknande..

Jag skulle rekommendera Nutrilett (eller någon annan VLCD). Med din övervikt bör det inte vara farligt, dessutom är det ett avstamp från dina gamla vanor.

Går du på en ren pulverkur på Nutrilett så får du inte äta något annat, men dina kilon kommer rasa. Jag har gått ner 5 kilo på 17 dagar och min övervikt är inte lika stor som din.

Det som är bra med en 100% pulverdiet är att du:
+ Du måste sluta med dina vanor, du får perspektiv från din gamla mat
+ Det ger resultat snabbt och du får lust att fortsätta med dieten
+ När du väl nått en lägre vikt kan du lättare motivera dig själv till att träna

- Gör man det en längre tid kan det vara dåligt för hälsan, men går du till läkaren efter 2 veckor och kollar om du får fortsätta så bör det inte vara något problem.

Självklart måste du ändra på dina vanor efter dieten, men när du väl har gått ner ett par kg kommer det vara lättare, tro mig.. man får sånt perspektiv på ätandet!


Tycker det inte känns så lönt att tipsa om en VLCD när han redan har så grova problem med kosten. Lika bra att lära sig äta ordentligt från början och göra detta till en livsstil. För ändrar han sin kost och har ett stadigt kcal-underskott så kommer antagligen hans vikt rasa ganska "fort" vilket som, med tanke på hans övervikt.

Mitt tips är att läsa deff-guiden här på forumet om du inte redan gjort det, och jag önskar dig all lycka med din viktminskning. :thumbup:

Hermanssson
2008-08-16, 11:54
Man går till gymmet för sig själv och inte för någon annan. Jag har mycket mer "respekt" för folk med kraftig övervikt som jag ser på gymmet och tränar än dem jag ser på McDonalds eller liknande..

Precis. Om du är på gymmet då är du på väg i rätt riktning :)

loolY
2008-08-16, 12:20
Tyvärr kan huden bara dra sig tillbaka en viss del, så vid kraftig viktnedgång får man räkna med lite slappare hud.

forandramittliv
2008-08-16, 12:32
Eftersom du verkar ha absolut noll koll när det gäller vad du bör äta, hur mycket och när (det är inte min mening att vara dryg, det är det intryck jag får av din första post) kan det vara en bra idé att gå till en dietist och få lite råd. Du kan hitta en dietist på din vårdcentral, det är inte särskilt dyrt (en hundring, kanske?) och du behöver inte remiss för att gå dit, utan kan själv boka en tid. Folk går till dietister för av alla möjliga anledningar, så det är inte "skämmigt". Det skälls mycket på dietister till höger och vänster, men jag skulle säga att de allra oftast är kunniga och förnuftiga personer. Enstaka ägg finns inom alla branscher, och det är dem man får höra om (plus att många använder "dietist" som samlingsnamn för alla som på något sätt håller på med kost, vilket är felaktigt).

Angående risken med hängande hud handlar det också om i vilket tempo du gick upp i vikt och inte bara om i vilket tempo du går ned. Har man rusat upp i vikt är risken större att hudens elasticitet försämrats.


Är du under 23 kan du gå gratis till Dietist på vissa ungdomsmottagningar.

Motoranimal
2008-08-16, 16:29
Så snälla ge mig lite tips, jag klarar inte av gym pga min ångest över min kropp som går åt helvete när det nästan bara är snygga brudar på lokala gymmet. Några frågor jag har:



Va kul att du bestämt dig!
Jag är i ungefär samma sits som dig och bestämde mig för ett tag sen för att börja ändra på det.

1. Om du får ångest av att gå till gymmet tycker jag att du inte ska göra det. Man vill ju inte att hela saken med nya vanor och ny livsstil ska bli till en tråkig och ångestfylld period. Satsa istället på att göra det du kan och vill. Promenera i rask takt eller gå ut och cykla. När du väl tappat några kilon och börjar känna dig bekväm kanske det blir dags att gå till gymmet.

En annan sak som fungerade väldigt bra för mig i början var att räkna ut min grundmetabolism dvs. hur mycket du bränner utan att göra någotting, förklaring till hur du gör det finns i deffguiden. Sen försökte jag räkna lite på hur mycket jag brände när jag tränade och hur mycket kalorier jag fick i mig. det sistnämnda kan du göra på konsumentverkets hemsida. Men såklart ska du bara göra detta om du blir motiverad av det.

Sen skulle jag vilja tipsa dig om att inte läsa i sönder dig i olika forumstrådar. Det enda sättet som fungerar kommer du själv att komma fram till!

Försök bara att hitta olika saker som kan motivera dig att fortsätta så kommer det att gå bra:thumbup:

fåret
2008-08-16, 17:21
Jag skulle rekommendera Nutrilett (eller någon annan VLCD). Med din övervikt bör det inte vara farligt, dessutom är det ett avstamp från dina gamla vanor.

Går du på en ren pulverkur på Nutrilett så får du inte äta något annat, men dina kilon kommer rasa. Jag har gått ner 5 kilo på 17 dagar och min övervikt är inte lika stor som din.

Det som är bra med en 100% pulverdiet är att du:
+ Du måste sluta med dina vanor, du får perspektiv från din gamla mat
+ Det ger resultat snabbt och du får lust att fortsätta med dieten
+ När du väl nått en lägre vikt kan du lättare motivera dig själv till att träna

- Gör man det en längre tid kan det vara dåligt för hälsan, men går du till läkaren efter 2 veckor och kollar om du får fortsätta så bör det inte vara något problem.

Självklart måste du ändra på dina vanor efter dieten, men när du väl har gått ner ett par kg kommer det vara lättare, tro mig.. man får sånt perspektiv på ätandet!

väldigt bra förslag! tror trådskaparen kommer att bli motiverad av att gå ned mkt i början. Är du rädd för lös hud så kan det vara bra att börja träna styrka så man inte blir pinnasmal, men det behöver man ju inte börja med ;)

men tror det bästa hade varit om du snackar mycket med folk som har gått igenom det innan dig :)

Lycka till :hbang: ge inte upp :)

heinrich
2008-08-16, 17:59
Hallå, tackar för alla tips. Jag ska ringa läkaren på måndag och boka tid till en dietist så jag får hjälp med det. Funderar på det här med nutrilett, men det är ju rätt dyrt. Hur länge skulle jag köra med det?

Eddie Vedder
2008-08-16, 18:59
Funderar på det här med nutrilett, men det är ju rätt dyrt. Hur länge skulle jag köra med det?

Det är en sak du kan ta upp med dietisten när ni träffas. Han/hon har säkerligen bra förslag där och om du har tur kanske du får måltidsersättare till nedsatt pris.

Så TROR jag i alla fall det kan bli, jag vet ju att t.ex. undernärda får billigare näringsdrycker etc. genom sjukvården.

forandramittliv
2008-08-16, 20:05
Hallå, tackar för alla tips. Jag ska ringa läkaren på måndag och boka tid till en dietist så jag får hjälp med det. Funderar på det här med nutrilett, men det är ju rätt dyrt. Hur länge skulle jag köra med det?

Jag köpte mina Nutrilett för 25 pack för ca 240 kr, i en Ica butik, (internet är dyrare!)

240/25 = 9.6 per påsar

Om du är kille ska du äta 6 st påsar, det blir alltså 6*9.6 = 57.6 kr

Så per dag kommer du äta för 57.6 kr om du köper 25 packet för 240 kr.

Ett mål på den lokala restaurangen kostar ca 57.6 , varje måltid för dig kommer gå på ungefär 20 kr.

Angående hur länge du kan göra det beror det helt på din övervikt och hur dina värden kommer se ut under nedgången, det är därför viktigt att gå till läkaren och kolla upp sig så det inte är någon fara. Om läkaren säger att du bör sluta så bör du sluta, så enkelt är det. Men 2 veckor går bra enligt Nutrilett, och dom är ju godkända av livsmedelverket så vitt jag vet.

Jag har läst om flera personer som har gått runt 15 veckor på dieten. En av dom vägde 100kg och gick ner 30 kg på 16 veckor.
läs mer här (http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000043&conference=10500000000000567&posting=19500000003236477)

Men jag säger det ännu en gång. Ska du hålla igång så länge måste du söka upp läkare mellan varven, dessutom är det viktigt att du förstår att när du väl har gått ner får du inte börja äta igen som du gjort.. Det här är ett sätt för dig att snabbt bättre förutsättningar för ett nyttigare liv (motivationen för att hålla igång med träningen), inte snabbmetod som du kan använda då och då.

Motoranimal
2008-08-16, 23:28
Med risk för att ha skickat två medelanden gör jag ett nytt då det förra försvann.

Jag är i ungefär samma sits som dig och har hållt på med mina nya vanor i någon månad nu.

Till att börja med tycker jag att du inte bör gå till ett gym så här tidigt i din viktnedgång om du nu inte mår bra av gym. Om du tvingar dig att gå till ett gym riskerar du att helt tappa motivationen till dina nya vanor och kan då falla tillbaka i dina gamla spår.

Försök istället med saker som du mår bra av, exempelvis promenader eller kanske cykling. Om du håller en bra diet och försöker göra något fettförbrännande varje dag kommer du ändå att tappa vikt fort. Och sen när du känner för det kan du börja testa att gå till gymmet igen.

Någotting som motvierade mig bra i början var att räkna ut hur mycket kalorier jag gjort av med och hur mycket jag fått i mig, räknemetoder för detta fins i deffguiden. Försök även skriva upp allt du äter.

Men viktigast av allt i början på dina radikala livsförändringar är att inte försläsa dig på forumstrådar. Det finns många bra tips att finna, men bara du kommer att finna din egen väg till ditt mål!

Fortsätt kämpa!*flex*

stafrin
2008-08-17, 08:25
Jag vägde lika mycket som dig på mina 176cm och nu väger jag ca 80kg och ja det blir en del hänghud men jag fick en gratis bukplastik som det heter. Det jag tycker är jobbigast just nu är brösten och väntar på att få träffa en kirurg för dom med men oftast så säger dom nej till sånt när det handlar om en kosmetisk operation. Men vill du gå ner i vikt så bekymra dig inte om dom sakerna, hur du än vänder och vrider på det så kommer du må bättre av att väga mindre.

Jofes
2008-08-17, 12:00
Jag har nu suttit och funderat väldigt länge hur jag ska skriva detta som bäst till dig så jag drar hela alltet ist.

Jag är själv ganska överviktig, väger 101kg på 178 och jag är 15 år. Jag har varit hos en dietist och jag ska dra upp allt för dig som hon sa.
Men först några råd att ta upp som du alltid ska ha i bakhuvudet.

* Det tog dig inte ett halvår att gå upp dessa kilon alltså så tar det inte ett halvår att gå ner det heller. Låt det ta sin tid så hinner skinnet också med.

* Oavsett hur du ser ut på gymmet så ge fan i vad andra tycker om dig, jag lovar att dom tycker att det är bra att du kommer till gymmet och verkligen försöker så kanske en vacker dag så kommer en tjej och säger hur duktig du är på gymmet.

* Bristningar eller liknande kan du "fixa" till med laser så att dom inte syns lika lätt.

Jag har bestämt med min dietist att jag endast ska äta 500 kalorier godis varje vecka och då i glass. En glass innehåller med kalorier än vad du tror, speciellt när det gäller sort. En piggelin innehåller runt 60 och jag inte har fel och en tiptop runt 600.
Blinda dig inte bara på vågen utan ta och sätt upp en dag som du väger och mäter dig på, sedan tar du en lapp som du skriver upp dina resultat varje vecka. Det är jobbigt dom första veckorna med godiset osv, men håll ifrån dig det. Jag lovar dig, du kommer bli hur glad som helst när du har gått ner dom första 10 kilorna och märker att du verkligen kan om du vill.

Jag kan tyvärr inte så mycket om kost då min mor lagar nästan allt, men jag kan rekommendera dig kost tråden här på kolozzeum.

Är det något annat du undrar över, saknar motivation eller kanske vill tävla om vem som går ner mest på några veckor? Släng då ett PM, jag ställer alltid upp!

Lycka till och rör på dig mer än vad du sitter still så ska du få se på riktigt fina resultat för jag vet att du klarar detta!

/Daniel;)

Tolkia
2008-08-17, 12:26
Två bra poster av Jofes och Motorhead. Något som kan vara trösterikt att veta är att när man har så stor övervikt (och så dålig mathållning) som trådskaparen har, så kommer även ganska små förändringar att ge ganska stora resultat. Det måste alltså inte till VLCD, minutiös kaloriräkning eller maratonträning; att börja äta frukost, lunch och middag i normala portionsstorlekar, begränsa godis- och chipskonsumtionen och börja röra på sig, t.ex. promenera, kommer att leda långt.

Det här kan inte lyftas fram för många gånger:
Det tog dig inte ett halvår att gå upp dessa kilon alltså så tar det inte ett halvår att gå ner det heller.
Brist på tålamod är nog det som fäller de allra flesta.

Jofes
2008-08-17, 13:51
Jag glömde att lägga till och jag fick tyvärr inte till edit.

Viktväktarna kan jag starkt rekommendera dig då du får hjälp med kost och du väger dig varje ?vecka? Samtidigt då vill du sporra dig själv om du vet att du har fuskat lite och verkligen jobba så du inte står där och har gått upp. Det är en fin sporring att veta att man ska dit och väga sig och inte vill man stå där och ha gått upp?

Tolkia: ja faktiskt, men ser man på vågen och sig själv att det verkligen går att gå ner i vikt så blir man så jäkla glad att man verkligen vill gå ner tills man är där man vill.


/ Daniel

zowie
2008-08-18, 09:37
hej!

jag tycker att det är starkt att du vill förändra ditt liv!!

jag hade själv problem att börja på gymmet och särskild att träna med fria vikter, fast jag är normalviktigt. det är ingen som titta på dig och om de gör så skit i de! prova på med att gå till gymmet när det är glest med folk, det hjälper kanske. om du är rätt för att utföra övningar rätt så provar hemma med några hantlar, läskflaskor fyllt med vatten fungerar oxå.

jag själv har mkt respekt för de överviktiga som jag ser regelbundet på gymmet! de försöker och jag respekt för det, mkt mer än de som bara klaga och samtidigt sitter på soffan med läsk och chips.

lycka till!!!

heinrich
2008-10-25, 03:29
Kan väl börja att skriva att det gick rätt åt helvete, blir ofta så för tjockisar. Men iaf tänkte ge det hela ett nytt försök med promenader och cyckel turer. Skulle dock behöva hjälp med en diet plan hade tänkt något så här:

Frukost: Knäckebröd med keso (hur dåligt är leverpastej?)

Mellanmål: En banan

Lunch: Här vet jag faktiskt inte vad jag ska äta

Middag: Fiberpasta/kokt potatis med hamburgarkött/kyckling (något tips på billig kyckling?)

Kvällsmat: ett till två st grova brödskivor med rostbiff.

Jag hade tänkt ha ett väldigt lågt nummer kalorier per dag ungefär 1500, enligt guiden här så ska jag ha 2800 ungefär.

Tacksam för all hjälp.

Poxeman
2008-10-25, 04:34
Får man fråga varför det gick åt pipsvängen? Var det bristande kunskap eller bristande motivation?
Blev det något möte med dietist och vad fick du för råd?

Blues-Niklas
2008-10-25, 05:48
Jag tycker matplanen ser helt ok ut, och leverpastej är inte så farligt (det finns en lightversion också).
Personligen skulle jag nog öka frukosten en aning och äta ungefär samma sak till lunch som till middag.

Hoppas det går vägen!
Och kom ihåg att även om du inte följer din plan till punkt och pricka är det i alla fall bättre än om du inte följde den alls! Så ge inte upp bara för att det går illa en dag.

shut teh face
2008-10-25, 08:09
Jag har tidigare gått ned 50kg och jag skulle vilja ge dig ett viktigt råd; att lära sig kost- och näringslära. Det är frustrerande att köra efter ett färdigt schema utan att förstå dess innebörd. Att gå ner i vikt under en längre tid är mentalt påfrestande och du kommer vilja förändra ditt schema efter eget behov.

Jag lyckades aldrig, hur jag än vände på det, att gå ned i vikt på att äta 4-5 mål per dag. Jag ändrade till 2 mål per dag och så har det varit sedan dess. På den punkten är vi alla olika...

Jag tycker du ska ge på dig en VLCD-diet, faktiskt. Du kommer rasa i vikt, du kommer få ökad motivation av din viktförlust, och under tiden kan du sitta på kolozzeum och plugga kost- och näringslära. ;)
Under VLCD kommer du först må skit, vara hungrig som fan, men efter ett tag så kommer du känna dig piggare och lättare.

heinrich
2008-10-25, 10:41
Får man fråga varför det gick åt pipsvängen? Var det bristande kunskap eller bristande motivation?
Blev det något möte med dietist och vad fick du för råd?

Bristande motivation med en liten del av bristande kunskap. Sen blev det inget möte med en dietist för tydligen har vi inte någon här där jag bor, och läkaren verkade inte så villig att styra upp något då han skulle till afrika.

Poxeman
2008-10-25, 10:57
Bristande motivation med en liten del av bristande kunskap. Sen blev det inget möte med en dietist för tydligen har vi inte någon här där jag bor, och läkaren verkade inte så villig att styra upp något då han skulle till afrika.

Å fasen, att ni inte har någon dietist verkar ju riktigt illa. Jag tycker att du skall försöka igen... det kommer gå enklare ju mer kunskap du har! Kunskap ger motivation, det är väldigt givande att förstå vad man sysslar med och varför det inte är nyttigt att väga så mkt.

Lycka till och kör hårt!

Hermanssson
2008-10-25, 13:21
Lycka till!

Bahir
2008-10-25, 14:38
En dietist kan vara bra, men jag tror nog att man klara sig utmärkt med information man kan hitta på nätet. Steg ett är väl att byta ut alla ohälsosamma matvaror och drycker mot nyttiga saker, något som i sig antaligen kommer göra mycket (just för att många ohälsosamma saker har en hög energidensitet, så äter du samma mängd volymmässigt av något nyttigt så får du i dig mindre energi men kan kanske ändå bli lika mätt).

Jag tror nyckel är att tänka långsiktigt, speciellt när det gäller frestelser. Så fort du står inför ett val mellan att äta någonting onyttigt eller att äta något nyttigt/inget, så välj inte det onyttiga. Jag har aldrig varit i din situation, men jag har varit och är i en situation av att vilja gå ner i vikt (fett). Man måste undvika att hitta på ursäkter till att ta det onyttiga alternativet, och det är extra viktigt i ditt fall. Efter ett tag kommer du ha vant dig vid dina nya matvanor, och då blir alla val mycket enklare - men nyckel är att inte ge vika i den första perioden.

Sen, som shut teh face sa, så kan du om du har den mentala styrkan (det är vad jag tror det hänger på) att testa en diet som är väldigt fattig på kalorier. Antagligen kommer hungern att vara jobbig att leva med (kanske du kan äta sallad?), men viktnedgången motiverande.

Nelli
2008-10-25, 23:00
Jag tankte just saga det Bahir sa!
Lat inte franvaron av en dietist stoppa dig! bara pa detta forum finns utmarkta kallor av information! Ibland kan studier och sant som ar postat verka overkurs men om du forst fokuserar pa en solid bas kan du inte ga fel! och var inte radd for att fraga!

ie basera din kost pa massor av gronsaker (broccoli och spinat is the shit), magert kott/kyckling/fisk och hog kvalite kolhydrater som potatis/havregryn!!
Undvik sant som har blivit behandlat - det har ofta ett hogt kalori innehall!
Drick fun light istallet for coke etc

Glom dock inte att ata fett! Omega 3 kapslar ar jatte bra att ta som tillskott! Avocado och notter ar toppen - men de har hogt innehall av kalorier sa hall koll pa vikt! dock ar det jatte viktigt att du inte ar radd for fett! du behover det! manga som ar nyborjare tar bort allt fett nar de borjar dieta och det ar ett upplagg for att misslyckas!

Skaffa en vag och for en dagbok over vad du ater - sa du vet vad som kommer in och hur mycket du ater.
Det finns massor med recept har som du kan leka och experimentera med!

OCH GLOM INTE!!!!!!! OM DU SKULLE FALLA FOR FRESTELSEN SA AR DET BARA ATT FORSTATTA SOM VANLIGT EFTER! ATT INTE GE UPP! ETT SNESTEG KOMMER INTE FORSTORA ALLT

Du har redan borjat med att ta tag i ditt liv och det ar TOK BRA!

galenindivid
2008-10-25, 23:21
Kan väl börja att skriva att det gick rätt åt helvete, blir ofta så för tjockisar. Men iaf tänkte ge det hela ett nytt försök med promenader och cyckel turer. Skulle dock behöva hjälp med en diet plan hade tänkt något så här:

Frukost: Knäckebröd med keso (hur dåligt är leverpastej?)

Mellanmål: En banan

Lunch: Här vet jag faktiskt inte vad jag ska äta

Middag: Fiberpasta/kokt potatis med hamburgarkött/kyckling (något tips på billig kyckling?)

Kvällsmat: ett till två st grova brödskivor med rostbiff.

Jag hade tänkt ha ett väldigt lågt nummer kalorier per dag ungefär 1500, enligt guiden här så ska jag ha 2800 ungefär.

Tacksam för all hjälp.

Ser helt Ok ut om du nu inte gymmat ett bra tag och har muskler att bibehålla (deffning) men antar att du är allmänt överviktig bara. Så det är bra att du käkar _lite_ kolhydrater så att du orkar röra dig mer:)

Hejjar på dig!

Snobbe
2008-10-26, 00:18
Angående billig kyckling så är det väl inte så sjukt dyrt me fryst kyckling filé lr köpa hela kycklingar? Sen vet jag inte om du ska käka precis samma sak varje dag och det hoppas jag inte att du ska göra för då lär du tröttna rätt fort. Det handlar bara om o räkna på saker som du kan äta mycket av utan att dra i dig så mycket kalorier.

Jacksatan
2008-10-26, 01:13
men vad kan vi ge dig för tips? För mig är ditt beteende(vara gravt överviktig och ändå köpa chips o godis o smälla i dig) lika främmande som att vilja ha sex och välja att våldta en tjej. De flesta av oss här inne har ett diametralt motsatt tänkande än dig och därför är det lite svårt att ge "tips o trix".
Ta reda på fakta kring hur du ska äta och träna sen ställer du dig frågan: är jag redo att göra jobbet? För det är vad det handlar om i grunden.

Duffman
2008-10-26, 02:56
Jag sitter väl i lite av samma sits. Skulle må bra av att tappa lite då jag under de senaste åren tvingats äta en helvetes massa prednisolon. Musklerna bara försvann (jag såg det fan själv) och vikten sköt i höjden. Men det skiter vi i nu. En vettig dietist är bra att bolla lite idéer med. Kontakta en sån, är mitt tips. En BRA personvåg kan också vara taggande att ha hemma och en köksvåg att väga käket med gör i alla fall min matlagning lite roligare.

Kollo är grymt då man (oftast) får så bra bemötande. Sen finns här en enorm kunskap. Jag tycker mycket om den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397

Nicklas, Mr Vedder, Lectris och Grubbe ger mig inspiration med alla bilder på vettiga maträtter. Matlagning & Recept-forumet är guld. Har själv kört pulverdiet fast med whey80 och tappat en del men det gäller att ha karaktär och inte slarva när man så att säga kurat klart. Det värsta i mitt fall är att jag tappat mycket av min kondition och behöver bygga upp den igen :( (vete fan dock hur det ska gå snabbast)

Well well, kollo är grymt och är en riktigt bra kunskapsresurs. Använd den och lycka till! Keep on fighting!

Snorkelfarsan
2008-10-26, 10:48
2. Hängande hud, hur stor risk är det att man drabbas av detta? Går det att bli av med eller det är operation där med?


Problemet med att gå ner i vikt snabbt, alltså ligga på ett stort underskott med exempelvis pulver-dieter, är ju att det är större risk att du får hänging och slapp hud när du väl gått ner. För ju snabbare det går ju sämre hinner huden strama åt sig, det kan vara värt att tänka på. Och glöm inte heller att du faktiskt har gått upp i vikt sakta men säkert under många år, det måste inte ta 3 månader att gå ner 20-30 kilo. låt det ta sin tid så kommer kroppen att vänja sig bättre och risken för återfall och viktökning efter avslutad diet blir desto mindre.
lycka till

Elfsberg
2008-10-26, 11:57
Slapp hud efter diet kommer vara omöjligt att undvika vid en vikt på 150 kg och jag tror människan i fråga nog ska fokusera så mycket som möjligt på att ta sig ner till iallafall en normal nivå av övervikt för att undvika alla de sjukdomar som vanligtvis följer av sjukdomstillståndet fetma.

Saxat från http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25783&PreView=

Fetma ökar risken för andra sjukdomar

Fetma ökar risken för att drabbas av sjukdomar och kan dessutom förvärra sjukdomar som man redan har. Det gäller tillstånd som till exempel

* högt blodtryck
* diabetes typ 2
* blodfettsrubbningar
* åderförfettning, även kallat åderförkalkning
* gallsten
* förfettning av levern
* astma
* snarkproblem och sömnapné - andningsstopp under sömnen
* förslitningsskador i leder
* komplikationer under graviditet
* cancer i livmoder, äggstockar, bröst och prostata
* cancer i matstrupe
* cancer i tjocktarm, njurar, gallblåsa, lever och bukspottkörtel
* infertilitet, det vill säga oförmåga att få barn.

Fetma hör ofta ihop med psykiska besvär som ger en sämre livskvalitet, till exempel depression. Men fetma i sig försämrar också livskvaliteten betydligt.

Fearstrike
2008-10-29, 14:01
Slapp hud efter diet kommer vara omöjligt att undvika vid en vikt på 150 kg och jag tror människan i fråga nog ska fokusera så mycket som möjligt på att ta sig ner till iallafall en normal nivå av övervikt för att undvika alla de sjukdomar som vanligtvis följer av sjukdomstillståndet fetma.

Saxat från http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25783&PreView=

Fetma ökar risken för andra sjukdomar

Fetma ökar risken för att drabbas av sjukdomar och kan dessutom förvärra sjukdomar som man redan har. Det gäller tillstånd som till exempel

* högt blodtryck
* diabetes typ 2
* blodfettsrubbningar
* åderförfettning, även kallat åderförkalkning
* gallsten
* förfettning av levern
* astma
* snarkproblem och sömnapné - andningsstopp under sömnen
* förslitningsskador i leder
* komplikationer under graviditet
* cancer i livmoder, äggstockar, bröst och prostata
* cancer i matstrupe
* cancer i tjocktarm, njurar, gallblåsa, lever och bukspottkörtel
* infertilitet, det vill säga oförmåga att få barn.

Fetma hör ofta ihop med psykiska besvär som ger en sämre livskvalitet, till exempel depression. Men fetma i sig försämrar också livskvaliteten betydligt.

Håller själv på att dieta bort massa fett ihop med konditions träning och jag kan inte hålla med mer. Det viktiga är inte att personen i fråga går runt och oroar sig för överbliven hud. Utan sätter igång med viktnedgång med bara positivt tänkade. Får man välja mellan att väga 150kg med grov övervikt och kanske 90KG med slapp hud så väljer man nog ganska snabbt 90KG med slapp hud.

MEN! Om man är halvlat och halvseriös så är det nog lätt att tankar kring slapp hud kan ge dåliga ursäkter till att slippa kämpa med detta.

Skulle rekommendera alla att bara ge positiva tankar och pepp-talk till denne person. Det är nog vad personen i fråga behöver. För att kunna överleva fetman.