handdator

Visa fullständig version : Svettas vid bulk.


burtan
2008-08-16, 00:58
Tjena!

Håller på och bulkar som bäst.

Tycker mig kunna märka en markant ökning av svettning när jag bulkar, inte bara under fysisk aktivitet utan även vid stillasittande/Lätt aktivitet.
Har det att göra med att kroppen får arbeta tungt med att bryta ner maten jag äter eller är det bara jag som inbillar mig?

Mvh Andreas.

XAdAMx
2008-08-16, 01:01
Du får mer underhudsfett :>

Eddie Vedder
2008-08-16, 06:54
Underhudsfettet har inte med saken att göra. Man blir inte per automatik varmare bara för att man är fet.

Dock har maten i sig en termogen effekt och ju mer du äter desto varmare blir du.

Antagligen är det därför man ofta tror att smalare människor fryser mer. Helt enkelt p.g.a. att de inte äter mer än vad som är nödvändigt samtidigt som fetare människor oftare tenderar att överäta, således blir de varmare.

Äter jag extra mycket kan jag svettas en hel natt, under tiden jag äter normalt är jag varken kallare eller varmare än normalt. Jag är alltid frusen dock men det har med helt andra saker att göra.

Grubben
2008-08-16, 07:49
Står sida med eddies uttalande.

Se det som att brasan är full av ved och dags att tömmas....på gymmet!

forslund
2008-08-16, 09:03
Så fettmassa skyddar inte alls mot kyla?

Det har jag alltid trott. Vore kul att få spräcka den myten.

3.1415926535
2008-08-16, 09:34
Jo, kolla bara på sälar.

King Grub
2008-08-16, 09:49
Så fettmassa skyddar inte alls mot kyla?

Jo.

dossok
2008-08-16, 09:49
Jag är alltid frusen dock men det har med helt andra saker att göra.

Vad har det med att göra då?:)
Skulle göra vad som helst för att få frysa, svettas konstant 24/7, jobbigt som fan!

Eddie Vedder
2008-08-16, 10:29
Så fettmassa skyddar inte alls mot kyla?

Det har jag alltid trott. Vore kul att få spräcka den myten.

Jovisst gör det det. Nu kanske jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag menade inte att en stor fettmassa spelar NOLL roll dock är det inte så enkelt som att säga "du fryser för att du är så smal" och i just trådskaparens fall är jag övertygad om att det ökade matintaget är orsaken eftersom det skett gandka hastiga förändringar i kroppsvärme och såsom jag uppfattat det har inte han/hon hunnit bli jättefet.

Ofta är det dessutom så att folk med förmågan att hålla sig smala år ut och år in utan att behöva kämpa ihjäl sig de facto har en förmåga att "slösa" mer energi till värme av det man äter. Så folk som ofta är varma som kaminer håller sig även ofta smala. Inte den mest avgörande faktorn men det finns hursomhelst evidens för varierande termogenes vid samma födointag hos olika individer.

Vad har det med att göra då?:)


Anemi.:(

Jag var alltig tokvarm förr i tiden, på senaste 1-2 åren har jag blivit mer och mer frusen och nu vet jag varför. Och jag var smal även då, visserligen är jag mycket smalare nu men jag var trots smal och vältränad.

Ellis Wyatt
2008-08-16, 10:34
Jovisst gör det det. Nu kanske jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag menade inte att en stor fettmassa spelar NOLL roll dock är det inte så enkelt som att säga "du fryser för att du är så smal" och i just trådskaparens fall är jag övertygad om att det ökade matintaget är orsaken eftersom det skett gandka hastiga förändringar i kroppsvärme och såsom jag uppfattat det har inte han/hon hunnit bli jättefet.

Ofta är det dessutom så att folk med förmågan att hålla sig smala år ut och år in utan att behöva kämpa ihjäl sig de facto har en förmåga att "slösa" mer energi till värme av det man äter. Så folk som ofta är varma som kaminer håller sig även ofta smala. Inte den mest avgörande faktorn men det finns hursomhelst evidens för varierande termogenes vid samma födointag hos olika individer.



Anemi.:(

Jag var alltig tokvarm förr i tiden, på senaste 1-2 åren har jag blivit mer och mer frusen och nu vet jag varför. Och jag var smal även då, visserligen är jag mycket smalare nu men jag var trots smal och vältränad.

Anemi suger. Vad är det för typ du har? Normocytär? Jag antar att den inte beror på vitaminbrist utan snarare på ren energibrist med tanke på dina kostkunskaper.

Eddie Vedder
2008-08-16, 10:35
Anemi suger. Vad är det för typ du har? Normocytär? Jag antar att den inte beror på vitaminbrist utan snarare på ren energibrist med tanke på dina kostkunskaper.

Läs min journal om du är intresserad. Det är inte för att vara dryg, jag berättar gärna men i den här tråden är det helt offtopic.

burtan
2008-08-16, 22:45
Ok, tack för svar.
Trodde nästan jag var i klimakteriet;)

Mvh Andreas.