handdator

Visa fullständig version : Bra att motionera när man bygger muskler?


ganges
2008-08-15, 21:09
Hej

jag har tränat snart 1 år bara och jag undrar om det är bra att röra på sig mkt om man håller på att bygga muskler? jag brukar alltid gå ut en sväng på kvällen innan ja ska lägga mig o cykla eftersom jag har svårt att sova.

jag undrar detta eftersom jag lästa nånstans att det inte skulle vara bra när man bygger.

Guddi
2008-08-15, 21:10
Det är ingen fara. Ta du dina promenader...

King Grub
2008-08-15, 21:12
Det är mer systematisk, intensivare konditionsträning som har en hämmande effekt.

ganges
2008-08-15, 21:14
Det är mer systematisk, intensivare konditionsträning som har en hämmande effekt.

jaha ok, det var nog de jag hade läst då, att man inte skulle köra seriös konditionsträning :smash:

Mega_man1000
2008-08-15, 21:52
vad räknas som intensiv koditions träning?

Sniggel
2008-08-15, 23:13
vad räknas som intensiv koditions träning?

Jag skulle vilja påstå att det är när man konstant försöker förbättra sin tid på milen, halvmilen och sådana saker.
Eller ja, milen kanske inte kan räknas som intensivt, men det är ju jobbigt ("intensivare") och det är en lång sträcka, speciellt om man är ute efter att förbättra sig hela tiden.

Per B
2008-08-16, 07:59
Men hur relevant är egentligen det här resonnemanget om att konditionsträning hämmar styrketräningsresultatet för gemene man?! Nu sticker jag ut hakan lite och hävdar, helt utan belägg, att konditionsträning istället för de allra flesta är positivt även för styrketräningsresultaten, och därmed muskelbyggandet. Detta p g a att konditionsträningen kommer att hjälpa den tränande att bättre orka med sina pass och, kanske allra viktigast, på sikt hålla individen frisk så att han/hon kan träna även på lite längre sikt.

Jag bestrider absolut inte resonnemanget om att riktigt seriös konditionsträning skulle vara hämmande för den vars enda mål är att bygga stora muskler, då konditionsträningen i detta fall skulle stjäla både värdefull energi och tid från styrketräningen. Men hur många här tränar med detta mål? Och pratar vi intensiv konditionsträning så handlar det, enligt mig, om hård intervallträning eller milslånga löppass i högt tempo, och inte 3 relativt lugna löppass per vecka. De som kör riktigt seriös konditionsträning tränar antagligen med ett annat mål än maximal muskeltillväxt.

Om den enda träning man genomför är styrketräning på gymmet 3-4 ggr/vecka är då min rekommendation att lägga in lite konditionsträning på varje pass. Även om det bara handlar om 10-15 minuter så är det ändå betydligt bättre än att man inte alls driver upp pulsen. Om man kör konditionsträningen i början eller slutet av passet tycker jag är en smaksak

Cilia
2008-08-16, 09:14
Jag håller med Per. Nu pratar vi dom allra flesta som tränar styrka inte byggarna. Att ha bra kondis hjälper en att orka träna hårdare och tyngre. Dessutom håller det en friskare

Mourten
2008-08-16, 13:09
Tror alkoholen är större bov en kondisträning, å de försvarar 99% av koloiterna som försumbart...

JohnRick
2008-08-16, 14:53
Hej

jag har tränat snart 1 år bara och jag undrar om det är bra att röra på sig mkt om man håller på att bygga muskler? jag brukar alltid gå ut en sväng på kvällen innan ja ska lägga mig o cykla eftersom jag har svårt att sova.

jag undrar detta eftersom jag lästa nånstans att det inte skulle vara bra när man bygger.

Jag förstår inte...

Du går ut en sväng på kvällen innan du lägger dig och cyklar?
Vad är det för supersäng du har?

Sniggel
2008-08-16, 16:45
Jag tror (är rätt övertygad) att den som har så stor muskelmassa som möjligt som mål, bör konditionsträna för att kunna nå det målet.

King Grub
2008-08-16, 16:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116515&highlight=cardio

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=cardio

RandomC
2008-08-16, 17:37
Finns det någon form av "kondtionsträning" som kan ge ökad muskelmassa? Inbillar mig att jag läst en studie om att HIIT skulle ha en anabol effekt jämförbar men viktträning, om än inte lika stor. Tänker även på kortdistanslöparna, skulle deras fysik även kunna bero på deras explosiva löpträning eller endast på styrketräning?

Guddi
2008-08-17, 13:58
Finns det någon form av "kondtionsträning" som kan ge ökad muskelmassa? Inbillar mig att jag läst en studie om att HIIT skulle ha en anabol effekt jämförbar men viktträning, om än inte lika stor. Tänker även på kortdistanslöparna, skulle deras fysik även kunna bero på deras explosiva löpträning eller endast på styrketräning?All träning kan bygga muskler på en tidigare otränad individ, förutsatt att personer äter tillräckligt. Så ja..

creperiet
2008-08-17, 16:54
Finns det någon form av "kondtionsträning" som kan ge ökad muskelmassa? Inbillar mig att jag läst en studie om att HIIT skulle ha en anabol effekt jämförbar men viktträning, om än inte lika stor. Tänker även på kortdistanslöparna, skulle deras fysik även kunna bero på deras explosiva löpträning eller endast på styrketräning?

Jämför distanscyklisters lår med maratonlöpares. De muskler som utför ett tyngre arbete, d v s högre belastning och med relativt långa retningstider brukar växa mer än de med korta retningstider och låg belastning. Sprinters löpträning enbart skulle jag påstå bidrar marginellt till att öka den totala volymen.