handdator

Visa fullständig version : Förjävlig träningsvärk efter sommaren


Masdonne
2008-08-15, 14:37
Nu under soommaren har jag inte tränat alls lika mycket som jag brukar, kanske hälften så mycket.

Så varje gång nu under sommaren jag har tränat har jag haft grym träningsvärk som har suttit kvar i flera dagar. Normalt sett är den borta efter 2 dagar men nu kan jag ha träningsvärk i 4-5 dagar.

Problemet är ju att jag således MÅSTE köra 2 gånger i veckan för att inte överträna musklerna.

Men då kommer frågan, går det att träna muskeln igen kanske efter 72 timmar trots att man har lite träningsvärk kvar? För jag har ingen större lust att gå på halvfart de första veckorna nu efter sommaren bara för att inte få träningsvärk.

Per B
2008-08-15, 14:55
Träningsvärk är väl inget: under franska revolutionen gjorde de processen kort och högg huvudet av adelsmännen som limpskivor, de hade varit glada om de haft lite träningsvärk. :smash: Klart du kan träna med träningsvärk! :thumbup:

MrFit2002
2008-08-15, 17:30
Träningsvärk är väl inget: under franska revolutionen gjorde de processen kort och högg huvudet av adelsmännen som limpskivor, de hade varit glada om de haft lite träningsvärk. :smash: Klart du kan träna med träningsvärk! :thumbup:

Man du kan räkna med att inte kunna köra med lika tugna vikter som du brukar:em:

King Grub
2008-08-15, 18:15
Skulle man vänta bort all träningsvärk innan nästa pass, skulle det inte bli mycket träning gjord.

Jag_Emil
2008-08-15, 18:31
Oj, här får man nya rön.Jag harallid hört att träningsvärk är träningsförbud.Mend etär skaderisken som är orsaken till allas förbud? Ommantränarmedträningsvärk, borde man ju få dåliga resultat.

Ostrom
2008-08-15, 18:33
Att träna med träningsvärk är inga problem, snarare tvärtom. Träningsvärken brukar släppa för mig.

King Grub
2008-08-15, 18:41
Oj, här får man nya rön.Jag harallid hört att träningsvärk är träningsförbud.Mend etär skaderisken som är orsaken till allas förbud? Ommantränarmedträningsvärk, borde man ju få dåliga resultat.

Det mesta tyder på att träningsvärk är ett tecken på en pågående uppbyggnadsprocess, inte skador på muskulaturen.

MasterChief
2008-08-15, 19:16
Det mesta tyder på att träningsvärk är ett tecken på en pågående uppbyggnadsprocess, inte skador på muskulaturen.

Finns det fler studier än YU:s från Umeå universitet som stöder detta idag?

Pompere
2008-08-15, 21:13
Det mesta tyder på att träningsvärk är ett tecken på en pågående uppbyggnadsprocess, inte skador på muskulaturen.

Men om det är ett tecken på en pågående uppbyggnadsprocess, då är det väl inte så bra att träna med träningsvärken och riskera överträning?

747
2008-08-15, 22:28
Vad är det som säger att man blir övertränad om man tränar med träningsvärk?

Pompere
2008-08-15, 23:20
Vad är det som säger att man blir övertränad om man tränar med träningsvärk?

Om du tränar samma muskel du har träningsvärk i då måste risken för överträning vara stor väl? Iochmed att träningsvärk visar att muskeln är i en uppbyggnadsprocess.

Sniggel
2008-08-16, 06:55
Det är ofta ingen risk att man skulle bli övertränd bara för att man tränar med träningsvärk. Det brukar vara andra faktorer som man ska ha koll på då och visserligen kan man ju ha träningsvärk samtidigt som man ligger i riskzonen för överträning men det är inte det man ska gå efter.
Har för mig att det finns studier som även visar att träna med träningsvärk inte avbryter någon uppbyggnad (uppmätt proteinsyntes) men är lite osäker.

creperiet
2008-08-16, 09:46
Eftersom styrkan brukar vara kraftigt nedsatt i musklerna som har träningsvärk är väl risken för överträning liten.

King Grub
2008-08-16, 13:51
http://fof.se/_pix/nummer/08/6/08628.jpg

Träningsvärk i en muskel kan uppstå efter ovan fysisk aktivitet. Vanligen kommer värken två tre dagar efter belastningen och försvinner efter ytterligare ett par dagar. Träningsvärk är speciellt vanligt då muskler arbetar i en bromsande rörelse under förlängning, exempelvis vid utförslöpning.

Under många år har vetenskapen ansett att de förändringar som uppstår i muskeltrådar beror på en skada. Den forskargrupp där Lena Carlsson ingår har visat att förändringarna i stället återspeglar hur muskeln anpassar sig till den ökade belastningen. Muskeltrådarna förlängs genom att det bildas nya segment, så kallade sarkomerer. Byggstenarna i dessa sarkomerer har olika ljusbrytande förmåga, vilket ger upphov till att muskler ser tvärstrimmiga ut i mikroskop.

Tillväxten av sarkomerer stärker muskeln, vilket förklarar att man inte får träningsvärk igen vid ny belastning av samma muskel. Bilden visar ett infärgat fryssnitt av en vadmuskel från en försöksperson med träningsvärk. De två proteinerna myotilin och aktin har ökat där sarkomerer har växt till (den gula fläcken).

Forsking & Framsteg 6/08 sid 28.

Myofibrillar remodelling with insertion of sarcomeres is a typical feature of biopsies taken from persons suffering of exercise-induced delayed onset muscle soreness. Here we studied the presence of the sarcomeric protein myotilin in eccentric exercise related lesions. Myotilin is a component of sarcomeric Z-discs and it binds several other Z-disc proteins, i.e. alpha-actinin, filamin C, F-actin and FATZ. Myotilin has previously been shown to be present in nemaline rods and central cores and to be mutated in limb girdle muscular dystrophy 1A (LGMD1A) and in a subset of myofibrillar myopathies, indicating an important role in Z-disc maintenance. Our findings on non-diseased muscle affected by eccentric exercise give new information on how myotilin is associated to myofibrillar components upon remodelling. We show that myotilin was present in increased amount in lesions related to Z-disc streaming and events leading to insertion of new sarcomeres in pre-existing myofibrils and can therefore be used as a marker for myofibrillar remodelling. Interestingly, myotilin is preferentially associated with F-actin rather than with the core Z-disc protein alpha-actinin during these events. This suggests that myotilin has a key role in the dynamic molecular events mediating myofibrillar assembly in normal and diseased skeletal muscle.

Neuromuscul Disord. 2007 Jan;17(1):61-8. Myotilin: a prominent marker of myofibrillar remodelling.

Piranha
2008-08-16, 15:36
Men varför trappa ner på träningen bara för det är sommar, svårt att komma åt gymmet eller andra prioriteringar?

Tycker det är lite synd ändå att lägga mycket energi på träningen och sen låta det falla sesångsvis.

Sniggel
2008-08-16, 16:44
Är myotilin en felstavning eller ett protein jag inte hört talas om tidigare?

King Grub
2008-08-16, 16:51
Myotilin är ett z-diskprotein.

Myotilin is a thin filament-associated Z-disc protein that consists of two Ig-domains flanked by a unique serine-rich amino-terminus and a short carboxy-terminal tail.

Human Molecular Genetics, 2003, Vol. 12, No. 2 189-203.

MasterChief
2008-08-16, 17:00
Att träningsvärk skulle vara tecken på en pågående uppbyggnadsprocess tycker jag strider mot allt man erfarit.

Jag vet massor av människor som växt bra utan att ha träningsvärk. Det finns personer som alltid har träningsvärk men inte växer osv.

Än så länge verkar denna hypotes inte vara särskilt underbyggd inom forskningsvärlden.

Masdonne
2008-08-16, 21:57
Men varför trappa ner på träningen bara för det är sommar, svårt att komma åt gymmet eller andra prioriteringar?

Tycker det är lite synd ändå att lägga mycket energi på träningen och sen låta det falla sesångsvis.

Jag är på landet mycket så det är därför.

Jag tränar vanligtvis 4 gånger i veckan, men nu i sommar har det legat på runt 2.

Däremot så har jag paddlat lite mer än en gång per dag då jag är på landet (1 gång ~ 25-30 min)

zowie
2008-08-17, 07:31
efter ett längre upehåll (några dagar) har jag alltid träningsvärk i benen. jag kan fortfarande träna som vanligt tom med mer vikt. träningsvärken går snabbare över för mig om jag fortsätter träna.

barreth
2008-08-17, 09:51
Jag kan till och med tycka att det är riktigt skönt att träna på träningsverk ibland, speciellt om man väljer en rörelse som stretchar ut muskeln i ett av momenten.
Flies, vadpress, sittande rod osv