handdator

Visa fullständig version : Hjälp, Tjej som vill gå upp i vikt och bli mer fit...


awesome-O
2008-08-15, 11:47
Hej, Ny på forumet och ja som ni märker har jag lite av en udda fråga....

Min tjejkompis har haft en väldigt svår tid och gått ner mycket i vikt, ska inte gå in på det här och nu, men tidigare så hade hon en jätte fin kropp och nu är hon bara platt och smal, hon har frågat mig om hjälp med hur hon ska bli fit igen och ja få tillbaka dom fina formerna, jag har enbart tränat med killar och har ingen aning om hur en kvinna ska tränas, hur hon ska äta etc för att få en fin kropp igen... hon har bra aptit nu så vikten känns att den är på g tillbaka men när det gäller träningen hur ska vi gå tillväga?

hon började förra veckan med nåt som heter bodypump vilket jag personligen tycker verkar va skit för hennes del med tanke på att hon är smal som en pinne.
hon ska väl inte köra mycket motionsträning antar jag?

hon kanske borde fokusera mer på gym?

någon tjej eller kille här på forumet som har bra tips på träningschema och kost för tjejer?

tack för hjälpen

Awesome O

MasterChief
2008-08-15, 11:55
Om hon har haft en svår tid kanske inte ett tufft schema är den rätta lösningen. Snarare att hitta en bra balans där man äter vettig mat tre gånger per dag och kombinerar med normal träning.

Kvinnors muskler skiljer sig inte från män. Ett normal basprogram inom styrketräning gör susen. Kombinera med lite kondisträning.

Har man haft det jobbigt kan saker och ting lätts "spridas" och träningsprogram och dylikt blir en besatthet. Så tänk på att bara ha kul och köra på så kommer resultaten.

awesome-O
2008-08-15, 12:00
Om hon har haft en svår tid kanske inte ett tufft schema är den rätta lösningen. Snarare att hitta en bra balans där man äter vettig mat tre gånger per dag och kombinerar med normal träning.

Kvinnors muskler skiljer sig inte från män. Ett normal basprogram inom styrketräning gör susen. Kombinera med lite kondisträning.

Har man haft det jobbigt kan saker och ting lätts "spridas" och träningsprogram och dylikt blir en besatthet. Så tänk på att bara ha kul och köra på så kommer resultaten.

okej, låter ju simpelt, ger henne mitt schema då fast med lättare viktiger :cool:

angående bodypump, tror ni det är smart av henne att köra på med det?
med tanke på att hon är så smal

Fredrik_S
2008-08-15, 12:26
okej, låter ju simpelt, ger henne mitt schema då fast med lättare viktiger :cool:

angående bodypump, tror ni det är smart av henne att köra på med det?
med tanke på att hon är så smal

Absolut om hon gillar det.
Bara hon äter tillräckligt. Vilket kanske inte är så "bara" för henne om hon haft ätstörningar.

Rasco
2008-08-15, 12:28
Tjejer ska i princip ha samma träning som killar. Det är lite annorlunda med testosteronnivåer och bla. bla. Men i stort så kan hon träna precis som du fast kanske några fler reps per set.

*Basövningar
*Lite cardio för hjärta och lungor
*Och äta, inte svulla, men se till att ligga på ett litet kaloriÖVERSKOTT.

Angående bodypumpen så tycker jag att ni ska lägga den tiden på styrketräning och intervaller istället. Effektivare. Men ett bodypumppass lite då och då är ju bra för variationen, men inte mer än så.

Kör bara på så kommer hon bli riktigt fin med en len rumpa och slimmade axlar. Inga konstigheter. :)

Lycka till!

Per B
2008-08-15, 14:38
Det allra viktigaste är ju att hitta en träningsform som passar just mig så att det verkligen blir av att jag tränar. Så passar Bodypump din kompis, och att hon trivs med att bli sporrad av ledare och andra deltagare, så ska hon absolut satsa på det. Trivs hon bättre med att träna själv och i sin egen takt ska hon satsa på det istället. Själv går jag både på pass (Core och Cykel på SATS) för jag tycker det gynnar min mag- och konditionsträning, och kör resten av kroppen på egen hand i gymmet. Så att kombinera är ju också ett bra alternativ. :)

Tolkia
2008-08-15, 14:41
+1 på MasterChief och Per B.

Guddi
2008-08-15, 21:52
Tjejer är, i förhållande till män, svagare i överkroppen än i benen. Så att prioritera lite extra överkropp är nog inte fel i många fall. Särskilt axlar, nacke och rygg brukar vara bra för tjejer då de lätt får värk och lite dålig hållning när de är smala och svaga.

Mycket generaliserande i detta inlägg :) men ta det för va det är, du vet om det passar in på din vän eller inte...