handdator

Visa fullständig version : Frågor ang frossa, Viktuppdatering!


Tinnitussan
2008-08-15, 09:10
Nu har 25 dagar gått av mitt nya liv. Mitt mål är som sagt att gå ner ca 5 kg i månaden, under ca 10 månaders tid. Denna första månad har jag klarat av det målet redan nu.

Från start den 21/7 så var vikten på 128,6 kg.
Idag den 15/8 står vågen och visar 123,0 kg.
- 5.6 kg! Supernöjd!

Jag upplevde i mitten av förra veckan att jag frös till då och då under dagen. Läste till mig att detta kan vara frossa. Har även läst att jag bör äta mer för att det ska upphöra, så jag ökade mängden mat på lunchen. Frossan försvann men viktminskningen minskade såklart (något som jag inte vill att den ska göra.) Jag vill ju helst ligga på ca -2 kg per vecka och detta är ju inte omöjligt med min övervikt.

Jag äter ca 800-1000 kcal/dag, och har motionerat ca 4 km dagligen i 5 km/h innan frukost.

Jag ska kommande veckan prova att höja aktivitetsnivån ytterligare med ca 60 min promenad innan frukost + 20 minuters crosstrainer på kvällen.

Vad kan jag göra för att minimera risken för frossa?
Är frossa något dåligt?
Kan min kropp ha hamnat på svält och därav har min viktminskning minskat?


p.s. jag vill inte ha kommentarer som påvisar att jag vill gå ner i vikt för snabbt. Detta är inte relevant just nu då jag aldrig har mått så bra i kroppen som de senaste veckorna av snålare mat och mer aktivitet d.s
Tackar för svar!

thompaboy
2008-08-15, 10:20
Nu har 25 dagar gått av mitt nya liv. Mitt mål är som sagt att gå ner ca 5 kg i månaden, under ca 10 månaders tid. Denna första månad har jag klarat av det målet redan nu.

Från start den 21/7 så var vikten på 128,6 kg.
Idag den 15/8 står vågen och visar 123,0 kg.
- 5.6 kg! Supernöjd!

Jag upplevde i mitten av förra veckan att jag frös till då och då under dagen. Läste till mig att detta kan vara frossa. Har även läst att jag bör äta mer för att det ska upphöra, så jag ökade mängden mat på lunchen. Frossan försvann men viktminskningen minskade såklart (något som jag inte vill att den ska göra.) Jag vill ju helst ligga på ca -2 kg per vecka och detta är ju inte omöjligt med min övervikt.

Jag äter ca 800-1000 kcal/dag, och har motionerat ca 4 km dagligen i 5 km/h innan frukost.

Jag ska kommande veckan prova att höja aktivitetsnivån ytterligare med ca 60 min promenad innan frukost + 20 minuters crosstrainer på kvällen.

Vad kan jag göra för att minimera risken för frossa?
Är frossa något dåligt?
Kan min kropp ha hamnat på svält och därav har min viktminskning minskat?


p.s. jag vill inte ha kommentarer som påvisar att jag vill gå ner i vikt för snabbt. Detta är inte relevant just nu då jag aldrig har mått så bra i kroppen som de senaste veckorna av snålare mat och mer aktivitet d.s
Tackar för svar!

Först och främst grattis till en bra start*flex* Jag har precis avslutat mitt dietande och jag har gått ned från 89 till 66 kg under cirka fem månaders tid. Är 175 cm lång. Medveten om att det gått lite väl fort men jag har inte märkt av några negativa effekter på kroppen så nu är det bara att försöka hålla i.

Det du beskriver med frossa är inget jag upplevde under dieten men däremot kan jag känna mig mer frusen nu vid lägre temperaturer i allmänhet. Om det beror på att man har mindre "hull" nu eller något annat har jag ingen aning om tyvärr. Vad gäller din fråga om svält så sjunker ämnesomsättningen i takt med att man går ned i vikt. Eftersom du väger 123 kg nu så borde du ändå ha en relativt hög ämnesomsättning såvida du inte är jättelång. Eftersom du ska höja kondisdelen så kommer det öka din förbrukning så jag tror inte du behöver oroa dig för förbränningen så länge du har koll på vad du stoppar i dig.

Lycka till med din fortsatta viktminskning!

Tabbe
2008-08-15, 10:27
Svältläget finns inte, myt.

Testa att dricka kaffe eller buljong om du fryser eller ta en jogging tur och en varm dusch.

Ironwoman
2008-08-15, 15:05
Bra kämpat!

Din takt för viktminskandet kan ha minskat för att du i början tappade glykogen, dvs kolhydrater som finns lagrat i musklerna. Med din höga vikt är det lite svårt att gissa hur många kg muskler du har, med en grov gissning hade du kanske 500 g glykogen i musklerna. Varje g glykogen binder 2,7 g vatten. Alltså nästan 2 kg.

Jag tycker annars inte att du går ner för snabbt, iaf inte till en början.

Fredrik_S
2008-08-15, 16:02
Vad gäller din fråga om svält så sjunker ämnesomsättningen i takt med att man går ned i vikt.

Njäa, alltså det som händer är att kroppen kräver lite mindre energi när den tappar volym. Det går även åt mindre energi att transportera sig själv 5 km när man har mindre vikt att släpa.

Men svältläge osv är kraftigt överdrivna och fortsätter man ligga på Kcal minus fortsätter man tappa vikt oavsett.

Och som sagt så går det ofta mycket fortare första veckan eller två när ett par kilo glykogen tillsammans med vätska från musklerna minskar. Så tappa inte lusten bara för att det går lite långsammare de följande veckorna.

Exempel: Om du tappar 6 kilo första 4 veckorna och 4 kilo nästföljande 4 veckor har du troligen tappat lika mycket fett under båda 4 veckors-perioderna.

A.Steinbach
2008-08-15, 17:02
Njäa, alltså det som händer är att kroppen kräver lite mindre energi när den tappar volym. Det går även åt mindre energi att transportera sig själv 5 km när man har mindre vikt att släpa.


Kraftig viktreducering kan orsaka större sänkning av energiförbrukningen än vad som motsvaras av den förlust av kroppsmassa som skett.

Finns iof studier med motsatta resultat också.

Eddie Vedder
2008-08-15, 17:13
Eftersom du väger 123 kg nu så borde du ändå ha en relativt hög ämnesomsättning såvida du inte är jättelång.

Vad skulle det göra för skillnad? Enda skillnaden är ju att ju längre man är på sina 123kg desto lägre BMI. Fortfarande är det ju dock 123kg att släpa på och basalomsättningen kommer vara i det närmaste identisk oavsett om man är två meter eller 150cm (om vi nu förutsätter att det inte skiljer markant i LBM).

thompaboy
2008-08-15, 19:13
Vad skulle det göra för skillnad? Enda skillnaden är ju att ju längre man är på sina 123kg desto lägre BMI. Fortfarande är det ju dock 123kg att släpa på och basalomsättningen kommer vara i det närmaste identisk oavsett om man är två meter eller 150cm (om vi nu förutsätter att det inte skiljer markant i LBM).

Du har helt rätt, jag tänkte fel eller rättare sagt inte alls:smash: I stand corrected.

sweetkarolina
2008-08-21, 22:00
Det där med frossa kan jag inte säga något om, men idén med en kopp kaffe/the borde ju avhjälpa symptomen en del.

Men jag tror du bör ha i åtanke att du antagligen inte kommer att gå ner 2 kg i veckan. Inte varje vecka iallafall. Vissa veckor under dina 10 månader kommer du säkert att stå still eller tom gå upp något. Kroppen kan göra så, binda till sig extra vatten och så. Men den kan lika gärna tappa mer än 2 kg vissa veckor. Det jag vill säga är att din viktnedgång kommer med största sannolikhet inte bli linjär (om du gjorde ett diagram av det) men du kanske ändå når dina mål. Så häng inte upp dig för mycket på att en eller två veckor går sämre än de föregående. Starta gärna trådar här, det är intressant att se dina framsteg och dina motgångar, men jag tror inte du har något att vara orolig för nu. Kör bara på så hårt du kan!

Ps: Förresten vågen kan vara lite förrädisk, så du kanske ska ta en "måttbandsmorgon" i veckan också? För om vågen står still men måtten minskar så gör du ju antagligen rätt ändå. Dessutom är det roligt att ha framstegen väl dokumenterade, speciellt i dom stunder som det går lite tuffare.

shut teh face
2008-08-21, 22:09
Jag minns när jag vägde så mycket och vikten skilde sig sjuukt mycket mellan veckorna. Förmodligen pga. som sagt tidigare, att en stor kropp kan binda åt sig mer saker (vatten).

tsp
2008-08-25, 23:26
Jag vill bara lägga in ett par uppmuntrande ord, för jag tycker det är väldigt starkt av dig att ge dig in i något sånt här med den viljan du verkar ha! Tidigare i år gick jag också ner hyfsat mycket i vikt, dock bara en bråkdel (14kg) av vad du planerar att tappa. Jag kände mig och mycket mer välmående rent allmänt, piggare, gladare osv osv. Mycket tack vare den hälsosamma maten, motionen och det allmänt hälsosamma levernet. Efter att jag nådde mitt mål mådde jag ännu bättre! En ny period i mitt liv har tagit vid och det känns fantastiskt!

Så stå i bara, och ge inte upp! Du kommer möta motgångar men det är bara att kämpa dig igenom dessa för när du nått ditt mål kommer du verkligen känna att det var värt allt slit! Starta gärna fler trådar här i forumet allteftersom tiden går, för det är alltid spännande att följa sådana här "projekt". Ett stort lycka till och grattis till resultatet så här långt!

MVH Staffan