handdator

Visa fullständig version : Barns efternamn??


Trassel
2008-08-15, 07:54
Om jag har fattat det hela rätt så får barn automatiskt pappans efternamn om föräldrarna inte är gifta.

Någon som vet varför det är så?

Är det nåt förlegat med att söner för namn vidare osv?

Nitrometan
2008-08-15, 07:57
Du har fattat det fel. Du väljer själv.

Skatteverket säger:
Efternamn

Efternamn ger uttryck för gemenskap inom en familj eller en släkt. Reglerna om barns namn gäller också vuxna personer i deras förhållande till sina föräldrar.

Enligt namnlagen får barn till föräldrar med gemensamt efternamn samma namn. Har föräldrarna olika efternamn finns det alternativ:

* Om föräldrarna sedan tidigare har ett eller gemensamma barn som de också tillsammans har vårdnaden om får det nyfödda barnet samma efternamn som det senast födda syskonet. Är föräldrarna inte gifta med varandra, kan faderns efternamn inte registreras för barnet innan faderskapet är fastställt.
* Om det inte finns några syskon får barnet det efternamn som föräldrarna anmäler till Skatteverket. Gör inte föräldrarna någon anmälan inom tre månader från barnets födelse, får barnet moderns efternamn.

Vill föräldrarna ändra barnets efternamn senare, och barnet har fyllt 12 år men inte 18 år, ska även barnet samtycka till ändringen. Samtycke krävs även i vissa fall av förälder som inte är vårdnadshavare till barnet, styvförälder eller av maka/make/partner i nuvarande eller tidigare äktenskap.

Om du inte väljer blir det moderns namn som gäller.

Om det inte finns några syskon får barnet det efternamn som föräldrarna anmäler till Skatteverket. Gör inte föräldrarna någon anmälan inom tre månader från barnets födelse, får barnet moderns efternamn.

http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

Nitrometan
2008-08-15, 07:59
Menade inte att vara elak.

Bara information från Skatteverket om namn.

Trassel
2008-08-15, 07:59
Aha, det tackar jag för!

Trassel
2008-08-15, 08:00
Menade inte att vara elak.

Bara information från Skatteverket om namn.

Tyckte inte du var elak, jag fick ju svar på mina frågor, när jag hade kunnat leta upp det själv.

Nitrometan
2008-08-15, 08:08
Google är min vän i vanliga fall. Men nu var det Skatteverket som var min vän.

Men då återstår din fråga: Är det nåt förlegat med att söner för namn vidare osv?

Fast du inte ens hade frågat om det var olika för söner och döttrar.

Trassel
2008-08-15, 08:14
Google är min vän i vanliga fall. Men nu var det Skatteverket som var min vän.

Men då återstår din fråga: Är det nåt förlegat med att söner för namn vidare osv?

Fast du inte ens hade frågat om det var olika för söner och döttrar.

Vad jag menade var inte nån skillnad mellan söner och döttrar(barnen) utan om barnet automatiskt fått pappans namn, om det kunde ha att göra med att det är sonen(pappan i det här fallet) som ska föra vidare namnet.

Snurrigt :)

Jay-Z
2008-08-15, 08:18
Er du gravid?

Trassel
2008-08-15, 08:22
Er du gravid?

nope

Scratch89
2008-08-15, 08:27
Både bra och tråkigt att jag fick min fars efternamn, Larsson. Min mor heter Nicolausson, och det är rätt fult, men ovanligt så det hade ju varit lite utstickande, till skillnad från mitt jättetråkiga namn nu.

Nitrometan
2008-08-15, 08:29
Er du gravid?
Hon kanske bara vill ha ett argument till att gifta sig?

Trassel
2008-08-15, 08:29
Både bra och tråkigt att jag fick min fars efternamn, Larsson. Min mor heter Nicolausson, och det är rätt fult, men ovanligt så det hade ju varit lite utstickande, till skillnad från mitt jättetråkiga namn nu.


Inte fult heller!!

Av de jag känner som fått barn och inte är gifta så har alla valt att ta pappans efternamn till barnet, vad beror det på? Är det för att kvinnan hoppas på att de ska gifta sig och hon då tar hans namn?

Trassel
2008-08-15, 08:30
Hon kanske bara vill ha ett argument till att gifta sig?

:) haha näe, jag har inget egenintresse i frågorna, bara nyfiken

Piranha
2008-08-15, 08:38
:) haha näe, jag har inget egenintresse i frågorna, bara nyfiken

Du är alltså på smällen, jaha ..

Trassel
2008-08-15, 08:57
jäda jäda jäda

Ironbabe
2008-08-15, 08:59
Min lilla son har mitt efternamn och kommer så få ha i fortsättningen. Pappan har ett ovanligt men framförallt fult efternamn i motsats till mitt efternamn som är både ovanligt och ovanligt vackert så det var inget som helst snack om saken!

Trassel
2008-08-15, 09:01
Min lilla son har mitt efternamn och kommer så få ha i fortsättningen. Pappan har ett ovanligt men framförallt fult efternamn i motsats till mitt efternamn som är både ovanligt och ovanligt vackert så det var inget som helst snack om saken!

skönt :)

sunkan
2008-08-15, 12:05
eller så gör man som mina föräldrar gjorde med mig, ger ungjäveln båda efternamnen*slap*

Fed up
2008-08-15, 12:06
Min brors barn har mammans namn nu, men föräldrarna planerar att gifta sig typ nästa sommar eller så och då ska hela familjen byta till min mammas familjenamn (nu heter min bror min pappas efternamn).

Min syrras barn har båda föräldrarnas namn.

Trassel
2008-08-15, 12:26
Låter som att jag har en väldigt enkelspårig omgivning som alla har gjort likadant.