handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om människo-liknande robotar?


Jaws
2008-08-15, 00:18
Hatar sådana robotar, en fet fobi kan man säga. Varför inte sluta göra sånt skit och istället lägga pengarna på något som faktiskt bidrar till samhället.
Orka om det blir som i filmen I.Robot eller nått sånt mög.

MY8-sJS0W1I&featurerelated

Kwon
2008-08-15, 00:32
Sålänge dom håller sig i skinnet (och inte tar sig ton) har jag ingenting emot dom.

Andy.da.wohoo
2008-08-15, 00:35
Håller med. Istället för att få robotar att likna människor och lägga pengar på det så varför inte ta dom pengarna för att ägna åt något bättre ändamål?

demode
2008-08-15, 00:36
wat da fu*k!

scary shit

joriice
2008-08-15, 00:37
Tycker de skall se ut som robotar/terminator.

AJO
2008-08-15, 00:56
Jag brukar inte vara emot sådana här saker. Men den här kändes riktigt creepy, vad kommer härnäst!? :krampus

Basil
2008-08-15, 01:08
Har helt klart potential.

Stoltz
2008-08-15, 01:26
Tur att människan vet när de ska sluta, så vi inte behöver oroa oss.


Eller vänta nu...

Racso
2008-08-15, 01:29
The uncanny valley is a hypothesis that when robots and other facsimiles of humans look and act almost like actual humans, it causes a response of revulsion among human observers.


http://en.wikipedia.org/wiki/Uncanny_Valley

Racso
2008-08-15, 01:35
Det är (för vissa) obehagligt upp till en viss gräns. När de är ganska lika, men ändå inte. Då skillnaderna blir mindre försvinner obehaget. Enligt hypotesen.

Racso
2008-08-15, 01:41
Håller med. Istället för att få robotar att likna människor och lägga pengar på det så varför inte ta dom pengarna för att ägna åt något bättre ändamål?

För att när artificiell intelligens kan städa, sitta i kassan på konsum och allt annat du inte vill göra, kommer den påverkan som datorer haft på vårat samhälle inte vara märkbar jämfört med den kommande.

Racso
2008-08-15, 01:48
Föreslår dokumentärserien "Visions of the Future". Del 1 handlar lite om detta.

denpa
2008-08-15, 07:27
Tycker det är helt ok ändamål. Perfekt sällskap för pensionären eller kanske i sjukhus?
Tror inte på allvar men en del av mig tror att om X antal år kommer dom bli vanliga. När dagens 90 och 00-talare växer upp kommer dom ta vara på robotisarna

Nitrometan
2008-08-15, 07:31
Jag brukar inte vara emot sådana här saker. Men den här kändes riktigt creepy, vad kommer härnäst!? :krampus
En Realdoll som kan röra sig?

http://www.realdoll.com

Langster
2008-08-15, 07:37
Tycker det är helt ok ändamål. Perfekt sällskap för pensionären eller kanske i sjukhus?
Tror inte på allvar men en del av mig tror att om X antal år kommer dom bli vanliga. När dagens 90 och 00-talare växer upp kommer dom ta vara på robotisarna

Det är faktiskt det där jag tycker är sjukt. Att byta ut mänsklig kontakt mot en robot kan ju inte höja någons livskvalitet, snarare tvärtom. Åtminstone så länge som roboten inte är så verklig, både till utseende och beteende att man inte kan märka någon skillnad mot en riktig människa. Och det är nog väldigt många år kvar till det.

De robotar som visas nu är ju egentligen inte mer mänskliga än något man ser i Blå Tåget på Gröna Lund.

Mantus
2008-08-15, 08:16
Roligt, skall bli ännu roligare när de verkligen lär sig härma mänskligt beteendemönster i vardagliga situationer vad gäller gester o dyl. De har kommit en bit på väg men det är långt kvar. Jag förstår för övrigt inte varför man inte skall få lägga pengar på sådan här utveckling? Det finns säkerligen en marknad för det, i sådana fall måste man börja ifrågasätta även kosmetikaforsking och modeskapande m.m. eftersom man säkerligen kunde gjort något vettigare med pengarna.

Tricce
2008-08-15, 13:06
Sweet bye bye uppblåsbara Barbara :D

Tricklev
2008-08-15, 13:20
Håller med. Istället för att få robotar att likna människor och lägga pengar på det så varför inte ta dom pengarna för att ägna åt något bättre ändamål?

Men va, är ni allvarliga? :D

Loke
2008-08-15, 13:37
För att när artificiell intelligens kan städa, sitta i kassan på konsum och allt annat du inte vill göra, kommer den påverkan som datorer haft på vårat samhälle inte vara märkbar jämfört med den kommande.

Fast ärligt talat, varför utveckla robotar som gör de där sakerna på samma sätt som människor, när man kan utveckla samhället så att robotar kan ta hand om det?

Alltså, varför ska man ha en robot som är kassörska på konsum när man lika bra kan skippa hela konceptet "kassa" med hjälp av elektronisk övervakning? Varför ha en robot med artificiell intelligens som städare när man kan ha ett rum som är lätt att städa även för dumma maskiner?

Det är ju det som är så löjligt med hela den här japanska robotkåtheten. Man går liksom över ån för att hämta vatten.

Nitrometan
2008-08-15, 14:01
Det är ju det som är så löjligt med hela den här japanska robotkåtheten. Man går liksom över ån för att hämta vatten.
Japaner gillar robotar. De små kåta liven (japanerna då, vet inte om de har utvecklat kåta robotr än). :)


I övrigt håller jag med dig.

Langster
2008-08-15, 14:01
Fast ärligt talat, varför utveckla robotar som gör de där sakerna på samma sätt som människor, när man kan utveckla samhället så att robotar kan ta hand om det?

Alltså, varför ska man ha en robot som är kassörska på konsum när man lika bra kan skippa hela konceptet "kassa" med hjälp av elektronisk övervakning? Varför ha en robot med artificiell intelligens som städare när man kan ha ett rum som är lätt att städa även för dumma maskiner?

Det är ju det som är så löjligt med hela den här japanska robotkåtheten. Man går liksom över ån för att hämta vatten.

Haha, och en robot som antagligen kostat flera miljarder att ta fram får låglöneyrken... Den får sitta på sin stol bakom disken på konsum.

Det är nog inte mer kostnadseffektivt för konsum att köpa robotar än att anställa lågutbildat folk.

bertbert
2008-08-15, 14:06
Skratta ni, men underskatta inte kraften av massproduktion. Loke har en poäng dock. Roboten måste inte vara humanoid. Däremot ser vi en utveckling idag i Sverige bl a där personalen är för dyr - även i låglöneyrken som kassör etc - att man inför system för att kunderna ska kunna shoppa själva.

I länder med tillgång till billig(are) arbetskraft blir det såklart inte lika attraktivt.

C.E.J.
2008-08-15, 14:11
Tror folk verkligen att det produceras såna där robotar för skojs skull? Att det inte finns nåt syfte med dem utan att det bara handlar om "forskare" som förverkligar sina barndomsfantasier om råbåtz?

we iz teh råbåtz

sunkan
2008-08-15, 14:12
Sweet bye bye uppblåsbara Barbara :D

Ja det blir ju spännande när man kan börja få problem med sexlivet med sin barbara.:D

Langster
2008-08-15, 14:24
Skratta ni, men underskatta inte kraften av massproduktion. Loke har en poäng dock. Roboten måste inte vara humanoid. Däremot ser vi en utveckling idag i Sverige bl a där personalen är för dyr - även i låglöneyrken som kassör etc - att man inför system för att kunderna ska kunna shoppa själva.

I länder med tillgång till billig(are) arbetskraft blir det såklart inte lika attraktivt.

När vi väl kommit så långt att robotar/AI kan göra det vi själva försörjer oss på så behövs vi inte längre. De enda som egentligen kan tjäna pengar är de som tillverkar robotarna, vi andra lär inte få det bättre direkt.

Vi får se hur det går. Tågförare är ett yrke som egentligen inte behövs längre, men det sitter ändå en människa längst fram för att resten av människorna ska känna sig lite tryggare. Det finns livsmedelsbutiker med självbetjäning i kassan redan nu, det återstår väl att se om det utvecklas och om folk väljer att handla på det sättet eller man vill handla av en människa.

Om vi går mot en framtid där robotar jobbar åt oss kommer det finnas en jävla massa onödiga människor. Då kan vi börja snacka om klassklyftor.

Timme
2008-08-15, 14:31
Fast ärligt talat, varför utveckla robotar som gör de där sakerna på samma sätt som människor, när man kan utveckla samhället så att robotar kan ta hand om det?

Alltså, varför ska man ha en robot som är kassörska på konsum när man lika bra kan skippa hela konceptet "kassa" med hjälp av elektronisk övervakning? Varför ha en robot med artificiell intelligens som städare när man kan ha ett rum som är lätt att städa även för dumma maskiner?

Det är ju det som är så löjligt med hela den här japanska robotkåtheten. Man går liksom över ån för att hämta vatten.

bra poäng

bertbert
2008-08-15, 14:36
När vi väl kommit så långt att robotar/AI kan göra det vi själva försörjer oss på så behövs vi inte längre. De enda som egentligen kan tjäna pengar är de som tillverkar robotarna, vi andra lär inte få det bättre direkt.

Vi får se hur det går. Tågförare är ett yrke som egentligen inte behövs längre, men det sitter ändå en människa längst fram för att resten av människorna ska känna sig lite tryggare. Det finns livsmedelsbutiker med självbetjäning i kassan redan nu, det återstår väl att se om det utvecklas och om folk väljer att handla på det sättet eller man vill handla av en människa.

Om vi går mot en framtid där robotar jobbar åt oss kommer det finnas en jävla massa onödiga människor. Då kan vi börja snacka om klassklyftor.

Jag tycker inte det är någon nyhet med robotar som jobbar åt oss. Högautomatiserad tillverkningsindustri har funnits i många år. Principen är inte ny, det är bara nya marknadssegment som kommer att se en teknisk utveckling.

Menar du att vi har en massa "onödiga människor" på grund av massproduktion och hög automatiseringsgrad i t ex Sverige?

Tricce
2008-08-15, 14:36
http://blog.hakanca.net/wp-content/themes/sodelicious/resimler/battlestar-galactica.jpg

Nitrometan
2008-08-15, 14:40
En Realdoll som kan röra sig?

http://www.realdoll.com

Ja det blir ju spännande när man kan börja få problem med sexlivet med sin barbara.:D

Oh, teh pråblems. :)

Langster
2008-08-15, 14:48
Menar du att vi har en massa "onödiga människor" på grund av massproduktion och hög automatiseringsgrad i t ex Sverige?
Ja och man kan bara hitta på låtsasyrken till en viss gräns innan det blir för dyrt.

Tror du att vi skulle ha högre eller lägre arbetslöshet om robotar skulle kunna göra allt vi gör nu?

shut teh face
2008-08-15, 14:53
AI kommer utvecklas oavsett vad som händer eller vad folk tycker. Och inom 100-200 år kommer det finnas extremt intelligenta AI.

Självklart kommer vi sedan till en punkt där de kommer ta över världen.

bertbert
2008-08-15, 14:54
Ja och man kan bara hitta på låtsasyrken till en viss gräns innan det blir för dyrt.

Tror du att vi skulle ha högre eller lägre arbetslöshet om robotar skulle kunna göra allt vi gör nu?

Hitta på yrken? Vem hittar på yrken? Arbetskraft finns för att företag behöver driva sin verksamhet, inte för att någon hittat på det för skojs skull. Vilka låtsasyrken finns idag menar du?

På din fråga svarar jag lite undvikande; robotar/maskiner kommer aldrig att göra allt vi gör nu, det blir nämligen för dyrt. Om de ökar eller minskar arbetslösheten har jag ingen aning om, men att de är en del av vårt välstånd är jag däremot övertygad om.

AJO
2008-08-15, 14:54
Ja och man kan bara hitta på låtsasyrken till en viss gräns innan det blir för dyrt.

Tror du att vi skulle ha högre eller lägre arbetslöshet om robotar skulle kunna göra allt vi gör nu?

Samhället utvecklas. Människor hade arbetat med uppgifter som inte finns nu, vilka robotorna inte hade klarat av än.

shut teh face
2008-08-15, 14:55
Hitta på yrken? Vem hittar på yrken? Arbetskraft finns för att företag behöver driva sin verksamhet, inte för att någon hittat på det för skojs skull. Vilka låtsasyrken finns idag menar du?

På din fråga svarar jag lite undvikande; robotar/maskiner kommer aldrig att göra allt vi gör nu, det blir nämligen för dyrt. Om de ökar eller minskar arbetslösheten har jag ingen aning om, men att de är en del av vårt välstånd är jag däremot övertygad om.
Det blir inte för dyrt om 300 år när vi är fetteh rika och bygger robotar som fan. Sen kommer de ta över världen såklart.

Nitrometan
2008-08-15, 14:57
Ja och man kan bara hitta på låtsasyrken till en viss gräns innan det blir för dyrt.
Låtsasyrken?

Vilka låtsasyrken menar du att det finns idag?

AI kommer utvecklas oavsett vad som händer eller vad folk tycker. Och inom 100-200 år kommer det finnas extremt intelligenta AI.

Självklart kommer vi sedan till en punkt där de kommer ta över världen.
Självklart? Varför tror du att det är så självklart?

Tricce
2008-08-15, 14:58
Låtsasyrken?

Vilka låtsasyrken menar du att det finns idag?


Självklart? Varför tror du att det är så självklart?

För han har sett battlestar galactica och Terminator ;)

shut teh face
2008-08-15, 15:00
Låtsasyrken?

Vilka låtsasyrken menar du att det finns idag?


Självklart? Varför tror du att det är så självklart?
Därför att vi är människor, och vi är alldeles för nyfikna för att stanna när vi behöver det. Jag tror att avancerade algoritmer inom ett par hundra år kommer få AI att bli extremt intelligenta, och såklart ta över världen. ;) :)

Kwon
2008-08-15, 15:03
Se till att ni har ett yrke där det krävs mänsklig interaktion (tex kurser/utbildningar för andra människor eller där det krävs en människa så att andra människor känner sig tillfreds) så behöver ni inte vara oroliga för att bli ersätta av en robot i framtiden! :D

Först och främst är det väl fabrik och gruv-industrin som kommer bli ersatt av Mekkano.

Langster
2008-08-15, 15:03
Hitta på yrken? Vem hittar på yrken? Arbetskraft finns för att företag behöver driva sin verksamhet, inte för att någon hittat på det för skojs skull. Vilka låtsasyrken finns idag menar du?

På din fråga svarar jag lite undvikande; robotar/maskiner kommer aldrig att göra allt vi gör nu, det blir nämligen för dyrt. Om de ökar eller minskar arbetslösheten har jag ingen aning om, men att de är en del av vårt välstånd är jag däremot övertygad om.

Hur menar du att det blir för dyrt? Om man kan tillverka en tillräckligt effektiv maskin tillräckligt billigt så blir det ju billigare än att anställa en människa.

Det finns en massa människor som "jobbar" idag för att dölja arbetslöshet. Finns flera olika typer av påhittade yrken, t.ex får företag bidrag för att anställa långtidsarbetslösa så företaget endast betalar en liten del av den anställdes lön, det finns en massa kommunaltanställda som i princip inte har några riktiga uppgifter... sen har vi ju de där tågförarna, en anledning till att de fortfarande sitter där är antagligen något fackförbund.

Jaws
2008-08-15, 15:05
Låtsa

Självklart? Varför tror du att det är så självklart?

Har du inte sett terminator? Dom filmerna är genialiska, ett klart meddelande till världen att sluta vara ivriga med teknologin.

Jag tror redan att folk kan resa i tiden btw.

Nitrometan
2008-08-15, 15:09
Låtsasyrken?

Vilka låtsasyrken menar du att det finns idag?
För han har sett battlestar galactica och Terminator ;)
Har de låtsasyrken där?

Självklart? Varför tror du att det är så självklart?
Därför att vi är människor, och vi är alldeles för nyfikna för att stanna när vi behöver det. Jag tror att avancerade algoritmer inom ett par hundra år kommer få AI att bli extremt intelligenta, och såklart ta över världen. ;) :)
Varför skulle de vilja ta över världen?
Varför inte bara stänga av och försvinna när de inser hur patetiska vi människor är?

shut teh face
2008-08-15, 15:11
Det är ju faktiskt ganska aktuellt att ersätta lärare med robotar i USA.
Center for Advanced Research in Technology for Education (CARTE) håller på utvecklar och forskar inom det flitigt. Inom behaviorismen så anser man ju att en förprogrammerad utbildning är bäst, eftersom det kommer ge alla människor samma bra personlighet. Vad jag förstått så är lobbyverksamheten för Skinner ganska stark i USA.

bertbert
2008-08-15, 15:11
Hur menar du att det blir för dyrt? Om man kan tillverka en tillräckligt effektiv maskin tillräckligt billigt så blir det ju billigare än att anställa en människa.

Det handlar inte bara om kostnaden att tillverka roboten, det handlar om total driftskostnad. För det första tror jag det kommer att finnas en massa uppgifter som inte lämpar sig för robotar eller maskiner, för det andra kommer det troligen inte att vara ekonomiskt rimligt att ersätta människor. Like it or not, men ibland är mänsklig arbetskraft grymt billig. Roboten kanske är billig, men intrimningen är dyr. Eller driften. Etc..

Det finns en massa människor som "jobbar" idag för att dölja arbetslöshet. Finns flera olika typer av påhittade yrken, t.ex får företag bidrag för att anställa långtidsarbetslösa så företaget endast betalar en liten del av den anställdes lön, det finns en massa kommunaltanställda som i princip inte har några riktiga uppgifter... sen har vi ju de där tågförarna, en anledning till att de fortfarande sitter där är antagligen något fackförbund.

Nu förstår jag vad du menar med låtsasyrken. Men detta är politik, och inte styrt primärt av ekonomiska villkor. Det finns länder i världen där folk får klara sig mer på egen hand på gott och ont, och där är det lite mer ont om låtsasyrken.

Jag som bor i Malmö behöver inte bege mig så långt för att åka tåg utan lokförare förresten (Köpenhamn). :D

bertbert
2008-08-15, 15:12
Det blir inte för dyrt om 300 år när vi är fetteh rika och bygger robotar som fan. Sen kommer de ta över världen såklart.

Har du inte sett terminator? Dom filmerna är genialiska, ett klart meddelande till världen att sluta vara ivriga med teknologin.

Jag tror redan att folk kan resa i tiden btw.

Ah, fredagsunderhållning :D

shut teh face
2008-08-15, 15:12
Varför skulle de vilja ta över världen?
Varför inte bara stänga av och försvinna när de inser hur patetiska vi människor är?
Ja det är mycket möjligt. Men, de kommer ta över världen. Kanske snor de jordens resurser och drar, eller så dödar dem oss, eller bor kvar här som slavar.

Jaws
2008-08-15, 15:16
Här är Big Dog, redo att ta över världen.
W1czBcnX1Ww

Langster
2008-08-15, 15:25
Haha, och en robot som antagligen kostat flera miljarder att ta fram får låglöneyrken... Den får sitta på sin stol bakom disken på konsum.

Det är nog inte mer kostnadseffektivt för konsum att köpa robotar än att anställa lågutbildat folk.

Det handlar inte bara om kostnaden att tillverka roboten, det handlar om total driftskostnad. För det första tror jag det kommer att finnas en massa uppgifter som inte lämpar sig för robotar eller maskiner, för det andra kommer det troligen inte att vara ekonomiskt rimligt att ersätta människor. Like it or not, men ibland är mänsklig arbetskraft grymt billig. Roboten kanske är billig, men intrimningen är dyr. Eller driften. Etc..



Nu förstår jag vad du menar med låtsasyrken. Men detta är politik, och inte styrt primärt av ekonomiska villkor. Det finns länder i världen där folk får klara sig mer på egen hand på gott och ont, och där är det lite mer ont om låtsasyrken.

Jag som bor i Malmö behöver inte bege mig så långt för att åka tåg utan lokförare förresten (Köpenhamn). :D
Klart det har med ekonomi att göra, vad annars? Humanitära orsaker?? :laugh:

Hursomhelst, jag skrev tidigt i tråden att det inte var troligt att det vore billigare med en robot än en människa i snabbköpskassan.
Men om det nu skulle bli så ändå, då blir det nog inte ett skönare samhälle, speciellt inte för de som skulle ha varit snabbmatskassörskor.

shut teh face
2008-08-15, 15:26
Självklart kommer robotorna jobba i kassan på ICA, de är bra ställen att mobilisera sin attack ifrån

psa
2008-08-15, 15:27
I rika länder som Sverige resulterar välfärden i att folk i regel blir mycket äldre än tidigare. Det medför att en försvinnande andel unga måste ängna en större andel tid åt att ta hand om den äldre delen av populationen. I länder som Sverige löser vi problemet genom arbetskraftsinvandring, men i ett kulturellt u-land som Japan där rastänkade fortfarande står på dagordningen är det inte möjligt. I Japan vill man inte smutsa ner befolkningen med arbetsinvandrare och därför får man lösa problemet på andra sätt. Och här har vi anledningen till varför Japaner lägger ner så mycket tid och pengar på att utveckla robotor; Robotorna ska ta hand om de gamla utan att besudla den rena rasen.

Langster
2008-08-15, 15:28
Självklart kommer robotorna jobba i kassan på ICA, de är bra ställen att mobilisera sin attack ifrån

Fantastiskt att man en dag kommer att kunna bygga en sån avancerad AI. Nästan ännu mer fantastiskt att man trots att man har all den kunskap som krävs för det inte lyckas programmera dem till att vara fredliga.

Tricce
2008-08-15, 15:44
Har de låtsasyrken där?




Nej men dom tar över världen (nästan) där.

Angel
2008-08-15, 15:45
Jag har absolut ingen åsikt om människoliknande robotar.

Jaws
2008-08-15, 15:48
Jag har absolut ingen åsikt om människoliknande robotar.

okej.

bertbert
2008-08-15, 15:52
Klart det har med ekonomi att göra, vad annars? Humanitära orsaker?? :laugh:

Jamenvafan? Inte kan väl låtsasyrkena finnas av ekonomiska skäl? :D *screwy* Jag tror vi tänker på likartat sätt här.

Ska nog passa på och fråga ett par bekanta i helgen också;

-" Har du ett sånt däringa låtsasyrke eller gör du något riktigt? " :D

Hursomhelst, jag skrev tidigt i tråden att det inte var troligt att det vore billigare med en robot än en människa i snabbköpskassan.
Men om det nu skulle bli så ändå, då blir det nog inte ett skönare samhälle, speciellt inte för de som skulle ha varit snabbmatskassörskor.

Skönare? Att handla ska gå fort, det ska inte vara skönt! Hit med robotarna! :D

Racso
2008-08-15, 15:53
Fast ärligt talat, varför utveckla robotar som gör de där sakerna på samma sätt som människor, när man kan utveckla samhället så att robotar kan ta hand om det?

Alltså, varför ska man ha en robot som är kassörska på konsum när man lika bra kan skippa hela konceptet "kassa" med hjälp av elektronisk övervakning? Varför ha en robot med artificiell intelligens som städare när man kan ha ett rum som är lätt att städa även för dumma maskiner?

Det är ju det som är så löjligt med hela den här japanska robotkåtheten. Man går liksom över ån för att hämta vatten.


Jag antar att jag var otydlig med mitt exempel. Pröva de här yrkena: Brandman, astronaut, djuphavsdykare, bombsanerare.


Angående det fetstilta. Det finns idag ingen AI som klarar av att bädda om en slumpmässig säng. Det är en fruktansvärt svår uppgift.

Sen om det bara är utseende och rörelser som ni tycker är slöseri, så kan jag meddela att det är piss i havet jämför med var själva intelligensen kostar att utveckla. (som vi förövrig fortfarande är VÄLDIGT långt ifrån)

bertbert
2008-08-15, 15:54
I rika länder som Sverige resulterar välfärden i att folk i regel blir mycket äldre än tidigare. Det medför att en försvinnande andel unga måste ängna en större andel tid åt att ta hand om den äldre delen av populationen. I länder som Sverige löser vi problemet genom arbetskraftsinvandring, men i ett kulturellt u-land som Japan där rastänkade fortfarande står på dagordningen är det inte möjligt. I Japan vill man inte smutsa ner befolkningen med arbetsinvandrare och därför får man lösa problemet på andra sätt. Och här har vi anledningen till varför Japaner lägger ner så mycket tid och pengar på att utveckla robotor; Robotorna ska ta hand om de gamla utan att besudla den rena rasen.

Med detta något suspekta resonemang, vad gör vi när de invandrade arbetarna blir gamla? Ännu mer arbetskraftsinvandring?

Nitrometan
2008-08-15, 15:56
Jag antar att jag var otydlig med mitt exempel. Pröva de här yrkena: Brandman, astronaut, djuphavsdykare, bombsanerare.

Jag har inget att invända mot det du säger i sak. Men jag känner en kille som har dykt på massor av norska oljeplattformar - så svårt kan det inte vara att ersätta honom. :laugh:

Racso
2008-08-15, 15:57
När vi väl kommit så långt att robotar/AI kan göra det vi själva försörjer oss på så behövs vi inte längre. De enda som egentligen kan tjäna pengar är de som tillverkar robotarna, vi andra lär inte få det bättre direkt.

Vi får se hur det går. Tågförare är ett yrke som egentligen inte behövs längre, men det sitter ändå en människa längst fram för att resten av människorna ska känna sig lite tryggare. Det finns livsmedelsbutiker med självbetjäning i kassan redan nu, det återstår väl att se om det utvecklas och om folk väljer att handla på det sättet eller man vill handla av en människa.

Om vi går mot en framtid där robotar jobbar åt oss kommer det finnas en jävla massa onödiga människor. Då kan vi börja snacka om klassklyftor.


Du får pengar för att göra sådant du inte vill. När du gör precis vad det du vill behöver du inte få pengar. När det finns andra som kan göra sådant du inte vill göra, behöver du inte pengar.

En ganska positiv samhällelig effekt.

Nitrometan
2008-08-15, 15:58
Här är Big Dog, redo att ta över världen.
Riktigt tuff robot.

Fast så värst människoliknande var han väl inte?

Hade han inte lite för lite vapen för att ta över världen?

Nitrometan
2008-08-15, 16:00
Du får pengar för att göra sådant du inte vill. När du gör precis vad det du vill behöver du inte få pengar. När det finns andra som kan göra sådant du inte vill göra, behöver du inte pengar.

En ganska positiv samhällelig effekt.
Men om jag vill få tag i saker som jag själv inte tillverkar?

Typ köpa dem?

Hur gör jag då utan pengar?

Racso
2008-08-15, 16:00
Jag har inget att invända mot det du säger i sak. Men jag känner en kille som har dykt på massor av norska oljeplattformar - så svårt kan det inte vara att ersätta honom. :laugh:

Det som kanske tar 12 timmar för honom tar 40minuter för en maskin. Folk tyckte Fords industrialisering var av ondo. Vad tror en Volvo skulle kosta idag om den skruvades ihop för hand?

Nitrometan
2008-08-15, 16:03
Det som kanske tar 12 timmar för honom tar 40minuter för en maskin.
Kanske. Bra isåfall. Det är ett riskfyllt yrke och jag välkomnar allt som kan rädda människoliv.

Racso
2008-08-15, 16:12
Men om jag vill få tag i saker som jag själv inte tillverkar?

Typ köpa dem?

Hur gör jag då utan pengar?

Utan pengar saknar konceptet "köp" betydelse.
En produkts värde/pris, avgörs endast av vad folk är villiga att betala.

Problemen skulle då vara av resurskarraktär. Tex VAD ska vi producera och där kommer efterfrågan att styra.

(Det låter kanske vid första anblick jävligt vänsterorienterat, men det är det inte.)

Racso
2008-08-15, 16:14
I rika länder som Sverige resulterar välfärden i att folk i regel blir mycket äldre än tidigare. Det medför att en försvinnande andel unga måste ängna en större andel tid åt att ta hand om den äldre delen av populationen. I länder som Sverige löser vi problemet genom arbetskraftsinvandring, men i ett kulturellt u-land som Japan där rastänkade fortfarande står på dagordningen är det inte möjligt. I Japan vill man inte smutsa ner befolkningen med arbetsinvandrare och därför får man lösa problemet på andra sätt. Och här har vi anledningen till varför Japaner lägger ner så mycket tid och pengar på att utveckla robotor; Robotorna ska ta hand om de gamla utan att besudla den rena rasen.


Det där var så efterblivet att jag i framtiden kommer att ignorera alla inlägg från dig...

Yes
2008-08-15, 16:17
Jag gillar robotar. Om jag haft en IQ på 200 hade jag gärna hållt på med robotar.

Nitrometan
2008-08-15, 16:21
Men nu då, Yes? När du slipper dras men den handikappande låga IQ:n på 200 utan har den fantastiska manliga kapacitet du har. Vad vill du syssla med istället för råbåtarne?

Loke
2008-08-15, 16:21
Det där var så efterblivet att jag i framtiden kommer att ignorera alla inlägg från dig...

Men det är ju precis så det är. Japanerna vill inte ha invandring, och därför utvecklar de robotar. Visst är det hårt att tala om att de inte vill smutsa ner sin ras, men vilket annat skäl finns det?

Nitrometan
2008-08-15, 16:22
(Det låter kanske vid första anblick jävligt vänsterorienterat, men det är det inte.)
Ja, det låter som vänsterflum. Men förklara gärna mer.

Yes
2008-08-15, 16:23
Men nu då, Yes? När du slipper dras men den handikappande låga IQ:n på 200 utan har den fantastiska manliga kapacitet du har. Vad vill du syssla med istället för råbåtarne?
Konst, vin och kvinnor. När man nått upp till min astronomiskt höga IQ vill man endast ha det bästa i livet. ;)

Nitrometan
2008-08-15, 16:27
Konst, vin och kvinnor. När man nått upp till min astronomiskt höga IQ vill man endast ha det bästa i livet. ;)
Gött!

Hoppas att jag nån gång kan göra dig sällskap.


Änsålänge har jag bara prickat in två - konsten kommer senare.

Trance
2008-08-15, 16:27
Men det är ju precis så det är. Japanerna vill inte ha invandring, och därför utvecklar de robotar. Visst är det hårt att tala om att de inte vill smutsa ner sin ras, men vilket annat skäl finns det?

Alltid trevligt med en tävling i dåligt underbyggda argument så här inför fredagen.

Racso
2008-08-15, 16:27
Men det är ju precis så det är. Japanerna vill inte ha invandring, och därför utvecklar de robotar. Visst är det hårt att tala om att de inte vill smutsa ner sin ras, men vilket annat skäl finns det?

Nej det är en tolkning du och psa har gjort av situationen.

Motiveringen är, förutom ett sådant språng i den tekniska utveckling som får 1900-talet att framstå som rena rama medeltiden, fruktansvärt stora eknonomiska vinster. Svag AI finns i MASSOR med saker vi har idag, allt från bild/röstigenkänning till handelsystem på börser (algotrading). Stark AI finns inte än.

Yes
2008-08-15, 16:29
Gött!

Hoppas att jag nån gång kan göra dig sällskap.


Änsålänge har jag bara prickat in två - konsten kommer senare.
Två av tre är inte dåligt!

Nitrometan
2008-08-15, 16:33
Två av tre är inte dåligt!
Nä.

Det är dessutom ett SL-ordspråk. :)

Racso
2008-08-15, 16:35
Ja, det låter som vänsterflum. Men förklara gärna mer.

Något liknanade: http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_Accounting


Detta är bland annat under "Opposition":

Some arguments against energy accounting are briefly listed here:

The money incentive is lost; people will not work (Nä, precis. Det sköter maskiner åt oss. Så Yes kan skapa sin konst och alla andra det de vill)
There is no structure to the society, and people need hierarchies (felaktigt påstående)
It creates too much equality (ja, fy för det!)

Loke
2008-08-15, 16:52
Alltid trevligt med en tävling i dåligt underbyggda argument så här inför fredagen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Racial_issues_in_Japan

Japaner är rasister, därför är invandringen låg. Bristen på invandring gör att japan har problem att hitta folk till låglönejobb, och det problemet ser ut att växa ordentligt i framtiden. Därför gillar man robotar: De gör att japanerna slipper utlänningar även i framtiden. Vad mer vill du ha, Trance?

Nej det är en tolkning du och psa har gjort av situationen.

Motiveringen är, förutom ett sådant språng i den tekniska utveckling som får 1900-talet att framstå som rena rama medeltiden, fruktansvärt stora eknonomiska vinster. Svag AI finns i MASSOR med saker vi har idag, allt från bild/röstigenkänning till handelsystem på börser (algotrading). Stark AI finns inte än.

Tja, den svenska ekonomin har också gynnats mer än de flesta länder av robotar och elektronik. Ändå finns här ingen större besatthet vid robotar som ägnar sig åt omvårdnad och dylikt i sverige. Vad beror det på? Vill inte vi ha fruktansvärt stora ekonomiska vinster?

Racso
2008-08-15, 17:00
Tja, den svenska ekonomin har också gynnats mer än de flesta länder av robotar och elektronik. Ändå finns här ingen större besatthet vid robotar som ägnar sig åt omvårdnad och dylikt i sverige. Vad beror det på? Vill inte vi ha fruktansvärt stora ekonomiska vinster?


Svenska företags export av automationsprodukter var i fjol värd 12 miljarder kronor, enligt en sammanställning som gjorts av tidningen Automation.

http://www.nyteknik.se/special/automation/article77907.ece


För drygt ett år sedan packade man mellan sex och tio platta paket i timmen på Ikeas underleverantör Svedplan utanför Alingsås.

Idag klarar de nyinstallerade åtta robotarna, som kostat 20 miljoner kronor, att packa och hantera mellan tio och femton paket av exempelvis sängar och byråar.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article44690.ece


Den är billig och flexibel och ska levereras på samma sätt som en Ikea-möbel. I går visades den första prototypen av den svenska parallellroboten upp för tusentals besökare på Automatica-mässan i Tyskland.

http://www.nyteknik.se/special/automation/article368338.ece



Utflyttningsvågen kan ha ebbat ut. Svenska små- och medel-stora företag satsar i stället på robotar och automation. - Företagen har upptäckt att de har mer att vinna på att effektivisera på hemmaplan, säger Ove Leichsenring på ABB Automation Technologies.

http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad/verkstadsartiklar/article43873.ece

Trance
2008-08-15, 17:00
http://en.wikipedia.org/wiki/Racial_issues_in_Japan

Japaner är rasister, därför är invandringen låg. Bristen på invandring gör att japan har problem att hitta folk till låglönejobb, och det problemet ser ut att växa ordentligt i framtiden. Därför gillar man robotar: De gör att japanerna slipper utlänningar även i framtiden. Vad mer vill du ha, Trance?


Ett logiskt välunderbyggt argument vore trevligt.

Racso
2008-08-15, 17:09
Här har ni troligtvis den mest avancerade robot som finns idag:

Q3C5sc8b3xM

Nitrometan
2008-08-15, 17:09
1.Japaner är rasister, därför är invandringen låg. Bristen på invandring gör att japan har problem att hitta folk till låglönejobb, och det problemet ser ut att växa ordentligt i framtiden.

2.Därför gillar man robotar: De gör att japanerna slipper utlänningar även i framtiden. Vad mer vill du ha, Trance?

Hur kopplar du logiskt ihop dessa två påståenden?

Har du ett argument som funkar?

psa
2008-08-15, 17:10
Alltid trevligt med en tävling i dåligt underbyggda argument så här inför fredagen.

Exakt vilken del av argumentet har du problem med? Att Japan, intellektuellt och kulturellt , till stor del är kvar på trettiotalet? Att Japan har visumregler som utesluter arbetskraftsinvandring? Att Japan precis som Europa har en förskjutning i åldersfördelningen, att dom precis som oss har problem med att vårda de äldre? Att när andra länder producerar robotar för krigsföring eller fabriksmontering så specialiserar sig Japan på robotar anpassade för vård?

Om argumenten är så dåliga ska det väl inte vara svårt att komma med motargument?

Racso
2008-08-15, 17:26
Tja, den svenska ekonomin har också gynnats mer än de flesta länder av robotar och elektronik. Ändå finns här ingen större besatthet vid robotar som ägnar sig åt omvårdnad och dylikt i sverige. Vad beror det på? Vill inte vi ha fruktansvärt stora ekonomiska vinster?


Missade att du var intresserad av robotar inom vård och dylikt... Här är de:


Robotiseringen inom vård och omsorg har hittills främst handlat om mer eller mindre människoliknande robotar som drar brickor i sjukhuskorridorer.

Robotdalen i Mälardalen har nyligen startat ett projekt för att automatisera ett annat stort omsorgsområde: rehabilitering.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article37516.ece


Hälsorobotik
Hälsorobotiken tar fasta på individens behov för att skapa lösningar för både frisk- och sjukvård samt omsorg. Projektområdet Hälsorobotik fokuserar på följande områden: rehabilitering, funktionsstöd och träning.

Till följd av minskade resurser i förhållande till en åldrande befolkning, kommer det mänskliga mötet att komma i kläm i framtidens vård och omsorg. Därför är integrering och bättre styrning av vårdens resurser en nödvändig del i att motverka en hotande avhumanisering av främst äldreomsorgen, men det måste också till en betydligt större öppenhet för tekniska lösningar. Rätt använda kan många tekniker innebära både bättre behandlingar och att mer tid och kraft än annars frigörs till personliga möten. På så vis blir vårdsituationen mer tillfredställande för både personal och vårdtagare.

Robotik, dv s mekaniserade hjälpmedel med inbyggd intelligens, kan användas till såväl behandlingar som kräver hög precision som för att t ex ge extra styrka och minska belastningsskador hos personal. Robotar kan också kompensera för handikapp, användas vid rehabilitering och adaptiv träning samt vara till nytta på en mängd andra sätt – inom såväl sluten vård som i privata hem.

På alla sätt måste vi ta fasta på att vård och omsorg handlar om riktiga människor av kött och blod. Alla goda krafter måste samverka för att se till att skapa en mänskligare vård och omsorg. Här kan nya tankar kring hälsorobotik spela en positiv roll. Genom att föra samman teknisk och fysiologisk kompetens kan Robotdalen utveckla nya, innovativa svenska exportprodukter inom hälsorobotik. Offentliga sektorns behov kombineras med privata aktörers sunda kommersiella drivkrafter.
Ansvarig: Adam Hagman

Bestic
Syftet med projektet Bestic är att användare med rörelsehinder som har svårt att föra mat till munnen skall kunna äta på egen hand. Till en överkomlig kostnad skall ett portabelt robotikhjälpmedel med god design som passar för såväl restauranger som hemmiljön utvecklas. Den som använder Bestic skall kunna sitta med sina vänner och äta en måltid utan att behöva bli matad. Bestic är ett viktigt projekt för att visa hur robotik kan användas på ett värdigt sätt och stärka individens ställning inom vård och omsorg.
Kontaktperson: Sten Hemmingsson, tel: 08-511 732 92
e-post: sten.hemmingsson@bestic.se

Remain Seated
Carl-Gustav Fresk är en elitseglare inom handikappsporten som för närvarande satsar mot Paralympics 2008. Vi räknar med att ha produkten färdigutvecklad till sommaren 2008 så den kan användas under Paralympics 2008.
Kontaktperson: Carl-Gustav Fresk, tel: 073-6428822, e-post:
gfresk@transit.se

GoRob
För äldre och dementa är rullatorn en absolut förutsättning för ett rörligt liv, men produkten ser i stort sett likadan ut som den gjorde för 10 år sedan. Med hjälp av robotiserade lösningar utvecklas en ny slags rullator med nya funktioner som underlättar för användaren.

RobCab- Robot för sjukhustransporter
Företaget RobCab utvecklar en autonom, mobil robot som obehindrat och säkert ska kunna bära gods eller dra vagnar i lokaler där människor vistas. Idag finns en första prototyp som demonstrerats i sjukhusmiljö. Det finns ett antal andra, framtida tillämpningsområden inom till exempel industri, handel och på flygplatser. Roboten kan även dra arbetsmaskiner för till exempel golvrengöring och pallhantering. Arbetet bedrivs i samarbete med Västeråsföretaget RobCab och i regi av företagsforskarskolan Robotics, Automation and Process Control (RAP). Industridoktoranden Karol Niechwiadowicz är kopplad till projektet och en licentiatavhandling är planerad för höstterminen 2009. Medverkar i projektet gör bland andra Örebro universitet, Mälardalens högskola, KTH, ABB samt landstingen i Värmland och i Västmanland. Fler aktörer kan tillkomma under projektets gång.
Kontaktperson: Hans Skoog, VD på RobCab, telefon 0732-500 650, e-post hans.skoog@robcab.se

Avslutade projekt

ReRob – Rehabilitering med robotik
Ett nytt koncept för rehabilitering med robotik, vad gäller både diagnos- och behandlingsmetod, utvecklas av Vibhälsan och Ergotest Technology, tillsammans med bland andra Örebro Rehabcenter. Med ett etablerat diagnosverktyg (MuscleLab) och flexibla redskapsmoduler anpassas träning och rehabilitering till individens fysiologiska förutsättningar.
Kontaktperson: Åke Madesäter, tel. 0705-44 22 17,
e-post: ake.madesater@tele2.se

Hälsorobotik – robotik för hälsa
Under 2006 driver Robotdalen projektet "Hälsorobotik – robotik för hälsa". Landstingspersonal bjuds under året in till ett antal seminarier och workshops på temat, liksom till en idétävling för hälso- och vårdområdet. Projektet är ett samarbete mellan Robotdalen och Idélab vid Mälardalens högskola.
» Seminarier och workshops
» Idétävlingen ”Robotik från hjärtat”
Kontaktperson: Sara Hägglund, E-post: sara.hagglund@mdh.se,
telefon 016-153628, 070-3886120.

Ökad automatisering sjukhus
Universitetssjukhuset i Örebro genomför, tillsammans med lokala automationsföretag, en förstudie i form av en bred översyn där möjliga automationsområden inom vården identifieras.
Kontaktperson: Evelyn Karlsson



http://www.robotdalen.org/vard/vard.htm

psa
2008-08-15, 17:30
Hur kopplar du logiskt ihop dessa två påståenden?


Det är knappast något kontroversiellt påstående och har diskuterats länge.

Reuters (http://www.reuters.com/article/oddlyEnoughNews/idUST27506220080408?feedType=RSS&feedName=oddlyEnoughNews&rpc=22&sp=true):


Japan faces a 16 percent slide in the size of its workforce by 2030 while the number of elderly will mushroom, the government estimates, raising worries about who will do the work in a country unused to, and unwilling to contemplate, large-scale immigration.


New York Times (http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DE113FF936A35750C0A9629C8B 63):


So even though the human washing machine retails for almost $50,000, enough to pay a year's wages for two Filipino nurses, robotic home care may lie in the future for Japan's aging millions. Fueling the demand is the decision by the government to push for home care for the elderly.


The Economist (http://www.economist.com/research/articlesBySubject/displaystory.cfm?subjectid=7933602&story_id=10279169):


“R not I,” quipped one fellow who grew up in Kyushu, the southernmost of Japan’s four main islands. That is, “robots, not immigration.” The average Japanese would rather have his bedpan changed by an iron creature comprised of nuts and bolts than by a Chinese or Filipino nurse, he explained.


Daily News (http://www.nydailynews.com/news/us_world/2007/12/23/2007-12-23_companies_unveil_sophisticated_robots-1.html):


Experts say the country's appetite for robotic helpers may have a more xenophobic origin. The Japanese are known for their disdain of immigrant workers, who often come to the country to do menial and physically demanding jobs locals prefer to avoid. Some locals are hopeful robots will be able to care for the elderly and sick so immigrants won't be needed for the tasks.


Edit: Typo.

MrFit2002
2008-08-15, 17:32
Kom ihåg robotarnas tre lagar bara så är det ok;-)

Trance
2008-08-15, 17:44
Ni har fortfarande problem med orsak och verkan samt saknad av fakta.

psa
2008-08-15, 18:00
Ni har fortfarande problem med orsak och verkan samt saknad av fakta.

Tomma ord då du fortfarande inte har förklarat vilken del av argumenten du har problem med.

Dav0d
2008-08-15, 20:23
Det är bra att det sker forskning inom alla områden som vi människor vet om. Ta t.ex forskning som ska hjälpa krigsföring, det blir förr eller senare väldigt användarbart för civila ändamål också.

Vi vet aldrig vad denna forskning kan bidra med i framtiden, att tro direkt att det är onödigt finner jag väldigt naivt. Självklart kan vi lägga pengarna och forska inom mer prioriterade områden, men vi människor fungerar så att vi har olika intressen och visioner. Om vi inte hade det skulle vi inte vara där vi är idag.

Chaan
2008-08-15, 22:19
Oavsett vad man tycker så lär de vara här om 300 år.

Chaan
2008-09-17, 17:53
Nu passerades min gräns för smaklighet. En japan (såklart) har byggt en människolik docka som receptionist och hon kan visa 6 grundläggande känslouttryck - följa en med blicken och prata med en.

Frågan är "varför" och svaret är "för att vi kan". Jag tvivlar inte en sekund på att man kommer kunna köpa "min" automatiska personliga assistent 2300. Och ha sex med den. Eller ha den som passare på gymmet - beroende på vad man beställt för tillägg.

"God smak"-argumentet användes mycket när bilar ersatte häst och vagn - och på något vis gäller det fortfarande. Buller och avgaser hör inte till god smak - nu håller ju de problemen på att lindras - och säkert blir det likadant med robotarna när det gäller "god smak" - de kommer tvingas smälta in - de kommer i slutänden vara så människolika att de inte från utsidan går att skilja från människor. DÄREMOT för att ta jämförelsen till sin spets - så är det bilarnas infrastruktur som också blir problemet - rätt stora arealer ödeläggs i och med vägar - och i robotarnas fall kommer det bli ifrågasatt vad som är naturligt mänskligt i en otroligt mycket högre nivå än idag. De som är konstiga idag kanske blir mobbade och får inga roliga jobb men i framtiden kommer det gå att ersätta de konstiga med robotar och vad händer då med de konstiga? Vi snackar inte egensinniga konstnärer nu - de - kreativitet - kommer inte kunna ersättas - men däremot kommer jobben på McDonalds vara bland de första som ersätts.

Bönne
2008-09-17, 18:36
Kan vi ersätta delar av arbetsmomenten med robotar kommer det innebära att vi får kortare arbetsdagar, högre komfort och ännu mer överflöd av prylar.

För att det ska tjänas pengar, måste den stora massan köpa tjänster och produkter. Det kommer inte att bli en enorm arbetslöshet eller mycket större klyftor än det är idag.

Kwon
2008-09-17, 18:47
Nu passerades min gräns för smaklighet. En japan (såklart) har byggt en människolik docka som receptionist och hon kan visa 6 grundläggande känslouttryck - följa en med blicken och prata med en.

Frågan är "varför" och svaret är "för att vi kan". Jag tvivlar inte en sekund på att man kommer kunna köpa "min" automatiska personliga assistent 2300. Och ha sex med den. Eller ha den som passare på gymmet - beroende på vad man beställt för tillägg.

"God smak"-argumentet användes mycket när bilar ersatte häst och vagn - och på något vis gäller det fortfarande. Buller och avgaser hör inte till god smak - nu håller ju de problemen på att lindras - och säkert blir det likadant med robotarna när det gäller "god smak" - de kommer tvingas smälta in - de kommer i slutänden vara så människolika att de inte från utsidan går att skilja från människor. DÄREMOT för att ta jämförelsen till sin spets - så är det bilarnas infrastruktur som också blir problemet - rätt stora arealer ödeläggs i och med vägar - och i robotarnas fall kommer det bli ifrågasatt vad som är naturligt mänskligt i en otroligt mycket högre nivå än idag. De som är konstiga idag kanske blir mobbade och får inga roliga jobb men i framtiden kommer det gå att ersätta de konstiga med robotar och vad händer då med de konstiga? Vi snackar inte egensinniga konstnärer nu - de - kreativitet - kommer inte kunna ersättas - men däremot kommer jobben på McDonalds vara bland de första som ersätts.

Kinda creepy! Tänk på alla snubbar som raggar på McD alt på sekreterarna i receptionen! ;)

delta kilo
2008-09-18, 12:11
Mänskligheten kommer driva AI så långt det går (bara för sakens skull) tills robotarna kommer till den insikten att vi borde slava för dom och inte tvärtom.

Tricklev
2008-09-18, 12:16
Jag vet ju ärligt talat inte hur realistiskt det är med att robotarna kommer till insikt att vi borde slava för dom, men jag har ju sett det i film, så jag tror det kommer hända.

Dissector
2008-09-18, 12:59
Fick lite bråttom till jobbet nu, så har inte läst hela tråden, och detta kanske redan har tagits upp. Hursomhelst. Det är nog rätt sällan så att ett sådant projekt går en helt separat väg mot ett visst mål, utan det är snarare så att utvecklingen öppnar upp för mycket annat. Det är svårt att göra enorma skutt i utvecklingen, och på vägen behövs många små steg som för tillfället kan verka meningslösa. Om 30 år kanske den mänskliga roboten är helt ointressant i sig, men utvecklingen av den kanske har gett massvis av nya idéer och kunskap som i sin tur har bidragit till exempelvis mycket effektivare proteser. Det behöver ju inte nödvändigtvis ens vara inom det mest uppenbara området, som i det här fallet artificiell kropp och intelligens.

Shajjn
2008-09-18, 14:36
Det är fan inte skit. Bra grejjer.

Racso
2009-05-09, 19:19
Du får pengar för att göra sådant du inte vill. När du gör precis vad det du vill behöver du inte få pengar. När det finns andra som kan göra sådant du inte vill göra, behöver du inte pengar.

En ganska positiv samhällelig effekt.


I Star Trek har människorna lämnat fattigdom, profithunger, brottslighet religion och krig bakom sig till förmån för en rationell syn på tillvaron. Nutida piratkopierare kan se med optimism på Roddenberrys framtidsvision, där existerar nämligen varken materiella eller immateriella rättigheter, alla nya forskningsrön tillfaller automatiskt allmännyttan. Som en logisk konsekvens ser man heller inga logotyper eller reklam i Star Trek. Principen ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov” genomsyrar samhället. Alienerande arbetsuppgifter är avskaffade och varken lön eller pengar existerar. Alla materiella och kulturella behov är redan tillgodosedda. Jobbet i sig (”to boldly go where no one has gone before”) är belöningen.
I dag har den elfte Star Trek-filmen, som heter just Star Trek, premiär. Roddenberrys serie om livet ombord på rymdskeppet Enterprise har gått från att vara nedläggningshotad till att bli en gigantisk industri, som förutom filmerna omfattar fem separata tv-serier, böcker, leksaker, datorspel och allt säljbart däremellan.
”Kapitalismen skapar sina egna dödgrävare” sade Marx en gång i tiden, och syftade på proletariatet. Ännu har dock ingen begravt kapitalismen.
Men precis som kapitalismen en gång skapade proletärer har den sedan dess skapat ytterligare en potentiell dödgrävare – den moderna teknologin.
I Star Trek spelar teknologier som artificiell intelligens och nanoteknologi en avgörande roll, där de bidragit till att göra lönearbetaren – och därmed även kapitalisten, överflödig.
Kanske hade Karl Marx därför rätt i att kapitalismen skapar sina egna dödgrävare, och kanske hade Gene Roddenberry rätt i att det blir den moderna teknologin som kommer att hålla i spaden.

http://www.aftonbladet.se/kultur/article5094601.ab

ceejay
2009-05-09, 19:22
Mänskligheten kommer driva AI så långt det går (bara för sakens skull) tills robotarna kommer till den insikten att vi borde slava för dom och inte tvärtom.

för mkt science fiction för dig ;)

coxie
2009-05-09, 19:23
Hade inte tackat nej till en bra sex-robot, det hade sparat mig en jävla massa tid som jag slänger ut på att ragga.

Andy.da.wohoo
2009-05-09, 20:41
Hade inte tackat nej till en bra sex-robot, det hade sparat mig en jävla massa tid som jag slänger ut på att ragga.

Känns som att det inte vore riktigt samma sak som "the real deal".

joriice
2009-05-09, 21:37
En sexmachine i framtiden kommer vara många oskulders räddare. :D

Fatalist
2009-05-09, 21:57
Jag tror att alla hær underskattar den mænskliga hjærnans komplexitet, och sen tycker jag ingenting om mænnisko-liknande robotar før det finns væl egentligen ingenting att tycka? ;)