handdator

Visa fullständig version : Snabb upphämtning efter uppehåll - muskelminne?


Medpower
2008-08-14, 20:31
Hej.

Jag styrketränade tidigare ganska seriöst och har senaste 10 åren enbart tränat sporadiskt och högst några månader i sträck. För 10 år sedan gjorde jag bl a 175 kg i bänk med smalt grepp och 260 kg i mark.

Jag bestämde mig (efter att ha sett några mindre smickrande, nytagna bilder på mig själv) att börja träna igen i maj i år. Jag vägde då 90 kg, klarade 105 kg i "smal bänk" och ca 150 kg i marklyft.

Nu, tre månader senare, väger jag ca 100 kg (inte enbart muskelökning), klarar 140 kg i bänk med smalt grepp och minst 200 kg i mark.

En sådan ökning vore helt orimlig om jag inte legat på en högre nivå tidigare. När 105 kg i bänk var mitt rekord (för 12-13 år sedan) så tog det nog 1-1½ år innan jag ökat så mycket som jag nu gjort.

Så, det är min övertygelse om att det s k "muskelminnet" existerar men frågan är bara hur. Under början av "comebacken" så kan jag tänka mig att man snabbt lär sig rekrytera högre andel muskelfibrer och möjligen hittar man också snabbt en lagom träningsintensitet osv. Men, kan det vara så att man fått fler muskelfibrer (hyperplasi) under tidigare träning och att även detta är en delförklaring till muskelminnet? När jag var aktiv tidigare så ansågs träning inte kunna leda till muskelhyperplasi men vad anser man idag? Någon som vet eller har synpunkter på detta?

major Pectoralis
2008-08-14, 21:30
Det har med antalet cellkärnor att göra, om jag är rätt underrättad. De kan man träna sig till och de försvinner aldrig. Hyperplasi (delade och därmed fler muskelfibrer) har man inte kunnat bevisa hos människor men det är alls inte omöjligt att det kan ske. Hos djur har man kunnat se att det inträffat.

Medpower
2008-08-15, 10:30
Du menar inte antalet mitokondrier? Antalet mitokondrier (cellens "energifabrik") sägs öka vid konditionsträning men detta borde rimligtvis inte ha någon större effekt på förmågan till muskeltillväxt.

Det finns ju grovt uppdelat snabba och långsamma muskelfibrer men även fibrer som ligger mellan dessa två egenskapsmässigt. Tung och explosiv styrketräning kan få dessa "mellanfibrer" att konvertera till snabba fibrer och då borde man följdaktligen få en större andel snabba muskelfibrer. Möjligen kvarstår denna fiberkomposition i viss mån även under träningsuppehåll?