handdator

Visa fullständig version : Konserver - hur ska man egentligen räkna?


ninji
2008-08-14, 18:31
Jag har en (egentligen säkert jättedum) fråga angående energiinnehåll i konserver. Oftast anges ju både vikt på konservburken och energiinnehåll, men sen brukar det även finnas ett tillägg för hur mycket av vikten som det faktiska innehållet står för. T.ex. "vikt 200 g, varav 125 g bönor". Om man vill räkna ut energiinnehållet, hur ska man räkna? Säg att man har hällt av bönorna, ska man då titta på energiinnehållet och räkna med att man ätit 125 g? Det känns ju ganska självklart att det borde vara så, men jag blir ändå osäker. Det känns konstigt, för säg att man INTE häller av bönorna och äter dem med lag (inte för att jag vet varför man skulle göra det, men hypotetiskt), ska man räkna det som 200 g då till samma kaloriinnehåll? Det verkar ju jättekonstigt om x gram av lagen innehåller lika många kalorier som x gram av bönorna? (Nu kanske inte bönor var det bästa exemplet någonsin, men frågan går ut angående konserver överlag.)

Alfred Nobel
2008-08-14, 18:49
Räkna endast på ätbar vara, dvs bönorna, inte spadet. Om det inte är bönor i tomatsås, då är såsen inräknad i näringsinnehållsförteckningen.

WHITEFOLKS
2008-08-14, 18:49
De räknar nog kalorierna på det som är "tänkt att ätas". Som i fallet med bönor så är det bönorna utan vatten som räknas.