handdator

Visa fullständig version : Hur ska man lägga upp ett träningsschema till sin mamma (66år)


Fredrik_S
2008-08-14, 10:43
Min mamma ska köpa ett gymkort nästa vecka.
Hon hade ett som gick ut innan sommaren och hon gillar att träna i gymet istället för passen i hallen.
Hon kommer träna 2-3 gånger i veckan i gymet.
I övrigt går hon en del skogspromenader 3-4 gånger i veckan och simmar en gång i veckan.

Något specielt att tänka på när man tränar i den åldern(66år)? Eller räcker det med att vi hittar övningar som hon tycker är roliga och som hon klarar att utföra på korrekt sätt?.
Hon känner sig svag just nu när hon inte tränat på hela sommaren.

Ullmerdog
2008-08-14, 10:49
Min mamma ska köpa ett gymkort nästa vecka.
Hon hade ett som gick ut innan sommaren och hon gillar att träna i gymet istället för passen i hallen.
Hon kommer träna 2-3 gånger i veckan i gymet.
I övrigt går hon en del skogspromenader 3-4 gånger i veckan och simmar en gång i veckan.

Något specielt att tänka på när man tränar i den åldern(66år)? Eller räcker det med att vi hittar övningar som hon tycker är roliga och som hon klarar att utföra på korrekt sätt?.
Hon känner sig svag just nu när hon inte tränat på hela sommaren.

Inte för att det har med ämnet att göra men fan va häftigt att en dam på 66 år vill träna på gym. Borde vara flera som är på samma linje.

Åse Columbus
2008-08-14, 10:52
Min mamma ska köpa ett gymkort nästa vecka.
Hon hade ett som gick ut innan sommaren och hon gillar att träna i gymet istället för passen i hallen.
Hon kommer träna 2-3 gånger i veckan i gymet.
I övrigt går hon en del skogspromenader 3-4 gånger i veckan och simmar en gång i veckan.

Något specielt att tänka på när man tränar i den åldern(66år)? Eller räcker det med att vi hittar övningar som hon tycker är roliga och som hon klarar att utföra på korrekt sätt?.
Hon känner sig svag just nu när hon inte tränat på hela sommaren.

suveränt att hon börjar träna!

Jag är 61....det du ska tänka på är att ge henne ett program som stärker de stora muskelgrupperna närmast kroppsgördeln...bröst rygg och lår först

ingen ide att ge henne armövningar om inte axlarna e starka först typ

ungefär som att lägga på balkongen innan man fått dit väggen.


en axelövning räcker till de överiga som jag nämnt förut.

ungefär så här

2st rygg (Latsdrag o rodd)

1 bröst (press med hantel)

2 lår (fram o baksida)

axel press med hantlar

och sedan en kombination av länd o mage (ryggresning antingen på golvet eller i ställning + crunches på golv eller balansboll)


När hon sedan gjort detta i ca 5-6 veckor så lägger du in armövningar...

Hoppas du o din mor tycker att det räcker.

Och säg åt henne att inte vara rädd för vikter....sikta in henne på ca 12 reps x 2-3 set.:cool:

Fredrik_S
2008-08-14, 11:22
Tack så jättemycket Åse!
Ditt råd kommer verkligen hjälpa oss.

Åse Columbus
2008-08-14, 11:25
u r quite welcome...o e de ngt du undrar över specifikt så pm:a mig ..

lycka till!!

Sniggel
2008-08-14, 11:33
Bra råd av Åse. Även om jag nog hade rekommendera att börja med 1-2 set de första veckorna för att inte träningsvärken ska avskräcka.
Imponerande mamma du har som redan är så aktiv och därtill vill träna styrketräning så regelbundet!

fettot88
2008-08-14, 11:35
strunta i utseende övningar.basövningar då man flyttar upp och ner mycke kan orsaka snurr i skallen o skall med unvikas.

kör övningar för mage,korsrygg,ben o axlar

benspark e en bra övning tror jag, oljar upp knäna ordenligt.

Åse Columbus
2008-08-14, 11:45
förresten...ett litet tillägg...undvik maskinerna...använd fria vikter så mycket som möjligt....bättre funktionalitet.

maskiner fördummar kroppen...med fria vikter så lär man känna sin kropp så som den fungerar...inte som maskinerna vill styra den.

Liten Men Fet
2008-08-14, 12:03
Jag tycker det finns en risk för att man är för försiktig när man ger träningsprogram till lite äldre. Jag skulle testa att ge dom ett vanligt helkroppspass med fokusering på basövningar och bålstyrka till att börja med och sen får man se om man måste ändra något.
Absolut undvika maskiner, styrke och framförallt balans utvecklingen är mycket bättre med fria vikter.

Personen i fråga är 66 bast inte 86, sen skiljer det så mycket från person till person så en 66 åring kan vara i bättre fysisk form än en 40 åring.

Sniggel
2008-08-14, 12:10
Jag tycker det finns en risk för att man är för försiktig när man ger träningsprogram till lite äldre. Jag skulle testa att ge dom ett vanligt helkroppspass med fokusering på basövningar och bålstyrka till att börja med och sen får man se om man måste ändra något.
Absolut undvika maskiner, styrke och framförallt balans utvecklingen är mycket bättre med fria vikter.

Personen i fråga är 66 bast inte 86, sen skiljer det så mycket från person till person så en 66 åring kan vara i bättre fysisk form än en 40 åring.

Det är nog lättare också att veta vad för övningar och vilka råd man kan ge om man träffar personen, eller till och med känner denne. Nu verkar ju personen gediget intresserad och är redan aktiv så man kan säkert köra igång direkt med övningar som kan kännas avskräckande för folk som från början är rädda eller skeptiska till styrketräning.

Anders The Peak
2008-08-14, 12:23
På ett av de gym jag tränar på så är det en person som är 84 år i mycket god form. Men som sagt det finns ca 20 st i åldrarna 60-75år som tränar regelbundet tre ggr per vecka och de kör då helkroppspass.

På det andra gymmet så är medelåldern 20-30 år( sedan har vi några avdankade äldre byggare kring 45-60) och alla är mycket fixerade i muskler och pumpar upp dem innan de kör igång träningen. Lite olika perspektiv på träningen kan man säga att det är mellan gymmen.

PS det här gymmet som din mamma ska träna på har säkert någon engagerad PT som hjälper till med programmet..

LoTiX
2008-08-14, 12:27
Ja man får inte vara rädd för att ta i lite även vid den åldern. Många verkar ju tro att en äldre kvinnas armar knäcks om hon skall hantelpressa 8kg-hantlar, eller att hon får en hjärtattack när pulsen går upp till 100. Säger inte att hon skall träna till failure eller ens nära det men de äldre jag sett på gym har ju kört patetiskt dåligt.

z_bumbi
2008-08-14, 12:58
Ryggresningar, om högt blodtryck eller blodtrycksfall så kör istället omvända sådana. Högt blodtryck och benpressar är inte heller alltid en så bra kombination.

Benpress, böj etc, tänk på att aktivera bäckenbotten.

Kör några extra balansmoment utan vikter och detta även om man kommer in på fria vikter ganska fort. Det bör helst gå att öka på svårighetsgraden vartefter eller så lägger man till nya när det blir för enkelt.

Jag tycker det finns en risk för att man är för försiktig när man ger träningsprogram till lite äldre. Jag skulle testa att ge dom ett vanligt helkroppspass med fokusering på basövningar och bålstyrka till att börja med och sen får man se om man måste ändra något.
Absolut undvika maskiner, styrke och framförallt balans utvecklingen är mycket bättre med fria vikter.

Personen i fråga är 66 bast inte 86, sen skiljer det så mycket från person till person så en 66 åring kan vara i bättre fysisk form än en 40 åring.

Precis som med många andra kan det vara smart att börja i maskiner och sen gå över till fria vikter, kanske inte i alla övningar men en hel del är sådana som kräver en del tekniktillvänjning och då är maskiner att föredra under en period. Iofs är det viktigare att man tränar än att man kör de absolut bästa övningarna så trivs den som tränar bäst i maskiner så kör det.
Senast körde jag en blandning mellan maskiner och fria vikter, gymmet hade t ex ingen damstång och 20 kg blev för mycket för några av damerna (utom för en som bänkade +60 kg :D) så det blev i maskin. På uppföljningen så kunde de flesta däremot köra med stången och nu har de valmöjligheter om något är upptaget eller om de vill variera sig.

Allan
2008-08-26, 15:30
strunta i utseende övningar.basövningar då man flyttar upp och ner mycke kan orsaka snurr i skallen o skall med unvikas.

kör övningar för mage,korsrygg,ben o axlar

benspark e en bra övning tror jag, oljar upp knäna ordenligt.

Du skrev i en annan tråd att du jobbade som PT. Var då om man får fråga?