handdator

Visa fullständig version : Långhåriga - hur sköter ni ert hår?


Bahir
2008-08-14, 03:19
Gäller både tjejer och killar med lång hår.

Jag börjar få rätt långt hår nu och jag börjar förstå vikten av att sköta håret rätt - det känns jobbigt att se alla de hårstrån som man tappar i duschen, på tröjan osv, eftersom det ligger hårt arbete bakom varje hårstrå.

Så, för att börja, vilket är det skonsammaste sättet att torka håret på? Hur ofta bör man tvätta håret (med/utan schampo), bör man alltid använda balsam/conditioner? Andra tips

Har redan slutat kamma btw

machine gun
2008-08-14, 05:25
Det är normalt att tappa hår. Man tappar väl runt 100 strån/dygn. Skillnaden när man har långt hår är att stråna syns mer.

Men iaf, schamponera inte håret varje dag. Balsam skyddar till viss del. Klappa håret torrt med handduk, gnugga inte. Undvik att föna håret. Kamma med bredtandad kam. Skydda mot sol och saltvatten. Klipp topparna regelbundet.

JustinCredible
2008-08-14, 06:40
Jag schamponerar aldrig mitt hår. Känns som att det mår bäst då. Försöker överhuvudtaget göra så lite som möjligt med håret. Typ bara låta det vara. Förövrigt såg jag ett program där en expert sa att det var en myt att håret mår dåligt av att man har keps/mössa på sig och att det i själva verket skulle må bäst av att man jämt har mössa på huvudet. Solljus och sånt skit undviker jag ocka. (Mest för huden iofs.)

Trassel
2008-08-14, 07:01
Det är normalt att tappa hår. Man tappar väl runt 100 strån/dygn. Skillnaden när man har långt hår är att stråna syns mer.

Men iaf, schamponera inte håret varje dag. Balsam skyddar till viss del. Klappa håret torrt med handduk, gnugga inte. Undvik att föna håret. Kamma med bredtandad kam. Skydda mot sol och saltvatten. Klipp topparna regelbundet.

:) min hårfrisörska hade varit stolt över dig!

Eddie Vedder
2008-08-14, 07:59
:) min hårfrisörska hade varit stolt över dig!

Och enligt samma tips så hade min brytit ihop.:D

LadyG
2008-08-14, 08:12
Det är normalt att tappa hår. Man tappar väl runt 100 strån/dygn. Skillnaden när man har långt hår är att stråna syns mer.

Men iaf, schamponera inte håret varje dag. Balsam skyddar till viss del. Klappa håret torrt med handduk, gnugga inte. Undvik att föna håret. Kamma med bredtandad kam. Skydda mot sol och saltvatten. Klipp topparna regelbundet.

+1

Kan väl tillägga att valet av mousse, hårsprej e dyl är ganska viktigt också. Jag använder inte sådant alls, fast jag har också kalufs ner till midjan så det skulle väl gå åt en hink eller två för att 'göra en frisyr'.

Inpackning är inte alls dumt emellanåt, när håret börjar se lite sorgset ut. Sånt köper man hos sin frisörska, så man kan fråga sig fram till vilken produkt som är lämpligast för ens hårtyp.

Red ut eventuella tovor nerifrån och upp med mjuka rörelser, slit inte i håret och ryck inte i tovorna.

Sätt aldrig upp håret med metallspännen eller snoddar med metalldetaljer. Välj hellre tyg-diton som inte har en massa vassa kanter som gnager sönder håret.

Sätt inte upp håret i samma frisyr varje dag, då slits håret mer på det ställe där snodden sitter. Försök variera placeringen av snodden eller låt bli att sätta upp håret öht (bäst).

Trassel
2008-08-14, 08:14
Och enligt samma tips så hade min brytit ihop.:D

Är du din egen frisör :)?

wintersnowdrift
2008-08-14, 08:32
Usch, den här tråden gav mig dåligt samvete.

Jag sköter inte mitt hår alls. Har det oftast uppsatt i en hästsvans (samma frisyr varje dag - alltid hårsnodd med metalspänne), borstar det för sällan/för slarvigt, tvättar det slarvigt (orka låta schapo/balsam "verka" i 2 min vardera - det är ungefär den tid jag spenderar i duschen totalt), kör aldrig någon inpackning, toppar det för sällan....

Fast tro det eller ej, bortsett från topparna som naturligtvis slits så är mitt hår normalt sett inte särskilt risigt ändå. Jag färgar/bleker/slingar inte håret, låter det så gott som alltid luffttorka efter dusch istället för att föna och jag använder inte mousse eller hårspray särskilt ofta. Det är ingen uttänkt hårvådsstrategi utan snarare ett resultat av lathet, men jag antar att man om man inte anfräter håret med en massa jox faktiskt inte behöver vårda det minutiöst.

//Kristin

King Grub
2008-08-14, 09:04
Jag skulle aldrig kunna låta bli schampo dagligen; tränar man så håret är en enda svettmassa en eller ibland två gånger om dagen skulle det kännas rätt... unket.

Loke
2008-08-14, 11:47
Det här med hår är väldigt individuellt. Jag kan bara gapa åt folk som JustinCredible som inte använder schampoo, det är helt otänkbart för min del. Jag försöker undvika schampoo varje dag, men som Grub säger, tränar man så är det faktiskt rätt äckligt att inte tvätta håret ordentligt.

Det viktigaste för mig brukar vara att jag innan jag duschar (hellst några timmar innan) borstar håret och reder ut det ordentligt och försöker fördela fettet så jämt det går. När jag sedan tvättar och har i balsam så brukar det bli rätt bra.

Undvik manliga arbetsplatser också. Värme förstör håret extremt lätt, det räcker med att du snuddar förbi ett varmt rör eller något och woosh - så är alla hårstråna permanent risiga på det stället. Svett, hjälmar, olja, svetsloppor, allt förstör håret. För att inte tala om risken att fastna i maskiner. Rent generellt alltså, att vara försiktig med håret i vardagen verkar viktigare än att ta hand om det väl när man är hemma.