handdator

Visa fullständig version : Hur låg ämnesomsättning kan man ha som lägst?


AJO
2008-08-14, 00:44
Det finns ju personer som är extremt feta, de flesta av dem säger att det beror på att de har fel på ämnesomsättningen. Även om en extremt överviktig på 200 kg som bara kan ligga still i en säng hela dagarna endast har 750 kcal i basalomsättning skulle ju personen kunna gå ner i vikt. När de har genomgått en gastropic bypass går de ju ner i vikt pga de får i sig färre kalorier. Så de borde ju fungera som alla andra förutom att deras gränns är lägre.

Hur låg basalmetabolism är det möjligt att ha?

Om en extremt överviktig person räknar ut sin kaloribalans och börjar äta mindre än den gör av med, går denne då ner i vikt eller finns det sjukdomar som gör att metabolismen följer intaget när det sänks och därmed gör det oehört svårt att gå ner i vikt?

Elfsberg
2008-08-14, 01:20
Allt annat än +/- 10% av RMR sägs vara extremer.

machine gun
2008-08-14, 05:20
Överviktiga/feta personer har som regel högre ämnesomsättning/basalmetabolism än normalviktiga människor.


EDIT: Riktigt låg ämnesomsättning kan man ibland se hos människor med långt gången svält och extrem undervikt. Sjukdomar som kan sänka ämnesomsättningen är t.ex. hypotyreos (aka struma), dvs sköldkörteldysfunktion.

Scratch89
2008-08-14, 05:42
Samma sak med sjuka människor. De som har allvarliga infektioner, hög feber osv, kan ha jättehög energiförbrukning.

Fralleee
2008-08-14, 13:56
Det finns ju personer som är extremt feta, de flesta av dem säger att det beror på att de har fel på ämnesomsättningen. Även om en extremt överviktig på 200 kg som bara kan ligga still i en säng hela dagarna endast har 750 kcal i basalomsättning skulle ju personen kunna gå ner i vikt. När de har genomgått en gastropic bypass går de ju ner i vikt pga de får i sig färre kalorier. Så de borde ju fungera som alla andra förutom att deras gränns är lägre.

Hur låg basalmetabolism är det möjligt att ha?

Om en extremt överviktig person räknar ut sin kaloribalans och börjar äta mindre än den gör av med, går denne då ner i vikt eller finns det sjukdomar som gör att metabolismen följer intaget när det sänks och därmed gör det oehört svårt att gå ner i vikt?

Energin som kroppen kräver för att hålla organen aktiva lär vara rejält mycket mer än en person med normalvikt. Att man väger 200kg och klagar på sin ämnesomsättning är ju så mycket tjurbajs så det finns inte.

Endura
2008-08-14, 14:49
Det finns ju personer som är extremt feta, de flesta av dem säger att det beror på att de har fel på ämnesomsättningen. Även om en extremt överviktig på 200 kg som bara kan ligga still i en säng hela dagarna endast har 750 kcal i basalomsättning skulle ju personen kunna gå ner i vikt. När de har genomgått en gastropic bypass går de ju ner i vikt pga de får i sig färre kalorier. Så de borde ju fungera som alla andra förutom att deras gränns är lägre.

Hur låg basalmetabolism är det möjligt att ha?

Om en extremt överviktig person räknar ut sin kaloribalans och börjar äta mindre än den gör av med, går denne då ner i vikt eller finns det sjukdomar som gör att metabolismen följer intaget när det sänks och därmed gör det oehört svårt att gå ner i vikt?

Känns som jag markerat nyckelorden i det här fallet: "dem säger att".
Enligt vem?

Många överviktiga inser i många fall inte att matmängd inte är samma som energimängd.
Ofta hör jag orden "men jag äter ju så lite", och mängdmässigt stämmer det säkert, men hur sedan energimängden förhåller sig är en annan.

Ämnesomsättningen sjunker när du äter för lite energi i förhållande till hur mycket du rör på dig, kontra hur mycket/lite ditt överskottsfett kan frisätta som energi. Som väldigt överviktig krävs det mao ett hyfsat stort underskott innan kroppen ens börjar sänka sin ämnesomsättning iom att överskottsfettet fortfarande frisätter så pass mycket energi för att "täcka upp" underskottet.

Tolkia
2008-08-14, 18:20
Sedan är nog uttalandet "de flesta säger att" inte direkt baserat på en undersökning av någon större population, utan på en handfull i bekantskapskretsen, Aftonbladet och "Du är vad du äter".

AJO
2008-08-14, 18:55
Sedan är nog uttalandet "de flesta säger att" inte direkt baserat på en undersökning av någon större population, utan på en handfull i bekantskapskretsen, Aftonbladet och "Du är vad du äter".


... och ett internetforum, där det finns en som är så fet så att hon är sängliggande dygnet runt. Folk sågar henne och säger att hon skulle kunna gå ner i vikt som alla andra. Hon hävdar att hon inte kan det på grund av att hon har fel på ämnesomsättningen. Enligt henne har hon även medhåll från läkare angående detta.

Med största sannolikhet har hon alltså fel och de som sågar hennes påstående har rätt?
Hon har alltså med stor sannolikhet tom högre basalomsättning än en normalviktig?
För varje steg hon skulle ta, skulle hon väl också förbränna fler kalorier än en med normalt bmi?

Endura
2008-08-14, 21:45
... och ett internetforum, där det finns en som är så fet så att hon är sängliggande dygnet runt. Folk sågar henne och säger att hon skulle kunna gå ner i vikt som alla andra. Hon hävdar att hon inte kan det på grund av att hon har fel på ämnesomsättningen. Enligt henne har hon även medhåll från läkare angående detta.

Jag vet inte vem du refererar till, men läkarna kan inte utgå från mer än det hon säger. Har de bett henne skriva ned vad hon äter över en viss period?


Med största sannolikhet har hon alltså fel och de som sågar hennes påstående har rätt?

Om du menar att det "de" påstår om att hon, liksom alla andra, skulle kunna gå ner i vikt, så ja det kan hon.


Hon har alltså med stor sannolikhet tom högre basalomsättning än en normalviktig?

Basalomsättningen är beroende av många faktorer, men i grunden har hon iom den högre vikten också en högre basal ämnesomsättning.
Sen gör inte sängliggandet så mycket mer för den dagliga förbrukningen i helhet direkt...


För varje steg hon skulle ta, skulle hon väl också förbränna fler kalorier än en med normalt bmi?

Ja.

---

Sen är det mycket mer än så som spelar in, exempelvis:
- Om hon "bara ligger i sängen hela dagarna", krävs (logiskt nog) heller inte mycket för att uppnå ett kaloriöverskott då den sammanlagda dagliga förbrukningen troligen är ganska låg.
- Vad för slags livsmedel baserar hon egentligen sin kost på?
- Hur mycket "glömmer" hon att räkna med när hon redogör sitt dagliga kostintag? Min mamma "glömmer" gärna alla flytande kalorier hon får i sig i form av "nyttig" tranbärsjuice och andra "nödvändiga" ting som hon "måste ha" för att förebygga mot urinvägsinfektion och allt vad det nu är (bara för att dra ett exempel).

Aimbert
2008-08-18, 11:54
Jag vet inte vem du refererar till

malin197092.

Endura
2008-08-18, 13:00
malin197092.

Tack, men den kommentaren var inte direkt menad att få svar på...

Vad jag menar är att det jag skrev gäller vem det än är vi pratar om, så länge inte nån allvarlig sjukdom spökar, men det verkar inte särskilt troligt.
Jag håller kvar vid de svar jag skrev.

Aimbert
2008-08-19, 00:04
Tack, men den kommentaren var inte direkt menad att få svar på...

Det förstod jag, men om du är intresserad kan du ju googla och inse att tjejen saknar självinsikt och vilja. Det är alltså det det är frågan om snarare om något allvarligt brott mot fysikens grundlagar.

Doktorn
2008-08-19, 17:24
Samma sak med sjuka människor. De som har allvarliga infektioner, hög feber osv, kan ha jättehög energiförbrukning.

Patieter på intensivavdelning får ca 25kcal/kg (2gprotein/kg). Det är inte jättehög energiförbrukning

Ellis Wyatt
2008-08-20, 07:40
Sen äter väl många som ligger på sjukhus ganska extrema mängder godis? I alla fall från jag sett.

Edit: Kanske inte på intensivvårdsavdelningar, men

Eddie Vedder
2008-08-20, 07:46
Sen äter väl många som ligger på sjukhus ganska extrema mängder godis? I alla fall från jag sett.


Inte patienterna. Dock personalen.:D

AmandaMilton
2008-08-21, 19:46
Är ingen expert, men jag kan säga att jag hade mycket lättare att bli av med fettvikt när jag vara smalare än nu när jag har ca 30 kgs övervikt... Fattar inte riktigt varför själv. Men kanske har det att göra med att en större kropp ofta har andra hinder som ex ett högre insulinpåslag vid måltider.

Eddie Vedder
2008-08-21, 19:51
Fattar inte riktigt varför själv. Men kanske har det att göra med att en större kropp ofta har andra hinder som ex ett högre insulinpåslag vid måltider.

Eller det faktum att det syns så mycket tydligare om en redan smal person går ner 5kg jämfört med om en fet person går ner 5kg.

AmandaMilton
2008-08-21, 20:00
Eller det faktum att det syns så mycket tydligare om en redan smal person går ner 5kg jämfört med om en fet person går ner 5kg.

Jo självklart är det så att det syns mkt mera. Men jag upplever också att det verkligen är svårare att tappa de där 5 kg nu mot förr. Men det kanske ha med ålder och annat att göra. mycket som spelar in,

Angel
2008-08-21, 21:57
Jag har/har haft hypotyreos. Dock var bara viktuppgången en av symtomen

Osten80
2008-08-21, 22:01
Jag har/har haft hypotyreos. Dock var bara viktuppgången en av symtomen

Är inte det kroniskt?

Endura
2008-08-22, 10:09
Är ingen expert, men jag kan säga att jag hade mycket lättare att bli av med fettvikt när jag vara smalare än nu när jag har ca 30 kgs övervikt... Fattar inte riktigt varför själv. Men kanske har det att göra med att en större kropp ofta har andra hinder som ex ett högre insulinpåslag vid måltider.

Ta det inte som ett påhopp, men du kanske har dragit på dig vissa "(o)vanor" nu som är svårare att ändra, som du inte hade då?

shut teh face
2008-08-22, 12:43
Det är enligt mig lättare att få bort 10kg övervikt än 20-30. För när man väger mindre kan man ju gå ut och promenera 4 timmar eller nåt. Det är lite jobbigt som jättestor.

Jag tror den ökade ämnesomsättningen inte kompenserar tillräckligt.

Angel
2008-08-22, 14:12
Är inte det kroniskt?

Tydligen inte, för mina värden ligger bra nu utan medicinering. Dock kan ja känna liknande symtom ibland. Jag vill helst ha tillbaka medicinen men DL ville inte med motivationen "det är inget bantningsmedel". Ev kunde ja få remiss till Endokrinologen, men där jobbar jag själv liksom. Så ja har lagt det lite på is.