handdator

Visa fullständig version : Råsaftscentrifugera frukt, hur mycket näring får man ut?


Raven
2008-08-13, 21:56
Hej, om jag skulle beskriva mej själv som j***t f*****t slö på att äta frukt och grönt så vore det positivt så försöker så smått komma på en lösning på problemet.
Och då funderade jag lite på en råsaftscentrifug så man istället kan dricka frukten och då även kunna ersätta den där colan jag är lite väl förtjust i :em:

Men funderar lite på om det är värt pengarna och beväret eller stannar all näring kvar i fruktköttet?

Mvh R

zebulon
2008-08-14, 09:26
Hej, om jag skulle beskriva mej själv som j***t f*****t slö på att äta frukt och grönt så vore det positivt så försöker så smått komma på en lösning på problemet.
Och då funderade jag lite på en råsaftscentrifug så man istället kan dricka frukten och då även kunna ersätta den där colan jag är lite väl förtjust i :em:

Men funderar lite på om det är värt pengarna och beväret eller stannar all näring kvar i fruktköttet?

Mvh R

all näring stannar såklart inte kvar i fruktköttet, men jag tror inte heller det finns några studier på hur mycket som stannar. Det som stannar kvar i maskinen är dock alla fibrer, vilket är en stor anledning till att äta frukt :-)

Halldin
2008-08-14, 10:03
Är du för slö för att äta frukten är du definitivt för slö för en råsaftcentrifug med tanke på momenten med rengöring osv.

Snorkelfarsan
2008-08-14, 20:33
jag har själv en råsaftcentrifug. Det är väldigt bra och nyttigt att köra ner lite frukt och grönt i den och sen dricka, man får ju i sig väldigt mycket näring. Problemet är bara att det går åt väldigt mycket för att fylla ett glas, det blir alltså dyrt. T ex kan jag lätt göra en grönsaksjuice på det som min familj ( 4 pers) tänk äta till middag. (gällande grönsakerna förstås)

schabo-labo
2011-09-06, 17:46
Om man struntar i fibrerna, vad missar man med att köra frukten i en råsaftcentrifug?

Sverker
2011-09-06, 18:14
Du missar fibrerna vilket höjer GI. Annars hamnar det mesta i juicen.

Fartman
2011-09-06, 18:18
Annars fungerar det ju ypperligt att köra frukt och grönt i en mixer och dricka allt, typ smoothie är ju grymt gött och då kan man ju trycka i sitt kära proteinpulver också ;)

schabo-labo
2011-09-11, 13:41
Du missar fibrerna vilket höjer GI. Annars hamnar det mesta i juicen.

Ok tack.