handdator

Visa fullständig version : Kretsa stora matintag timmarna efter träning = muskeluppbyggnad och kontroll på BF?


Haeffner
2008-08-13, 20:55
Tanken har slagit mig att kretsa matintaget kring timmarna runt träning, och vara mer sparsmakad med mat under resten av dygnet. Detta för att energin efter träningen ska ut i kroppen och börja muskeluppbyggnad samtidigt som kroppen antagligen inte lagrar lika mycket kroppsfett vid detta tillfälle. Hur låter detta i era öron?

I klarspråk; En periodisering av kcal i så små perioder som en 24h mätperiod.

King Grub
2008-08-13, 21:03
Att förlägga en större del av energiintaget kring träning är något som har rekommenderats i... hundra år. Det är inget konstigt, snarare standard.

Haeffner
2008-08-13, 21:13
Att förlägga en större del av energiintaget kring träning är något som har rekommenderats i... hundra år. Det är inget konstigt, snarare standard.

Sant sant!

Jag tänkte dock mer extremt.
Säg att man från uppvaknande till träningspasset ca 10h senare endast pillar i sig ytterst sparsmakat med mat ex. 700-1000kcal (i mitt inviduella fall blir detta en ytterst liten del av dagens Kcal för att nå balans) för att sedan efter träning klippa i sig restan av dagens energi och kanske tom ett överskott säg 2000-2500kcal kring dessa timmar.

Summa summarum är tanken att vi ska ligga på ett energiunderskott under mätperioden vakna-träning för förbränning och Energiöverskott under den kortan mätperioden Träning-sängdags för muskeluppbyggnad.

Hur kan detta tänkas utspela sig i realiteten?

King Grub
2008-08-13, 21:17
Tarmens upptag av näring är så begränsat att gigantiska mängder ändå inte kan tas upp på kort tid. Upptaget är begränsat till 1 gram per minut för glukos, och då är det enbart glukos utan något till. Upptaget av protein från en vanlig måltid ligger på 1-5 gram per timme och fett 15-20 gram per timme.

Lång tid utan föda innebär lång tid i negativ eller nära negativ proteinbalans, och det är tveksamt om det kan kompenseras med ett massivt födointag på kort tid. I bästa fall går det nog på ett ut. Samma sak med fettbalansen. Negativ under den s k "fastan" eller perioden med litet födointag, positiv efter det stora födointaget.

Scratch89
2008-08-13, 21:18
Det finns en jättebra tråd om det här, och det kallas trendigt för Periodisk Fasta.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Den lilla korta perioden (en månad, typ?) som jag testade på det märkte jag ingen skillnad på vare sig muskeluppbyggnad eller styrka, men jag var däremot hängigare och hungrigare hela tiden.

Haeffner
2008-08-13, 21:35
Tarmens upptag av näring är så begränsat att gigantiska mängder ändå inte kan tas upp på kort tid. Upptaget är begränsat till 1 gram per minut för glukos, och då är det enbart glukos utan något till. Upptaget av protein från en vanlig måltid ligger på 1-5 gram per timme och fett 15-20 gram per timme.

Lång tid utan föda innebär lång tid i negativ eller nära negativ proteinbalans, och det är tveksamt om det kan kompenseras med ett massivt födointag på kort tid. I bästa fall går det nog på ett ut. Samma sak med fettbalansen. Negativ under den s k "fastan" eller perioden med litet födointag, positiv efter det stora födointaget.

Jag är med dig!

Men jag har för mig att jag tidigare läst dig skriva ett en negatviv proteinbalans under 18h kan kompenseras om rätt mängd tillförs innan just detta 18h fönster är stängt.

Tanken jag hade var ju att lägga fokus på att få i mig mycket energi i samband med träning då muskelproteinsyntesen är förhöjd.

Finns det någon allmänt accepterad uttalad åsikt bland flertalet om så kallad "periodisk fasta" är något som fungerar till viss del? Eller råder helt delade meningar?

Scratch89
2008-08-13, 22:05
Påhittaren och anhängarna höjer det till skyarna, precis som alla andra extremdieter, dvs.

Dan S
2008-08-13, 23:37
Jag skulle vilja säga allting är inviduellt det är så jävla konstigt att vissa mår bra av helt olika saker. Så hitta de som funkar för dig och kör på de.

Hejnomax
2008-08-14, 00:02
Jag lägger större delen av mitt kebabpizzeintag efter träning! Funkar kalas

Scratch89
2008-08-14, 05:33
Jag lägger större delen av mitt kebabpizzeintag efter träning! Funkar kalas

Gott om inte annat. :)

Alfred Nobel
2008-08-14, 07:02
Pizza efter träning är sjukt gott