handdator

Visa fullständig version : Komma igång!


Tunnast
2008-08-13, 18:51
Jag är en kille på 15 år som är cirka 168-170 lång. Har aldrig riktigt sportat eller tränat. Dock försökt börja träna men snabbt tröttnat.

Eftersom jag alldrig tränat har jag ingen kondition eller muskler alls. Är väldigt smal.

Jag har inte riktigt hittat nån vägledning för den absoluta nybörjaren för att börja träna. Skulle helst vilja skippa gymmet ett tag för min skämmiga smala och finniga kropp.

Kan någon helt enkelt ge mig tips, inga massa olika förslag. Utan tips på hur ofta jag ska börja träna, vilken proteintillskotts...grej jag ska käka och hur jag ska träna.
(tips mot finnar... alla reagerar olika mot olika behandlingar så det är väldigt svårt från person till person. Har testat basiron men funkar inte....)

Tacksam för all hjälp, verkligen behövande!

stridis
2008-08-13, 19:05
Kan ju vara värt att se över kosten. Så att du inte livnär dig på O'boy eller så utan får i dig en vettig kost. Ät rejäl frukost.

När det gäller träning, skaffa dig en fysisk hobby. Något du tänkt att, oj det ser kul ut. Annars så är spontanidrott tillsammans med några polare något av det roligaste som finns. Blev en hel del basket, fotbollslirande och frisbeekastande i din ålder för mig. Och skojbrottning, heh.

dellan
2008-08-13, 19:09
övertala farsan att köpa hem hantlar, sen om du tycker det är roligt kan det utökas med bänk och skivstång om det finns plats dvs

kalllee
2008-08-13, 19:11
Vill bara säga osså att man måste börja någonstans. Klart att man kanske inte ser ut dom "biffarna" på gymmet när man börjar men vem gör det? Jag tycker att du ska börja på gymmet och köra ditt eget race ett tag så kommer du in i det allt lättare, skäms inte över hur du ser ut, alla har varit där och man måste ta tag i det ;)

Tunnast
2008-08-13, 19:18
Finns det något program man kan följa och göra så kallade bodyweight träningar..? Har ett sånt där "gummiband" som man kan använda som hantlar och annat.

Men jag antar väl att de flesta proteintillskotten fungerar.

Nu på sommaren rör jag mig rätt bra men jag är inte ute efter nån hobby/sport utan att endast träna vare sig det är kul eller ej.

Vill bara få reda på hur jag ska träna så att jag ser skillnad.

Nuevo
2008-08-13, 19:36
Tycker verkligen du ska börja gymma, antar att du känner folk som går på det gymmet som gör att du inte "vågar"?

Hursomhelt så är det något man måste lära sig att släppa, gymmet går alla med vett i skallen till för att bättra på sin egna hälsa, styrka osv. Inte för att ständigt visa hur duktig man är och ge snea blickar åt andra..

Alla gym är självklart olika men det finns nog få ställen där det står ett grabbgäng på runt 20 år i ett hörn och ger pikar åt de nya, om du mot förmodan stöder på något i den stilen så är det bara att skratta och köra på. Du förstår nog själv hur patetiska de i själva verket är?

Glöm proteintillskott tills du verkligen har bra koll på all din kost i övrigt och kommit fram till att det behövs, Protein är inget magiskt.

Starta gärna upp med de nybörjarcheman som finns på kolozzeum om du inte har tillgång till hjälp från annat håll.

Sätt ut mål, kortsiktiga och långsiktiga, om de inte går vägen (been there, done that) så ska du inte ge upp utan istället tänka om och e.v fråga här på kolo om vad som kan saknas för att nå upp till dem. Att starta en träningsjournal kan även vara grymt bra för motivationen. Då kan du se även de små ökningarna samtidigt som du får hjälp och peppning av andra.

En sak att hålla i minnet är att träningen bara blir roligare ju längre man håller på, förutsatt att man faktiskt jobbar för att förbättra sina resultat. Att lyfta 40kg är bra mycket roligare än att lyfta 20kg.

Lycka till med träningen! :hbang:

Tunnast
2008-08-13, 20:00
Tack för svaret. Det jobbigaste är att nu börjar skolan, ska börja gymnasiet. Närmsta gymmet ligger 1 mil ifrån var jag bor men en smart lösning skulle vara att gymma efter skolan. Skulle kunna få en bra rutin då.

Men om jag då ska börja gymma. Jag måste ju veta hur jag ska träna. Verkar meningslöst och bara sätta sig vid en maskin o köra. Hört att upplägget har stor betydelse. Att man tex kör 5/10 5 min 10/10 2 min och sedan 5/10 5 min och sedan vila och köra igen eller liknande.

Ska nog titta på nybörjartips som du sa Nuevo.

Men de flesta som tränar seriöst använder proteintillskott så varför kan jag inte börja med det? Skulle nog behöva lite extra...

Jag ska även jobba med matlusten, att börja äta mer. Äter allt för lite ibland. Men om jag rör mig mer och tränar blir jag hungrigare och det löser sig.

Vad kostar det att gymma per år ungefär?

Three pigs
2008-08-13, 20:03
Du har PM!

Nuevo
2008-08-14, 00:19
Men de flesta som tränar seriöst använder proteintillskott så varför kan jag inte börja med det? Skulle nog behöva lite extra...

Som sagt så tycker jag du ska jobba på att lära dig om vanlig kost så du vet ungefär hur mycket protein du får i dig under ett dygn, därefter så kan efter principen 2g protein per kilo kroppsvikt fylla ut med mer om det behövs.

Möjligheten finns att du t.ex älskar nötter, keso och annan ickekött kost som många (jag själv inkluderad för inte allt för länge sedan) inte är medvetna om att det innehåller stora mängder protein. Isåfall kanske du lassar hem protein för några hundralappar som gör dig mer ont än gott.

Ännu en anledning är att tillskott som whey-80 inte ger dig mycket annat än protein, så många i din sits tror att det e skitbra att trycka i sig 3 glas av det per dag och se det som en ersättning till en macka osv.. På det sättet går du miste om många viktiga saker som "riktig mat" innehåller.

Ang problem med matlust så gör det grymt mycket för resultaten så jobba på det! särskillt viktigt att få i dig käk så fort som möjligt efter träning. Macka, banan osv är alltid bra att ta med sig till gymmet att slänga i sig direkt efter träningen. Sen hem till ett stort middagsmål *drool*

Hos mig kostar ett år på gymmet 2400kr, men det varierar väl en del I guess.