handdator

Visa fullständig version : Dem olika failure-varianterna kallas för?


thatkrillesshow
2008-08-13, 15:46
Som topic. Jag får inte riktigt grepp på vad dem olika varianterna kallas.

Vi säger att en kille kör 10 reps i bänkpress. Han klarar preciiiiiiiiiss med nödd och näppe och för kung och fosterland att få upp stången på den 10e repetitionen...

1) ...och lägger direkt tillbaka den i ställningen.

2) ...försöker fortsätta men orkar inte hålla emot i den negativa fasen.

3) ...fortsätter och klarar att hålla emot i den negativa fasen, men kan sen inte rubba den från bröstkorgen.

4) ...fortsätter och klarar att hålla emot i den negativa fasen, och pressar upp nån decimeter, men inte hela vägen upp.

5) ...fortsätter och klarar att hålla emot i den negativa fasen, och får hjälp på vägen upp.



Alltså, vilken typ av failure är de olika alternativen? Finns det fler?

Hejnomax
2008-08-13, 15:58
failure allihop, vill man använda ett fint ord för tvåan kan man säga negativ failure

Jimmymardberg
2008-08-13, 16:00
Jag kallar då inte ettan för en failure om man har fullt sträck i toppen och direkt då lägger tillbaka den :)

sunkan
2008-08-13, 16:01
blir inte nummer 3 positiv failure sen så blir nummer 5 en forced rep

Zibbe
2008-08-13, 16:04
blir inte nummer 3 positiv failure sen så blir nummer 5 en forced rep

Är det inte ettan som är positiv fail? :confused: Har för mig att "positive fail" beskrivs som att man avslutar setet när man längre inte klarar nästa repetition utav sig självt.

thatkrillesshow
2008-08-13, 16:17
Jag är rätt så säker på att jag sett någon skriva "koncentrisk failure" någonstans också. Vad är det?:em:

z_bumbi
2008-08-13, 16:23
Jag är rätt så säker på att jag sett någon skriva "koncentrisk failure" någonstans också. Vad är det?:em:

positiva fasen = koncentriskt

negativa fasen = eccentriskt

thatkrillesshow
2008-08-13, 16:36
positiva fasen = koncentriskt

negativa fasen = eccentriskt
Tack:)

thatkrillesshow
2008-08-13, 17:12
Alltså:

1) Inte failure?

2) Eccentriskt/negativ failure.

3) Koncentrisk/positiv failure.

4) Koncentrisk/positiv failure.

5) Forced rep.

Korrekt?

Nimille
2008-08-13, 17:20
1) ...positiv failure

2) ...eccentriskt failure

3) ...negativ repetition

4) ...koncentrisk failure

5) ...forced reps, bortom failure

skulle jag sagt, men det kan mycket väl vara fel.

thatkrillesshow
2008-08-13, 17:34
skulle jag sagt, men det kan mycket väl vara fel.
Jag kör på det. Så kan jag få känna mig lite smartare.

tobbo
2008-08-13, 18:43
1) ...positiv failure

2) ...eccentriskt failure

3) ...negativ repetition

4) ...koncentrisk failure

5) ...forced reps, bortom failure

skulle jag sagt, men det kan mycket väl vara fel.

Finns väll inget direkt namn för 1:an och 4:an, men man skulle nog kunna börja säga som du skrev fast jag skulle inte kalla 1:an failure eftersom att man klara repitionen.

Ganymedes
2008-08-13, 18:55
3=ägd

Nimille
2008-08-13, 18:58
Finns väll inget direkt namn för 1:an och 4:an, men man skulle nog kunna börja säga som du skrev fast jag skulle inte kalla 1:an failure eftersom att man klara repitionen.

Är det inte ettan som är positiv fail? :confused: Har för mig att "positive fail" beskrivs som att man avslutar setet när man längre inte klarar nästa repetition utav sig självt.
+1

Och om man misslyckas i den koncentriska delen i ett lyft bör det ju kallas koncentrisk failure, någon annan innebörd kan jag inte komma på? Och begreppet finns ju, enligt krilles post ovan.

tobbo
2008-08-13, 19:03
positiva fasen = koncentriskt

negativa fasen = eccentriskt

+1

Och om man misslyckas i den koncentriska delen i ett lyft bör det ju kallas koncentrisk failure, någon annan innebörd kan jag inte komma på? Och begreppet finns ju, enligt krilles post ovan.

Men om man läser det z_bumbi skrev så finns det bara 2 olika sorters failure. Aja, jag blev lite snurrig nu så jag har säkert fel. ( ;

Nimille
2008-08-13, 19:09
Men om man läser det z_bumbi skrev så finns det bara 2 olika sorters failure. Aja, jag blev lite snurrig nu så jag har säkert fel. ( ;
Nja, han skrev inget om failure, förklarade bara orden koncentriskt/eccentriskt..

tobbo
2008-08-13, 19:25
Nja, han skrev inget om failure, förklarade bara orden koncentriskt/eccentriskt..

Nja, jag står fast vid det jag sa. I Joachim Bartolls tråd (http://forum.body.se/showthread.php?t=83) så nämner han koncentrisk, excentrisk eller isometrisk failure, men inget om negativ eller positiv, jag tror de betyder samma sak.

Nimille
2008-08-13, 19:38
Nja, jag står fast vid det jag sa. I Joachim Bartolls tråd (http://forum.body.se/showthread.php?t=83) så nämner han koncentrisk, excentrisk eller isometrisk failure, men inget om negativ eller positiv, jag tror de betyder samma sak.
Jag har visserligen inte skrivit något om negativ failure, men uttrycket positiv fail används av ganska många, och innebär då vanligen att sista repetitionen var max, nästa skulle man inte orka med. Koncentrisk failure bör betyda fail i den koncentriska delen av lyftet, logiskt sett. Alltså inte =
Ordet positiv behöver ju inte syfta på den positiva delen av ett lyft.

Nimille
2008-08-13, 19:42
Första träffen på google säger
The very definition of "training to failure" needs considerable clarification. Does it mean concentric failure? Eccentric failure? Inability to complete another repetition in good form? (and what is "good form?") Inability to maintain the desired tempo (speed of execution)? Are we referring to failure of the cellular, or neural system? Failure of the stabilizers, or prime movers?
Där skiljs koncetrisk failure och oförmågan att utföra en till repetition till med god form åt, och det senare benämns som positiv failure såvitt jag vet.

Erik__
2008-08-13, 19:46
Min egen definition, misslyckas man med en repetition är det failure, klarar man alla repetitioner man försökt sig på är det inte failure.

Sniggel
2008-08-13, 21:25
Alltså:

1) Inte failure?

2) Eccentriskt/negativ failure.

3) Koncentrisk/positiv failure.

4) Koncentrisk/positiv failure.

5) Forced rep.

Korrekt?

Håller med. Dock är det ovanligt att faila eccentriskt, och jäkligt farligt :p

Vill lägga till en typ av failure:

6. När man inte längre klarar av att utföra övningen enligt den form man har tänkt sig, alltså att tekniken börjar se ful ut eller blir farlig = Teknisk Failure.

Arnoldski
2008-08-13, 21:50
1:an är aboslut inge failure!!

Vad är det för trams -att gissa huruvida nästa går eller inte?
Klarade man sin sista reps har man för böfvelen inte failat. :smash:

Hejnomax
2008-08-13, 23:59
Fullföljer man sista reppen låser man ut, därefter lägger man tillbaka stången. Men det gäller förstås inte om man ligger och pumpar närmare bottenläget utan att låsa ut öht, ala coleman.

johanw
2008-08-14, 08:54
Låt mig svara med ett citat från Stuart McRoberts "Beyond Brawn"

Consider these three types of conditions—concentric (lifting), isometric (holding) and eccentric (lowering). They are directly related to three types of muscular failure. Using simplified terminology, concentric strength is less
than isometric strength which, in turn, is less than eccentric strength. In
other words, when your concentric strength is exhausted you still have isometric strength left. And when your isometric strength is exhausted you stillhave eccentric strength left. To be able to exercise what eccentric strength you have left you would need assistance to get the resistance through theconcentric phase of a rep. When your eccentric strength is exhausted—i.e., when the resistance cannot be controlled in its downward descent—the
involved musculature will be temporarily paralyzed.

a. Concentric (or positive) failure occurs when you can no longer lift the
weight through a full range of motion under your own steam, i.e., when
the resistance gets stuck before the normal end point of a rep.

b. Isometric failure occurs when you can no longer hold the weight statically,
and the resistance starts descending despite your very best efforts
to hold it still.

c. Eccentric (or negative) failure occurs when you can no longer lower the
weight under control. Control can be defined as the ability to keep the
descent time to at least four seconds for a single eccentric phase.

Total and absolute muscular failure occurs only once eccentric failure has
been reached.

I ett senare stycke i samma kapitel:
To help you understand the practical application of hard work, here are three categories of effort. All of them can be productive, depending on the application.

a. First category of effort: Here, a set is continued till one or two reps short
of the absolute last rep you could do in good form. This is “hard” training.
Of course, if you have never trained to failure consistently, you will
not know where one or two reps short of failure is. Still, so long as you
keep adding weight to the bar, you will progress.

b. Second category of effort: Here, a set is continued until no further full
rep can be done in good form, i.e., to one or two reps more than in the
first category. This is “very hard” training, and hardly anyone does it on
a consistent basis. It takes quite some experience to know when another
rep is truly impossible.

c. Third category of effort: Here, a set does not stop merely because no additional full rep can be performed. It continues into the next rep during
which you will become stuck. Once you get stuck mid-rep you hold the
isometric (or static) contraction as long as you can and then resist the
negative phase as much as possible. This prolongs the set and leaves the
muscles concerned almost totally spent. This is “brutally hard” training.

There is a fourth category of effort—to eccentric failure, i.e., “paralytic”
training. This is not recommended other than in exceptional circumstances
for very robust trainees. The shortcomings of paralytic training (discussed
earlier) are considerable, and this level of effort takes training intensity to
overkill for most people.

hoikka poika
2008-08-14, 17:48
Som topic. Jag får inte riktigt grepp på vad dem olika varianterna kallas.

Vi säger att en kille kör 10 reps i bänkpress. Han klarar preciiiiiiiiiss med nödd och näppe och för kung och fosterland att få upp stången på den 10e repetitionen...

1) ...och lägger direkt tillbaka den i ställningen.

2) ...försöker fortsätta men orkar inte hålla emot i den negativa fasen.

3) ...fortsätter och klarar att hålla emot i den negativa fasen, men kan sen inte rubba den från bröstkorgen.

4) ...fortsätter och klarar att hålla emot i den negativa fasen, och pressar upp nån decimeter, men inte hela vägen upp.

5) ...fortsätter och klarar att hålla emot i den negativa fasen, och får hjälp på vägen upp.



Alltså, vilken typ av failure är de olika alternativen? Finns det fler?

De ....

1) Perfekt avvägt set.

2) Händer detta någonsin? Möjligtvis om man kör forced reps, men annars?

3) + 4) Jag anser att 3 och 4 är samma sak, failure!

5) Du "failar" sen hjälper passaren dig. Är det meningen att köra tills du inte orkar mer så failar du och om du sedan kör fler så blir det väl "forced reps".

Anders The Peak
2008-08-14, 17:55
Vad krävs för att en muskel ska vilja anpassa sig och bli starkare och öka volym utifrån de här föreslagna failure exemplen?

Vad tror ni är bästa träningssättet(failure-metoden)att få ut så mycket som möjligt av sin träning?

Antagligen skiftar det rätt bra med träningsgraden men något generellt måste man ändå kunna ha tankar/teorier om vad som är bäst.

johanw
2008-08-15, 09:17
Vad krävs för att en muskel ska vilja anpassa sig och bli starkare och öka volym utifrån de här föreslagna failure exemplen?

Ett till två set per muskelgrupp av det som i min tidigare post beskrivs som brutally hard work 3ggr på två veckor. ;D


Vad tror ni är bästa träningssättet(failure-metoden)att få ut så mycket som möjligt av sin träning?
Beror på volym och frekvens. Ju lägre volym och frekvens desto hårdare kan man köra. Så säger mina gurus iaf :D

Antagligen skiftar det rätt bra med träningsgraden men något generellt måste man ändå kunna ha tankar/teorier om vad som är bäst.
You bet!:thumbup:

wwraver
2008-10-09, 10:42
Jag sliter tag lite i tråden och hoppas på att inte bli dumförklarad.
Om jag siktar in mig på att köra 8 reps som referens, men jag känner att jag behöver sluta efter rep nr 6 pga. att jag bara med nöd och näppe klarat av den. Det kan väl inte räknas som fail om jag lyckas avväga det på det sättet?

Fail måste ju ändå bara innebära fail i själva momentet/rörelsen. Att du helt enkelt inte orkar utföra den, utan istället försöker pressa för kung och fosterland utan att lyckas.

Damien Thorne
2008-10-09, 11:18
1) Perfekt avvägt set.

2) Händer detta någonsin? Möjligtvis om man kör forced reps, men annars?

3) + 4) Jag anser att 3 och 4 är samma sak, failure!

5) Du "failar" sen hjälper passaren dig. Är det meningen att köra tills du inte orkar mer så failar du och om du sedan kör fler så blir det väl "forced reps".

Jag håller med dig.

Men angående 2an så kan det hända när man kör excentrisk träning, dvs att man lastar på tex 10kg mer än man maxar i bänken och kör 3 reps på det (ala Öjebymodellen). Passaren/passarna drar upp stången åt en, och sen släpper de och man ska hålla emot maximalt. På tredje settet är det stor möjlighet att det blir fritt fall sista biten.

Så jag skulle kalla den excentrisk failure

hoikka poika
2008-10-09, 16:55
Jag håller med dig.

Men angående 2an så kan det hända när man kör excentrisk träning, dvs att man lastar på tex 10kg mer än man maxar i bänken och kör 3 reps på det (ala Öjebymodellen). Passaren/passarna drar upp stången åt en, och sen släpper de och man ska hålla emot maximalt. På tredje settet är det stor möjlighet att det blir fritt fall sista biten.

Så jag skulle kalla den excentrisk failure

Sant!

Arf Pingvin
2008-10-09, 17:49
Man skulle kunna räkna med vad som ibland kallats teknisk failure. Alltså när man inte längre kan utföra övningen med avsedd form. Jag tänker mig utrullningar för mage där man tappar stabiliteten och svankar, en frontstark böjare skjuter fram knäna i en SL-böj, man tappar rakheten i ryggen vid marklyft och så vidare.