handdator

Visa fullständig version : Energi under 24-timmars cykeltävling


Ironwoman
2008-08-13, 13:36
Jag ska köra ett 24-timmars lopp på en riktgt kuperad 22 km bana 23-24 aug.
56 kg 160 cm

Detta är ett träningslopp för att lära mig vad som händer och hur kroppen kommer att kännas på sådana distanser. Jag körde ett triathlon med IMdistans den 2 aug, som var årets mål att prestera bra på. Så jag kommer inte vara i direkt bra form. Mina målsättningar är därför:
1. Cykla minst 20 timmar
2. Cykla minst 18 varav (då tar jag fler höjdmeter totalt än Mount Everest)
3. Spöa så många som möjligt av de tre gubbarna jag åker dit med

Beroende på hur loppet sedan utvecklas kan jag ändra målsättningarna. Rangordningen är inte så stark, utan kan även den ändras.

Anledningen till att jag skriver här är att jag behöver en bra plan för energitillförsel.
Vätska har jag planerat till 5-6 dl/timme, vilket min erfarenhet (av som längst vätternrundan) säger är fullt tillräckligt. Det blir bara att dricka en liten flaska cola eller sportdryck / varv.
Salt kommer jag inte ha något planerat intag för, vid kortare lopp (10-13 timmars tävlingstid) har jag aldrig upplevt något problem. Som värst har jag kört 12,40 i 25 graders värme utan att upplevt något problem med brist på salt, med sportdryck och cola som vätskeintag och inget salt från mat.
Energi har jag planerat till ca 300 kcal/timme främst från kolhydrater. Energikakor som jag kokar själv (havregryn ihopklistrat med knäck), bullar, bananer, osv. Sedan finns det pasta med såser för 3,5 Euro. Naturligtvis är kolhydraterna i vätskan inräknade. Så jag funderar på 2 eller 3 matpausar beroende på om magen känns tom.
Koffein kommer jag inta ganska mycket. Första timmarna ingenting, sedan börja ta ca 50 mg/timme. Kanske mer om jag börjar bli trött (fysiskt, psykiskt eller sovtrött).

jag är även lite orolig för att jag ska få svårt att hålla mig vaken, men de ska väl funka om det funkar för de flesta under vättern.

Finns någon som provat något liknande tidigare och kan ge några råd?
Någon som ser något där min energiplan behöver förbättras?

Tanman
2008-08-13, 18:20
Jag har inte kört denna tävling själv men andra längre nonstop-lopp.
Jag tror att du har beräknat vätskan bra men jag tror inte att du kommer att vilja äta så mycket som du räknat med. Ta med allt möjligt i både vätskeväg och matväg som du tycker är gott. Det är lätt att tröttna på sockersmaken efter ett tag så ta med tex yoghurt, nyponsoppa, vitt bröd för att neutralisera smaken av socker lite. Ta också med godis som du tycker om (passa på!). Runes kakor (om det är dem du gör) är ju supergoda så det blir säkert kanon. Vad gäller koffein så ta det försiktigt och om du börjar äta tabletter så sluta inte innan loppet är över för då kan du få riktiga sömnbakslag som hallucinationer och extrem trötthet i slutet, har kännt av det flera gånger så sluta inte även om du känner dig pigg, alt. börja aldrig äta tabletter alls (det skulle jag råda eftersom det ändå "bara" är ett dygn).
Ett annat råd är att cykla långsamt men mycket, dvs bättre att cykla långsamt men hålla igång än att cykla fort och vila mycket, pauserna tar i princip alltid längre tid än man planerat eftersom det är så trist att sätta igång..
Jag är också fd lagkamrat med John Karlsson som brukar vinna 24-timmarsloppen, hans hemliga vapen (som kanske inte är hemligt längre nu) är barnmat. Han drar i sig en burk lite då och då under kvällen för att hålla igång magen och få i sig lite mineraler.

Jaja..alla är ju olika så ovanstående kanske inte passar dig alls..det märker du tyvärr först efteråt!
Lycka till hursomhelst!

mr ruhl
2008-08-14, 04:55
har aldrig provat och kommer aldrig att göra det heller så egentligen ska jag väl hålla mig borta från en sån här tråd men jag var för en tid sen på en föreläsning med jonas colting, tävlat i triathlon, vunnit ultraman bla..han sa att han inte tog nån föda alls under ett långlopp, enbart vätska med salter och mineraler, tyckte det lät konstigt men han menade på att kroppen är väldigt bra på att hålla igång längre perioder och då använda fettet som energi..

machine gun
2008-08-14, 05:11
har aldrig provat och kommer aldrig att göra det heller så egentligen ska jag väl hålla mig borta från en sån här tråd men jag var för en tid sen på en föreläsning med jonas colting, tävlat i triathlon, vunnit ultraman bla..han sa att han inte tog nån föda alls under ett långlopp, enbart vätska med salter och mineraler, tyckte det lät konstigt men han menade på att kroppen är väldigt bra på att hålla igång längre perioder och då använda fettet som energi..

Det är ganska stor skillnad på att vara igång i 8-9 h (För eliten Ironman eller 1/3 Ultraman, som ju körs i dagsetapper) och 24 h.

EDIT: Colting tillför även kolhydrater i flytande form kan tilläggas.

mr ruhl
2008-08-14, 07:42
Det är ganska stor skillnad på att vara igång i 8-9 h (För eliten Ironman eller 1/3 Ultraman, som ju körs i dagsetapper) och 24 h.

EDIT: Colting tillför även kolhydrater i flytande form kan tilläggas.

sant, han körde ju dock sverigeklassikern på en dag, vet inte hur han gjorde då, tog 25 timmar har jag för mig, men minns helt säkert att han inte sa nåt om några flytande kolhydrater

Ironwoman
2008-08-14, 08:17
Jag har inte kört denna tävling själv men andra längre nonstop-lopp.
Jag tror att du har beräknat vätskan bra men jag tror inte att du kommer att vilja äta så mycket som du räknat med. Ta med allt möjligt i både vätskeväg och matväg som du tycker är gott. Det är lätt att tröttna på sockersmaken efter ett tag så ta med tex yoghurt, nyponsoppa, vitt bröd för att neutralisera smaken av socker lite. Ta också med godis som du tycker om (passa på!). Runes kakor (om det är dem du gör) är ju supergoda så det blir säkert kanon. Vad gäller koffein så ta det försiktigt och om du börjar äta tabletter så sluta inte innan loppet är över för då kan du få riktiga sömnbakslag som hallucinationer och extrem trötthet i slutet, har kännt av det flera gånger så sluta inte även om du känner dig pigg, alt. börja aldrig äta tabletter alls (det skulle jag råda eftersom det ändå "bara" är ett dygn).
Ett annat råd är att cykla långsamt men mycket, dvs bättre att cykla långsamt men hålla igång än att cykla fort och vila mycket, pauserna tar i princip alltid längre tid än man planerat eftersom det är så trist att sätta igång..
Jag är också fd lagkamrat med John Karlsson som brukar vinna 24-timmarsloppen, hans hemliga vapen (som kanske inte är hemligt längre nu) är barnmat. Han drar i sig en burk lite då och då under kvällen för att hålla igång magen och få i sig lite mineraler.

Jaja..alla är ju olika så ovanstående kanske inte passar dig alls..det märker du tyvärr först efteråt!
Lycka till hursomhelst!

Tack för ditt svar!
Vad jag vet har ingen svensk kört 24 timmars varianten, däremot lagvarianten (4 st/lag). Men man vill ju inte resa 150 mil enkel väg för att bara cykla 6 timmar.

Jag har klarat av att få i mig 250-300 kcal/timme under IM cyklingar, då ligger nästan 200 på sportdryck. Nu blir det 150 från sportdryck, men samtidigt blir ju tempot lugnare, men jag får se vad magen tycker.

Annars borde jag kanske planera för lite större matutbud, det brukar ju bli så att man stoppar i sig än det ena och än det andra när man börjar lite lite trött. Runekakor är de energikakor jag bakar själv och de är ju både goda och fungrar bra.

Koffein känner jag att jag behöver. Tidigare har jag sett hur länge det går utan och försökt 5-8 timmar, men kommit fram till att det är bra att börja efter 3-4. Fungerar också lite allmänt uppiggande och smärtlindrande så jag inte gnessar runt på cykeln. Mängden är ju inte jättehög som jag planerat.

Har ju planerat att sikta på över 20 timmar på cykeln, då finns inte rum för många pausar.

Jo, man måste ju se vad som är bra genom att prova så jag vet om jag någon gång ska försökta prestera bra på 24-timmars

Ironwoman
2008-08-14, 08:21
har aldrig provat och kommer aldrig att göra det heller så egentligen ska jag väl hålla mig borta från en sån här tråd men jag var för en tid sen på en föreläsning med jonas colting, tävlat i triathlon, vunnit ultraman bla..han sa att han inte tog nån föda alls under ett långlopp, enbart vätska med salter och mineraler, tyckte det lät konstigt men han menade på att kroppen är väldigt bra på att hålla igång längre perioder och då använda fettet som energi..


Jag upplever att på träning är ungefär 6 timmar gränsen för vad jag klarar innan magsäcken börjar bli obehagligt tom om jag bara kör vätska. På tävling har upp mot 10 timmar funkat, men det går bättre med lite att tugga på.

Vad colting åt under sin klassiker, enligt sig själv
-8 flaskor Vitargo (750ml)
-6 flaskor cola
-5 Red Bull
-1 liter vatten
-7 powergel
-1 apelsin
-4 muggar blåbärssoppa
-1 kopp kaffe
-2 portioner rispudding med marsansås
-2 stora proteinkakor
-1 proteinshake/ Vitargos Gainer´s Gold
-1.5 påsar Ahlgrens bilar
-1 liten bit drömrulltårta
-1 stor Snickers

Han hade 17,59 på grenarna + restid, så det blev över 24 timmar iaf.

Tanman
2008-08-14, 21:27
Tack för ditt svar!
Vad jag vet har ingen svensk kört 24 timmars varianten, däremot lagvarianten (4 st/lag). Men man vill ju inte resa 150 mil enkel väg för att bara cykla 6 timmar.



Jag vet inte vilken 24-timmars cykeltävling du syftar på men jag syftade på "vanliga" 24-timmarstävlingar i mountainbike där man ska cykla så långt som möjligt, sådana tävlingar finns det ju flera stycken.
Vilken tävling är det du ska vara med i?

Tanman
2008-08-14, 21:33
http://cyclesport.se/nyheter.asp?newsid=10680

Ironwoman
2008-08-15, 07:34
Jag ska köra en på racer

http://www.radamring.de/de/rad/24h-radrennen/strecke/
på den engelska sidan står typ inget

http://24timmars.blogspot.com/
dessa svenskar är de vi hittat som kört tidigare, men det var ju lagtävlingen