handdator

Visa fullständig version : Negativ träning, bra/dåligt?


shizzle
2008-08-13, 13:07
Hejsan. Jag prova i förrgår första gången negativ träning.

Dvs, t.ex om jag tar Stångcurl och lastar på så mycket att jag själv inte orkar få upp den. Jag får hjälp upp med vikten och håller emot så mycket jag kan på nedvägen, sen kör så några reps istället för att dra upp den.

Det kändes jättebra under själva träningen, fick ett bra pump och så men dagen efter fick jag, vad som kändes som enorm träningsvärk. Och idag är det ännu värre, jag kan inte röra på armen alls utan att det gör ont. Enda gången det inte gör ont är när jag har armen : http://abjectchaos.com/wp-content/uploads/2008/05/broken-arm.gif ..Jag menar PISSONT.
Vänsterarmen kan jag ej röra, men höger kan jag, fast det gör också ont. Borde jag uppsöka läkare om det inte ger sig till helgen? ^^

Och vad säger ni om negativ träning? Är det bra eller dåligt? Jag pratade med en doktor som tränade mycket när han var ung och han sa att det var bra träning. Ska man köra allt negativt eller enstaka övningar isåfall ?

Så, vad ska jag göra åt min arm som är totalt ur funktion för tillfället, hela armen ömmar om jag rör vid den. När jag försöker böja den så gör det ondast i armvecket men hela armen smärtar också.

Och, vad tycker ni om negativ träning?

Tack för mig!

Sniggel
2008-08-13, 13:52
Negativ träning ger mycket träningsvärk. Jag har själv knappt kunnat träna det eftersom jag aldrig haft en träningspartner att träna regelbundet med.

Doctor Snuggles
2008-08-13, 14:00
Många verkar reagera väldigt negativt på det (höhöhö).
Personligen så finner jag att det fungerar bättre ju mindre muskelgruppen är, både ur prestations och skaderisk-synpunkt.
Ett plus är att det belastar inte CNS lika mycket som koncentrisk träning (att gå till positiv/koncentisk failure eller t.o.m forced reps är något av det mest återhämtningskrävande som finns).

Arf Pingvin
2008-08-13, 14:03
Fetknoppen här på brädan har nog ett och annat att säga om negativ träning. Fast jag tror att han mest bara läser träningsjournaler. Men gör några sökningar, det finns nog en hel del redan skrivet av fetknoppen och andra från SL-delen.

Timme
2008-08-13, 14:18
negativ tärning är bra. Jag ökade min biceps styrka avsevärt med negativ träning tex.

Doctor Snuggles
2008-08-13, 14:25
negativ tärning är bra. Jag ökade min biceps styrka avsevärt med negativ träning tex.

Tack för det anekdotiska stödet av min tes. :D

Timme
2008-08-13, 15:02
Tack för det anekdotiska stödet av min tes. :D

yip yip :D