handdator

Visa fullständig version : Mac eller PC?


Sidor : [1] 2

berra_berra
2008-08-13, 11:51
Som rubriken lyder, vad är bäst att satsa på?

Kommer att bli mycket filmredigering i HD-format, inget spelade alls. (Ytterst lite i alla fall).

Mac är betydligt dyrare, men stabilare om jag inte har helt fel...

Dela gärna med er av era egna erfarenheter! :)

Jax
2008-08-13, 12:03
Vad är du van vid?

Att mac skulle vara mycket dyrare håller jag inte riktigt med om. Ska ta ha en pc i samma klass så blir det också dyrt.

DanielF
2008-08-13, 12:04
För seriös filmredigering är mac och Final cut ett mycket gott val

Final Cut (http://store.apple.com/se/product/MA886Z/A?fnode=home/shop_mac/software/web_video&mco=MTY0MjE)

Ganymedes
2008-08-13, 12:10
Absolut Mac och (exempelvis) Final Cut. Om du jämför exakta komponenter med motsvarande färdigbyggd PC (som dessutom inte har lika bra medföljande programvaror) så är Mac inte alls så dyrt längre. Gamla sanningar dör långsamt. Dessutom får du ett Unix-certifierat system som garanterat är bland det stabilaste (fakta) och trevligaste (åsikt) att jobba med.

Och vill du, kan du ju alltid installera Windows på den också. Utan emulering eller liknande. Så störta anledningen till att folk fortfarande köper PC är väl att det finns extremt billiga sådana och/eller att det är det enda de ser när de shoppar hos duktiga butiker som Siba, OnOff etc. ;)

Final Cut Studio (http://www.apple.com/se/finalcutstudio/)

Trance
2008-08-13, 12:50
Absolut Mac och (exempelvis) Final Cut. Om du jämför exakta komponenter med motsvarande färdigbyggd PC (som dessutom inte har lika bra medföljande programvaror) så är Mac inte alls så dyrt längre. Gamla sanningar dör långsamt. Dessutom får du ett Unix-certifierat system som garanterat är bland det stabilaste (fakta) och trevligaste (åsikt) att jobba med.

Och vill du, kan du ju alltid installera Windows på den också. Utan emulering eller liknande. Så störta anledningen till att folk fortfarande köper PC är väl att det finns extremt billiga sådana och/eller att det är det enda de ser när de shoppar hos duktiga butiker som Siba, OnOff etc. ;)

Final Cut Studio (http://www.apple.com/se/finalcutstudio/)

I love the smell of fanboy in the morning.

Exdiaq
2008-08-13, 12:58
Mac

Loke
2008-08-13, 13:04
PC med ubuntu. Stabilt, billigt, och man känner sig ÄNNU mer unik och speciell än när man kör en mac!

Exdiaq
2008-08-13, 13:08
PC med ubuntu. Stabilt, billigt, och man känner sig ÄNNU mer unik och speciell än när man kör en mac!




Finns det några bra redigeringsprogram till Ubuntu?

theoppositescollide
2008-08-13, 13:31
Mac.

Per B
2008-08-13, 13:58
Jag röstar inte eftersom jag aldrig använt Mac. Men jag är lite sugen på en 20" iMac, men jag tycker 10 000 kr är lite väl mycket för den enklaste modellen.

Ganymedes
2008-08-13, 14:04
PC med ubuntu. Stabilt, billigt, och man känner sig ÄNNU mer unik och speciell än när man kör en mac!

Och vilket videoredigeringsprogram till Ubuntu tycker du han ska köra?

Ganymedes
2008-08-13, 14:08
I love the smell of fanboy in the morning.

Tja, om det är det du kallar det när man föredrar något å det kraftigaste så. Då är jag väl mac-fanboy, malt whisky-fanboy, tränings-fanboy, ha mer roligt än tråkigt-fanboy osv.

Epitetet betyder ju inte att jag har fel. Eller gillar du inte Mac?

Guybrush
2008-08-13, 14:12
PC med ubuntu. Stabilt, billigt, och man känner sig ÄNNU mer unik och speciell än när man kör en mac!

Sarkasm? Linux är ju billigt och så, men några jättebra program finns ju inte direkt.

Trance
2008-08-13, 14:13
Tja, om det är det du kallar det när man föredrar något å det kraftigaste så.

Du tar upp att det är UNIX-certifierat av någon lustig anledning, vilket förmodligen är helt ointressant för honom. Du säger att det är fakta att det är bland de stabilaste utan att bidra med några fakta.

NiXPhoenix
2008-08-13, 15:08
Bryr du dig mycket om att färgerna är rätt?

Isåfall kan MAC vara ett bättre val då färghanteringen är inbyggd i operativsystemet. I båda fallen måste du ju köpa en kalibrator till skärmen men i Windows tar den kalibrerade profilen enbart på bildbehandlingsprogram som stödjer det. FF3 också iofs om du sätter på en viss inställning. Alternativet för att få helt rätt färger på PC i alla lägen är att du köper en dyr NEC eller Eizoskärm.

berra_berra
2008-08-13, 15:46
Bryr du dig mycket om att färgerna är rätt?

Isåfall kan MAC vara ett bättre val då färghanteringen är inbyggd i operativsystemet. I båda fallen måste du ju köpa en kalibrator till skärmen men i Windows tar den kalibrerade profilen enbart på bildbehandlingsprogram som stödjer det. FF3 också iofs om du sätter på en viss inställning. Alternativet för att få helt rätt färger på PC i alla lägen är att du köper en dyr NEC eller Eizoskärm.

Så insatt är jag inte i redigering.. Min Canon HF100 kommer om cirka 30 minuter nu...

Jag har bara tänkt att göra snygga actionsportfilmer, men snygga effekter.. nåt i stil med http://www.testofilms.com/site/ den filmen man ser i högra hörnet då man går in på deras sida...

Det precis i början alltså, vill lära mig att göra sånt!

Någon som vet hur man gör det?


Hur fixar man till färgerna i dator? Är det svårt för en nybörjare?

NiXPhoenix
2008-08-13, 17:12
Så insatt är jag inte i redigering.. Min Canon HF100 kommer om cirka 30 minuter nu...

Jag har bara tänkt att göra snygga actionsportfilmer, men snygga effekter.. nåt i stil med http://www.testofilms.com/site/ den filmen man ser i högra hörnet då man går in på deras sida...

Det precis i början alltså, vill lära mig att göra sånt!

Någon som vet hur man gör det?


Hur fixar man till färgerna i dator? Är det svårt för en nybörjare?



Okej, nej, det är inte speciellt svårt då programvaran tillsammans med den lilla proben/kalibratorn/sensorn, gör det mesta av jobbet.
http://scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6276387
Eye one display 2 anses bra till exempel, tror de är billigast på den också faktiskt.

Men har du tänkt köpa allt nytt inklusive skärm så kan du köpa någon Eizoskärm, de är kalibrerade från start. Även om det förändras över tiden så är det nog inte så farligt. Fördelen är att du slipper kalibreringsprocessen helt och du har rätt färger överallt även om du nu väljer windows.

Ska du ha en ny bildskärm så gå in och titta på sweclockers forum, du har en stor tråd om Eizo2431 där som det är utförsäljning på, har man lite krav så är det den absolut mest prisvärda skärmen just nu. Nypriset var 2000kr högre hos de billigaste affärerna.
Jag själv returnerade i och för sig min men låt det inte avskräcka dig, den är riktigt bra. :thumbup: Betraktningsvinklarna kunde varit något bättre dock...


Lustigt att det var en snowboardfilm du länka till, enda filmen som ligger uppe här är av samma typ. http://stage6.com/
Nu har du lite mål att nå upp till ;) Eller inspiration är det kanske bättre att se det som

Ganymedes
2008-08-13, 17:21
Du tar upp att det är UNIX-certifierat av någon lustig anledning, vilket förmodligen är helt ointressant för honom. Du säger att det är fakta att det är bland de stabilaste utan att bidra med några fakta.

Får visst bredda min tolkning av fanboyism ser jag. :)

Unix är ju känt för att ge stabilitet. Och han var ju inne på stabilitetsfrågan i post 1. Om det blev överkurs så är det fritt fram att fråga, men någon speciellt "lustig anledning" tycker jag inte det var.

relevant Unix-info hos Apple (http://www.apple.com/se/education/whyapple/reliable.html)

För vidare info finns allt Google.

berra_berra
2008-08-13, 17:28
Lustigt att det var en snowboardfilm du länka till, enda filmen som ligger uppe här är av samma typ. http://stage6.com/
Nu har du lite mål att nå upp till ;) Eller inspiration är det kanske bättre att se det som

Vet du vad det krävs för program för att göra "introt" (den animerade delen av filmen).

Trance
2008-08-13, 17:47
Får visst bredda min tolkning av fanboyism ser jag. :)

Unix är ju känt för att ge stabilitet. Och han var ju inne på stabilitetsfrågan i post 1. Om det blev överkurs så är det fritt fram att fråga, men någon speciellt "lustig anledning" tycker jag inte det var.

relevant Unix-info hos Apple (http://www.apple.com/se/education/whyapple/reliable.html)

För vidare info finns allt Google.

Att det nyligen blev UNIX-certifierat handlar enbart om att det följer SUS och POSIX. Vilket betyder att det måste finnas vissa saker i kernel API:t och de måste fungera på ett visst sätt, måste finnas vissa mindre program som awk osv.

Det är enbart en standard för att alla operativsystem som kallar sig UNIX skall fungera på samma sätt när det gäller vissa saker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Single_UNIX_Specification
http://en.wikipedia.org/wiki/POSIX

Det har ingenting med implementationen och hur stabil den är. Dessutom även om Darwin är open source (även om jag inte tror apple direkt tar emot kod, så undra hur mycket det ger) så är resten stängd källkod.

Jag ogillar inte Apple och deras produkter, många är jäkligt sexiga och har funderat på att köpa en Mac även om jag inte direkt behöver en ny dator. Men samtidigt så är jag rätt trött på fanboys som hyllar OS X på felaktiga grunder och försöker framställa det som ett oknäckbart super-OS. Det är inte svårt att gå in på diverse Apple-forum och se poster som: "Min Mac krashar hela tiden!" eller "Adium gör att min Mac låser sig".

Men visst, trådskaparen bör kolla in alla alternativ och dra in till någon Apple-store och ställa sig och klicka runt lite på ett exemplar om han inte känner någon som har en.

kalllee
2008-08-13, 17:52
för filmredigering och bildbehandling så ska du lätt välja mac

Trance
2008-08-13, 17:55
för filmredigering och bildbehandling så ska du lätt välja mac

Nu har jag inte någon större erfarenhet av just filmredigering/bildbehandling men undrar varför man "lätt skall välja mac". Bara av ren nyfikenhet, så motivera gärna.

Parachutes
2008-08-13, 17:56
En mac är en pc med 1 år gammal teknik som säljes i fräsig design för dubbla priset. Så har det alltid varit. Begriper mig inte på alla apple anhängare.. dom har inte gjort något vettigt enligt mig.. från ipod till iphone till datorerna *kräker* .. men jag är såklart opartisk och du gör som du vill :)

sehnpaa
2008-08-13, 17:56
Angående just filmredigering är det nog, skulle jag gissa på, hugget som stucket. Är däremot ute efter skapande och kreativitet torde PC vara det självklara valet.

Per B
2008-08-13, 18:06
Jag har aldrig använt en Mac, och det har aldrig känts aktuellt att skaffa nån. Samma sak med iPod/iTunes: varför använda det när det finns annat som är bättre/billigare. Men för några veckor sedan började jag använda iTunes för att kunna köpa låtar, och skaffade då också en iPod Shuffle, och nu är jag frälst. Så troligen blir det en iPhone 3G (när eventuella barnsjukdomar är fixade), och vem vet... det kanske blir en iMac också. Och jag som varit så anti-Apple förr. :em:

Ska tillägga att jag kör Vista på 2 datorer idag, och jag kan väl inte påstå att jag är sådär jätteimponerad. Linux har jag STOR erfarenhet av i servermiljö, men det känns inte sådär jätteaktuellt att använda på den vanliga arbetsdatorn.

Parachutes
2008-08-13, 18:11
Ush.. vista ska vi inte tala om.. köpte en dator för 9 månader sen.. tänkte att nu jävlar ska jag fräsa på det med 4 gig minne och ett vista 64bitars! Fyfan.. jag fick inte ro i själen förren efter 2 formateringar och en knäckt vista-skiva senare.. kan nog gå med på att tillomed *gulp* apple är bättre än just vista :(

Trance
2008-08-13, 18:16
Ush.. vista ska vi inte tala om.. köpte en dator för 9 månader sen.. tänkte att nu jävlar ska jag fräsa på det med 4 gig minne och ett vista 64bitars! Fyfan.. jag fick inte ro i själen förren efter 2 formateringar och en knäckt vista-skiva senare.. kan nog gå med på att tillomed *gulp* apple är bättre än just vista :(

Vad var det som krånglade?

tossefar
2008-08-13, 18:17
Jag har bada alternativen. Macen ar overlagset bast pa allt. Jag har en PC for counter-strike och uTorrent.

Parachutes
2008-08-13, 18:21
Vad var det som krånglade?

Allt.. hade dragit ner en 50 spel som jag skulle gotta mig med på dreamhack.. (köpte datorn veckan innan) men jag fick bara spela crysis och bioshock för vista64 och ju mer jag installerade ju mer protesterade det.. och hela säkerthetssystemet gick en på nerverna även när man hade stängt av allt som gick att stänga av.. sen va det sjukt labilt i allmännt.. blev sittandes hela dreamhack med bluescreen tack vare vista! *grr27*

Ganymedes
2008-08-13, 18:24
Angående just filmredigering är det nog, skulle jag gissa på, hugget som stucket. Är däremot ute efter skapande och kreativitet torde PC vara det självklara valet.

Fast just på det där området brukar ju faktiskt även PC-fanboys respektera Mac?

Trance
2008-08-13, 18:29
Allt.. hade dragit ner en 50 spel som jag skulle gotta mig med på dreamhack.. (köpte datorn veckan innan) men jag fick bara spela crysis och bioshock för vista64 och ju mer jag installerade ju mer protesterade det.. och hela säkerthetssystemet gick en på nerverna även när man hade stängt av allt som gick att stänga av.. sen va det sjukt labilt i allmännt.. blev sittandes hela dreamhack med bluescreen tack vare vista! *grr27*

Ja, vissa äldre spel har självklart problem på nyare operativsystem. Så är det alltid och det blir värre om du väljer 64-bitars.

Du kan stänga av UAC helt.

Att det var instabilt handlade nog om att hårdvarutillverkare inte hade vettiga drivrutiner för Vista 64-bitars.

Ganymedes
2008-08-13, 18:32
Tänkte precis också skriva drivrutiner som orsak. Faktum är att Vistas kraschande är, enligt min erfarenhet (kör dagligen två Vista maskiner, varav en på jobbet), ganska överdrivet. Men det klart, med tanke på hur många installationer som finns där ute och det faktum att det bara är de missnöjda som hörs, så får man lätt intrycket av att allt med Visa är skräp. Vilket är helt fel. Men det är heller inte så lovande som det verkade under Longhorn-tiden. Håller tummarna för Windows 7 så länge, och njuter av att ha möjligheten att köra alternativ när man känner för det.

Trance
2008-08-13, 18:33
Ett tillägg. Nu vet jag inte riktigt när du försökte men stödet har blivit mycket bätre för 64-bitars när det gäller drivrutiner och det brukar räcka med att köra en Windows Update för att få alla drivrutiner man behöver (förutom eventuellt grafikkorten om du vill få ut allt ur det). Om du nu inte har väldigt sällsynt hårdvara.

Manta
2008-08-13, 18:35
Jag tycker att Mac vs. PC-diskussionen är ganska intressant även om jag inte är överdrivet insatt. Synd bara att trådarna ofta fylls med "Mac e skit, PC är bättre" och "Mac är överlägset, PC är värdelöst". Pajkastning och fanboyism. Skulle vara roligt om någon som är lite insatt kom med konkreta argument och fakta. Jag tror dock att en anledning varför det aldrig händer är att de är ganska jämna och det egentligen handlar om personlig preferens.

Ganymedes
2008-08-13, 18:43
Jag tror dock att en anledning varför det aldrig händer är att de är ganska jämna och det egentligen handlar om personlig preferens.

Precis så är det faktiskt. Det var större skillnad för. Problemet för Mac-sidan är väl att gamla fördomar lever kvar som "sanningar" bland de som provade en Mac för 10 år sedan och sedan inte rört den.

Själv kan jag väl tycka att ALLA nog har provat en PC/Windows, men att långt från alla provat en Mac. Så länge man provat en Mac nyligen och inte gillar det, så säger jag inget. Det är inte för alla. Men det är ju lamt att såga utan att prova ordentligt först.

Själv föredrar jag Mac för helhetsupplevelsen är så mycket trevligare. Det är lätt, det är snyggt och bekymmersfritt. Och sedan är jag inte ledsen över att de lägger tid på att designa sina produkter också. Och då menar jag inte att de bara målar dem vita. Finns mycket som har med design att göra som är riktigt bra. Några exempel: magnetisk laddarkontakt på bärbara (snubbelsäker mao), inga synliga fläktgaller, skruvhål, klistermärken (usch!!!) eller blinkande lampor som ger epilepsi-anfall. CD/DVD-enhet utan utfallande släde. Finns mycket.

Trance
2008-08-13, 18:44
Tänkte precis också skriva drivrutiner som orsak. Faktum är att Vistas kraschande är, enligt min erfarenhet (kör dagligen två Vista maskiner, varav en på jobbet), ganska överdrivet. Men det klart, med tanke på hur många installationer som finns där ute och det faktum att det bara är de missnöjda som hörs, så får man lätt intrycket av att allt med Visa är skräp. Vilket är helt fel. Men det är heller inte så lovande som det verkade under Longhorn-tiden. Håller tummarna för Windows 7 så länge, och njuter av att ha möjligheten att köra alternativ när man känner för det.

Största problemet jag har med Vista är att det inte är tillräckligt polerat. Jeff skriver om det här: http://www.codinghorror.com/blog/archives/001126.html

Här är en bild som illustrerar det bra. Titta på menyerna på de olika MS-programmen. Alla ser olika ut och det är en UI-synd.
http://arstechnica.com/articles/culture/microsoft-learn-from-apple-II.media/vista.png

Nu har Apple syndat också men vad jag sett så bryr de sig galet mycket mer än MS när det gäller det.

Ganymedes
2008-08-13, 18:48
Ja. Usch. Programmen känns väldigt röriga på Win-plattformen. Massa menyer och knappar och grejer högt och lågt. Tycker att Apple löst den biten bra. Man behöver ju bara se det aktuella programmets meny, så den ligger alltid i överkant. Och eftersom alla programs meny alltid ligger på samma ställe, är det lätt att hitta och pricka den också. Plus att det ser lite mer homogent ut.

Sedan tycker jag iofs att det är roligt att MS valt att försöka putsa till GUI't lite. Men som vanligt så missförstår de allt och fläskar på med grafiska effekter utan mening. I OSX har iaf effekterna en funktion. Och visst, jag erkänner, det var lite roligt att höra samma MS-anhängare försvara Vistas effekter, efter att år efter år menat att OSX var helt fel ute med animationer etc. Epic back pedaling... :)

Trance
2008-08-13, 19:00
Ja. Usch. Programmen känns väldigt röriga på Win-plattformen. Massa menyer och knappar och grejer högt och lågt. Tycker att Apple löst den biten bra. Man behöver ju bara se det aktuella programmets meny, så den ligger alltid i överkant. Och eftersom alla programs meny alltid ligger på samma ställe, är det lätt att hitta och pricka den också. Plus att det ser lite mer homogent ut.

Jag håller inte riktigt med om att just det är bättre på Mac även om jag inte direkt vant mig. Rent spontant känns det lite ologiskt. Men just att varje MS-program har sin egen lösning till hur det skall se ut är riktigt dåligt.


Sedan tycker jag iofs att det är roligt att MS valt att försöka putsa till GUI't lite. Men som vanligt så missförstår de allt och fläskar på med grafiska effekter utan mening. I OSX har iaf effekterna en funktion. Och visst, jag erkänner, det var lite roligt att höra samma MS-anhängare försvara Vistas effekter, efter att år efter år menat att OSX var helt fel ute med animationer etc. Epic back pedaling... :)

Där vet jag inte riktigt vad du menar. Just animationerna tycker jag de har löst ganska bra. Jag kör dock utan transparens då jag inte gillar det så mycket.

Ganymedes
2008-08-13, 19:24
Där vet jag inte riktigt vad du menar. Just animationerna tycker jag de har löst ganska bra. Jag kör dock utan transparens då jag inte gillar det så mycket.

Animationerna var väl inte rätt ordval, "grafiska krusidullet" kanske är bättre uttryckt. :) Tänker på t.ex Flip 3D som är precis menlöst jämfört med exposé. Transparans, som Apple av någon sinnessjuk anledning valde som förval för menyn i Leopard (tack och lov går den stänga av). Finns fler exempel så klart. Kör också utan Aero Glass på min Vista-burk.

Parachutes
2008-08-13, 21:11
Jo vista va ju inte stabilt och 64 bitars va ju ännu värre.. så det har säkerligen blivit stabilare nu.. men det är värt mer o kunna sitta o köra lite dungeon keeper 2 när man har lust än att köra dx10 och utnyttja allt sitt ram :) blir dock det senaste geforce med 4gig ddr3 samt reinstall vista64 när diablo 3 släpps.. men ja.. det lär dröja >_<

Exdiaq
2008-08-13, 22:02
En mac är en pc med 1 år gammal teknik som säljes i fräsig design för dubbla priset. Så har det alltid varit. Begriper mig inte på alla apple anhängare.. dom har inte gjort något vettigt enligt mig.. från ipod till iphone till datorerna *kräker* .. men jag är såklart opartisk och du gör som du vill :)




Skämtar du eller?

Manta
2008-08-13, 22:06
Jo vista va ju inte stabilt och 64 bitars va ju ännu värre.. så det har säkerligen blivit stabilare nu.. men det är värt mer o kunna sitta o köra lite dungeon keeper 2 när man har lust än att köra dx10 och utnyttja allt sitt ram :) blir dock det senaste geforce med 4gig ddr3 samt reinstall vista64 när diablo 3 släpps.. men ja.. det lär dröja >_<

Känner man Blizzard rätt kommer väl de där specsen vara värdelösa innan Diablo 3 kommer. :D

Parachutes
2008-08-13, 22:13
Skämtar du eller?

okej ett färskt exempel!
"Välj din iMac." *bs*
"20 tum: 2,66GHz 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 2 GB minne 320 GB hårddisk1 ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB" *bs*
"12.595,00 kr " *bs* Okej.. jag köpte min dator(en pc) för 10 månader sen.. den är duktigt mycket bättre än denna + att den va billigare!! (för 10 månader sen).. slutsatsen.. apple är ondska! Apple-fanatiker hamnar nånstans brevid Al qaida på min lista över coola människor. Peace.

Exdiaq
2008-08-13, 22:23
okej ett färskt exempel!
"Välj din iMac." *bs*
"20 tum: 2,66GHz 2,66 GHz Intel Core 2 Duo 2 GB minne 320 GB hårddisk1 ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB" *bs*
"12.595,00 kr " *bs* Okej.. jag köpte min dator(en pc) för 10 månader sen.. den är duktigt mycket bättre än denna + att den va billigare!! (för 10 månader sen).. slutsatsen.. apple är ondska! Apple-fanatiker hamnar nånstans brevid Al qaida på min lista över coola människor. Peace.




Så du köpte en PC för 10 månader sedan med EXAKT samma komponenter som iMacen?

Parachutes
2008-08-13, 22:26
Så du köpte en PC för 10 månader sedan med EXAKT samma komponenter som iMacen?

nejnej! min dator jag köpte för 10 månader sen va mycket bättre än imacen(idag) :) om den hade varit en mac hade den gått på en ungefär 16-17 idag! ;)

Tomas W
2008-08-13, 22:27
Så du köpte en PC för 10 månader sedan med EXAKT samma komponenter som iMacen?

..och en 20" plattskärm tagentbord osv, och datorn bestod inte av ett 2 kvadrat-meters stort chassi, som de flesta PC datorer brukar ha?

Parachutes
2008-08-13, 22:29
..och en 20" plattskärm tagentbord osv, och datorn bestod inte av ett 2 kvadrat-meters stort chassi, som de flesta PC datorer brukar ha?

exakt! :thumbup:

Tomas W
2008-08-13, 22:32
okej,
men för att inte gå för mkt OT, jag skulle rekommendera dig en mac, har använt mig av båda systemen i det syfte du är ute efter och tyckte det fungerade bättre på mac:arna. Thats my opinon

Parachutes
2008-08-13, 22:35
Skulle man köpa en mac skulle man betala många tusenlappar extra för bara programvaran.. sen är det ju många som ger den berömm.. men jag tycker att det är ett ganska saftigt pris dom har på sina grejor :( inte direkt prisvärt!

Manta
2008-08-13, 22:39
okej,
men för att inte gå för mkt OT, jag skulle rekommendera dig en mac, har använt mig av båda systemen i det syfte du är ute efter och tyckte det fungerade bättre på mac:arna. Thats my opinon

Skulle du kunna utveckla vad som gör mac:arna bättre i detta avseende? Bara intresserad.

berra_berra
2008-08-13, 23:29
Off topic av mig nu kanske... men kollar man i elgigantens senaste reklamblad så får man en schysst PC med 500 GB hårddisk, 512 mb minne och 4 GB RAM för under 8000 :-

Det får man inte en mac för om jag inte har helt fel...

Därför vill jag veta varför man ska ha en mac?

Måste säga att macens mjukvara verkar suverän, samt mycket mindre krångel... (utifrån det jag sett på apples hemsida.)

:smash: Blir förvirrad.

Trance
2008-08-13, 23:46
Därför vill jag veta varför man ska ha en mac?


För att man använder datorn en del och vill ha något man tycker om? Dessutom några tusenlappar hit eller dit är inte mycket om man jobbar och/eller är intresserad av något.

vildängel
2008-08-13, 23:52
Därför vill jag veta varför man ska ha en mac?

Måste säga att macens mjukvara verkar suverän, samt mycket mindre krångel... (utifrån det jag sett på apples hemsida.)


Du svarade ju på din egen fråga? Lägg därpå snygg design, "ingen" spyware, virus osv, så har jag gjort mitt val iaf.

EDIT: Fel konto. //Zlin

Exdiaq
2008-08-13, 23:57
Off topic av mig nu kanske... men kollar man i elgigantens senaste reklamblad så får man en schysst PC med 500 GB hårddisk, 512 mb minne och 4 GB RAM för under 8000 :-

Det får man inte en mac för om jag inte har helt fel...

Därför vill jag veta varför man ska ha en mac?

Måste säga att macens mjukvara verkar suverän, samt mycket mindre krångel... (utifrån det jag sett på apples hemsida.)

:smash: Blir förvirrad.




Det är skillnad på hårddisk och hårddisk, det är skillnad på minne och minne, det är skillnad på RAM och RAM.

De flesta som håller på med video, bild och musikredigering använder Mac (baserat på vad jag hört från personer jag känner som verkar i branscherna).

Varför jag tycker du ska skaffa Mac:
1. Smidigare. Integreringen av olika program saknar motstycke på PC-sidan. Lägg sen till alla tredjeparts-program som också fungerar exemplariskt.
2. Stabilare. Det enda som krånglat under de två åren jag har haft Mac är Safari som hängt sig ibland. Under samma period har jag ominstallerat min PC 3ggr, haft sju miljoner småproblem osv.
3. Säkarare. Finns inga virus alls = risken för att förlora data är minimal.
4. Snyggare.
5. Alla supersmarta småsaker som finns hos Mac men inte PC, exempelvis laddningskontakten på bärbara Macar.

Trance
2008-08-14, 00:20
2. Stabilare. Det enda som krånglat under de två åren jag har haft Mac är Safari som hängt sig ibland. Under samma period har jag ominstallerat min PC 3ggr, haft sju miljoner småproblem osv.


Vad gör ni med era PC egentligen?

Exdiaq
2008-08-14, 00:37
Vad gör ni med era PC egentligen?



Surfar, laddar ner, skolarbete, spel. Samma som på Macen.

Manta
2008-08-14, 00:45
Vad gör ni med era PC egentligen?

Av vad många skriver att döma så skulle jag anta att PCn anväds för att porrsurfa. :D

Exdiaq
2008-08-14, 01:18
Av vad många skriver att döma så skulle jag anta att PCn anväds för att porrsurfa. :D


Nej, det använder jag Macen till :)

berra_berra
2008-08-14, 06:08
Okej, säg att jag ska köpa en mac.

Vilken modell är bäst o satsa på? Går det bra att redigera film på en bärbar?

Hur mycket RAM behöver jag för att allt ska flyta på smidigt?

Hur många GHz bör jag minst ha? 2,4 2,66 2,8 eller 3,06?

raZmus
2008-08-14, 06:55
Det vore förstås trevligt med en indikation kring din budget? :)

Annars ska du såklart ta allt det fetaste, möjligen inte köpa extra minne av Apple. Det kan du köpa själv sedan.

Parachutes
2008-08-14, 07:44
en mac är en pc för blondiner med 50-70% högre pris :thumbup:
fast såklart.. mac:en är mer idiotsäker :Virro

Ganymedes
2008-08-14, 08:10
Som svar på jämförelsen mellan "billig El-gigaten"-PC och Mac: nej man får inte en jämförbar Mac för 8000 kr.

Men det man som vanlig kund kanske inte tänker på, är att det finns ganska många faktorer utöver de specar som El-giganten presenterar i sina ständiga reor.

Utan inbördes ordning kan nämnas:
* Hur tyst är datorn? Det är inte sällan PC-burkar låter som hårtorkar.
* Vilken batteritid har den? (Vid bärbart, så klart)
* Blir den segare med tiden av alla installationer och avinstalltioner? Måste man lägga tid på aktivt underhåll som defragmentering och scandisk, eller sköter filsystemet det självt i bakgrunden?
* Hur ser den ut? De flesta blir mer och mer medvetna gällande design. Alla bryr sig inte iofs, och det är individuellt vad som är snyggt. Men det är svårt att få mängder av lampor, klistermärken, skruvhål, fläktgaller och "viktig" information som t.ex. "Internet-ready" graverat på burken, att klassas som snyggt. Undantag finns givetvis, men inte för 8000 kr på El-gigaten.
* Det står hårddiskens storlek. Men hur pålitlig är själva disken? Tyst? Snabb? Låser den automatiskt armarna för att skydda data om man tappar den?
* Hur bra är bildskärmen egentligen? Bra mäts inte i upplösning.
* Fungerar strömspar utan att datorn hänger sig?
* Hur snabbt startar datorn?
* Hur snabbt vaknar datorn när man satt den i strömspar?
* Hur säker är datorn? Behöver man köpa till (eller ha i gång gratis) antivirus program, köra spyware-kontroller etc?
* Måste man lägga tid för att avinstallera alla skitprogram och test-versioner som ligger förinstallerade?
* Får man med operativsystemet på en dvd, så att man slipper krångla med recovery skivor om olyckan skulle vara framme?
* Hur framtidssäker är datorn? Kommer man behöva uppgradera igen vid nästa operativssytems-version? Eller blir din befintliga dator snabbare och bättre istället?
* Andrahandsvärdet? Det går sälja en Mac som har några år på nacken, men det är desto svårare med en PC.
* Har systemet en säker och stabil grund, som håller erkänt hög kvalitet? Eller är det ett lapptäcke som resulterar i blåskärmar pga dåliga drivrutiner eller kan program ovanlgt ofta sänka hela systemet?
* Behöver man ladda ner patchar, fixar, servicepack och uppdateringar väldigt ofta?
* Kraftfullt grafikkort m.m är alltid bra, men hur är drivrutinerna? Får du faktiskt ut max av komponenterna? Och låter operativsystemet dig utnyttja det till max? Man kan skräddarsy operativsystem med hårdvara, eller man kan göra operativsystem som ska fungera med miljoner konfigurationer. Båda sätten har för och nackdelar. Fördelen för Windows: valfriheten! Fördelen med Mac OS X: Du kan vara rätt säker på att du får ut max av produkten och att det fungerar som det ska.
* Och framför allt: Hur är datorn att jobba med? Är programen och operativsystemet smidigt, enkelt och intuitivt? Eller är det fullt med knasigheter som man helt enkelt får "lära" sig som något normalt. Som t.ex. trycka på Start för att stänga av. :)


Nu tycker jag inte att allt med PC (eler ens Windows) är skit. Faktiskt långt ifrån. Men jag tycker att man ska vara medveten om vad man faktiskt gör avkall på, om man börjar med att titta på prislappen istället för vad man faktiskt får för pengen. En dator är mycket mer än siffrorna på ett papper. Jag menar, förra sommaren kunde man köpa en 5 mpix kamera på Lidl för 995kr (eller liknande), men bilderna såg ju ut som att man smetat ister på linsen. En fyra år gammal 2mpix kamera tog bättre bilder. Så siffror är inte allt.



Hoppas att du provar både Mac och PC, värderar HELHETEN inte bra siffrorna som din Siba-säljare ropar till dig, och sedan väljer rätt dator för dig. Om det då blir en PC eller Mac kan bara du svara på.

Ganymedes
2008-08-14, 08:15
en mac är en pc för blondiner med 50-70% högre pris :thumbup:
fast såklart.. mac:en är mer idiotsäker :Virro

Det har hänt en hel del sedan 1986 även på Mac-sidan. ;)

Ganymedes
2008-08-14, 08:18
Sedan kan jag ju slänga in en annan tankegång också. Jag har själv tyckt att det varit riktigt coolt att skruva i datorn, byta fläktar, optimera systemet för att få ut så mycket prestanda som möjligt, korta starttider etc. Och jag var lite mallig över att jag klarade sådant som andra ansåg vara så svårt. När jag började med Linux var jag väldigt hard core, för ingen fattade vad jag höll på med. Shit vad smart jag kände mig ibland!

Men nu är jag äldre och orkar inte bry mig om sådant längre. När jag kommer hem vill jag sätta mig vid en dator som inte behöver den sortens handpåläggning. Jag värderar istället att jobba med programmen, inte med datorn.

Parachutes
2008-08-14, 08:37
Mjo det köper jag.. men bortsett från allt elakt jag slänger ifrån mig om mac så är en pc med windows xp det mest prisvärda som finns idag! Jag respekterar ditt avhopp från skruvnörderiet :P men bortsett från överklockning o skit så kan man köpa macs 15000krs dator för högst 8000 i delar och skruva ihop själv på 1,5-2 timmar! Jag är ingen ekonominazist på något sätt men jag känner mig dum när jag betalar helt för mycket!

Anyhow..
Du har verkligen bara tänkt att klippa o klistra med dina klipp och kanske surfa lite kolozzeum och googla nånting emellanåt? Om du nu är pilsk på macen så köp den billigare macen då? så får du din DeSiGnD@t0R men behöver inte lida till 100% när du upptäcker att du skulle köpt en pc :smash:

Jax
2008-08-14, 08:54
en mac är en pc för blondiner med 50-70% högre pris
fast såklart.. mac:en är mer idiotsäker :Virro
Då kanske du skulle fundera på en trots allt...

Vad är det som är så svårt att acceptera med att det finns personer som tycker att MacOS är överlägset Windows och hellre använder det? Och vad är det då som är så svårt att förstå att samma personer gärna tipsar om just det systemet när folk ber om råd?

Jag använde också PC fram tills tre år sedan och är fortfarande mycket bättre på PC än på Mac. Ändå väljer jag att köra Mac hemma främst av den anledning att när jag är hemma vill jag att min dator ska fungera. Bråka med datorer gör jag på jobbet.

Parachutes
2008-08-14, 09:15
Då kanske du skulle fundera på en trots allt...

Vad är det som är så svårt att acceptera med att det finns personer som tycker att MacOS är överlägset Windows och hellre använder det? Och vad är det då som är så svårt att förstå att samma personer gärna tipsar om just det systemet när folk ber om råd?.

Jodå.. såklart att det alltid kommer finnas minoriteter med snea åsikter.. just därför är dom minoriteter.. jag känner att jag har grund för mitt tvivel mot mac! *popcorn*

MasterChief
2008-08-14, 09:19
Jag är otroligt sugen att skita i PC och gå över till Mac. Jag använder datorn till surfa, Photoshop, iTunes och HDTV. That's it.

Mac är snygga, tysta och stabila.

Jax
2008-08-14, 09:19
Jodå.. såklart att det alltid kommer finnas minoriteter med snea åsikter.. just därför är dom minoriteter.. jag känner att jag har grund för mitt tvivel mot mac! *popcorn*
Mac är inte för alla. På den tiden jag gillade att bygga mina egna datorer, installera olika operativsystem, programmerade och laddade ner en jäkla massa olika småprogram och dessutom spelade mycket spel så var PC det självklara valet. Nu är det inte så jag använder min dator längre. Nu redigerar jag bilder, surfar och arbetar jag på datorn. Finns ingen anledning att krångla med en massa skit runt omkring då.

Parachutes
2008-08-14, 09:27
Jo det är klart.. använder man bara 5% av sin dators kapacitet så blir en mac jättebra! Fortfarande dethär med priset dock.. *spy*

Jax
2008-08-14, 09:34
Jo det är klart.. använder man bara 5% av sin dators kapacitet så blir en mac jättebra! Fortfarande dethär med priset dock.. *spy*
Hur menar du?
Kikade lite efter en dator som skulle kunna motsvara min MacBook för ungefär ett halvår sedan. Kom fram till att en Sony Vaio antagligen hade varit det jag köpt i så fall. Där snackar vi ingen prisskillnad. Nu är jag inte så bra på det här med att jämföra komponenter som jag var en gång i tiden, men så fel lär jag inte ha haft.

Men visst jämför du en låda komponenter med skärm mot en iMac så finns det givetvis en prisskillnad, med all rätt.

Missuppfatta mig inte, jag är smålänning och enligt många tämligen snå... eh, sparsam, men jag har inga som helst problem att motivera ett Mac-köp när jag diskuterar med min plånbok.

Och vad då bara 5% av datorn kapacitet? Jag håller på med ganska avancerad fotoredigering och jobbar en hel del med designprogram. Det kräver sin dator. Att jag inte använder alla funktioner som finns på datorn gråter jag inte över. Jag använder det jag vill göra. Alla annat är extraarbete.

Parachutes
2008-08-14, 09:53
Äh.. ska vi komma överens om att mac lämpar sig bra till foto/film redigering(bättre än pc) Men att pcn är mer prestanda för pengarna och lämpar sig bättre åt spel etc? Dessutom känns det som att man har fler möjligheter vad gäller program och grejor på pcn.. sitter man o klyddar så mycket som jag gör vid datorn (om allt tillåter) så är en pc guld!

Nöjd med detta? :naughty:

tossefar
2008-08-14, 09:57
Mjo det köper jag.. men bortsett från allt elakt jag slänger ifrån mig om mac så är en pc med windows xp det mest prisvärda som finns idag! Jag respekterar ditt avhopp från skruvnörderiet :P men bortsett från överklockning o skit så kan man köpa macs 15000krs dator för högst 8000 i delar och skruva ihop själv på 1,5-2 timmar! Jag är ingen ekonominazist på något sätt men jag känner mig dum när jag betalar helt för mycket!


Ar du fjorton ar? Du tycker alltsa att ett sju ar gammalt operativsystem ar det mest prisvarda till en ny dator? Allt du skriver tyder pa att du ar helt okunnig. Windows XP har INGA fordelar jamfort med vista. "Asso det drar ju massa mer minne osv osv klamydia loollll" visar bara att kidsen har noll koll pa hur minneshantering i operativsystem nyare an win95 fungerar...

Leopard AR ett battre OS an Vista (och xp for den delen)
Vista HAR battre programutbud
Linux ar samre pa bada punkterna, och duger faktiskt inte till desktopanvandning for andra an folk som behover kanna sig ashaftiga...

tossefar
2008-08-14, 10:01
Det enda tradskaparen behover svara pa ar: Vad kan jag gora pa en PC som jag inte kan gora pa mac? Vilket OS tycker jag ar smidigast att anvanda?

Jag ar en hyffsat jatteavancerad anvandare och kan anvanda bada operativsystemen till ALLT. Fragan ar da bara vilket OS jag foredrar. Leopard.

Xealswe
2008-08-14, 10:03
Pollen är dåligt uppbyggd, det handlar inte om mac eller pc utan om både och. Ska du satsa på filmredigering/grafik gäller mac
Mac är dyrare för kvalitet kostar ;)

Parachutes
2008-08-14, 10:07
Xp är bäst overall.. ingen som kan något kan säga emot det.. enda anledningen till att man skulle köpa vista skulle vara för att man vill köra direct x 10 eller vista64 som stödjer 4gig ram.. men detta va inte det stabilaste när jag körde det iallafall..
Jag märker att du inte har någon personlig erfarenhet vad gäller pc och alla olika OS.. du låter onekligen som en apple-fanatiker! Noll koll! :thumbup:

tossefar
2008-08-14, 10:14
Xp är bäst overall.. ingen som kan något kan säga emot det.. enda anledningen till att man skulle köpa vista skulle vara för att man vill köra direct x 10 eller vista64 som stödjer 4gig ram.. men detta va inte det stabilaste när jag körde det iallafall..
Jag märker att du inte har någon personlig erfarenhet vad gäller pc och alla olika OS.. du låter onekligen som en apple-fanatiker! Noll koll! :thumbup:

Jaha det ar bast overall, dar fick jag sa jag teg. Det finns INGA fordelar med XP jamfort med vista. Det ar fritt fram att visa exempel som vis motsatsen.

Directx10 och 4+GiB ram finns till xp ocksa. xp64 kom for ar sedan.

Jag ar ingen fanatiker av nagonting, jag har som sagt bade och till vardags.

Sen har jag nagot du inte har. Universitetsutbildning om det vi pratar om.

Parachutes
2008-08-14, 10:20
Jag vet inte om det gör det bättre eller sämre att du då inte har någon koll?
Har du prövat xp64? Det fungerar sämre än vista64 souljaboy.. klart att vista har några fördelar men mestadels är det bara en upp-pimpning av xp. Känner du till många företag som kör med vista? Vet du varför? Det finns en värld utanför mammas källare..

MasterChief
2008-08-14, 10:27
En ny clown är född på kolo. Ahhhh...teh smell!!1

Ganymedes
2008-08-14, 10:55
MasterChief, det härliga astronomiprogrammet Starry Night fungerar utmärkt på en fin liten MacBook... ;) Go for it!

http://www.starrynightstore.com/17234.html

Ganymedes
2008-08-14, 10:58
Dessutom känns det som att man har fler möjligheter vad gäller program och grejor på pcn..

Fast då känner du fel. På PCn kan du installera Windows, Linux etc och köra de programmen. Mao miljoner och åter miljoner program. Men på en Mac kan du också köra alla de operativen - utan emulering, PLUS att du kan köra alla program som bara finns för Mac. Så då är ju valfriheten vad gäller program större på Mac.

Däremot har du rejält mycket mer valfrihet när det gäller att skräddarsy komponenterna i en PC än i en Mac. Så du får ett halvt rätt, om du med "grejer" menar komponenter. ;)

Parachutes
2008-08-14, 11:05
Fast då känner du fel. På PCn kan du installera Windows, Linux etc och köra de programmen. Mao miljoner och åter miljoner program. Men på en Mac kan du också köra alla de operativen - utan emulering, PLUS att du kan köra alla program som bara finns för Mac. Så då är ju valfriheten vad gäller program större på Mac.

Däremot har du rejält mycket mer valfrihet när det gäller att skräddarsy komponenterna i en PC än i en Mac. Så du får ett halvt rätt, om du med "grejer" menar komponenter. ;)



Jo det mesta är ju såklart kompatibelt med mac! Men det måste ju finnas en hel del som inte är det? Eller är det bara jag som bott i en låda dom senaste åren? :Virro

MasterChief
2008-08-14, 11:08
MasterChief, det härliga astronomiprogrammet Starry Night fungerar utmärkt på en fin liten MacBook... ;) Go for it!

http://www.starrynightstore.com/17234.html

Ja, då var det avgjort då!

Har kört Sttary Night i flera år på PC. Kan tänka mig att det funkar ännu bättre på en Mac. *drool*

DanielF
2008-08-14, 11:11
http://www.stellarium.org/ är också fint på macen. Och gratis.

Jax
2008-08-14, 11:12
MasterChief, det härliga astronomiprogrammet Starry Night fungerar utmärkt på en fin liten MacBook... ;) Go for it!

http://www.starrynightstore.com/17234.html
Snabb kapning av tråden när ändå ämnet kom upp. Finns det något smidigt program (helst gratis) alternativt hemsida där man kan skriva in var någonstans man är på jorden och sedan få upp en stjärnkarta för det aktuella datumet? Var i ett fjärran land för några veckor sedan och kommer att spendera ett halvår där. Eftersom himlen är stjärnklart typ jämt så tänkte jag att det kan vara en kul grej att försöka lära sig lite stjärnor.

Vet att jag har sett det, men eftersom det finns kompetent personal på forumet så gissar jag på att de har koll på vad som kan vara värt att kika på.

*edit*
Fick svaret innan jag skrev antar jag. Bra jobbat!

Parachutes
2008-08-14, 11:16
Känner mig som en ensam 14åring i en gränd med 10 blodtörstiga negrer och 10 pengatörstiga judar när ni börjar prata om sånnt här *cry*

Ganymedes
2008-08-14, 11:23
Ja, då var det avgjort då!

Har kört Sttary Night i flera år på PC. Kan tänka mig att det funkar ännu bättre på en Mac. *drool*

Nice! :thumbup: Kan inte jämföra med hur det fungerar på PC, för jag har bara kört Mac-versioner. Men det fungerar mumma, det kan jag intyga.

Det är en härlig tid nu, när det inte är för kallt på nätterna. Men vintern är nog ändå min favorittid. Smyga iväg långt bort från ljusföroreningar, med en kikare, Macbooken med Starry Night och en termos varm chocklad (fixar inte kaffe)... Det är inte klokt hur snabbt tiden går då! *cupid*

Ganymedes
2008-08-14, 11:27
Installerade trådlöst bredband från comhem åt min mor och far i helgen. De kör Mac. Men jag visade dem ändå manuallen för installationen. 7 sidor för hur man gör på Windows XP. En halv för hur man gör samma sak i OSX!

Det säger inte allt, men det ger iaf en antydan om vilket system som torde vara enklast att jobba med. :)

-AG-
2008-08-14, 11:29
Efter att ha kört Linux i 8 års tid så har jag övergått till Mac/OSX. Det bästa jag har gjort :thumbup:

Ganymedes
2008-08-14, 11:37
Efter att ha kört Linux i 8 års tid så har jag övergått till Mac/OSX. Det bästa jag har gjort :thumbup:

...men du kan inte slita dig från Terminalen trots all Aqua? ;)

-AG-
2008-08-14, 12:26
...men du kan inte slita dig från Terminalen trots all Aqua? ;)

Hänger inte med :) ??

Man kan ju även köra x11 på macen, vilket jag gör med mina "gamla" linux apps, som xfig, gnuplot, gimp, osv...

Nitrometan
2008-08-14, 12:32
Snabb kapning av tråden när ändå ämnet kom upp. Finns det något smidigt program (helst gratis) alternativt hemsida där man kan skriva in var någonstans man är på jorden och sedan få upp en stjärnkarta för det aktuella datumet? Var i ett fjärran land för några veckor sedan och kommer att spendera ett halvår där. Eftersom himlen är stjärnklart typ jämt så tänkte jag att det kan vara en kul grej att försöka lära sig lite stjärnor.

Borde inte Google Sky fixa det?

http://earth.google.com/sky/index.html

-AG-
2008-08-14, 12:48
Appropå terminal...

En av de saker jag uppskattar mest med OSX är unixsystemet i grunden på osx, även om det finns vissa skillnader. Med macports finns ju de flesta program att tillgå. Och finns det inte är det väl bara att ladda ner källkoden och kompilera det. I jobbet sitter jag mest och kodar i emacs. Gör även script och använder gnuplot och xfig för att skapa figurer från data (i mitt arbete). Så i mitt jobb är det mest terminal som gäller. Hade jag inte kunnat det hade det aldrig blivit Mac. Som en bonus är Texshop det bästa latex-program jag använt, och jag tror inte att det finns till linux/unix. Sen upptäcker man nya saker allt eftersom... men det mesta går säkert att göra i Windows också, det har bara inte blivit så. Men om man är unix-användare uppskattar man OSX mer än Windows pga likheterna.

...även om det verkar som att jag bara kör OSX som ett Unix/Linux trivs jag bättre med OSX pga jag kan göra det mesta (allt?) som jag gjorde i linux, och dessutom får jag tillgång till gizmos, "lullull", och komersiella program (tex Office och iWorks... gillar keynote skarpt), och jag gillar Finder (speciellt tillsamans med MacFusion). Samt det bästa av allt... det mesta funkar klockrent direkt från installation.

skaparn
2008-08-14, 13:35
Ok, dags att reda ut det här.

Jag är Macanvändare sedan ett knappt år och är på många plan nöjd. Min iMac är tyst som ingen annan stationär dator och även snygg. Den har visserligen begränsningar i hur man kan bygga ut den internt men den som rymmer alla sina diskar i ett chassi har antingen ett jättelikt serverrum eller för få diskar.

Däremot så har jag efter en tids användning börjat ifrågasätta några saker vad gäller Finder, fönstergränssnitt och I/O.

Värst är den metod på vilket det hanterar fönster. Dela Photoshopvarianten där det inte hamnar överst på rikigt, utan mitt i en hög av underliggande fönster och med verktygspaletter spridda över hela skärmen utan den sammanfogande ram man är van från PC (och som faktiskt är bra inte bara för att jag är van den).
Sedan har vi det där med att tre Safarifönster finns under samma Safariinstans och är endast åtkomliga via fönsteralternativet i menyn ovan eller via ett avancerat tvåhandskrävande tangentbordskommando (vad är det för fel på alt+tab och att lägga fönstren i separata instanser?)? Växla mellan flikar kräver också det ett pianovirtuos eller två händer. Kass säger Bill.

Och I/O. Page UP/Down och End/Home är knappar som mer liknar ett tombola än stabila hjälpmedel för att snabbt navigera i en textmassa. Jag testa en gång att mappa om end/home-knapparna via Bash och minst 23 kommandon (MAC ÄR SÅ ENKELT!! ALLT KAN GÖRAS GRAFISKT!!).
Trycka ctrl +pil för att bläddra mellan ord i en text funkar givetvis inte.
Och sedan har vi Finder. De som arbetar lika bra med Finder som i en helt vanlig XP-utforskare är med största sannolikhet helt värdelös på att idka Explorer-bläddring. Det finns inte ens stöd för funktionen ”Klipp ut”?!? Och att försöka snabbt flytta filer med tangentbordskommandon är bara att glömma. Man är hänvisad till en spattig dra-funktion som rätt vad det är placerar filerna på helt oväntade ställen.

Jag arbetar långsammare med Mac OsX. Från början trodde jag det bara handlade om att jag var ovan, men hur sugna ni än är på att skylla hastighetsskillnaden på den bakom spakarna så kan jag bara säga att jag är Gud och Dödn. Jag spenderar minst 10 timmar per dag arbetandes med datorer och databehandling. MacOSX är inte lika snabbt att använda som XP. Även fast det senare är behagligt och snyggt, antagligen betydligt lättare att lära sig för någon som inte är datorvan och dessutom helt fritt från sådana problem som PC har med virus, programkonflikter, drivrutiner och allt sånt skit.

Summa summarum: Jag kommer nog att köpa en PC nästa gång. Jag kan inte med att hindras av att det saknas elementära funktioner som Apple verkar skita i bara för att de är Apple, och Apple fan boys verkar blunda för bara för att de har snygga sneakers.

skaparn
2008-08-14, 13:42
Puh! Jag känner nästan hur jag sitter här lite andfådd, blev förbannad.

Kanske mest för att jag verkligen vill att Apple ska kunna erbjuda de funktioner som är så essentiella för hastigheten i arbetet. De har ju en väldigt fiffig hårdvara, som är snygg och tyst, och de erbjuder en väldigt problemfri miljö för sådant som externa enheter och ett Bash-fönster med alla features en linuxnörd skulle kunna vilja ha (tror jag, jag är inte en sådan)

Parachutes
2008-08-14, 14:05
tar detta som en form av medhåll. najs :thumbup:

tossefar
2008-08-14, 14:09
Finder ar helkass, inget tvivel om saken. Men varfor anvanda Finder nar det finns en massa mycket battre verktyg?

Jag anvander Path Finder. Det har allt du saknar.

For att bladdra mellan safarifonster trycker du pa F10. Inte det minsta krangligt. Alternativet ar apple-`. Annu mindre krangligt egentligen.

Ganymedes
2008-08-14, 14:15
Kan inte allt, men har lite att komma med iaf:

Värst är den metod på vilket det hanterar fönster. Dela Photoshopvarianten där det inte hamnar överst på rikigt, utan mitt i en hög av underliggande fönster och med verktygspaletter spridda över hela skärmen utan den sammanfogande ram man är van från PC (och som faktiskt är bra inte bara för att jag är van den).

Om du med "sammanfogande ram" menar den helgrå bakgrunden, så hänger jag med. Men det är en smaksak. Jag tycker istället väldigt mycket om att kunna se det som ligger bakom den photoshop-fil jag redigerar. Du kan ju alltid köra photoshop i helskärmsläget, så ser du bara svart runt om bilden du jobbar i.


Sedan har vi det där med att tre Safarifönster finns under samma Safariinstans och är endast åtkomliga via fönsteralternativet i menyn ovan eller via ett avancerat tvåhandskrävande tangentbordskommando (vad är det för fel på alt+tab och att lägga fönstren i separata instanser?)? Växla mellan flikar kräver också det ett pianovirtuos eller två händer. Kass säger Bill.


Vad är det för fel att sätta t.ex. övre högra hörnet som Aktivt hörn i Expose? Eller att tilldela den funktionen till en extra musknapp (om du har en flerknapparsmus)? Jag swichar mellan fönstrena i Safari genom att flytta muspekaren upp i högra hörnet och sedan klicka på rätt fönster. Går om inte snabbare, så iaf lika snabbt, som ALT-TAB. Dessutom slipper jag pilla på tangentbordet, när jag sitter tillbakalutad med bara musen i handen.


Och I/O. Page UP/Down och End/Home är knappar som mer liknar ett tombola än stabila hjälpmedel för att snabbt navigera i en textmassa. Jag testa en gång att mappa om end/home-knapparna via Bash och minst 23 kommandon (MAC ÄR SÅ ENKELT!! ALLT KAN GÖRAS GRAFISKT!!).
Trycka ctrl +pil för att bläddra mellan ord i en text funkar givetvis inte.


Sitter vid en PC nu, men visst tusan kan du bläddra mellan ord i en text med kortkommando? Minns inte vilken kombo det är bara. Återkommer om du är intresserad.


Och sedan har vi Finder. De som arbetar lika bra med Finder som i en helt vanlig XP-utforskare är med största sannolikhet helt värdelös på att idka Explorer-bläddring. Det finns inte ens stöd för funktionen ”Klipp ut”?!? Och att försöka snabbt flytta filer med tangentbordskommandon är bara att glömma. Man är hänvisad till en spattig dra-funktion som rätt vad det är placerar filerna på helt oväntade ställen.


Finns inget att säga emot. Finder är kass. Men det finns alternativ som har det du söker. Googla på A Better Finder.


Jag arbetar långsammare med Mac OsX. Från början trodde jag det bara handlade om att jag var ovan, men hur sugna ni än är på att skylla hastighetsskillnaden på den bakom spakarna så kan jag bara säga att jag är Gud och Dödn. Jag spenderar minst 10 timmar per dag arbetandes med datorer och databehandling. MacOSX är inte lika snabbt att använda som XP. Även fast det senare är behagligt och snyggt, antagligen betydligt lättare att lära sig för någon som inte är datorvan och dessutom helt fritt från sådana problem som PC har med virus, programkonflikter, drivrutiner och allt sånt skit.

Summa summarum: Jag kommer nog att köpa en PC nästa gång. Jag kan inte med att hindras av att det saknas elementära funktioner som Apple verkar skita i bara för att de är Apple, och Apple fan boys verkar blunda för bara för att de har snygga sneakers.

Fritt fram att välja det som passar en själv bäst. Själv upplever jag det tvärt om. Men visst är XP kvickare i vissa sammanhang, det vore naivt att påstå något annat. Men jag är rejält mycket mer produktiv vid Mac än vid PC. Och då har jag kört PC många år längre än Mac.

Hoppas mitt inlägg tillförde något för dig.

tossefar
2008-08-14, 14:16
home/end-grejen forstod jag inte, men apple-piltangent gor samma sak. Hoger/vanster for home/end pa samma rad, upp/ner for home och end pa hela dokumentet.

opt-apple sa kan du scrolla i dokument genom att dra med musen, precis som i pdf-filer.

skaparn
2008-08-14, 14:22
home/end-grejen forstod jag inte, men apple-piltangent gor samma sak. Hoger/vanster for home/end pa samma rad, upp/ner for home och end pa hela dokumentet.


Gör den verkligen det när man ändrar filnamn? Det är nämligen där jag upplever problemet men jag måste nu genast hem och prova.

skaparn
2008-08-14, 14:23
Ändå kul med lite diskussion kring ämnet. Dels så får jag som en käftsmäll att vissa saker som jag efterlyser faktiskt finns men jag måste RTFM:a lite till, dels så visar det sig finnas nyanserade människor på båda sidor.

MasterChief
2008-08-14, 14:53
Snabb kapning av tråden när ändå ämnet kom upp. Finns det något smidigt program (helst gratis) alternativt hemsida där man kan skriva in var någonstans man är på jorden och sedan få upp en stjärnkarta för det aktuella datumet? Var i ett fjärran land för några veckor sedan och kommer att spendera ett halvår där. Eftersom himlen är stjärnklart typ jämt så tänkte jag att det kan vara en kul grej att försöka lära sig lite stjärnor.

Vet att jag har sett det, men eftersom det finns kompetent personal på forumet så gissar jag på att de har koll på vad som kan vara värt att kika på.

*edit*
Fick svaret innan jag skrev antar jag. Bra jobbat!

Det bästa är att skaffa en bra stjärnkarta på papper. På den syns hela himlavalvet. Sen när du ska orientera dig så är det bara att leta upp någon bekant stjärnbild och sedan använda dig av kartan. Datorer i all ära men en bra stjärnkarta är klart bättre för fältändamål.

Trance
2008-08-14, 15:05
Surfar, laddar ner, skolarbete, spel. Samma som på Macen.

Jag misstänker starkt att en väldigt stor skillnad med varför du har problem med din PC och inte din Mac är att på Macen så kör du standardprogram samt kanske några kända tredjepartsprogram medan på din PC så installerar du saker som Super_Cool_Smileys_for_msn.exe och quake12_crack_no_cd.exe, alla som administratör självklart.

Visst har Windows problem, mycket på grund av att det historiskt sett så har program haft adminrättigheter och det tar tid att ändra så det blir vettigt. Samt ActiveX som suger as.

Men det är inte direkt så att OS X som operativ är immun mot dumma användare som installerar saker eller mot säkerhetsluckor (man hittar ungefär lika många i Windows som i OS X).

Exdiaq
2008-08-14, 15:17
Jag misstänker starkt att en väldigt stor skillnad med varför du har problem med din PC och inte din Mac är att på Macen så kör du standardprogram samt kanske några kända tredjepartsprogram medan på din PC så installerar du saker som Super_Cool_Smileys_for_msn.exe och quake12_crack_no_cd.exe, alla som administratör självklart.

Visst har Windows problem, mycket på grund av att det historiskt sett så har program haft adminrättigheter och det tar tid att ändra så det blir vettigt. Samt ActiveX som suger as.

Men det är inte direkt så att OS X som operativ är immun mot dumma användare som installerar saker eller mot säkerhetsluckor (man hittar ungefär lika många i Windows som i OS X).



Nej, sådant installerar jag inte på PCn alls. Installerar knappt något mer än väldigt kända program på PCn medan på Macen installerar jag allt möjligt.

Parachutes
2008-08-14, 15:22
Alltså en mac är som kommunism/nazism/ondska... det har struktur och det fungerar.. å andra sidan är man jävligt begränsad av det..

Trance
2008-08-14, 15:24
Alltså en mac är som kommunism/nazism/ondska... det har struktur och det fungerar.. å andra sidan är man jävligt begränsad av det..

Det går sådär med dina argument just nu.

DanielF
2008-08-14, 15:27
Jag har dock aldrig känt mig begränsad av att använda mac, tvärtom, jag känner mig fri som en fågel.
Jag jobbar med PC hela dagarna och jag bara njuter när jag får komma hem och sätta mig med mac:en istället.

Parachutes
2008-08-14, 15:28
argument? vad är det? jag gör bara statements..

PowPow
2008-08-14, 15:30
Jag har dock aldrig känt mig begränsad av att använda mac, tvärtom, jag känner mig fri som en fågel.
Jag jobbar med PC hela dagarna och jag bara njuter när jag får komma hem och sätta mig med mac:en istället.

Fast det finns ju (väl?) en hel del som inte går att göra på en mac, som går att göra på en PC? Jag tänker väl mest på saker inom spelvärlden då. Sen har vi ju Apples förmåga att stänga portarna inför andra format än de egna. Det kan ju vara begränsande också.

Men sen finns det såklart lösningar på mac-sidan som inte finns i samma utförande på PC-sidan också.

MasterChief
2008-08-14, 15:41
Vilken dator använder han tror ni?
http://i17.photobucket.com/albums/b60/Ely94/FatComputer.jpg

Å så har vi...
http://www.nextechnews.com/content/binary/MacsnagsthePepsigirlforChickoftheMonth_8A55/mac2.jpg

Så frågan är vilken grupp man vill tillhöra.

Ganymedes
2008-08-14, 15:42
Fast det finns ju (väl?) en hel del som inte går att göra på en mac, som går att göra på en PC? Jag tänker väl mest på saker inom spelvärlden då. Sen har vi ju Apples förmåga att stänga portarna inför andra format än de egna. Det kan ju vara begränsande också.

Men sen finns det såklart lösningar på mac-sidan som inte finns i samma utförande på PC-sidan också.

Vad kan du då göra med en PC+Windows, som du inte kan göra med en Mac+Windows? Det är inte mång som vet att man numera kan köra Windows lika "bra" på en Mac som på en PC nämligen. Du menar förmodligen under Mac OS, och då har du ju rätt: där är spel-biten starkt begränsad.

Apple låser gärna in, det går inte att komma ifrån. Dock varken mer eller mindre än Microsoft. Och skillnaden, tycker jag, är att Apple lyckas ge en helhetsupplevelse som faktiskt gör att man inte känner sig instängd utan nöjd över hur bra allt fungerar.

PowPow
2008-08-14, 15:43
ha, man ska inte underskatta imagen!

övervägde själv att köpa en macbook när jag skulle köpa en ny soffdator. Men hittade till slut en Vaio som jag tyckte höll måttet :D

Trance
2008-08-14, 15:47
Vad kan du då göra med en PC+Windows, som du inte kan göra med en Mac+Windows? Det är inte mång som vet att man numera kan köra Windows lika "bra" på en Mac som på en PC nämligen. Du menar förmodligen under Mac OS, och då har du ju rätt: där är spel-biten starkt begränsad.

Men då får du köpa ett OS till.


Apple låser gärna in, det går inte att komma ifrån. Dock varken mer eller mindre än Microsoft. Och skillnaden, tycker jag, är att Apple lyckas ge en helhetsupplevelse som faktiskt gör att man inte känner sig instängd utan nöjd över hur bra allt fungerar.

Apple låser mer än Microsoft men är bättre på PR.

PowPow
2008-08-14, 15:50
Vad kan du då göra med en PC+Windows, som du inte kan göra med en Mac+Windows? Det är inte mång som vet att man numera kan köra Windows lika "bra" på en Mac som på en PC nämligen. Du menar förmodligen under Mac OS, och då har du ju rätt: där är spel-biten starkt begränsad.

Jag menade absolut mac med macOS. En mac med windows är ju som en PC med något annorlunda tangentbord :D

Fast att köra dubbla operativ kan nog vara en bra lösning för en del gamers. Fast hårdvaran är väl fortfarande en begränsning, om man ämnar använda en mac som speldator?


Apple låser gärna in, det går inte att komma ifrån. Dock varken mer eller mindre än Microsoft. Och skillnaden, tycker jag, är att Apple lyckas ge en helhetsupplevelse som faktiskt gör att man inte känner sig instängd utan nöjd över hur bra allt fungerar.

En intressant jämförelse är ju mellan ipod/itunes och zune/wmp.
Nu använder jag å andra sidan varken zune eller wmp, men har dock använt itunes (tills det bristande filstödet tvingade mig att sluta) och ipod. Men jag upplever det i alla fall som om filstödet (åtminstonde i medievärlden) är betydligt bredare bland microsofts produkter än de är hos apples. Men jag kanske har fel. Sen är väl utbudet av tredjepartsmjukvara (och hårdvara) betydligt större på PC-sidan?

Exdiaq
2008-08-14, 15:53
Fast att köra dubbla operativ kan nog vara en bra lösning för en del gamers. Fast hårdvaran är väl fortfarande en begränsning, om man ämnar använda en mac som speldator?




MacBook är den enda som inte lämpar sig åt tunga spel.

Exdiaq
2008-08-14, 15:56
Sen är väl utbudet av tredjepartsmjukvara (och hårdvara) betydligt större på PC-sidan?



Jag har aldrig saknat några program i alla fall. Många underskattar hur många bra program det finns till OS X.

PowPow
2008-08-14, 16:03
MacBook är den enda som inte lämpar sig åt tunga spel.

Det handlar väl iofs en del om hur kräsen man är. Det sitter samma grafikkort i macbook pron som i min vaio. GeForce 8600m gt (256 eller 512 beroende på utförande). Och det är nog inte många som skulle nöjja sig med det som grafikkort på en speldator. Jag skulle då inte göra det, iaf. Airen tror jag inte många skulle nöjja sig med heller :D

Mac Pron, visst, men för 24k i grundutförande så kommer man nog billigare undan med en stationär PC. Om det nu är en speldator man vill ha.

Exdiaq
2008-08-14, 16:44
Det handlar väl iofs en del om hur kräsen man är. Det sitter samma grafikkort i macbook pron som i min vaio. GeForce 8600m gt (256 eller 512 beroende på utförande). Och det är nog inte många som skulle nöjja sig med det som grafikkort på en speldator. Jag skulle då inte göra det, iaf. Airen tror jag inte många skulle nöjja sig med heller :D

Mac Pron, visst, men för 24k i grundutförande så kommer man nog billigare undan med en stationär PC. Om det nu är en speldator man vill ha.



Air också då ja.

Ja, men ser du vad TS efterfrågade så var det inte en speldator då han aldrig spelar.

PowPow
2008-08-14, 16:50
Air också då ja.

Ja, men ser du vad TS efterfrågade så var det inte en speldator då han aldrig spelar.

Nej. Jag utgick inte heller från trådskaparen.

Jax
2008-08-14, 16:51
Det bästa är att skaffa en bra stjärnkarta på papper. På den syns hela himlavalvet. Sen när du ska orientera dig så är det bara att leta upp någon bekant stjärnbild och sedan använda dig av kartan. Datorer i all ära men en bra stjärnkarta är klart bättre för fältändamål.
Jag kommer att jobba med att göra kartor och förfogar därför över en plotter modell större. Tanken är skriva ut en karta när jag ska titta.
Alltså en mac är som kommunism/nazism/ondska... det har struktur och det fungerar.. å andra sidan är man jävligt begränsad av det..
Även när man installerat Windows på den?

berra_berra
2008-08-14, 21:51
Angående iMac 20"

Är det stor skillnad på 2,4 GHz Intel Core 2 Duo och 2,66 GHz Intel Core 2 Duo?

Värt att köpa den dyrare?

2 GB eller 4 GB internminne (RAM) ?

Någon som vet hur grafikkortet är?

ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB

Jag ska använda datorn till att redigera filmer från en CANON HF100 FULL HD kamera, antar att det kräver lite av datorn?

Trance
2008-08-14, 22:00
I jobbet sitter jag mest och kodar i emacs.

Nu börjar det hetta till på allvar. ;)

http://i33.tinypic.com/e8tt9z.jpg
the vi(m) gang sign!

skaparn
2008-08-14, 22:05
Angående iMac 20"

Är det stor skillnad på 2,4 GHz Intel Core 2 Duo och 2,66 GHz Intel Core 2 Duo?

Värt att köpa den dyrare?

2 GB eller 4 GB internminne (RAM) ?

Någon som vet hur grafikkortet är?

ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB

Jag ska använda datorn till att redigera filmer från en CANON HF100 FULL HD kamera, antar att det kräver lite av datorn?

Jag har en 2,4 du kan få köpa. Det är mitt bidrag till att svara på din fråga. Har aldrig redigerat video med den.

Exdiaq
2008-08-15, 04:29
Angående iMac 20"

Är det stor skillnad på 2,4 GHz Intel Core 2 Duo och 2,66 GHz Intel Core 2 Duo?

Värt att köpa den dyrare?

2 GB eller 4 GB internminne (RAM) ?

Någon som vet hur grafikkortet är?

ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB

Jag ska använda datorn till att redigera filmer från en CANON HF100 FULL HD kamera, antar att det kräver lite av datorn?



Köp 4GB, men inte från Apple. Köp det efteråt så sparar du lite mer än en tusenlapp.

Kabuto
2008-08-15, 04:54
Grafikkortet iMac har ganska dålig prestanda.. Men jag har aldrig använt det för videoredigering, sök på google efter recensioner :)

DanielF
2008-08-15, 05:21
Angående iMac 20"

Är det stor skillnad på 2,4 GHz Intel Core 2 Duo och 2,66 GHz Intel Core 2 Duo?


Tror man måste köra väldigt avancerade grejer för att märka någon skillnad där.

rememberence
2008-08-15, 07:07
http://i33.tinypic.com/e8tt9z.jpg
the vi(m) gang sign!

I'm with ya boy! :cool:

Ganymedes
2008-08-15, 07:14
Skillnaden är inte så stor, nej. Och som redan påpekats kan du köpa minne billigare på andra ställen. Har för mig att jag läst något om vad som faktiskt skiljer mellan minnena som Apple säljer, och den lokala Ullared-datafirmans minnen. Men jag minns inte vad det var nu, så jag låter det vara osagt. Jag köpte själv minne till min MacBook från en prispressare på nätet. Aldrig varit det minsta problem med dem.

Vad gäller grafikkortet och videoredigering, är det ganska intressant hur OSX fungerar. Tekniker som Core Video och Core Image är ganska rejält häftiga framsteg. Och man renderar övergångar etc i realtid sedan länge på en hyfsad Mac. Det har jag inte sett på PC än (kanske fungerar i Vista?).

http://en.wikipedia.org/wiki/Core_Video

http://www.apple.com/sg/macosx/features/coreimage/

ulfalf
2008-08-15, 07:57
I'm with ya boy! :cool:

Mmmmm... Vi, allra helst i AIX, det är fina grejer det. :thumbup:

Poll? :D

berra_berra
2008-08-16, 09:54
Jag tror jag har kommit fram till hur datorn ska se ut nu....


Mac 24"
2,8 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB minne (köper till extra senare från något billigare ställe)
256 MB ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB
320 GB hårddisk

+ Trådlös mus...

Är det värt att uppgradera till 3,06 GHz för cirka 1680 tror jag det var...

tossefar
2008-08-16, 10:43
Jag tror jag har kommit fram till hur datorn ska se ut nu....


Mac 24"
2,8 GHz Intel Core 2 Duo
2 GB minne (köper till extra senare från något billigare ställe)
256 MB ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB
320 GB hårddisk

+ Trådlös mus...
Är det värt att uppgradera till 3,06 GHz för cirka 1680 tror jag det var...

Na, inte alls vart. Daremot ar grafikkortsuppgraderingen for 1200 riktigt trevlig.

2.66GHz-modellen ar annars mer prisvard. 144MHz gor noll skillnad.

Kabuto
2008-08-16, 11:01
Men 4" på skärmen gör ganska mycket skillnad tycker jag..

Parachutes
2008-08-16, 16:53
eller så köper man en lika dyr pc med en terrabyte imba grafikkort och dubbel övrig prestanda :D

Exdiaq
2008-08-16, 17:05
eller så köper man en lika dyr pc med en terrabyte imba grafikkort och dubbel övrig prestanda :D



Sluta trolla, det är inte så roligt längre

-AG-
2008-08-16, 18:17
Nu börjar det hetta till på allvar. ;)

http://i33.tinypic.com/e8tt9z.jpg
the vi(m) gang sign!

De enda vi'are jag känner är gamla ryska fysiker som knackar fortran ;) (vill ju inte bli misstagen för en sån)

DanielF
2008-08-17, 00:07
eller så köper man en lika dyr pc med en terrabyte imba grafikkort och dubbel övrig prestanda :D

Du är så upphängd på siffror, megabyte och GHz osv.
Faktum är att hur mycket man än lägger på "prestanda" på en pc så får man inte mac OS X och då kan jag lika gärna vara utan den extra prestandan.

Jag sitter inte och onnar till höga poäng i 3dMark. För en normalanvändare räcker t.ex en vanlig MacBook jävligt långt.

PowPow
2008-08-17, 18:33
Apropå pris/prestanda-kurvan.

http://blogs.chron.com/techblog/archives/2008/08/the_price_difference_between_macs_and_pcs_wid.html

Fast, som Kevin Rose sa i senaste Diggnation:
"You are not really including the sexyness factor"
Och Alex Albrecht är med på det
"I'm sorry, so the sexy factor is going to cost you $ 815"
:D

Jämförde PC och Mac med samma prestanda för 700 respektive 1515 dollar

tossefar
2008-08-17, 20:51
Apropå pris/prestanda-kurvan.

http://blogs.chron.com/techblog/archives/2008/08/the_price_difference_between_macs_and_pcs_wid.html

Fast, som Kevin Rose sa i senaste Diggnation:
"You are not really including the sexyness factor"
Och Alex Albrecht är med på det
"I'm sorry, so the sexy factor is going to cost you $ 815"
:D

Jämförde PC och Mac med samma prestanda för 700 respektive 1515 dollar

Otippat att de inte har med en bild på PCn :)

Parachutes
2008-08-19, 09:26
Otippat att de inte har med en bild på PCn :)

Ska du sova brevid din jäkla mac eller ska du använda den?
Mac ligger så långt efter i prestanda att jag är förvånad att någon ens gett sig på att försvara det.. *screwy*

Jag flätar hellre bigfoots rövhår än sätter mig vid en mac!

tossefar
2008-08-19, 09:53
Ska du sova brevid din jäkla mac eller ska du använda den?
Mac ligger så långt efter i prestanda att jag är förvånad att någon ens gett sig på att försvara det.. *screwy*

Jag flätar hellre bigfoots rövhår än sätter mig vid en mac!

Den star i sovrummet, sa jag ska sova bredvid den. Prestanda ar val det enda omrade dar macen INTE ligger efter? Det ar precis samma delar som i en pc, men i snyggare och dyrare forpackning.

Exdiaq
2008-08-19, 10:21
Apropå pris/prestanda-kurvan.

http://blogs.chron.com/techblog/archives/2008/08/the_price_difference_between_macs_and_pcs_wid.html

Fast, som Kevin Rose sa i senaste Diggnation:
"You are not really including the sexyness factor"
Och Alex Albrecht är med på det
"I'm sorry, so the sexy factor is going to cost you $ 815"
:D

Jämförde PC och Mac med samma prestanda för 700 respektive 1515 dollar




Och där har de enbart kollat på prestandan. De har inte räknat med alla de hundratals smarta sakerna en Mac har som man inte märker direkt. Exempelvis zoomning via touchpaden, laddkontakten, osv.

DanielF
2008-08-19, 14:54
Bästa bärbara datorn att köra Vista på är?

http://www.idg.se/2.1085/1.126504

Ganymedes
2008-08-19, 14:57
Hur var det nu med Mac och dess prestanda gentemot likvärdig PC?


In both the laptop and desktop showdowns, Apple’s computers were the winners. Oddly, the big difference didn’t come in our user ratings, where we expected the famously friendly Mac interface to shine. Our respondents liked the look and feel of both operating systems but had a slight preference toward OS X. In our speed trials, however, Leopard OS trounced Vista in all-important tasks such as boot-up, shutdown and program-launch times. We even tested Vista on the Macs using Apple’s platform-switching Boot Camp software—and found that both Apple computers ran Vista faster than our PCs did.


Popular Mechanics (http://www.popularmechanics.com/technology/reviews/4258725.html?page=4)

Trance
2008-08-19, 15:19
Det är exakt detta som gör att jag blir så trött på Mac-användare. Det är som att argumentera mot en som tror fanatiskt på naturmedicin eller något liknande. Tänk verkligen igenom vad ni skriver nu...

Exdiaq
2008-08-19, 15:24
Det är exakt detta som gör att jag blir så trött på Mac-användare. Det är som att argumentera mot en som tror fanatiskt på naturmedicin eller något liknande. Tänk verkligen igenom vad ni skriver nu...



Att de har rätt för det mesta?

Eller vad är det som gör dig trött på oss?

Trance
2008-08-19, 15:36
Att de har rätt för det mesta?

Eller vad är det som gör dig trött på oss?

Nej för att fakta spelar ingen roll utan enbart en religiös övertygelse, därför slängs vad som helst fram utan att ens försöka förstå vad det betyder.

bertbert
2008-08-19, 15:38
Det är exakt detta som gör att jag blir så trött på Mac-användare. Det är som att argumentera mot en som tror fanatiskt på naturmedicin eller något liknande. Tänk verkligen igenom vad ni skriver nu...

Att argumentera med en mac-användare är alltså som att försöka diskutera sakligt med Trance? :D

shut teh face
2008-08-19, 15:43
Jag skulle nog ha större framgång att argumentera USA's godhet till en al-qaida medlem..

Exdiaq
2008-08-19, 15:45
Nej för att fakta spelar ingen roll utan enbart en religiös övertygelse, därför slängs vad som helst fram utan att ens försöka förstå vad det betyder.



Visa exempel i tråden, tack!

Exdiaq
2008-08-19, 15:55
Test, Mac 4 - PC 2

http://www.idg.se/2.1085/1.108637

DanielF
2008-08-19, 16:06
Det är exakt detta som gör att jag blir så trött på Mac-användare. Det är som att argumentera mot en som tror fanatiskt på naturmedicin eller något liknande. Tänk verkligen igenom vad ni skriver nu...

Jag ville bara pika Parachutes inlägg om att prestanda på en mac ligger långt efter en pc.
Jag har inget emot pc, jag gillar mac mer bara.

Trance
2008-08-19, 16:08
Visa exempel i tråden, tack!

Ok. Vi tar dessa två exempel som fick mig att reagera. Som alla som argumenterar i denna tråden vet (förhoppningsvis) så är Macs baserad på en Intel-arkitektur. Vad betyder detta, jo att i grund och botten så är det samma sak som en PC. Samma typ av processor, grafikkort, ram mm.

Så låt oss titta på de exempel som visar att Mac är BÄST!

Bästa bärbara datorn att köra Vista på är?

http://www.idg.se/2.1085/1.126504

Techworlds testare Eva Heljesten visar med stor förvåning (i det nu över ett år gamla testet) att det går mycket snabbare att installera på en dator med en 2.2 dual core med snabbare bus speed och större cache än en 1.06 dual core. Andra saker som höjer ögonbrynen är att Geforce 8600 presterar bättre än Geforce 7200.

Hur var det nu med Mac och dess prestanda gentemot likvärdig PC?

Popular Mechanics (http://www.popularmechanics.com/technology/reviews/4258725.html?page=4)

I detta mycket intressanta test får vi bland annat reda på att en 2.2 core 2 duo är snabbare än en 2.0 core 2 duo samt även att 2.4 är snabbare än en 2.2.

NiXPhoenix
2008-08-19, 16:12
Förstår inte de som sitter och säger att MAC är snygga, köper man den där mer avancerade datorn så ser den ut på ett enda sätt. Lådan är okej, men knappast jättesnygg.
Gillar man inte det utseendet finns det inga alternativ.
Förutom att gömma undan datorn så mycket som möjligt då...

Att extrakontakterna med USB och hörlursuttag m.m. sitter på framsidan utan någon som helst lucka är en jättemiss. Det bryter det där enhetliga nätmönstret totalt.

iMacen må vara snygg (i mina ögon) men musen och tangentbordet är missfoster.
Sen kanske ni kommer ihåg hur iMacarna såg ut när de kom för sisådär 10 år sen?

Exdiaq
2008-08-19, 16:21
Att extrakontakterna med USB och hörlursuttag m.m. sitter på framsidan utan någon som helst lucka är en jättemiss. Det bryter det där enhetliga nätmönstret totalt.


Väldigt praktiskt enligt mig i alla fall. Man behöver inte fälla ner skärmen och lyfta datorn för att hitta rätt port utan istället lutar man sig lite åt sidan och ser var USBn/DVI-kabeln/osv ska in.


Förstår inte de som sitter och säger att MAC är snygga, köper man den där mer avancerade datorn så ser den ut på ett enda sätt. Lådan är okej, men knappast jättesnygg.
Gillar man inte det utseendet finns det inga alternativ.
Förutom att gömma undan datorn så mycket som möjligt då..

Smaksak. En del vill ha stilrena datorer medan andra vill att de ska vara genomskinliga och se ut som ett ungdomsdisco.


iMacen må vara snygg (i mina ögon) men musen och tangentbordet är missfoster.

Tangentbordet är det inget fel på enligt mig men håller med att musen är konstig. Men det problemet löses lätt med att man köper en annan mus från exempelvis Logitech (finns väldigt många som funkar med Mac).


Sen kanske ni kommer ihåg hur iMacarna såg ut när de kom för sisådär 10 år sen?

Ja, de såg för jävliga ut för tio år sedan. Därför ska man inte köpa en idag när de är hur snygga som helst eller?

NiXPhoenix
2008-08-19, 16:40
Väldigt praktiskt enligt mig i alla fall. Man behöver inte fälla ner skärmen och lyfta datorn för att hitta rätt port utan istället lutar man sig lite åt sidan och ser var USBn/DVI-kabeln/osv ska in.



Vad menar du nu, jag pratar om Mac Pro, vadå fälla ner skärmen?
De flesta PC-chassin idag har nån form av portuttag på framsidan eller toppen. Ofta är det dock dolt bakom nån slags lucka.
http://scandinavianphoto.se/img/img_large/305152_1.jpg
Själv har jag dessa uttag på toppen, tänkte att jag skulle störa mig på det innan jag köpt chassit men det är inte så farligt alls. Hade det brutit av fronten hade det dock varit en annan sak.
Jag tycker hela deras placering av uttagen är en smärre katastrof, när framsidan är så enhetlig kommer det där och bryter av. De kunde placerat kontakterna högt upp i närheten av DVD-luckorna istället. Sen gjort hela det kontaktdelen snyggare istället för en tråkig fyrkant.
Eller allra helst på toppen, där är det dessutom lättare att komma åt uttagen än långt ner mot golvet...



Smaksak. En del vill ha stilrena datorer medan andra vill att de ska vara genomskinliga och se ut som ett ungdomsdisco.


Nu är det i och för sig så att långt ifrån alla chassin ser ut som blinkande ungdomsdiscon, det finns tusentals chassin och man kan få allt möjligt. Finns många chassin som är långt snyggare än Mac Pro-chassit, ja, annat vore konstigt med tanke på mängden PC-chassin jämfört med apples tre (3) varianter. Mini, iMac och Pro. Och dessa vänder sig ju till helt olika målgrupper.



Tangentbordet är det inget fel på enligt mig men håller med att musen är konstig. Men det problemet löses lätt med att man köper en annan mus från exempelvis Logitech (finns väldigt många som funkar med Mac).

Jag tycker tangentbordet är väldigt fult. Men visst kan man byta, det kan man . Sitter själv på ett ergonomiskt logitech med några mac-symboler på knapparna, de förfular. :P Nåt jävla äpple och en kringla.



Ja, de såg för jävliga ut för tio år sedan. Därför ska man inte köpa en idag när de är hur snygga som helst eller?


Tyckte det var bra med lite perspektiv på saker och ting.

PowPow
2008-08-19, 17:01
Och där har de enbart kollat på prestandan. De har inte räknat med alla de hundratals smarta sakerna en Mac har som man inte märker direkt. Exempelvis zoomning via touchpaden, laddkontakten, osv.

Nu skojar du? Zoomning via touchpaden? Det har man kunnat på såväl PC som Mac sedan toucpaden uppfanns.

Laddkontakten kan man tycka är fiffig, visst. Men den sitter ju inte speciellt bra, om man flyttar omkring dator mycket i strömläge. Drarmman lätt i sladden så åker den ju ut direkt.

Trance
2008-08-19, 17:24
Jag tycker Macb Pro har ett väldigt fult chassi, däremot är iMac väldigt porrig designmässigt.

Ganymedes
2008-08-20, 07:20
Men allvarligt talat Trance. Hur mäter man användarupplevelse då? I GHz eller pris på billigaste nätbutiken? I antalet blinklampor? För det är oftast just användandet som man föredrar på en Mac.

Tar vi en EXAKT (låtsas att det finns då, om det nu inte skulle göra det) lika snabb PC och Mac. Exakt lika snabb på ALLA punkter. Jag hade valt Macen iaf, oavsett om den skulle vara dyrare.

Så att hävda att det inte går att diskutera med Mac-förespråkare är ju lite knepigt, speciellt om ditt utgångsläge är att övertyga med specar om att PC är bättre eller ens lika bra. PC-folk "bevisar" med siffror. Mac-folk "bevisar" med upplevelseberättelser.

De som är nöjda med sin Mac är det inte för att den är snabbast, billigast eller snyggast. Utan allt som oftast för att den är trevligare att använda. Det är inte mätbart i Sibas reklabladssiffror och är därför ganska svårt (speciellt i kombination med fördommar och gamla "sanningar") att få en person som nästan aldrig rört en Mac att föstå.

Det man dock kan vara säker på, är att så gott som alla som kör Mac också har kört PC. Om inte hemma så iaf på skola, jobb eller annan plats. Garanterat. Dessa personer har gjort ett aktivt val. En person som bara kört PC har inte ett lika brett perspektiv. Och en person som testar en Mac lite grand och bara letar fel, tja... Då kan han sitta där med sin PC då.

Att man sedan kan bli lite väl insnöad i Macens överlägsenhet är en annan femma. Det är inte så enormt stor skillnad, precis som du säger, men finns skillnader. Och visst blir många fantatiskt lyriska över sin Mac. Men det råder ett minst lika intressant fenomen bland Mac-hatarna.

På jobbet kan nämligen alla sitta och skryta över saker med sina PC, eller klaga på problem om dem, och ingen regagerar. Men skulle man ens antyda något postivt om en Mac, skulle det bli ett jäkla liv.

Edit: hade OSX funnits (och fungerar lika bra!) till PC, hade jag inte alls garanterat haft en vit bärbar burk hemma...

Trance
2008-08-20, 21:34
Det enda jag menar är att posta inte "bevis" om ni inte vet vad som testas och vad det betyder. OS X kan vara snabbare än Vista på vissa saker, ni kan anse OS X vara smidigare att använda eller snyggare. Ni kan säga att program Y som bara finns på OS X är jättebra.

Vad som är dåliga argument är att Macs Geforce är bättre än andras Geforce eller att alla andra chassin än Macs är blinkade fjortischassin.

Exdiaq
2008-08-20, 21:38
Det enda jag menar är att posta inte "bevis" om ni inte vet vad som testas och vad det betyder. OS X kan vara snabbare än Vista på vissa saker, ni kan anse OS X vara smidigare att använda eller snyggare. Ni kan säga att program Y som bara finns på OS X är jättebra.

Vad som är dåliga argument är att Macs Geforce är bättre än andras Geforce eller att alla andra chassin än Macs är blinkade fjortischassin.



Vem sa att alla andra chassin än Macs är blinkade fjortisdiscon?

Trance
2008-08-20, 21:46
Vem sa att alla andra chassin än Macs är blinkade fjortisdiscon?

Så din mening var helt meningslös?

Ganymedes
2008-08-20, 21:49
Lite mer konstruktivt då istället: Här finns en samling småfilmer för den som är nyfiken på hur en Mac ser ut. Mycket basic-nivå, men kanske kul ifall man inte sett OSX annat än på stillbild.

http://www.apple.com/findouthow/mac/#tutorial=anatomy

Exdiaq
2008-08-20, 21:52
Så din mening var helt meningslös?

Smaksak. En del vill ha stilrena datorer medan andra vill att de ska vara genomskinliga och se ut som ett ungdomsdisco.




Så skrev jag, det var bara ett exempel. Sa aldrig att alla andra PC-chassin ser ut som fjortisdiscon eftersom jag vet att det inte är så.

Trance
2008-08-20, 21:54
Så skrev jag, det var bara ett exempel. Sa aldrig att alla andra PC-chassin ser ut som fjortisdiscon eftersom jag vet att det inte är så.

Du skrev inte heller att Mac var stilren.

Delta1
2008-08-21, 08:52
Ett mörker säger mer än 1000 ord! =)

http://stockholm.city.se/nyheter/2008/08/19/Liten_PC_morklade_hela_stan/

Parachutes
2008-08-21, 10:40
Så att hävda att det inte går att diskutera med Mac-förespråkare är ju lite knepigt, speciellt om ditt utgångsläge är att övertyga med specar om att PC är bättre eller ens lika bra. PC-folk "bevisar" med siffror. Mac-folk "bevisar" med upplevelseberättelser.

Du får det att låta som om mac användare är jesus-fanatiker och pc användare är vetenskapsmän.
Är ganska nöjd med det.

Åter igen.. tänkte plocka ihop macs 18.555,00 krs dator på komplett och se vad den går på där :)

Lyckligtvis hade dom ett paketpris på en nästan likadan för 5.995:-
En 24" skärm (om man nu vill ha det..) går på 2995:-

Vad betalar man då 9565:- extra för? Macarna säger: Operativsystemet och den fina designen. Alla kan nog gissa vad jag hade föredragit även om det inte kostade dubbelt så mycket.. men

Till er mac-fanatiker.. inte ni som jobbar med mac för att några funktioner lämpar sig bättre i ert redigerande.. utan allmänheten.. Hur kan man frivilligt välja att köpa en mac när man är 100% medveten om vad man (inte)får för pengarna?


:MrT:

Delta1
2008-08-21, 11:02
Man får vad man betalar för.
Jämför med att köpa bil, lägga 100´på en kinesisk/rysk eller 500´på en tysk.
Ja, både har motor, dörrar, hjul etc, men det är långt ifrån samma sak.

Du får ingen PC där dator och skärm är ihopbyggda för 9´.
Frågan är om du ens får blåtand, 802.11N trådlöst och andra små men betydelsefulla saker. Eller en PC som vid normal användning är i praktiken ljudlös. Sådant kostar, vill du inte betalaför det, låt bli!
Vill du inte köpa en dyr bil, köp en billig...

Det har väl heller inte nämnts här i tråden att med en Mac medföljer inte bara operativsystemet, utan mängder med programvara tex för för bild och videoredigering, och mycket bra sådan för gemene man. (Vi pratade icke pro här.)

Ganymedes
2008-08-21, 11:26
Åter igen.. tänkte plocka ihop macs 18.555,00 krs dator på komplett och se vad den går på där :)

Lyckligtvis hade dom ett paketpris på en nästan likadan för 5.995:-
En 24" skärm (om man nu vill ha det..) går på 2995:-

Vad betalar man då 9565:- extra för?


Vet du, jag tänkte samma tanke när jag bjöd ut min fru på middag på vår 10-årsdag. Det blev McDonalds. Hon fick en liten svettig 10 kr burgare och en fanta. "Vaddå, äta på riktig restaurang? Jag har kollat med Paracheutes och hans resonemang är att en MacSvett & co plus fanta innehåller protein, kolhydrater och fett. Och det gör maten på en fin restaurang också. Alltså: samma sak!"

Din kunskap är i Siba-klass, när du försöker bygga ihop motsvarande en iMac med godtyckliga "liknande" prylar. Se till att jämföra rakt av istället. Du får ju ta en dator som är ihopbyggd allt-i-ett då. Som t.ex. Sony VAIO LT Series HD PC/TV All-In-One LT19U. OJ! 19514 kr på billigaste stället?

Omdömmet? "Can't compete with the iMac as a day-to-day computer; only OK performance; no Bluetooth; offensive level of adware; clunky mouse and keyboard." CNET.com

Parachutes
2008-08-21, 11:32
Man får vad man betalar för.
Jämför med att köpa bil, lägga 100´på en kinesisk/rysk eller 500´på en tysk.
Ja, både har motor, dörrar, hjul etc, men det är långt ifrån samma sak.

Du får ingen PC där dator och skärm är ihopbyggda för 9´.
Frågan är om du ens får blåtand, 802.11N trådlöst och andra små men betydelsefulla saker. Eller en PC som vid normal användning är i praktiken ljudlös. Sådant kostar, vill du inte betalaför det, låt bli!
Vill du inte köpa en dyr bil, köp en billig...

Det har väl heller inte nämnts här i tråden att med en Mac medföljer inte bara operativsystemet, utan mängder med programvara tex för för bild och videoredigering, och mycket bra sådan för gemene man. (Vi pratade icke pro här.)


Well.. jag köper hellre en japansk bil än en tysk bil anyday.. japan-pc tyskland-mac jämförelsen håller nästan!

Trance
2008-08-21, 11:39
Ett mörker säger mer än 1000 ord! =)

http://stockholm.city.se/nyheter/2008/08/19/Liten_PC_morklade_hela_stan/

Jag tycker nog det mest förstärker min poäng.

Parachutes
2008-08-21, 11:41
Vet du, jag tänkte samma tanke när jag bjöd ut min fru på middag på vår 10-årsdag. Det blev McDonalds. Hon fick en liten svettig 10 kr burgare och en fanta. "Vaddå, äta på riktig restaurang? Jag har kollat med Paracheutes och hans resonemang är att en MacSvett & co plus fanta innehåller protein, kolhydrater och fett. Och det gör maten på en fin restaurang också. Alltså: samma sak!"

Din kunskap är i Siba-klass, när du försöker bygga ihop motsvarande en iMac med godtyckliga "liknande" prylar. Se till att jämföra rakt av istället. Du får ju ta en dator som är ihopbyggd allt-i-ett då. Som t.ex. Sony VAIO LT Series HD PC/TV All-In-One LT19U. OJ! 19514 kr på billigaste stället?

Omdömmet? "Can't compete with the iMac as a day-to-day computer; only OK performance; no Bluetooth; offensive level of adware; clunky mouse and keyboard." CNET.com

Ursäkta men det är precis samma skit som sitter i datorerna hårdvaremässigt så detdär var bara en korkad jämförelse.. och vadå jämföra med sony? sony är ju nästan lika onda som apple.

Antec Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg) 1.150:-Corsair Powersupply 1000W Black ATX/EPS, 140mm fan, SLI 1.695:-
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt 1.595:-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX, Kit w/two 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24 1.895:-
Gigabyte GA-EP45T-DS3, P45, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16 1.069:-
XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit 2.699:-
Western Digital Caviar SE16 640GB, SATA, 16MB Cache, 7200RPM 675:-
Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM 1.445:-
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner 299:-
Allt som allt 12522:- + 2999:- för en 24"

Denna datorn kostar mindre än macs värsting och den kommer slå alla mac datorer 1 år framöver och den har stöd för överklockning om man nu vill syssla med det..
Mac = dubbla priset för en designdator

Om vi nu ska dra matparaleller så är mac en 50g entrecóte upplagd superfint med massa ogräs och soya skvätt i sann estetisk anda..
Och en pc är en 400g finfin oxfilé med klyftpotatis och rödvinssås..
båda för samma pris..

Ganymedes
2008-08-21, 11:49
En sista runda prisdiskussion kanske? PC World har en relativt ny (sommras) debattartikel/jämförelse.

Don't buy into the old argument that Mac laptops are categorically more expensive than Windows machines. Sometimes that's true--but they're often on par with, or cost less than, their closest Windows laptop equivalents.

http://www.pcworld.com/article/148032/mac_vs_windows_laptops.html

bertbert
2008-08-21, 11:49
Denna datorn kostar mindre än macs värsting och den kommer slå alla mac datorer 1 år framöver och den har stöd för överklockning om man nu vill syssla med det..
Mac = dubbla priset för en designdator

Om vi nu ska dra matparaleller så är mac en 50g entrecóte upplagd superfint med massa ogräs och soya skvätt i sann estetisk anda..
Och en pc är en 400g finfin oxfilé med klyftpotatis och rödvinssås..
båda för samma pris..

När det året har gått strular PC-användaren fortfarande med drivrutiner, registret, services som dör, antivirusprogram, och alla andra problem man får på köpet med windows.

Din matjämförelse är för övrigt helt kass. Du köper ju halvfabrikat på ICA medan Mac-köparen får en färdig anrättning på en resturang.

Klart det är billigare att köpa oxfilén på ICA än när gourmétkocken tillagat den. Och det är det man betalar för när man köper en mac: grejorna fungerar tillsammans.

Delta1
2008-08-21, 11:50
Ursäkta men det är precis samma skit som sitter i datorerna hårdvaremässigt så detdär var bara en korkad jämförelse.. och vadå jämföra med sony? sony är ju nästan lika onda som apple.

Antec Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg) 1.150:-Corsair Powersupply 1000W Black ATX/EPS, 140mm fan, SLI 1.695:-
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt 1.595:-Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 4GB, DHX, Kit w/two 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24 1.895:-
Gigabyte GA-EP45T-DS3, P45, Socket-775, ATX, 2xGbLAN, DDR3, 2xPCI-Ex(2.0)x16 1.069:-
XFX GeForce GTX 260 576M 896MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP, 448bit 2.699:-
Western Digital Caviar SE16 640GB, SATA, 16MB Cache, 7200RPM 675:-
Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM 1.445:-
Sony NEC Optiarc DVD±RW burner 299:-
Allt som allt 12522:- + 2999:- för en 24"

Denna datorn kostar mindre än macs värsting och den kommer slå alla mac datorer 1 år framöver och den har stöd för överklockning om man nu vill syssla med det..
Mac = dubbla priset för en designdator

Om vi nu ska dra matparaleller så är mac en 50g entrecóte upplagd superfint med massa ogräs och soya skvätt i sann estetisk anda..
Och en pc är en 400g finfin oxfilé med klyftpotatis och rödvinssås..
båda för samma pris..

Blåtand, 802.11N trådlöst, FW400 och 800?

Ganymedes
2008-08-21, 11:52
Ursäkta men det är precis samma skit som sitter i datorerna hårdvaremässigt så detdär var bara en korkad jämförelse.. och vadå jämföra med sony? sony är ju nästan lika onda som apple.

1) Jämför då ALLT som ingår, inte bara några av dig utvalda komponenter.
2) Varför INTE jämföra med Sony? I exemplet DU tog upp (en iMac) finns det bara sony och gateway som har en motsvarande allt-i-ett dator. Motsvarande i tanke, men inte i prestanda eller ens pris. Och absolut inte i design.


Men samtidigt: varför är det så jävla viktigt att det ska vara billigast? Är det inte viktigare vad man faktiskt får för pengarna? Allt kan som sagt inte mätas i GHz...

Delta1
2008-08-21, 11:59
1) Allt kan som sagt inte mätas i GHz...

Precis!

Lika dumt som att klassa fordonet med flest hk som det bästa/snabbaste.

Off T:
En strv122 har 1500hk, en fet lastbil ca 500, en vanlig personbil 150, vilken skall jag köpa?
Tja, skall jag enbart shoppa måtliga mängder, har en hanterbar flickvänn, så får någ lastbilen se sig besegrad av personbilen. En strv122 drar väl ca 50-150L/mil, så nja...
Men det vore coolt att glida upp till ICA Maxi i en...

Trance
2008-08-21, 12:23
När det året har gått strular PC-användaren fortfarande med drivrutiner, registret, services som dör, antivirusprogram, och alla andra problem man får på köpet med windows.

Det var en objektiv och intressant observation som tillför mycket.

Som en motpol så kan jag ge denna tråden på ett Mac-forum. It just works guys!

mac_the_mac:
"Such as, you may ask? Everything. Mac OS X Leopard is less stable, less secure, less dependable than OS X Tiger, which was less so than OS X Panther.

How about the iPhone? Everyone wants one, right? Uh, sure. Until they get one. I’ve had three. The first two stopped working. iPhone 2.0 software is far buggier than the version it replaced and is prone to crashes so hard that the iPhone doesn’t boot up and work at all.

Go up and down the list of Apple’s current high flying product line and you see more troubles than ever, not just numbers-- Apple is selling more of everything, so more problems could be expected, right?

Ron bought his wife a new Intel iMac with Time Capsule. After two weeks it still can’t do a back up without giving errors, locking out users (wireless or wired). His own iPhone problems are well documented.

Apple took months to update the latest OS X vulnerability and exploit, leaving a critical hole open since being notified of the problem back in early May. Check Apple’s support discussions. I’ve never seen so many problem categories and so few solutions to user problems. Did I mention MobileMe MobileMess? "


Mr Squid:
"The best example that I know of is the fiasco with airport in Leopard. Airport in Leopard is broken. It does not work on about half of the wireless networks that I try to us it on. This is even true for a MacBook Pro straight out of the box with absolutely no user changes other than to turn the machine on. Airport has been broken since October 2007, and Apple has done nothing to fix it, or even acknowledge that there is a problem. The best example that I know of is the fiasco with airport in Leopard. Airport in Leopard is broken. It does not work on about half of the wireless networks that I try to us it on. This is even true for a MacBook Pro straight out of the box with absolutely no user changes other than to turn the machine on. Airport has been broken since October 2007, and Apple has done nothing to fix it, or even acknowledge that there is a problem. "


mac_the_mac igen:
"I, too, bought an iMac and a Time Capsule. It’s been a month and Time Machine still cannot complete a backup to Time Capsule without errors. It’s not using Airport, either. It’s direct ethernet between the Mac and Time Capsule. I’ve erased the drive a number of times, did the reset routine, done troubleshooting with Apple on the phone. So far, nothing. It doesn’t just work."

Jonny_m

"I have a Mac PowerBook. I’ve had it for five years and it has been the best Mac I’ve ever owned. I can count the number of crashes and kernel panics on three fingers. In five years.

Until… Leopard 10.5.4. Now I get a kernel panic every couple of days. I’ve reinstalled the update then did a full reinstall of OS X and the update. "

http://mac360.com/index.php/forums/viewthread/1215/

Självklart hatar de Microsoft mer än Apple, det är trots ett Mac-forum men den där myten om att Apple skulle vara jättestabilt medan Windows vara totalt kasst är självklart enbart...en myt.

Parachutes
2008-08-21, 12:34
En sista runda prisdiskussion kanske? PC World har en relativt ny (sommras) debattartikel/jämförelse.



http://www.pcworld.com/article/148032/mac_vs_windows_laptops.html

öh? va? okej jag ger dig att du har lite mindre fel eftersom macs laptops bara är 50-70% dyrare vilket är mindre än om man jämför stationära.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 12:35
Vet du, jag tänkte samma tanke när jag bjöd ut min fru på middag på vår 10-årsdag. Det blev McDonalds. Hon fick en liten svettig 10 kr burgare och en fanta. "Vaddå, äta på riktig restaurang? Jag har kollat med Paracheutes och hans resonemang är att en MacSvett & co plus fanta innehåller protein, kolhydrater och fett. Och det gör maten på en fin restaurang också. Alltså: samma sak!"

Haha, klockren! :thumbup:

Ganymedes
2008-08-21, 12:40
Självklart hatar de Microsoft mer än Apple, det är trots ett Mac-forum men den där myten om att Apple skulle vara jättestabilt medan Windows vara totalt kasst är självklart enbart...en myt.

Fast lyfter du blicken lite så ser du en annan verklighet. Självklart kan Macar krångla. Ingen seriös person hävdar väl att de är 100% omöjliga att få problem med? Grejen är att det är betydligt vanligare att de inte krånglar.

Att sedan missnöjda kunder hörs mest är väl ingen nyhet? Ska vi verkligen jämföra (procentuellt, inte antal, eftersom PC har störst marknadsandel) datorrelaterade problem mellan Mac och PC tycker du?

Mac ÄR jättestabilt. Och speciellt jämfört mot Windows. Men även solen har sina fläckar. Det sägs att man dör om man blir skjuten i huvudet, men det finns de som överlevt det också. Betyder det att det är att klassa som icke-dödligt att bli skjuten i skallen då? Man kanske borde gå på det som är mest rimligt att förvänta sig. Och då är det att en Mac "just works" och att en PC "requires work".






Ja, det var en bättre jämförelse än alla jävla bil-jämförelser iaf. :)

Trance
2008-08-21, 12:42
En sista runda prisdiskussion kanske? PC World har en relativt ny (sommras) debattartikel/jämförelse.

http://www.pcworld.com/article/148032/mac_vs_windows_laptops.html

Tyvärr så verkar det sällan gälla i Sverige då Mac ligger högre här av någon anledning. Men visst är det sällan någon jätteskillnad på laptops.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 12:44
Det var en objektiv och intressant observation som tillför mycket.

Som en motpol så kan jag ge denna tråden på ett Mac-forum. It just works guys!


Lite skev representation kanske. Nu har jag inga exakta siffror, men relativt till antalet användare sett, så är det mycket mer problem med pc/m$, än med apple/osx. Det är min personliga erfarenhet också.

Parachutes
2008-08-21, 12:44
När det året har gått strular PC-användaren fortfarande med drivrutiner, registret, services som dör, antivirusprogram, och alla andra problem man får på köpet med windows.

Din matjämförelse är för övrigt helt kass. Du köper ju halvfabrikat på ICA medan Mac-köparen får en färdig anrättning på en resturang.

Klart det är billigare att köpa oxfilén på ICA än när gourmétkocken tillagat den. Och det är det man betalar för när man köper en mac: grejorna fungerar tillsammans.

igentligen hade det räckt med en idiotstämpel i pannan på dig men jag ska försöka att vara mer specifik..

servicepack drivrutiner och antivirus problemet är löst på 20-30 min efter att man fått igång datorn första gången.
Och till maten igen.. jag syftade på att man till samma pris får senare teknologi och vassare hårdvara och prestanda.. men köper man macen får man sin.. ja.. inte dåliga men långt ifrån up to date dator i söt förpackning(vilket kan disskuteras.) Och hurvida apples program är bättre tål också att disskuteras..

Trance
2008-08-21, 12:46
Fast lyfter du blicken lite så ser du en annan verklighet.

Vart skall jag titta?

Ganymedes
2008-08-21, 12:46
öh? va? okej jag ger dig att du har lite mindre fel eftersom macs laptops bara är 50-70% dyrare vilket är mindre än om man jämför stationära.

Eftersom du uppenbarligen är oförmögen att ta till dig ny information, är detta det sista jag skriver till dig.

Mvh
En som HAR jämfört PC och Mac. Och klarat av att erkänna hur fel han hade.

Ganymedes
2008-08-21, 12:47
Vart skall jag titta?

The big picture? Inte isolerade fall, om än många? Hur är det för de flesta användarna? Har de flesta Mac-användarna de problemen, tror du? Eller är det en lite mindre andel som du hänger upp dina motargument på?

Trance
2008-08-21, 12:48
Lite skev representation kanske. Nu har jag inga exakta siffror, men relativt till antalet användare sett, så är det mycket mer problem med pc/m$, än med apple/osx. Det är min personliga erfarenhet också.

Det är det som är poängen, är det så eller tror folk att det är så. Är Leopard stabilare än Vista verkligen?

Parachutes
2008-08-21, 12:49
Ja shit pomfritt undrar varför pc har störst del av marknaden?

Parachutes
2008-08-21, 12:53
The big picture? Inte isolerade fall, om än många? Hur är det för de flesta användarna? Har de flesta Mac-användarna de problemen, tror du? Eller är det en lite mindre andel som du hänger upp dina motargument på?

Ja.. jesus-fanatikerna tycker ju inte heller att dom har några problem.. :smash:

Exdiaq
2008-08-21, 12:55
Tänkte skriva de problem jag hittintills har haft med Apples produkter:

1. En bränd skiva med Windows fastnade inne i MacBooken och gick inte att få ut på vanligt vis. Löste sig genom att jag in på Apples supportsida och 10min senare kom skivan ut. Haft MacBooken i 1,5år och det är det enda problemet jag haft.

2. iPod Nano som hängt sig 2 gånger på 2år (använd dagligen). Löstes genom att jag lät batteriet ta slut, laddade och kunde sedan använda iPoden igen.

Har även en iPod Touch sedan 2månader och den har inte krånglat alls.

Som jag nämnt tidigare har jag under samma tidsperiod som jag haft MacBooken fått installera om PCn ett antal gånger då den fått virus (trots brandvägg, antivirus, spyware-program).

Exdiaq
2008-08-21, 12:56
Ja shit pomfritt undrar varför pc har störst del av marknaden?



Borde du inte undra istället varför deras del av marknaden krymper och Macs växer?

Trance
2008-08-21, 12:57
Som jag nämnt tidigare har jag under samma tidsperiod som jag haft MacBooken fått installera om PCn ett antal gånger då den fått virus (trots brandvägg, antivirus, spyware-program).

Vilket virus?

Exdiaq
2008-08-21, 12:58
Ja.. jesus-fanatikerna tycker ju inte heller att dom har några problem.. :smash:



Vad ska vi kalla dig? Fakta-fanatiker?

Släng inte ur dig ord du inte verkar förstå. Man är inte en fanatiker bara för att man anser att en Mac är bättre än PC.

Exdiaq
2008-08-21, 12:59
Vilket virus?



Inte den blekaste.

Ganymedes
2008-08-21, 13:01
Man är inte en fanatiker bara för att man anser att en Mac är bättre än PC.

Det intressanta är ju att man kan sitta och lovorda PC hur mycket som helst och trycka ner Mac allt vad man orkar (oftast utan att ens kunna något om Mac) men samtidigt INTE klassas som fantatiker... Intressant att man bara kan vara fanatiker åt ena hållet... *rolleyes*

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:01
Det är det som är poängen, är det så eller tror folk att det är så. Är Leopard stabilare än Vista verkligen?

Just vista vs leopard vet jag inte, nu talade jag generellt anektodiskt i ett längre tidsperspektiv. Nu har jag vista på jobbet och hade ordentligt med problem att få igång jobbmiljön, vilket efter 2 veckor krävde en omrullning av vista. Jag var inte den enda med dylika problem. Detta verkar fortfarande vara den generella approachen för jobbigare problem på m$ plattformar.
Har dock inte jobbat på en arbetsplats med uteslutande osx (dock med os9), så kan inte göra någon vettig jämförelse. Dock allt jag har läst, tyder på att problemen är signifikant mindre och kräver oftast inte en ominstallation vid större problem. Men det är väl mer unix stabilitet där isf som är på tapeten och inte osx i sig.

Ganymedes
2008-08-21, 13:04
Inte den blekaste.

Inte så konstigt heller, med tanke på antalet virus det finns att välja på till den plattformen. ;)

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:04
Det intressanta är ju att man kan sitta och lovorda PC hur mycket som helst och trycka ner Mac allt vad man orkar (oftast utan att ens kunna något om Mac) men samtidigt INTE klassas som fantatiker... Intressant att man bara kan vara fanatiker åt ena hållet... *rolleyes*

Man brukar inte kallas fanatiker om man håller med majoriteten.
Gudstro uppfyller t.ex. alla krav för vanföreställningar med just den skillnaden - det är inte en avvikande föreställning. ;)

Trance
2008-08-21, 13:04
Inte den blekaste.

Hur vet du att det var ett virus?

Ganymedes
2008-08-21, 13:05
Man brukar inte kallas fanatiker om man håller med majoriteten.
Gudstro uppfyller t.ex. alla krav för vanföreställningar med just den skillnaden - det är inte en avvikande föreställning. ;)

Ah, men muslimer är i majoritet här på Jorden. Och likväl utropar vi många av dem som fanatiker... *popcorn*

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:07
Inte så konstigt heller, med tanke på antalet virus det finns att välja på till den plattformen. ;)

Det är dock ett svagare argument, eftersom ingen unixbaserad plattform åtnjuter samma popularitet som m$, så det är svårt att göra en jämförelse.
Det återstår att se om osx blir lika polulärt om virus-situationen förändras.
Eftersom jag vet vad som går till på microsoft (iaf i sverige) och deras sätt att utveckla os:et på, så misstänker jag att os x skulle fortfarande ha en fördel.

Ganymedes
2008-08-21, 13:08
För min egen del så är det inte problemen med Windows som håller mig borta, utan för att Macen är trevligare. Jag hade sällan större problem med majoriteten av mina PC.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:08
Ah, men muslimer är i majoritet här på Jorden. Och likväl utropar vi många av dem som fanatiker... *popcorn*

Nja, det är skillnad mellan muslimer och fundamentala muslimer = de som utpekas oftast i västerländsk media. Sedan så är islam inte den största religionen i västland, ergo fanatism.

Exdiaq
2008-08-21, 13:09
Hur vet du att det var ett virus?



Därför farsas vän som är väldigt kunnig på PC sa det när han undersökte vad som var fel. Jag trodde inte det var virus alls eftersom vi hade gjort det mesta för att skydda PCn.

Ganymedes
2008-08-21, 13:12
Det är dock ett svagare argument, eftersom ingen unixbaserad plattform åtnjuter samma popularitet som m$, så det är svårt att göra en jämförelse.
Det återstår att se om osx blir lika polulärt om virus-situationen förändras.
Eftersom jag vet vad som går till på microsoft (iaf i sverige) och deras sätt att utveckla os:et på, så misstänker jag att os x skulle fortfarande ha en fördel.

Här kommer en grej du gärna får svara på och som ingen lyckats ge bra svar på än: För ungefär 10 år sedan (när OSX kom) sa man att det inte finns virus till Mac för det är för få som använder Mac; det är ingen som bemödar sig med virusprogramering. Idag säger man samma sak. Men det man missat är att för 13 år sedan (typ?) fanns det också Mac. Operativet hette OS 9. Och det hade lååååååångt färre användare än vad OSX har idag. Och gissa vad? Till OS 9 fanns det en handfull virus!

Tänka sig. Och jag kan mycket väl tänka mig att det finns de som är mycket sugna på att täppa igen truten på alla stroppiga Mac-användare som skryter om sina datorer utan virus. Och vilket sätt skulle vara bättre, än med just ett virus?

Och nej, script som man själv måste ladda ner, autientisera med admin-lösenord och sedan själv starta, är INTE att räkna som virus. Inte mer än att starta en instans av kommandotolken och skriva del . och svara y. :)

Ganymedes
2008-08-21, 13:13
Nja, det är skillnad mellan muslimer och fundamentala muslimer = de som utpekas oftast i västerländsk media. Sedan så är islam inte den största religionen i västland, ergo fanatism.

Men det finns alltså inga fundementala PC-användare och vanliga Mac-användare?

Faktum kvarstår: OM man förespråkar Mac intensivt, då är man fanatiker. Direkt. Om man förespråkar PC intensivt, då är det INTE fanatism.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:13
Jag säger: Välj INTE mac. Håll er borta, prolätärer. Om den blir för populär så börjar virusen att komma. :D

Parachutes
2008-08-21, 13:14
Jag avslutar här med ett sista: En mac är en pc i estetiskt tilltalande design med sämre teknologi som lämpar sig lite bättre till bildredigering och har ett mycket dyrare pris. Sen går allt att försvara liksom allt går att hacka ner på.. men det är fakta bannemaj!

Trance
2008-08-21, 13:15
Därför farsas vän som är väldigt kunnig på PC sa det när han undersökte vad som var fel. Jag trodde inte det var virus alls eftersom vi hade gjort det mesta för att skydda PCn.

I 99.9% av fallen så beror det på att:

A. Ni har installerat något dumt

och/eller

B. Ni har inte uppdaterat erat operativsystem/webbläsare/flash på länge.

Kabuto
2008-08-21, 13:16
Som jag nämnt tidigare har jag under samma tidsperiod som jag haft MacBooken fått installera om PCn ett antal gånger då den fått virus (trots brandvägg, antivirus, spyware-program).

Tips, uppdatera windows nästa gång... ;)

Sen måste jag säga att Mac OS X är jävligt skönt för hur jag använder datorer nu för tiden, surfa, lyssna på musik och chatta med polare. Men direkt jag ska göra något annat så använder jag gärna en dator med windows XP istället.
Har någon tips på en BRA direct connect klient för mac osx?
BRA torrent klient?
BRA ftp klient?
BRA IM klient?
Störande också att Mac OS X precis som windows XP verkar bli slöare på starta upp och stänga av med tiden. De få gånger det händer vill man att det ska gå snabbt.
Finns massor med grejer jag har stört mig på med Mac OSX men har inte lagt allt på minnet..

Ganymedes
2008-08-21, 13:16
Varför är en Mac bättre på bildhantering än en PC? Konstigt och förlegat argument. Duger lika bra med en PC till bildhantering... Det är bara ett larvigt "äh, de får ett gratis poäng som förvisso ytterligare bevisar min okunnighet, men då borde då hålla tyst och se det som en seger". Blah!

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:16
Men det finns alltså inga fundementala PC-användare och vanliga Mac-användare?

Faktum kvarstår: OM man förespråkar Mac intensivt, då är man fanatiker. Direkt. Om man förespråkar PC intensivt, då är det INTE fanatism.

Heh, vet inte om "fundamental pc-användare" är ett vedertaget begrepp, men visst finns det.
Men du generaliserar för mycket. Jag har sett folk kallas för pc-fanboy också, bara inte lika vanligt.

Ganymedes
2008-08-21, 13:16
Jag säger: Välj INTE mac. Håll er borta, prolätärer. Om den blir för populär så börjar virusen att komma. :D

Du är den smartare av oss, min vän. Admin, döda denna tråden foooort! :D

Exdiaq
2008-08-21, 13:20
I 99.9% av fallen så beror det på att:

A. Ni har installerat något dumt

och/eller

B. Ni har inte uppdaterat erat operativsystem/webbläsare/flash på länge.




A. Installerar i stort sett inget alls på PCn forutom saker som Word (köpt), väldigt kända program. Installerar inte några små skitprogram jag laddat ner från Pirat Bukten.

B. Farsan brukar kolla efter uppdateringar varannan vecka, ibland varje.

Jax
2008-08-21, 13:20
Jag avslutar här med ett sista: En mac är en pc i estetiskt tilltalande design med sämre teknologi som lämpar sig lite bättre till bildredigering och har ett mycket dyrare pris. Sen går allt att försvara liksom allt går att hacka ner på.. men det är fakta bannemaj!
Varför skulle en mac lämpa sig bättre än en pc för bildredigering om en mac nu bara är en pc med sämre teknologi?

*edit*
Men jag är ju inte snabb.

Trance
2008-08-21, 13:21
Faktum kvarstår: OM man förespråkar Mac intensivt, då är man fanatiker. Direkt. Om man förespråkar PC intensivt, då är det INTE fanatism.

Det som utmärker en fanatiker är väl mest att personen använder argument för sitt operativsystem utan att förstå vad som sägs (ofta teknisk information), personen använder nedvärderande ord för konkurrenten(m$, värdelösa Apple etc.) eller personen använder extremer utan grund för att nedvärdera det andra OS:et eller förbättra sitt eget (krashar alltid, är jättedyrt, alla har alltid problem med Y osv).

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:23
A. Installerar i stort sett inget alls på PCn forutom saker som Word (köpt), väldigt kända program. Installerar inte några små skitprogram jag laddat ner från Pirat Bukten.

B. Farsan brukar kolla efter uppdateringar varannan vecka, ibland varje.

Problemet är också att ju mer man installerar på m$ plattformar (iaf pre-vista, har inte använt vista hårt nog för att kunna jämföra), så slöas datorn ner och börjar fungera sämre o sämre. Sedan kan det bli roliga konflikter mellan olika drivrutiner o dyl, så att t.ex ljudkortet pajar internetuppkopplingen, vilket INTE var lätt att hitta kan jag säga. :D

Ganymedes
2008-08-21, 13:24
Har någon tips på en BRA direct connect klient för mac osx?
Kör aldrig sådant längre, så jag är inte uppdaterad där. Men vad sägs om Direct Connect. Neo Modeus?
http://www.neo-modus.com/


BRA torrent klient? ..

Absolut. Transmission t.ex.:
http://www.transmissionbt.com/


BRA ftp klient? ..
Absolut. Frågan är snarare om Windows har någon som matchar denna?
Transmit: http://www.panic.com/transmit/


BRA IM klient?..
Trevligare har jag inte testat oavsett plattform, går att konfigurera på miljoner sätt dessutom: Adium
http://www.adiumx.com/
Hanterar typ ALLA protokoll.


Störande också att Mac OS X precis som windows XP verkar bli slöare på starta upp och stänga av med tiden. De få gånger det händer vill man att det ska gå snabbt.

Märkligt. Min MacBook startar lika snabbt nu som för två år sedan. Kolla i Systeminställningar-Konto-Uppstart om du har en massa trams som t.ex. "itunes helper" etc som du inte behöver. Bocka ur. Prova reparera behögrigheter också, om du aldrig gjort det.

Exdiaq
2008-08-21, 13:25
BRA torrent klient?

Transmission, tar väldigt lite minne, enkelt och bra.


BRA IM klient?

Adium.


Störande också att Mac OS X precis som windows XP verkar bli slöare på starta upp och stänga av med tiden. De få gånger det händer vill man att det ska gå snabbt.

Ladda ner ett gratis underhållsprogram som kör dagliga, vecko och månads-script.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:27
Det som utmärker en fanatiker är väl mest att personen använder argument för sitt operativsystem utan att förstå vad som sägs (ofta teknisk information), personen använder nedvärderande ord för konkurrenten(m$, värdelösa Apple etc.) eller personen använder extremer utan grund för att nedvärdera det andra OS:et eller förbättra sitt eget (krashar alltid, är jättedyrt, alla har alltid problem med Y osv).

Aha! Det är alltså bristen på bra skällsord för apple som gör skillnaden?
Nån som har några förslag? Badapple? os x files? mhac?

Ganymedes
2008-08-21, 13:27
Ladda ner ett gratis underhållsprogram som kör dagliga, vecko och månads-script.

Behövs inte chron gör det jobbet. Och har man inte igång sin Mac dygnet runt så kan man beordra chron att göra det. Programmen är ju lättare, så man får ett gui iofs, men för oss som kört mycket Linux är Terminalen kung. :)

Ganymedes
2008-08-21, 13:28
Aha! Det är alltså bristen på bra skällsord för apple som gör skillnaden?
Nån som har några förslag? Badapple? os x files? mhac?

Crapple?

Trance
2008-08-21, 13:30
A. Installerar i stort sett inget alls på PCn forutom saker som Word (köpt), väldigt kända program. Installerar inte några små skitprogram jag laddat ner från Pirat Bukten.

B. Farsan brukar kolla efter uppdateringar varannan vecka, ibland varje.

Ja, jag tror helt enkelt inte på det. Jag och andra datorkunniga har extremt sällan problem med virus och om man får ett virus så är det för man tog en medveten risk/klantade sig och installerade t.ex. ett crack för ett spel (även om man självklart inte skall köra som admin för det).

Det finns ett antal människor jag har hjälp som "Jag använder bara datorn för att lagra musik till min ipod, betala räkningar på Internet och prata med mina kompisar" som sköter den "perfekt" men ändå lyckats vara inne och tagit bort saker i System32-mappen, kört Funny_christmas_card.exe som de fick i ett mail och klickat på massa popups.

Visst finns det undantag som är väldigt svåra att skydda sig mot men det är jäkligt sällan det sker.

bertbert
2008-08-21, 13:31
Det var en objektiv och intressant observation som tillför mycket.


Nej, det var inte objektiv observation. Det var en subjektiv sådan.

Däremot; jag har använt Vista en hel del, och gör fortfarande så på mitt arbete, och där tilltager problemen med tiden istället för att avta. Detta är fakta.

Jag har haft problem med alla de saker som jag skrev. Det är också fakta.

Detta är observationer av samma typ som de du själv citerade i ditt inlägg.

Trance
2008-08-21, 13:32
Aha! Det är alltså bristen på bra skällsord för apple som gör skillnaden?
Nån som har några förslag? Badapple? os x files? mhac?

Nej, så skrev jag inte. Men titta vad som skrivits i denna tråden och jämför med standarden på t.ex. klimathotstråden.

"Alla vet att temperaturen inte stiger"

"Ja, inte konstigt att NAZ(isterna)A ljuger och är dåliga!"

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:34
Ja, jag tror helt enkelt inte på det. Jag och andra datorkunniga har extremt sällan problem med virus och om man får ett virus så är det för man tog en medveten risk/klantade sig och installerade t.ex. ett crack för ett spel (även om man självklart inte skall köra som admin för det).

Det finns ett antal människor jag har hjälp som "Jag använder bara datorn för att lagra musik till min ipod, betala räkningar på Internet och prata med mina kompisar" som sköter den "perfekt" men ändå lyckats vara inne och tagit bort saker i System32-mappen, kört Funny_christmas_card.exe som de fick i ett mail och klickat på massa popups.

Visst finns det undantag som är väldigt svåra att skydda sig mot men det är jäkligt sällan det sker.

Håller med. MEN det finns en baksida. Bra skyddsprogram slöar ner datorn, och bråkar ofta med andra program som också behöver komma åt mer lågnivå filer/processer. Sen är det en finne i röven att behöva tänka på det. T.ex. om man plockar ihop burken själv och man inte vågar gå upp på nätet för att ladda ner anti-virus program, för att under tiden kan man få VIRUS. ;)

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:37
Nej, så skrev jag inte. Men titta vad som skrivits i denna tråden och jämför med standarden på t.ex. klimathotstråden.

"Alla vet att temperaturen inte stiger"

"Ja, inte konstigt att NAZ(isterna)A ljuger och är dåliga!"

Jag vet att det inte var andemeningen. Jag skämtade. Du vet, humor. ;)
Visst är argumenten ofta dåliga, men visa mig en tråd som är obefläckad med sådana. *popcorn*

Trance
2008-08-21, 13:38
Håller med. MEN det finns en baksida. Bra skyddsprogram slöar ner datorn, och bråkar ofta med andra program som också behöver komma åt mer lågnivå filer/processer. Sen är det en finne i röven att behöva tänka på det. T.ex. om man plockar ihop burken själv och man inte vågar gå upp på nätet för att ladda ner anti-virus program, för att under tiden kan man få VIRUS. ;)

Jag kör utan virusprogram faktiskt förutom någon online scan en gång i halvåret. Däremot uppdaterar jag datorn med automatiska uppdateringar och kör ff med noscript så känner ganska säker ändå.

Men på tidiga XP:s tid så var det så jäkla jobbigt då blaster for runt, visst patchade Microsoft det innan blaster kom till men då var inte automatiska uppdateringar så populärt så det fanns massor av infekterade datorer som spred hela tiden. Byggde en ny, kopplade upp mig för att uppdatera. Han inte ladda klar innan jag var infekterad. Fast det gick iofs att manuellt stoppa omstarten och fortsätta ladda klart och fixa den, men jäkligt irriterande.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:39
Vad tycks om denna jämförelse?
http://www.popularmechanics.com/technology/reviews/4258725.html?page=2
(fortsätter på några sidor).

Exdiaq
2008-08-21, 13:40
Ja, jag tror helt enkelt inte på det. Jag och andra datorkunniga har extremt sällan problem med virus och om man får ett virus så är det för man tog en medveten risk/klantade sig och installerade t.ex. ett crack för ett spel (även om man självklart inte skall köra som admin för det).

Det finns ett antal människor jag har hjälp som "Jag använder bara datorn för att lagra musik till min ipod, betala räkningar på Internet och prata med mina kompisar" som sköter den "perfekt" men ändå lyckats vara inne och tagit bort saker i System32-mappen, kört Funny_christmas_card.exe som de fick i ett mail och klickat på massa popups.

Visst finns det undantag som är väldigt svåra att skydda sig mot men det är jäkligt sällan det sker.


Är definitivt ingen expert, men kan nog lite mer än genomsnittsanvändaren. Har inte installerat ett crack på PCn på mer än två år eftersom jag spelar spel på PS2 istället.

Har aldrig, någonsin, ever, varit inne och pillat i system-filer, varken på PC eller Mac. Använder G-mail som för det mesta rensar bort sånt skit jag får i mejl.

bertbert
2008-08-21, 13:40
Ja, jag tror helt enkelt inte på det. Jag och andra datorkunniga har extremt sällan problem med virus och om man får ett virus så är det för man tog en medveten risk/klantade sig och installerade t.ex. ett crack för ett spel (även om man självklart inte skall köra som admin för det).

Det finns ett antal människor jag har hjälp som "Jag använder bara datorn för att lagra musik till min ipod, betala räkningar på Internet och prata med mina kompisar" som sköter den "perfekt" men ändå lyckats vara inne och tagit bort saker i System32-mappen, kört Funny_christmas_card.exe som de fick i ett mail och klickat på massa popups.

Visst finns det undantag som är väldigt svåra att skydda sig mot men det är jäkligt sällan det sker.

Att påstå att windows inte har problem med virus är ett extremt konstigt och väldigt lustigt uttalande. Flera kollegor har fått installera om sina maskiner på grund av virus, och ja, de använder sina datorer för att jobba på. Detta trots uppdaterade antivirusprogram.

Jag har f n inte problem med virus, däremto med antivirusprogrammet som ständigt falsklarmar på saker som inte är virus. Och jag har ingen aning om vad jag ska göra åt det.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:42
En sak som jag personligen kan säga är att jag är aldrig rädd för att om jag har många processer o dyl igång att någonting ska skita sig, t.ex. cd-bränning.
Såna saker var jag alltid jävligt försiktig med pre-vista, för att det skedde mer en än gång att något gick åt helvete på win2000/xp (många olika installationer och burkar). Har aldrig hänt på osx på mer än 3 år eller nåt sånt. Att inte behöva tänka på sånt är... skönt.

Parachutes
2008-08-21, 13:45
Jamen bättre på filmredigering enligt myten.. och utan den så har mac ingenting alls ju.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:47
För dem som inte orkade kolla i länken jag postade:

The Verdict: Apple
Mac: In both the laptop and desktop showdowns, Apple’s computers were the winners. Oddly, the big difference didn’t come in our user ratings, where we expected the famously friendly Mac interface to shine. Our respondents liked the look and feel of both operating systems but had a slight preference toward OS X. In our speed trials, however, Leopard OS trounced Vista in all-important tasks such as boot-up, shutdown and program-launch times. We even tested Vista on the Macs using Apple’s platform-switching Boot Camp software—and found that both Apple computers ran Vista faster than our PCs did.

PC: Simply put, Vista proved to be a more sluggish operating system than Leopard. Our PCs installed some software faster, but in general they were slower in our time trials. Plus, both PCs showed weaker performance on third-party benchmarks than the Macs. Our biggest surprise, however, was that PCs were not the relative bargains we expected them to be. The Asus M51sr costs the same as a MacBook, while the Gateway One actually costs $300 more than an iMac. That means for the price of the Gateway you could buy an iMac, boost its hard drive to match the Gateway’s, purchase a copy of Vista to boot—and still save $100.

Trance
2008-08-21, 13:50
Vad tycks om denna jämförelse?
http://www.popularmechanics.com/technology/reviews/4258725.html?page=2
(fortsätter på några sidor).

Det var uppe innan, jag vet inte riktigt vad de jämför bara.

Att påstå att windows inte har problem med virus är ett extremt konstigt och väldigt lustigt uttalande. Flera kollegor har fått installera om sina maskiner på grund av virus, och ja, de använder sina datorer för att jobba på. Detta trots uppdaterade antivirusprogram.


Windows har stora problem med virus men väldigt många av dem är inte operativsystemets fel.

Kabuto
2008-08-21, 13:51
Kör aldrig sådant längre, så jag är inte uppdaterad där. Men vad sägs om Direct Connect. Neo Modeus?
http://www.neo-modus.com/



Absolut. Transmission t.ex.:
http://www.transmissionbt.com/


Absolut. Frågan är snarare om Windows har någon som matchar denna?
Transmit: http://www.panic.com/transmit/


Trevligare har jag inte testat oavsett plattform, går att konfigurera på miljoner sätt dessutom: Adium
http://www.adiumx.com/
Hanterar typ ALLA protokoll.



Märkligt. Min MacBook startar lika snabbt nu som för två år sedan. Kolla i Systeminställningar-Konto-Uppstart om du har en massa trams som t.ex. "itunes helper" etc som du inte behöver. Bocka ur. Prova reparera behögrigheter också, om du aldrig gjort det.

Ah, tack ska prova titta omrking där i Systeminställningar-konto-uppstart :)

Transmission, tar väldigt lite minne, enkelt och bra.




Adium.




Ladda ner ett gratis underhållsprogram som kör dagliga, vecko och månads-script.

Vad är det för underhållsprogram?

Adium 2 kanske kommer vara bra men en sist jag tittade så hade adium inte ens stöd för webcam. Använde adium ett tag men gick över till Amsn, båda två är ostabila och buggiga.

Transmission använder jag nu det suger väl minst av alla torrentklienter jag provat men brukar fucka ur rätt ofta ändå, när för många aktiva torrents börjar finnas och om man har både ftpklient och transmission aktivt samtidigt en längre tid (dagar/veckor alltså). Hoppas utorrent kommer snart.

Har himla bråttom till träning så jag läser och kanske skriver mer sen tack och adjö :)

Doctor Snuggles
2008-08-21, 13:56
Det var uppe innan, jag vet inte riktigt vad de jämför bara.


Det var väl relativt tydligt. Läs sidorna. Mest "vanligt" användande mätte dem.
Men visst, för rå performance så finns det snabbare alternativ. Ska se om jag hittar en sådan jämförelse.

Trance
2008-08-21, 14:00
Det var väl relativt tydligt. Läs sidorna. Mest "vanligt" användande mätte dem.
Men visst, för rå performance så finns det snabbare alternativ. Ska se om jag hittar en sådan jämförelse.

Men om du tittar på vad de skriver, t.ex.:
"We even tested Vista on the Macs using Apple’s platform-switching Boot Camp software—and found that both Apple computers ran Vista faster than our PCs did."

Det betyder ungefär att deras Mac med en 2.4 Intel processor är snabbare än en PC med en 2.0 Intel processor. Jag antar att de ville jämföra datorer i ungefär samma prisklass men just det är svårare att översätta till svenska förhållanden och ganska beroende på tidpunkt.

Det vore bättre enligt mig att jämföra en ren Vista-installation mot en ren OS X-installation på så likvärdiga maskiner som möjligt.

bertbert
2008-08-21, 14:03
Windows har stora problem med virus men väldigt många av dem är inte operativsystemets fel.

Jo? Eller du menar att det inte är mjukvaruarkitekturen i windows, hela vägen från kärna till program (applikation) som öppnar för virus/trojaner/malware?

Windows har inga svagheter allt är användarnas fel? Vad menar du egentligen?

Exdiaq
2008-08-21, 14:04
Ah, tack ska prova titta omrking där i Systeminställningar-konto-uppstart :)



Vad är det för underhållsprogram?

Adium 2 kanske kommer vara bra men en sist jag tittade så hade adium inte ens stöd för webcam. Använde adium ett tag men gick över till Amsn, båda två är ostabila och buggiga.

Transmission använder jag nu det suger väl minst av alla torrentklienter jag provat men brukar fucka ur rätt ofta ändå, när för många aktiva torrents börjar finnas och om man har både ftpklient och transmission aktivt samtidigt en längre tid (dagar/veckor alltså). Hoppas utorrent kommer snart.

Har himla bråttom till träning så jag läser och kanske skriver mer sen tack och adjö :)



Jag använder OnyX, 10:e populäraste programmet att ladda ner från Versiontracker med 1.2 miljoner nerladdningar.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070
Fler underhållsprogram:
http://www.versiontracker.com/macosx/systemutilities/maintenance-optimization

Vet inte om Adium har stöd för webcam eftersom jag inte använt det på ett tag. Använder aMSN vilket är, som du säger, väldigt buggigt.

Transmission har jag faktiskt knappt haft problem med. De fel som uppkommer brukar åtgärdas snabbt då uppdateringar kommer varannan vecka ungefär.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 14:11
En bra sida, som fokuserar på praktiska jämförelser utan något tupperi:
http://www.macvswindows.com/index.php?title=MacvsWindows_Comparisons

Säkert vart uppe förut.

Doctor Snuggles
2008-08-21, 14:16
Men om du tittar på vad de skriver, t.ex.:
"We even tested Vista on the Macs using Apple’s platform-switching Boot Camp software—and found that both Apple computers ran Vista faster than our PCs did."

Det betyder ungefär att deras Mac med en 2.4 Intel processor är snabbare än en PC med en 2.0 Intel processor. Jag antar att de ville jämföra datorer i ungefär samma prisklass men just det är svårare att översätta till svenska förhållanden och ganska beroende på tidpunkt.

Det vore bättre enligt mig att jämföra en ren Vista-installation mot en ren OS X-installation på så likvärdiga maskiner som möjligt.

Ok, fast då mäter man ju mer själva operativsystemet, vilket iof är en bra gränsdragning. För mycket av snacket blandar ihop hård och mjukvaran.

Ganymedes
2008-08-21, 14:28
Undrar förresten om trådar i denna stil någonsin lyckats övertyga någon om något? :)

NiXPhoenix
2008-08-21, 14:29
Varför är en Mac bättre på bildhantering än en PC? Konstigt och förlegat argument. Duger lika bra med en PC till bildhantering... Det är bara ett larvigt "äh, de får ett gratis poäng som förvisso ytterligare bevisar min okunnighet, men då borde då hålla tyst och se det som en seger". Blah!




Läs vad jag skrivit på första sidan, färghanteringen är inbyggd i operativsystemet på riktigt.
Men det problemet på PC tar man sig förbi genom att antingen köpa en Eizoskärm som är förkalibrerad från fabrik eller en dyr NEC som kan hårdvarukalibreras.

Så jo, MAC kan anses bättre bildhantering.

bertbert
2008-08-21, 14:33
Undrar förresten om trådar i denna stil någonsin lyckats övertyga någon om något? :)

Nej. :D

De redan övertygade förblir övertygade och den rådville är lika rådvill.

Man måste prova själv.

Trance
2008-08-21, 14:42
Jo? Eller du menar att det inte är mjukvaruarkitekturen i windows, hela vägen från kärna till program (applikation) som öppnar för virus/trojaner/malware?

Visst finns det problem med arkitekturen men jag är lite nyfiken på vad du menar.


Windows har inga svagheter allt är användarnas fel? Vad menar du egentligen?

Vad skrev jag?

bertbert
2008-08-21, 14:55
Visst finns det problem med arkitekturen men jag är lite nyfiken på vad du menar.

Jag menar att Microsoft gjort många dåliga (design-)beslut som de fått ångra senare. Exempel;

NT är en mikrokärnearkitektur med från början Win32 liggande utanför som ett subsystem. Det blir långsamt. Vad gör man då? Flyttar in hela Win32 i kärnan (!). Detta exponerar kärnan för svagheter i APIer.

ActiveX är ett exempel på en design som är olämplig.

Internet Explorer har haft enorma säkerhetsproblem, vilket även det kan tillskrivas den täta kopplingen till det underliggande systemet.

VBA har ställt till med mycket elände.

Bristen på säkerhetslager (att skilja på normala användare och superuser) har också ställt till det.

Många av ändringarna i Vista är fixar för att rätta till gamla problem som orsakats av dåliga designbeslut. Listan går att göra låååång....

Vad skrev jag?

Att windows har mycket problem, och att det inte är windows fel. Obegripligt för mig iallafall. Förklara gärna vad du menar egentligen.

Trance
2008-08-21, 15:16
Jag menar att Microsoft gjort många dåliga (design-)beslut som de fått ångra senare. Exempel;

NT är en mikrokärnearkitektur med från början Win32 liggande utanför som ett subsystem. Det blir långsamt. Vad gör man då? Flyttar in hela Win32 i kärnan (!). Detta exponerar kärnan för svagheter i APIer.

Nu är inte kärnan min starka sida men Win32 kör väl i User mode? Hur som helst om du har någon länk eller kan berätta mer så är jag intresserad, då jag är en uhm nörd.


ActiveX är ett exempel på en design som är olämplig.


Ja


Internet Explorer har haft enorma säkerhetsproblem, vilket även det kan tillskrivas den täta kopplingen till det underliggande systemet.


Till stor del, mycket är självklart ActiveX fel men samtidigt så var största misstaget att de mer eller mindre slutade utveckla det i 7 år. Tro mig, som en som delvis utvecklar för webben så känner jag ingen kärlek för IE. Men säkerhetsmässigt så är det inte lika stor del idag, IE kör i en sandbox i Vista.


VBA har ställt till med mycket elände.


Inte så mycket på grund av VBA som nästa punkt.


Bristen på säkerhetslager (att skilja på normala användare och superuser) har också ställt till det.


Detta är självklart den absolut största punkten. Till skillnad från UNIX så började Windows från början som ett enpersons-system istället för ett multi-user. Detta har hängt med länge och är extremt svårt att ändra snabbt på grund av bakåtkompatibilitet och tredjeparts-program


Många av ändringarna i Vista är fixar för att rätta till gamla problem som orsakats av dåliga designbeslut. Listan går att göra låååång....


Ja.


Att windows har mycket problem, och att det inte är windows fel. Obegripligt för mig iallafall. Förklara gärna vad du menar egentligen.

Windows-plattformen har stora problem med trojaner etc. men mycket av det är inte operativsystemets fel utan användares. Jag vet inte hur mycket tydligare det kan bli.

Slutligen så skall man komma ihåg att det är rätt lätt att glömma att andra operativ har rätt stora problem också. Det är svårt att skriva ett operativssystem och det är något som speciellt Apple borde veta ;-)

bertbert
2008-08-21, 16:10
Nu är inte kärnan min starka sida men Win32 kör väl i User mode? Hur som helst om du har någon länk eller kan berätta mer så är jag intresserad, då jag är en uhm nörd.

Skam till sägandes hittar jag ingen bra länk. Det här är många år sedan, NT 4.0 är inte direkt purfärskt, så jag vill inte skriva ur minnet. Det här är saker jag läst om i diverse facktidningar, diskuterat när jag var på universitetet m m.

Windows-plattformen har stora problem med trojaner etc. men mycket av det är inte operativsystemets fel utan användares. Jag vet inte hur mycket tydligare det kan bli.


Okej... jag menar att det inte kan vara användarens fel, då din dator kan bli komprometterad när du gör helt vanliga saker som inte kan anses "dumma". Exempelvis anser jag att det inte är ditt fel att datorn blir nerlusad med skräp bara för att du klickat på ett mail. Användaren kan inte belastas med ett sådant ansvar.

På samma vis, bara genom att skriva in vissa URLer på en windowsmaskin i internet explorer komprometteras datorn. Inte heller detta kan vara användarens ansvar, enligt min åsikt.

Det är systemdesignerns fel, eller följdaktligen windows (och applikationsstackens) fel.

Kabuto
2008-08-21, 22:14
Tittade just på login items och det enda jag har är imousefix och då börjar jag självklart tänka på hur värdelöst det är att inte kunna stänga av mus acceleration i Mac OS X. Och nu när jag startade finder kom jag på en till störande sak, en mountad .dmg fil som inte går att unmounta..

Bara lite allmänt whine på mac os x från min sida..