handdator

Visa fullständig version : Någon med twar?


zeusden1
2008-08-13, 08:42
Hej! Finns det några här som har/har haft twar?

zeusden1
2008-10-14, 02:46
Jag är nu nästan helt säker på att jag har TWAR.... Det är bra, för det går att behandla. Jag har nästan alla symptom, ständigt känna sig förkyld, täppt i näsan, slem i halsen, trött utan orsak, vit beläggning bak på tungan.

Enda problemet jag har nu är att min sjukförsäkring jag har nu i USA inte gäller för saker jag har haft innan.. Vafannn

Angel
2008-10-14, 03:25
En provtagning och ev antibiotikakur.

zeusden1
2008-10-14, 03:55
En provtagning och ev antibiotikakur.

TWAR är svårt att upptäcka + kostar en hel del.

zeusden1
2008-10-14, 06:42
Åter till topic; någon som har fått diagonoses samt behandling?

zeusden1
2008-10-14, 06:49
Och, för alla er som inte vet vad denna helvetes åkomma är så är det luftvägsklamydia som sprids som vanlig förkylning. Svår att upptäcka, och svår att behandla. Fast det går, och funkar 90% av gångerna.


http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=80792

William
2008-10-14, 07:06
Kan ha haft det, är dock inte säker eftersom det även kan ha varit mykoplasmainducerad lunginflammation. Fick Vibramycin utskrivet och skiten försvann illa kvickt. Var mkt bättre redan efter en dag.

Symptomen jag hade var fruktansvärd torrhosta och sprängande huvudvärk. Hoppas att aldrig få det igen.

zeusden1
2008-10-15, 06:21
Kan ha haft det, är dock inte säker eftersom det även kan ha varit mykoplasmainducerad lunginflammation. Fick Vibramycin utskrivet och skiten försvann illa kvickt. Var mkt bättre redan efter en dag.

Symptomen jag hade var fruktansvärd torrhosta och sprängande huvudvärk. Hoppas att aldrig få det igen.

Hur länge åt du medicin?

William
2008-10-15, 08:19
Hur länge åt du medicin?

Fick tre kurer utskrivna men det räckte med en som varade 10 dagar om jag inte minns fel.

zeusden1
2008-10-16, 00:22
Hur fick du mykoplasmainducerad lunginflammation?

zeusden1
2008-11-18, 02:49
Imorgon ska jag till en öron näsa hals doktor. Jag ska berätta om mina symptom och vad jag tror att det är. Jag hoppas att det fungerar.

Lellan
2008-11-18, 02:56
Jag hade det i augusti i år, fick 3 penicillinkurer. Jag vet inte om det var det jag hade från början, för provsvaren visade halsfluss, men de testade olika penicillin och sista budet var mykoplasma i lungorna (heh, en könis i lungorna när jag sedan googlade på det?!).

Hursom, frisk men kan ha ont längst ner i lungorna bak vid ryggen ibland precis som när jag var sjuk men iövrigt mår jag bra, trött kanske, men jag förutsätter att det är över.

Edit; Det var när jag klagade på ont i lungorna de kollade för mykoplasma å det var positivt. Om det nu är samma som twar, de sa inget om twar. Men jag hade 4 olika korkade läkare så..

zeusden1
2008-11-19, 03:20
roligt att han aldrig hade hört om det.... "Well, I studied at the best college, and I never learnt that.."
Fick någon sorts antibiotika, ska tillbaka om två veckor och se om det har hjälpt, förmodligen inte...

myling
2008-11-19, 06:31
Edit; Det var när jag klagade på ont i lungorna de kollade för mykoplasma å det var positivt. Om det nu är samma som twar, de sa inget om twar. Men jag hade 4 olika korkade läkare så..

Mycoplasma och twar är två olika saker men ger dock likartade symtom, twar är dock jäkligt ovanligt (iaf i Sverige).

roligt att han aldrig hade hört om det.... "Well, I studied at the best college, and I never learnt that.."
Fick någon sorts antibiotika, ska tillbaka om två veckor och se om det har hjälpt, förmodligen inte...

Kanon med läkare som lämnar ut antibiotika utan att veta mot vad.:smash: Inte konstigt att resistensen ökar lavinartat...

zeusden1
2008-12-03, 04:07
Idag var jag på återbesök. Jag har blivit bättre, men inte mycket. Sen förra gången vi träffades så hade min doktor googlat TWAR (Chlamydia Pneumoniae). Det tyckte jag var lite smickrande, eller ja, väldigt smickrande. Han kom in med ganska många papper som han hade läst igenom. lol.
Han erkände att det mycket väl kunde vara den bakterien, och gav mig Doxycycline (Vibramycin).
När han för en stund lämnade rummet så kollade jag på hans papper. Han källor var stenfasta. Hans källor var *trumvirvel* wikipedia!!!!
I allafall, jag skulle göra slut på mitt andra antibiotika på femton dagar, och sedan övergå till Doxycycline. Jag hoppas att jag blir bättre.

Kabuto
2008-12-03, 05:58
Säker på att du gick till en äkta doktor? Låter ganska komiskt :D

zeusden1
2008-12-03, 06:26
Säker på att du gick till en äkta doktor? Låter ganska komiskt :D

Jag hade också tyckt att det var lite komiskt, om det inte vore för den mycket simpla anledningen; jag är hans patient. Det är lite roligt att han sa att han aldrig hört talas om det, och han frågade t.o.m "Is there a reason for you having chlamydia in your throat or nose?" (:D). Han blev förvånad när jag sa att det var en kladde som smittade som en förkylning.

Fast, å andra sida började jag småfnissa för mig själv när jag såg han gå in med pappret, och jag lyckades få en glimt av en fin paintbild. Jag kände genast igen den, och jag var säker på att det från wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Chlamydophila_pneumoniae.jpg

Men, men. Hans hög med papper såg lite tjockare ut 4 sidor (som wikipedia), så förmodligen verifierade han uppgifterna från wikipedia med hjälp av någon annan mer "reliable" källa. Jag minns inte svenska ordet. lol.
Jag tror till och att han nämnda att han haft liknade patienter förr.

Jag frågade om det var okej att träna, och ja, det var det. "Go for it"


Edit: Svenska ordet var trovärdig. Jag börjar nästan känna mig som Viktoria Silvstedt.

zeusden1
2008-12-04, 07:06
Den medicin som min läkare gav mig är en som rekommenderas på wikipedia. lol. Om det är den medicin som är bäst så är det ju bra, men det är bara lite lustigt.

zeusden1
2008-12-07, 22:14
Hallå! Jag äter fortfarande antibiotikat, men jag har en annan fråga; vet någon här om väldigt låg luftfuktighet kan orsaka rödhet i hals?

machine gun
2008-12-07, 22:25
Twar är väl det som brukar kallas orienterarsjukan?

zeusden1
2008-12-08, 02:51
Twar är väl det som brukar kallas orienterarsjukan?

yepp

zeusden1
2008-12-08, 06:23
Torr luft? (bump)

zeusden1
2008-12-19, 23:18
10 dagars Vibramycin fungerade inte..

zeusden1
2008-12-19, 23:27
Enligt Gunnar Sandberg (http://medicinskaccess.se/images/arkiv/2_2007/twar.pdf) så behövs en längre period av behandlig för de som haft besvärer längre.