handdator

Visa fullständig version : Dra CSN vid näsan


Big_Vik
2008-08-12, 23:37
Jag sökte nyss studiestöd hos CSN och då var man tvungen att fylla i att man inte tjänar mer än 35000 från juli och framåt (junilönen räknas eftersom den utbetalas i juli), något som inte är jättesvårt när man som jag jobbar. Jag tror att jag kan komma över detta belopp eftersom jag i juli sålde av alla mina fonder eftersom jag vill kunna jobba lite extra under studietiden om jag känner för det. Finns ingen anledning att investera mina slantar när jag ändå inte kan ta ut dem på 4,5 år pga det idiotiska fribeloppet.

Men nu funderar jag på om man på något sätt kan lura CSN. Säg att man ber arbetsgivaren att sätta in lönen på t.ex morsans konto. Kommer de att upptäcka om hon för över pengar till mitt konto eller måste hon ta ut min lön i kontanter och ge mig?

hahavaffan
2008-08-12, 23:43
Kommer de att upptäcka om hon för över pengar till mitt konto eller måste hon ta ut min lön i kontanter och ge mig?Nä de kan omöjligt veta om din mamma för över pengar till ditt konto, men via skatterverket ser de ju att DIN lön betalas ut till ett visst kontonummer. Sen om det kontot tillhör Bin Ladin skiter de i, de bryr sig bara om att det är du som får ut lön. Om det är vitt alltså. Är det svart lön så kan de ju inte ha nån aning?

Big_Vik
2008-08-12, 23:45
Faan, jag såg det nu, dum jag är...

Big_Vik
2008-08-12, 23:47
Jag får helt enkelt ringa och skälla ut idioterna, de ska inte bry sig i vad jag tjänar innan jag börjar plugga.

Men att periodisera inkomsten kanske kan funka.

Spene
2008-08-12, 23:48
CSN är snuskigt lätta att dra vid näsan men just sånt där går per automatik. Ganska dumt konstruerat tycker jag det är, fribeloppet, men det är en annan historia.

z_bumbi
2008-08-13, 06:48
Varför vill du lura mig och de flesta andra på forumet?

machine gun
2008-08-13, 07:05
Fribeloppet är väl ändå högre än 35 000/halvår? Snarare runt 50 000 om de inte ändrat det senaste året.

EDIT: Och tar du bara 30 hp på hela året är det ännu högre än om du pluggat 2 terminer.

Per B
2008-08-13, 07:08
Varför vill du lura mig och de flesta andra på forumet?

+1

Jax
2008-08-13, 07:51
Som redan nämnt så är fribeloppet högre än vad du säger. Dessutom är det inte så att hela bidraget försvinner direkt när du går över gränsen. Jag har för mig att det fungerar som så att för varje krona du tjänar över gränsen försvinner 0,5 kr av bidraget, vilket förvisso i princip betyder att du jobbar gratis. Men så fruktansvärt snabbt går det inte att komma över beloppet.

Sen måste jag hålla med bumbi. Ge fan i att fuska! Förstår inte varför sånt här är så accepterat.

Ignatius72
2008-08-13, 08:13
Varför vill du lura mig och de flesta andra på forumet?

På vilket sätt tänker du att han lurar oss? Han jobbar och betalar skatt. Det senare täcker förmodligen mer än väl den lilla delen av bidragsminskningen som skulle skett annars. mer pengar gör att han kommer att spenderara mer vilket gör att tillväxten ökar, handlarna blir glada och kan anställa folk istället för att de lallar runt på bidrag. Fribeloppsregeln skapar svartjobb och fusk (även om det gått åt rätt håll sedan jag pluggade).

Alexlindgren
2008-08-13, 08:18
Moralkärrigar finns överallt...

Kurash
2008-08-13, 08:34
Moralkärrigar finns överallt...

Bidragsfuskare också.

Cilia
2008-08-13, 09:22
Jag får helt enkelt ringa och skälla ut idioterna, de ska inte bry sig i vad jag tjänar innan jag börjar plugga.
Bra idé!!
Att ingen har kommit på det innan. Det ska nog göra susen


På vilket sätt tänker du att han lurar oss?
Ibland är du så korkad så man undrar om du är på riktigt.



Bidragsfuskare också.
exakt.

Biceps
2008-08-13, 09:31
Jobba svart om du nu vill undvika att hamna över fribeloppet... Dock om du studerar heltid 20v/termin så är fribeloppet 51 250 kr.

Ska själv gå tillbaka till skolan i höst och fick föranmäla 60tkr som jag redan tjänat sen juli... men det handlar ju inte om några jättepengar

z_bumbi
2008-08-13, 09:47
På vilket sätt tänker du att han lurar oss? Han jobbar och betalar skatt. Det senare täcker förmodligen mer än väl den lilla delen av bidragsminskningen som skulle skett annars. mer pengar gör att han kommer att spenderara mer vilket gör att tillväxten ökar, handlarna blir glada och kan anställa folk istället för att de lallar runt på bidrag. Fribeloppsregeln skapar svartjobb och fusk (även om det gått åt rätt håll sedan jag pluggade).

Du menar att man ska fuska med bidragen för att slippa gå på bidrag?

Studiemedlen är till för de som av olika orsaker inte kommer upp i fribeloppsnivåerna och svartjobben skapas av svartjobben.

Kebab-Arne
2008-08-13, 09:49
Jobba svart om du nu vill undvika att hamna över fribeloppet... Dock om du studerar heltid 20v/termin så är fribeloppet 51 250 kr.


Tur det då jag kommer komma upp i runt 40 000 för sommarjobbet. Blev lite orolig där ett tag. Räknande inte heller med att junilönen kommer i juli...

Ignatius72
2008-08-13, 09:50
Du menar att man ska fuska med bidragen för att slippa gå på bidrag?

Studiemedlen är till för de som av olika orsaker inte kommer upp i fribeloppsnivåerna och svartjobben skapas av svartjobben.

Nej jag menar att ett dåligt system orsakar bidragsfusk och svartjobb. Nu tror jag dessutom att detta "fusk" ger mer pengar till statskassan än om han gett fan i att jobba. Eller gjort som så många andra, jobbat svart.
Om man klarar sina poäng och dessutom klarar av att jobba samtidigt så ska man inte straffas för det. Det är bara att gratulera till att vi har folk som är ihärdiga. Ett system där man måste hålla koll på att man inte tjänar för mycket (och dessutom betalar skatt för det) är naturligtvis vansinnigt.

z_bumbi
2008-08-13, 10:09
Nej jag menar att ett dåligt system orsakar bidragsfusk och svartjobb. Nu tror jag dessutom att detta "fusk" ger mer pengar till statskassan än om han gett fan i att jobba. Eller gjort som så många andra, jobbat svart.
Om man klarar sina poäng och dessutom klarar av att jobba samtidigt så ska man inte straffas för det. Det är bara att gratulera till att vi har folk som är ihärdiga. Ett system där man måste hålla koll på att man inte tjänar för mycket (och dessutom betalar skatt för det) är naturligtvis vansinnigt.

Det är väl ingen som straffar någon för att den drar in mer pengar då det enda som händer är att bidragen minskar. Minskade bidrag är inget straff..
Du tycker antagligen att det är lika okey att gå på socialbidrag (som det inte heter det idag) eller a-kassa och jobba samtidigt?

Ignatius72
2008-08-13, 10:18
Det är väl ingen som straffar någon för att den drar in mer pengar då det enda som händer är att bidragen minskar. Minskade bidrag är inget straff..
Du tycker antagligen att det är lika okey att gå på socialbidrag (som det inte heter det idag) eller a-kassa och jobba samtidigt?

Nej det tycker jag inte. Bidragsdelen på CSN är försvinnande liten och utgör inget skäl till vare sig fribelopp eller andra konstruktioner. De är direkt kontraproduktiva. Problemet med socialbidrag, A-kassa och i många fall i kombination med bostadsbidrag är att man även där målar in folk i ett hörn där det inte lönar sig att arbeta. man skapar ett sk fribelopp även där. Och precis på samma sätt så uppstår ett rationellt val att svartjobba.
Det ska alltid löna sig att arbeta. I CSN varianten har man dessutom en variabel i att det inte är någon skola på sommaren, det rationella kan då vara att just försöka på socialbidrag och svartjobb, istället för att ha ett riktigt jobb.

tossefar
2008-08-13, 10:20
Vad ar det for utvecklingsstort resonemang? Du gnaller for att du inte far GRATIS bidrag nar du har jobb? Sjalva iden ar du antingen tar bidrag, eller jobbar. Klart att alla vill ha dubbelt, men vad sags om att folja reglerna?

Palm
2008-08-13, 10:34
Är det bara bidragsdelen som påverkas av att man arbetar? Kan man fortfarande låna fullt?

Biceps
2008-08-13, 10:41
"Om din inkomst under ett kalenderhalvår är högre än fribeloppet, får du mindre studiemedel. Studiemedlen minskar med högst 50 procent av den del av inkomsten som går över fribeloppet. Både bidraget och lånet minskar proportionellt. " /csn.se

Jax
2008-08-13, 10:51
Nej det tycker jag inte. Bidragsdelen på CSN är försvinnande liten och utgör inget skäl till vare sig fribelopp eller andra konstruktioner. De är direkt kontraproduktiva. Problemet med socialbidrag, A-kassa och i många fall i kombination med bostadsbidrag är att man även där målar in folk i ett hörn där det inte lönar sig att arbeta. man skapar ett sk fribelopp även där. Och precis på samma sätt så uppstår ett rationellt val att svartjobba.
Det ska alltid löna sig att arbeta. I CSN varianten har man dessutom en variabel i att det inte är någon skola på sommaren, det rationella kan då vara att just försöka på socialbidrag och svartjobb, istället för att ha ett riktigt jobb.
Samma resonemang gäller ju a-kassa och socialbidrag vilket du själv skriver här och ändå påstår du att du inte tycker att det är okej att jobba samtidigt som man har de bidragen, men det går alldeles utmärkt att göra det om man har studiebidrag. Jag förstår inte ditt resonemang.

Nu vet jag inte hur mycket pengar du hade när du studerade, men bidragsdelen var inte försvinnande liten för mig.

Ignatius72
2008-08-13, 11:29
Samma resonemang gäller ju a-kassa och socialbidrag vilket du själv skriver här och ändå påstår du att du inte tycker att det är okej att jobba samtidigt som man har de bidragen, men det går alldeles utmärkt att göra det om man har studiebidrag. Jag förstår inte ditt resonemang.

Nu vet jag inte hur mycket pengar du hade när du studerade, men bidragsdelen var inte försvinnande liten för mig.

Resonemanget utgår ifrån att man tex inte ens har möjlighet till studiemedel/bidrag på sommaren (och julen?). Om du är ordentlig och jobbar för din försörjning så blir du straffad i jämförelse med de som tar bidrag och/eller jobbar svart. Du vinner på att utnyttja systemet till max och du förlorar på det om du försöker vara solidarisk. Ett idiotiskt påfund.
Man skapar ett system där man måste trixa och endast de som inte har den möjligheten åker dit på det. jag kan mao leva med att bli blåst på några 100 lappar när grabben betalar in tusenlappar i skatt.

joonah
2008-08-13, 21:25
Om det är första året du pluggar behöver du inte bry dig eftersom de omöjligt kan kolla upp när under året du tjänade pengarna. Detta eftersom fribeloppet sätts halvårsvis och skatteverket endast redovisar siffror per helår.

Det som händer om de tycker att du tjänat för mycket är att du ska fylla i på ett papper hur mycket du har fått utbetalt och när, vilket de, åtminstone i mitt fall, enbart har bemödat sig med de kalenderår jag har pluggat bägge terminerna.

Personligen tycker jag att fribeloppet är oskäligt lågt, jag jobbade under min studietid heltid under sommaren och varannan helg övrig tid och kom varje år upp över gränsen för vad jag fick tjäna. Detta gjorde att jag blev återbetalningsskyldig trots en summerad inkomst (inkomst + bidrag + lån) låg på 10-11k i månaden efter skatt förutom under sommaren då den var något högre. Studenter som inte tjänar stora summar ska helt enkelt inte kunna ha en levnadsstandard som innebär en lägenhet större än ett rum och äga en bil kommer det inte på tal om...

xodd
2008-08-13, 22:03
Om det är första året du pluggar behöver du inte bry dig eftersom de omöjligt kan kolla upp när under året du tjänade pengarna. Detta eftersom fribeloppet sätts halvårsvis och skatteverket endast redovisar siffror per helår.

Det som händer om de tycker att du tjänat för mycket är att du ska fylla i på ett papper hur mycket du har fått utbetalt och när, vilket de, åtminstone i mitt fall, enbart har bemödat sig med de kalenderår jag har pluggat bägge terminerna.

Personligen tycker jag att fribeloppet är oskäligt lågt, jag jobbade under min studietid heltid under sommaren och varannan helg övrig tid och kom varje år upp över gränsen för vad jag fick tjäna. Detta gjorde att jag blev återbetalningsskyldig trots en summerad inkomst (inkomst + bidrag + lån) låg på 10-11k i månaden efter skatt förutom under sommaren då den var något högre. Studenter som inte tjänar stora summar ska helt enkelt inte kunna ha en levnadsstandard som innebär en lägenhet större än ett rum och äga en bil kommer det inte på tal om...

Jag är själv studerande, men tjänar man dom summorna du talar om varje månad, ja, då ska man då fan inte ha bidrag. Ett bidrag är där för att fylla ett behov för dem som behöver det. Blir smått irriterad på att ni tar dessa bidrag etc förgivet och vill bara ha MER OCH MER. Tänk vad ni suttit och lipat om det varit som i många andra länder att man måste pynta upp med bra mycket kosing för att ens få plugga. Va glada över att vi redan har statligt betalda universitet och högskolor och börja fan inte lipa över att ni inte får bidrag nog när ni tjänar över en gräns som ligger på 100.000 kr om året.
Idioter...

christian
2008-08-13, 22:28
Sen när är det fult att jobba? Jag förstår inte ens att det finns en gräns..
Alldeles för lätt att komma över gränsen på HT bara mha ett vanligt sommarjobb iom att du ofta får efterskottslön på sådana jobb.

Nej, det skall vara valfritt hur mycket man vill jobba under tiden man studerar.
Du måste ju ändå ta poängen för att vara studiemedelsberättigad.

christian
2008-08-13, 22:31
Denna tjej får säkert fortfarande bidrag, samt lån om hon vill, bara för att hon vann pengarna och inte jobbade för dem. Typisk jantementalitet. Sport eller lotto, det är de enda fina pengarna. Fy fan. http://www.aftonbladet.se/trav365/article3093439.ab

theoppositescollide
2008-08-13, 22:37
Jag är själv studerande, men tjänar man dom summorna du talar om varje månad, ja, då ska man då fan inte ha bidrag. Ett bidrag är där för att fylla ett behov för dem som behöver det. Blir smått irriterad på att ni tar dessa bidrag etc förgivet och vill bara ha MER OCH MER. Tänk vad ni suttit och lipat om det varit som i många andra länder att man måste pynta upp med bra mycket kosing för att ens få plugga. Va glada över att vi redan har statligt betalda universitet och högskolor och börja fan inte lipa över att ni inte får bidrag nog när ni tjänar över en gräns som ligger på 100.000 kr om året.
Idioter...
Men vafan, vem är det som betalar för statens utgifter då? Vem står för notan för universiteten, högskolorna och bidragen? Jo, dom som jobbar!

Ju mer man bidrar till systemet, ju mindre ger systemet tillbaka till en. Idiotidéer som fribelopp skapar endast omotivation till arbete och svartjobb. Otroligt korkat system.

joonah
2008-08-13, 22:37
Jag är själv studerande, men tjänar man dom summorna du talar om varje månad, ja, då ska man då fan inte ha bidrag. Ett bidrag är där för att fylla ett behov för dem som behöver det. Blir smått irriterad på att ni tar dessa bidrag etc förgivet och vill bara ha MER OCH MER. Tänk vad ni suttit och lipat om det varit som i många andra länder att man måste pynta upp med bra mycket kosing för att ens få plugga. Va glada över att vi redan har statligt betalda universitet och högskolor och börja fan inte lipa över att ni inte får bidrag nog när ni tjänar över en gräns som ligger på 100.000 kr om året.


Så du tycker att om jag tjänar 4500kr/mån FÖRE skatt (utöver på sommarmånaderna då man har en normal månadslön på 20kkr/månad före skatt) så tycker du det är mycket? Om man exempelvis inte vill ta lån så har man då ca 5500:-/månad (2500 + 4500*0.7) att leva på, vilket iaf inte jag tycker är speciellt mycket.

Det leder ju dessutom till, som påpekats tidigare i tråden, att flera studenter jobbar svart eller helt enkelt struntar i att jobba, vilket jag gjorde. Detta eftersom de få extra kronorna det gav att jobba inte kunde mäta sig med den fritid man fick istället.

Jag tycker det ska finnas en gräns, man ska inte kunna dra in miljonbelopp och ändå få bidraget, men att få tjäna 40kkr under 3/4 av ett år utan att bidraget skall minskas då man studerar anser jag är en för snäv gräns.

Jag uppskattar att det inte har varit någon terminsavgift för min utbildning, men samtidigt tror jag att en terminsavgift skulle kunna leda till att fler skulle ta sin utbildning seriösare, som det ser i dagsläget svammlas det alldeles för mycket på landets universitet, vilket jag tvivlar på att man ser på universitet där de har terminsavgift, åtminstone inte i samma utsträckning.

Idioter...
*screwy* *slap*

L-Sami
2008-08-14, 05:09
Är det 35000 brutto eller netto man får tjäna?

xodd
2008-08-14, 05:22
Som någon redan nämnt är fribeloppet 51 250 kr per termin. Du har med andra ord rätten att dra in 102500kr om året som studerande innan CSN kommer och nosar på bidrag och lån.

Resonemanget att om att "ja, men man drar ju faktiskt in pengar när man jobbar genom skatt osv". Jahaja, skall samtliga i samhället säga så som jobbar?
"Nä du, jag vill nog allt oxå ha soc, jag drar in såpas mycket pengar att jag anser mig ha rätten att få ut lite bidrag oxå...?"

xodd
2008-08-14, 05:27
för seg för edit...

Räknar man på det hela så blir det 8541kr man får tjäna i månaden (netto eller brutto vet jag inte) men drar man av skatt på 8541kr/mån och räknar på att du betalar i dryga slängar 25% skatt får du ut 6400kr. Menar man då, att som student, man inte kan rodda runt boende samt eventuella kostnader + litteratur + nöje på 7400kr (csn) + 6400kr (lön) med 13800kr?
Vänta så skall jag anmäla dig till nästa säsong av lyxfällan....

Tolkia
2008-08-14, 07:13
Menar man då, att som student, man inte kan rodda runt boende samt eventuella kostnader + litteratur + nöje på 7400kr (csn) + 6400kr (lön) med 13800kr?
Det kan tilläggas att många yrkesarbetande får ut mindre än så per månad.

Angående att jobba på terminerna kan man ju undra var det glappar om man kan plugga på heltid och jobba våldsamma antar timmar under terminerna (vilket förekommer). Är det så enkelt kanske man skulle fundera över en högre studietakt (varpå man blir färdig och får komma ut och tjäna pengar snabbare ...).

Ignatius72
2008-08-14, 07:40
Det kan tilläggas att många yrkesarbetande får ut mindre än så per månad.

Angående att jobba på terminerna kan man ju undra var det glappar om man kan plugga på heltid och jobba våldsamma antar timmar under terminerna (vilket förekommer). Är det så enkelt kanske man skulle fundera över en högre studietakt (varpå man blir färdig och får komma ut och tjäna pengar snabbare ...).

Man ska absolut fundera på en högre studietakt och inte minst på tre terminer per läsår. Sen måste man komma ihåg att det är vansinnigt stor skillnad mellan utbildningarna. Att läsa fristående humanistiska kurser har iaf tidigare varit rena semestern. En annan aspekt är att det finns folk med stor arbetskapacitet. En kompis till mig har läst läkarlinjen, jobbat heltid natt samt haft ett extraknäck i en bokhandel. Före det läste hon hela psykologprogrammet, jobbade natt och läste in natur-för att komma in på läkarprogrammet. varför bromsa upp sådana människor med kontraproduktiva idéer?

Muaytudd
2008-08-14, 07:47
Blir så trött på folk som tycker det är helt ok att utnyttja bara de har hittat ett sätt.

Resonemanget lyder ungerfär; går det (rent praktiskt) så gör man det.

Det är därför jag inte röstar på Socialdemokraterna. Riktigt trist egentligen - skulle vara helylle om man bara kunde betala skatt och sen veta att allt var ok.

joonah
2008-08-14, 09:53
för seg för edit...

Räknar man på det hela så blir det 8541kr man får tjäna i månaden (netto eller brutto vet jag inte) men drar man av skatt på 8541kr/mån och räknar på att du betalar i dryga slängar 25% skatt får du ut 6400kr. Menar man då, att som student, man inte kan rodda runt boende samt eventuella kostnader + litteratur + nöje på 7400kr (csn) + 6400kr (lön) med 13800kr?
Vänta så skall jag anmäla dig till nästa säsong av lyxfällan....

Det är 100k brutto.

Den fördelning du gör här ger en 6400kr/månad under de tre sommarmånaderna, då helt utan studiemedel. Sen tycker jag av princip att det är illa att räkna in lånet som en inkomst då du trots allt skall betala tillbaka detta efteråt, skulle inte kalla det inkomst om jag använde mitt kreditkort eller lånade pengar av banken eller min bror direkt.

Sen kan jag hålla med om att studietakten är alldeles för låg, jag har de senaste åren läst i 150% studietakt på en Civ.ing. utbildning och jobbat utöver detta, iofs bara runt 20%, och hade ändå mycket mer fritid än någon som jobbar heltid.

Alexlindgren
2008-08-16, 20:16
Bidragsfuskare också.

Jasså. Och med att säga det till mig menar du...?