handdator

Visa fullständig version : Juridisk fråga


Halldin
2008-08-12, 10:26
Vänner,

En av min mors hundar blev påkörd av en bil.

Veterinären som utförde operationen gjorde fel, vilket upptäcktes av en annan veterinär på en annan klinik. Med all den rehabiliteringsträning hade hunden aldrig kunnat bli bra, om inte korrigeringar hade utförts.

Mor har fått skriva på ett papper där hon mottar 15000kr för alla omkostnader av veterinären som begick felet. Det står även att hon lovar att inte säga något till media, anmäla honom till ansvarsnämnden eller använda kliniken igen (det sistnämnda kommer aldrig hända vilket som).

Det jag undrar är om det kan få några konsekvenser ifall man anmäler veterinären till ansvarsnämnden ändå? Det är såpass allvarligt att han skulle kunna mista sin veterinärlegitimation. Eller är det bara en fråga om etik/moral?

Mental
2008-08-12, 10:30
Hon begår då ett avtalsbrott, med allt vad det innebär.

Edit: Det innebär tex att hon får lämna tillbaka pengarna, då hon valt att bryta mot överenskommelsen, dessutom kan hon bli skadeståndsskyldig om detta orsakar lidande/skada/kostnader för den andra parten i avtalet.

MasterChief
2008-08-12, 10:46
Ett avtal kan ogiltighetsförklaras men i detta fall känns det inte rimligt. Om din mor (som jag antar är vid sina sinnes fulla bruk) inte varit tvingad, hotad eller varit i annan form av trångmål skulle jag vilja påstå att det är ett avtalsbrott att föra det vidare.

Vill man anmäla veterinären så låt en jurist granska avtalet och försöka ogiltighetsförklara det. Den enda möjligheten är väl att lyfta fram att det var en oerhört tuff ekonomisk situation som mer eller mindre "tvingade" din mor att skriva på. Men i så fall måste hon vara beredd på att möta veterinären i rätten och att vara beredd att betala tillbaka allt (plus eventuella rättskostnader och skadestånd för avtalsbrott).

Brasklapp: Jag är lekman.

Spene
2008-08-12, 10:51
Men vafan. Låter som en muta. Har han begått ett fel som gör att han kan mista veterinärslegetimationen så bör hon vara SKYLDIG att anmäla (enligt egen logik). Hur sjutton kan det dokumentet vara juridiskt giltigt skulle jag vilja veta.

Om det är giltigt så får hon självklart inte bryta mot det. Avtalsbrott från hennes part och veterinären får riva upp hela avtalet samt kräva eventuellt skadestånd, räntor o.s.v.

Daniel_S
2008-08-12, 11:15
Hon var också fri att strunta i avtalet och försöka få ersättning via en rättsprocess. Om hon vill anmäla veterinären borde hon inte ha skrivit på någonting. Det är tyvärr svårt (omöjligt om inte tvång var inblandat) att ensidigt frigöra sig från avtal med hänvisning till att man inte var så insatt i juridiken vid tillfället.

jakke
2008-08-12, 15:43
En fråga som väcks hos mig med 7hp juridik är om det går för vetrinären att avtala bort en sak som denna?

Halldin
2008-08-12, 17:19
Tackar för svaren, då vet man bättre hur det ligger till.

Men jag håller med vissa av er - kan man verkligen skriva avtal om vad som helst?
Det en rejäl miss han begått som inte ska kunna ske och karln äger två kliniker här.

Att hon öht tog pengarna var dels för att såna här ärenden tar flera år, om hon ens får några pengar, och dels för att han redan är anmäld av henne för en annan sak som är ungefär lika allvarlig.
Hon skulle tycka det känns dumt att det är just hon som anmäler honom två gånger alltså.

Angel
2008-08-12, 17:23
Vad gjorde han för fel då?

Halldin
2008-08-12, 17:51
Vad gjorde han för fel då?
Det involverar b.la en felaktigt utförd operation och felaktigt ordinerad medicin som orsakade att flera valpar dog.

_Robbie_
2008-08-12, 18:07
Det involverar b.la en felaktigt utförd operation och felaktigt ordinerad medicin som orsakade att flera valpar dog.

Herregud...Tänk om fler valpar dör p.g.a hans okunskap.

Buckethead
2008-08-12, 18:17
Tackar för svaren, då vet man bättre hur det ligger till.

Men jag håller med vissa av er - kan man verkligen skriva avtal om vad som helst?
Det en rejäl miss han begått som inte ska kunna ske och karln äger två kliniker här.

Att hon öht tog pengarna var dels för att såna här ärenden tar flera år, om hon ens får några pengar, och dels för att han redan är anmäld av henne för en annan sak som är ungefär lika allvarlig.
Hon skulle tycka det känns dumt att det är just hon som anmäler honom två gånger alltså.
Här är en till som skummat igenom någon högskolepoäng juridik. Om jag kommer ihåg rätt så går det inte att avtala bort någon annan gällande lag om det inte är uttryckt att den lagen går att avtala bort. Men sen verkar jurister hålla hårt på "Pacta sunt servanda"(st?) vilket betyder "avtal ska hållas" eller nåt liknande, så dom bryter ogärna ett avtal. Jag skulle nog ändå försöka få prata med någon kunnig som kan se över avtalet. Tyvärr vet jag inte hur man går till väga för att få tag i någon.

Halldin
2008-08-12, 18:17
Herregud...Tänk om fler valpar dör p.g.a hans okunskap.
Det har det garanterat gjort, har fått höra en del andra historier i efterhand också.
Just därför man vill klämma åt honom, samtidigt ville ju mor ha pengarna nu och inte (kanske) om ett par år.

_Robbie_
2008-08-12, 18:23
Det har det garanterat gjort, har fått höra en del andra historier i efterhand också.
Just därför man vill klämma åt honom, samtidigt ville ju mor ha pengarna nu och inte (kanske) om ett par år.

Förstår dig...Knivig situation.

Jompan
2008-08-12, 18:30
Rent avtalsmässigt skrev hon då under nått om att hon inte fick berätta för nån annan förutom media? Du vet ju, skulle du inte kunna tipsa anonymt om att du hört nått galet om denna man, så kanske de undersöker saken utan att de var hon som bröt avtalet.

Jag menar rent principiellt vet ju vi på kolo nu. I princip skulle ju vem som helst av oss kunna ringa o tipsa tidningar och vad vet jag.

GurraGo
2008-08-12, 19:07
Ett avtal kan ogiltighetsförklaras men i detta fall känns det inte rimligt. Om din mor (som jag antar är vid sina sinnes fulla bruk) inte varit tvingad, hotad eller varit i annan form av trångmål skulle jag vilja påstå att det är ett avtalsbrott att föra det vidare.

Vill man anmäla veterinären så låt en jurist granska avtalet och försöka ogiltighetsförklara det. Den enda möjligheten är väl att lyfta fram att det var en oerhört tuff ekonomisk situation som mer eller mindre "tvingade" din mor att skriva på. Men i så fall måste hon vara beredd på att möta veterinären i rätten och att vara beredd att betala tillbaka allt (plus eventuella rättskostnader och skadestånd för avtalsbrott).

Brasklapp: Jag är lekman.

Är klar jurist (därmed kan jag inte bedöma alla juridiska avtal rätt av) och jag tycker ditt resonemang verkar vettigt. Det finns ju en rad fall där det avtal har ogiltigförklarats med hänsyn till omständigheterna vid avtalets tillkomst. Skulle vara om hon var extremt pressad och han pushade mycket, använde fula metoder etc.

Jag tror dock att avtalet är bindande mellan din mor och veterinären. Om hon ändå vill anmäla henne står det ju henne fritt. Konsekvenserna av det lär väl bli mindre roliga för honom; kan ju tänka mig att disciplinnämnden inte gillar vare sig hans operation eller "uppträdande". Däremot riskerar ju helt klart din mor att bli återbetalningsskyldig.

Spene
2008-08-12, 19:33
Jag tror dock att avtalet är bindande mellan din mor och veterinären. Om hon ändå vill anmäla henne står det ju henne fritt. Konsekvenserna av det lär väl bli mindre roliga för honom; kan ju tänka mig att disciplinnämnden inte gillar vare sig hans operation eller "uppträdande". Däremot riskerar ju helt klart din mor att bli återbetalningsskyldig.
Vad har du som jurist att säga om det faktum att veterinären har betalat pengar för att tysta ner Halldins mor. Tycker det hela verkar skitskumt.