handdator

Visa fullständig version : Frivändningar?


salkin_21
2008-08-12, 10:03
Vad är det för muskler som tränas vid frivändningar samt varför gör man det? snabbare, explosivare?

creperiet
2008-08-12, 10:26
Utan källa har jag hört att 93 % av skelettmuskulaturen är involverade vid frivändning. Höft- och knästräckare jobbar mest.

Arf Pingvin
2008-08-12, 10:48
Samma muskler som används vid alla typer av hopp och löpsteg.

Smml
2008-08-12, 10:51
Jag tror att 100% av kroppen arbetar vid frivändningar

Endura
2008-08-12, 11:02
Hm... då måste jag ändra namnet på den övningen i mina anteckningar... jag trodde frivändningar var en axelrelaterad övning... gammal inlärning från BodyPump-pass en gång i tiden.
Där hämtar man stången från höften upp til hakan, vänder runt armbågarna och pressar sen upp den över huvudet, för att sedan vända tillbaka samma väg igen.
Vad heter den övningen istället då och hur ser egentligen en frivändning ut?

z_bumbi
2008-08-12, 11:19
Vad heter den övningen istället då

Hängvändning följt av en press men som den ser ut inom bodypump är det snarare en curl med omvänt grepp följt av en press.

och hur ser egentligen en frivändning ut?

3qCOuiPOzoQ

Guddi
2008-08-12, 11:22
Hm... då måste jag ändra namnet på den övningen i mina anteckningar... jag trodde frivändningar var en axelrelaterad övning... gammal inlärning från BodyPump-pass en gång i tiden.
Där hämtar man stången från höften upp til hakan, vänder runt armbågarna och pressar sen upp den över huvudet, för att sedan vända tillbaka samma väg igen.
Vad heter den övningen istället dåLåter som något slags ryck följt av en press. Meningen är nog att det ska vara ryck och stöt, men med tanke på att det var under ett bodypump pass så blir det nog mer en form av press för de flesta.

Om det är militärpress så är den andra delen av övningen en axelövning helt klart. Om det dessutom är så att man drar upp stången med axlarna istället för att göra en exlosiv extension i höften under rycket så kan även ryck delen ses som en övning för axlarna (mest övre traps).

edit: en biceps curl med omvänt grepp låter som ett väldigt troligt scenario med :)

hur ser egentligen en frivändning ut?Finns längre ner på sidan http://www.haningeak.net/exercises.php5?category_name=St%C3%B6t

matlak
2008-08-12, 12:34
är det stor skillnad mellan hängvändning och frivändning...missar man någon muskel tänkte jag mest på..för när jag kör mina "frivändningar" så kör jag tydligen hängvändningar..tycker dom känns jobbigare..

Mr. Athletic
2008-08-12, 12:39
är det stor skillnad mellan hängvändning och frivändning...missar man någon muskel tänkte jag mest på..för när jag kör mina "frivändningar" så kör jag tydligen hängvändningar..tycker dom känns jobbigare..

Man får väl inte med samma ROM i höft- och knäled samt nedre rygg vid en hängvändning...

Hittills har jag alltid "hoppat" lite, eller snarare lyft lite med fötterna och ändrat fotisättningen till något bredare, för att klara av tyngre vikter. Är detta brutalt fel och något jag borde jobba bort??

C.E.J.
2008-08-12, 12:43
är det stor skillnad mellan hängvändning och frivändning...missar man någon muskel tänkte jag mest på..för när jag kör mina "frivändningar" så kör jag tydligen hängvändningar..tycker dom känns jobbigare..

Ja det är stor skillnad eftersom man inte kan öka dragstyrkan om man inte börjar från golvet.

matlak
2008-08-12, 12:49
Ja det är stor skillnad eftersom man inte kan öka dragstyrkan om man inte börjar från golvet.



Alright..tack för snabbt svar..

det blir till å tänka om och göra rätt

Arf Pingvin
2008-08-12, 12:56
Man får väl inte med samma ROM i höft- och knäled samt nedre rygg vid en hängvändning...

Hittills har jag alltid "hoppat" lite, eller snarare lyft lite med fötterna och ändrat fotisättningen till något bredare, för att klara av tyngre vikter. Är detta brutalt fel och något jag borde jobba bort??

Nej det är så man brukar göra. Stampa hårt i marken. Då har man max anspänning i musklerna för mottagningen.

Mr. Athletic
2008-08-12, 18:17
Nej det är så man brukar göra. Stampa hårt i marken. Då har man max anspänning i musklerna för mottagningen.

Okej tack! Det känns ju så JÄVLA BRA att lyfta lite i frivändningen :hbang:

Måste träna på att huka mig mera i uppfångandet så låren aktiveras i högre grad än nu (vill ha större ben och kommer dessutom kunna öka vikten med denna metod). Jaja, ner på teknikvikter nästa vecka :D

C.E.J.
2008-08-12, 20:18
Alright..tack för snabbt svar..

det blir till å tänka om och göra rätt

Rätt och rätt, inget fel i att göra hängvändningar, det är bara inte samma sak som frivändningar.

matlak
2008-08-14, 21:36
Rätt och rätt, inget fel i att göra hängvändningar, det är bara inte samma sak som frivändningar.

nej det var inte så jag menade heller, jag trodde jag körde frivändningar när jag körde häng..ja du fattar.

Iron claw
2008-08-18, 06:30
Vad är skillnaden mellan en frivändning och en power clean?

Yankeee
2008-08-18, 07:12
Clean = frivändning
http://mijnposter.nl/thumbs/441/025s.jpeg

Power clean = styrkevändning, man fångar stången med lätt böjda knän.