handdator

Visa fullständig version : Svårt att få till "på fastande mage" om man ej tränar på morgonen


Arnoldski
2008-08-12, 09:54
Chabbah!

Tänkte glädje allmogen med ytterligare en tråd relaterad till Esapro.

Jag har tidigare alltid tränat på morgonen varför då Esapro passat utmärkt som tillskott eftersom magen är bra tom efter 8 timmars vila.

Nu har det dock slumpat sig så att det blivit mer och mer dagträning för mig på sista tiden, vilket iofs är sköj för jag upplever att jag är stakare nu än vid 6 på morgonen utan att ha ätit inna... strange huh? :-)

Hur som helst... -om det faktiskt är en förusättning att ta Esa på fastande mage för att det överhuvud taget ska vara bättre än vanligt vassle, så tycker jag det verkar svårt. Det kan väl inte vara många här som låter det gå 4-5 timmar från senaste krubbet tills det är gymdags, eller?

Hur gör ni som använder Esapro och inte tränar på morgonen?
Jag har ju en dryg burk hemma och lär käka up den liksom...

Om jag ska fortsätta räna dagtid tror jag inte Esapro passar mig så pass bra om det är så länge man måste vänta. 2 timmar funkar utan problem, kanske 3 men inte mer.

Finns det någon allmän uppfattning om hur pass bra 3 timmar räcker efter en normalt flottig dagens lunch på lokala haket?

Efter vad jag läst under mina sökningar i ämnet handlar det om 4-5 timmar för att Esapro ska komma till sin rätt.

King Grub
2008-08-12, 09:57
Jämfört med vassle har EAA alltid större effekt, så "om det faktiskt är en förusättning att ta Esa på fastande mage för att det överhuvud taget ska vara bättre än vanligt vassle" stämmer inte. Vassle förlorar också sin proteinsyntesstimulerande effekt om magen är full med mat, och effekten blir lika mycket lägre än EAA oavsett status.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112543

Kischen
2008-08-12, 10:04
Det kan väl inte vara många här som låter det gå 4-5 timmar från senaste krubbet tills det är gymdags, eller?

Jag äter lunch 11.45 och tränar 17.00.

Jag upplever dock att jag blir starkare och varmare om jag äter, säg en timma innan träningen.

Per B
2008-08-12, 10:08
Jag äter frukost vid halv 8, och tränar sen vid halv 12. Jag tar EsaPro både direkt före och direkt efter passet. Det brukar då kännas som om magen är ganska tom efter de 3,5-4 timmar som gått från frukost tills jag tränar.

Frukost=havregrynsgröt med mjölk och minikeso alt filmjölk med banan och flingor

Om jag kört ett tungt gympass så brukar jag ofta ta en till dos EsaPro 4 timmar efter jag ätit lunch (vilket jag gör direkt efter passet). Jag tar dessutom ofta EsaPro på morgonen.

Arnoldski
2008-08-12, 10:15
Okej, intressant!

Delsinfon om att vasslen "försämras" på samma sätt, men också att ni faktiskt väntar så pass länge. Jag brukar krubba lunch 11:30 och kommer nog slinka ned på gymet vid 16 tiden så det blir nog fullt tillräckligt bra då med andra ord.

OT: Per_B> Har du byggt ställningen själv på din avatar? Vad har du för bredd på handtagen för dipsen?

Per B
2008-08-12, 10:19
OT: Per_B> Har du byggt ställningen själv på din avatar? Vad har du för bredd på handtagen för dipsen?
Japp, har byggt den själv. Beskrivs här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115371

Om jag minns rätt så är det 57 cm mellan (har den på lantstället, så jag kan inte mäta).

Kräket
2008-08-12, 11:17
Själv äter jag frukost (lediga dagar) runt 8-snåret. Brukar vara utan mat fram till 15 - 16 tiden då jag tränar. Nästa mål mat blir vanligtvis vid 18 - 19 tiden och ett till innan läggdags.

Fascinerar mig hur olika folk reagerar på detta. Många verkar fullkomligt gå i däck om de inte får i sig mat. Själv tycker jag att jag är som mest vass och energifylld när jag inte ätit på länge. Esapro passar mig därför alldeles utmärkt.

Dessutom tycker jag det är betydligt mer tillfredsställande att äta rikligt när jag väl äter. Att inte behöva peta i sig små portioner utan äta mig riktigt mätt.

theoppositescollide
2008-08-12, 12:32
Vassle förlorar också sin proteinsyntesstimulerande effekt om magen är full med mat

Hur kommer det sig?

Per B
2008-08-12, 12:53
Hur kommer det sig?

Om jag inte är helt ut och cyklar så kommer väl "kicken" som EAA och vassle har på proteinsyntesen av den plötsliga tillströmning av aminosyror som sker om man intar dem på tom mage. Ligger det en massa mat och skvalpar i magen så kommer EAA:t/vasslet att blandas med detta och slöas ner, d v s utsöndras under en längre tid.

King Grub
2008-08-12, 13:44
Hur kommer det sig?

Det är ju samma mekanism precis, som Per förklarar. Snabba tillflöden av aminosyror i blodet stimulerar proteinsyntesen. Tar du bort vasslets snabbhet, tar du också bort det som stimulerar proteinsyntesen. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer. Vassle och EAA stimulerar fortfarande proteinsyntesen även om magen inte är helt tom, men effekten nedregleras ju långsammare det blir. EAA har även andra mekanismer som gör att proteinsyntesen stimuleras mer.

Doctor Snuggles
2008-08-12, 14:10
Det är ju samma mekanism precis, som Per förklarar. Snabba tillflöden av aminosyror i blodet stimulerar proteinsyntesen. Tar du bort vasslets snabbhet, tar du också bort det som stimulerar proteinsyntesen. Långsamt protein stimulerar inte proteinsyntesen över basnivåer. Vassle och EAA stimulerar fortfarande proteinsyntesen även om magen inte är helt tom, men effekten nedregleras ju långsammare det blir. EAA har även andra mekanismer som gör att proteinsyntesen stimuleras mer.

Då borde det ha relevans vilken kolhydratkälla tillsammans med vasslet man använder, eller hur? Eller blir vasslet lika snabbt oavsett?

King Grub
2008-08-12, 14:22
Sockerarter och maltodextrin saktar inte ned. Givetvis töms fiberrika kolhydratkällor som fullkornsris eller potatis långsammare.

[UnTr] freshmint
2008-08-12, 17:41
har någon koll på hur lång tid magsäckstömingen skulle ta, för en klassisk "smoothie" med mixade havregryn, vassle pulver, banan och mjölk?
säg att den ligger på 7dl totalt och ca. 600 kcal.

Låter 2h som en rimlig tid innan magsäcken skulle vara tillräckligt tom för att eaa ska komma till sin rätt?

creperiet
2008-08-12, 20:29
Dessutom tycker jag det är betydligt mer tillfredsställande att äta rikligt när jag väl äter. Att inte behöva peta i sig små portioner utan äta mig riktigt mätt.

Jag är inne på samma spår. Äta ordentligt, riktigt ordentligt fram till 4-5 timmar innan och sen inget mer förrän direkt innan träningen. Vad gör liksom mat i magen för nytta under passet? Och behöver man lite socker i blodet för att bli pigg till passet är det ju bara att langa ner en näve Vitargo.

Per B
2008-08-12, 20:34
Det finns väl inget härligare än att vara så där riktigt, riktigt hungrig när man väl får äta. Så att vara hungrig när man börjar träna är ju optimalt, hungerkänslorna försvinner ju när man börjat passet, och sen efterråt kan man äta hur mycket man vill, och vad som helst. *drool*