handdator

Visa fullständig version : Dykartråden! Vi som håller på med fri/sportdykning eller tänker börja!


Svedberg
2008-08-12, 09:35
Saknar en tråd om detta, finns säkert ett gäng här på kolozzeum som håller på med det seriöst.
Hoppas det kan diskuteras allt från snorkling vid sommarstugan till dykning överallt i världen och apnea-grenar.
Dra en liten presentation om hur ni började, vart ni dykt, rekord inom apnea etc...


Själv startade det den här sommaren.
Det började med att jag skulle ut och bada med några kompisar i sommar och dom hade med sig mask/snorkel/fenor och då kände jag suget att skaffa egna, sagt och gjort.
Kände mig som en 10 åring igen när man kunde bada hela dagarna och yrade runt i vattnet i jakt på roliga saker att titta på under ytan.

Har precis anmält mig till en dykarcerts kurs som börjar till veckan också, ska bli riktigt grymt. Sista "provet" blir några dagars dykning i norge

Någon insatt i våtdräkter? Tips på vad man ska skaffa om man vill kunna fridyka i sverige i vårat kalla vatten, räcker en 5mm eller ska man upp på 7mm?

Lexidos
2008-08-12, 09:50
Var år sen jag dök i svenskt vatten o jag är inte insatt i fridykning men jag skulle gissa på att 7mm nog är bättre än 5mm (Detta baserar jag endast på att jag själv fryser väldigt lätt)

Jag funderar på att nångång lära mig att dyka med torrdräkt, skulle vara riktigt gutt.

Muaytudd
2008-08-12, 10:07
Har hållt på med fridykning sen jag var 6 år. Lärde mig faktiskt och simma på uppvärmningen där. Hojta till om du har några frågor rörande apnea/uvrugby/sportdykning etc.

När det gäller dräkter i Svenska vatten så är en 5mm mest alround. De dräkter du använder vid fridykning/apnea är oftast av den modellen där du drät på en överdel över en long john-underdel. Du vill inte ha några dragkedjor.

Det betyder att du får 10mm över bål/bröst. Om du ska träna under vintern i stenbrott etc så kan tjockare vara bra. Dock inte alltid. Problemet med tjockleken är att den kräver mycket bly. När dräkten (och dina lungor) komprimeras försvinner lyftkraften. Det är INTE kul att sparka upp sig 30m+ med en massa dödvikt. Oftast har du med en termos med varmt vatten som du häller i dräkten. På så sätt slipper du få in vatten som du måste värma upp. Vattenvandringen är sedan minimal.

Om du bara ska ligga i under sommaren så funkar 3mm bättre enligt mig. Du slipper konka på en massa vikter. Du blir smidigare. Ok du fryser snabbare men c'est la vie.

Köp en dräkt med opencellneopren. Det ölkar smidigheten avsevärt. Dock så är det bra att ha en dräkt med nylonväv på utsidan. Annars sliter du sönder dräkten ubersnabbt.

Lycka till och dyk aldrig ensam.

Nalfaren
2008-08-12, 10:12
Tog själv dykarcert förra året, blev 15 dyk samma år.
De flesta på västkusten i Sverige, sedan i Grekland och på Cypern.
Det är riktigt spännande, min fästmö är rescue diver så hon fick mig
att börja.

Vi har ett dyk bokat i Marstrand imorgon om vädret vill sig väl.

Svedberg
2008-08-12, 10:16
Muaytudd:
Hur är det med Opencell, ska man ha det på "insidan" läste att det är svårt att få på sig dräkten då? men att det är det varmaste alternativet, hur mycket tappar man på om man har en "halare" insida(minns inte vad det kallades).
Vill ju helst kunna vara i en timme utan problem åt gången utan att börja frysa som fan, det är rejält kallt på bara 1.5-2m djup här.

Alla fridykar kurser skriver att man får lära sig tekniker som hjälper en att hålla andan längre. Har du några tips? Nuvarande PB är 2m30sek men det tänkte jag spöa senare idag :)
Vad är dina "rekord" i djup, hålla andan etc?

Svedberg
2008-08-12, 10:17
Tog själv dykarcert förra året, blev 15 dyk samma år.
De flesta på västkusten i Sverige, sedan i Grekland och på Cypern.
Det är riktigt spännande, min fästmö är rescue diver så hon fick mig
att börja.

Vi har ett dyk bokat i Marstrand imorgon om vädret vill sig väl.

Räddningsdykare? vart hur? Kustbevakningen?

Slartibartfast
2008-08-12, 10:29
Dykning och framför allt fridykning var mitt liv när jag var kring 15. Jag attribuerar min freakiga axelbredd till de otaliga basänglängder som avverkades under puberteten.

Vi hade simbassäng hemma när jag var liten, så jag lärde mig simma långt före skolåldern.

Har även tagit dykcert (CMAS), men jag tror inte det är ikraft längre då jag inte utförde tillräckligt många öppet vattendyk. Värdelöst att dyka i Finland.

C h r i s
2008-08-12, 10:33
Jag har alltid gillat vatten, men min förtjusning för att fridyka kom först när jag spontant med en kompis gick med i en fridykarklubb här i Stockholm när jag var 13 år (är 20 nu), inte en speciellt seriös sådan, men en bra start. Innan dess var det snorkling på semestern som gällde. Har alltid gillat alla färger och variationen av liv som finns under ytan :)

Efter en paus på några år tog jag upp fridykandet igen och försöker nu dyka så ofta som möjligt. Har även fått upp ögonen för vanlig dykning och är numera Rescue Diver.

Lite stats:
Vanligt dyk med tuber är det djupaste loggade dyket ca 34-35 meter.
Fridyk constant weight är ca 22-25 meter, har dock inte vågat testa djupare pga brist på kompetent dive buddy (DYK ALDRIG ENSAM!!!).
Static apnea (Hålla andan). 4+ minuter. Med lite träning ska nog 6 min inte vara långt borta.

Själv dyker jag med en 3,5mm Beuchat apneadräkt med huva, handskar och skor och ett par Cressi Gara 3000HF fenor. (http://www.scubastore.com/product.asp?pais=Sweden&idioma=eng&id_familia=3&id_subfamilia=18&id_modelo=3821&id=18&marca=CRESSI&desde=0#)

Jag vill gärna dyka med så tunn dräkt som möjligt för att fortfarande kunna vara rörlig, dock blir det lite kallt med en 3,5mm dräkt under vinterhalvåret så själv skulle jag rekommendera en 5mm. En 7mm dräkt skulle jag inte själv kunna använda till sommaren då min 3,5mm redan är mer än varm.

Om du inte vill specialsy en dräkt som passar dig så kan jag rekommendera dig dräkterna på denna sida, (apneadräkter, vilket du knappast kommer hitta i sverige för en rimlig peng)
(http://www.scubastore.com/subfamilia.asp?pais=Sweden&idioma=eng&id_familia=12&id_subfamilia=52)

Har själv köpt från denna sida flera gånger, är ej svensk (lokaliserat i spanien) men frakten tog inte mer än 2 dagar och mycket vänlig support som svarar på varenda fråga.

Undrar du något mer är det bara att fråga :)

Frantic
2008-08-12, 10:46
Alla fridykar kurser skriver att man får lära sig tekniker som hjälper en att hålla andan längre. Har du några tips? Nuvarande PB är 2m30sek men det tänkte jag spöa senare idag :)
Vad är dina "rekord" i djup, hålla andan etc?

http://forums.deeperblue.com/ Mycket bra forum där du kan få mycket tips!

Jag trillade in där och ökade mitt PB i att hålla andan från runt 2 min till 4 min och 11 sek på typ två dar.

C h r i s
2008-08-12, 10:52
http://forums.deeperblue.com/ Mycket bra forum där du kan få mycket tips!

Jag trillade in där och ökade mitt PB i att hålla andan från runt 2 min till 4 min och 11 sek på typ två dar.

Håller också till där, mycket bra sida och MYCKET kunnigt folk (bla Tom Sietas). Om du vill ha tips från experter är det bara att fråga.

Hjälpte mig precis som Frantic med Static PB med deras training O2, Co2 tables.

(http://forums.deeperblue.com/beginner-freediving/64959-how-start-freediving.html)

Zany
2008-08-12, 11:21
Tog själv dykcert i våras (PADI Open Water), och vi dök nere i Malmö. Har tyvärr inte blivit fler dyk sedan dess. Köpte dock nytt ABC-kit, våtdräkt (7+7), handskar och boots till kursen och därefter har jag fridykt ungeför en gång varannan vecka i havet här hemma. Flöt som fan i dräkten så jag köpte till viktbälte plus 10kg vikter vilket var lagom för mig. Beställde det från en sida där viktpriserna var halva priset gentemot alla andra ställen, dock var det en del strul men fick dem efter nån månad.

Man är väl inte så värst rörlig i en 7+7 dräkt men man fryser iaf inte i den och det går även att dyka i den utan problem.

Poxeman
2008-08-12, 11:57
Tjing tjing
Jag tog dykcert här i Nya Zeeland förra terminen, tyvärr har jag ganska ont om cash så det blir inte så mkt dykning. Fick mig dock två riktigt bra dyk när vi var på Samoa för en månad sen. Ett rent revdyk och ett vrakdyk, sjukt häftigt!
Extra kul var det när vi var nere på 20meter och en fridykare kom ner o hälsade på, han simmade omkring med oss i en minut och stack sen upp igen. Galet imponerande!

Sir Anselm
2008-08-12, 12:02
Räddningsdykare? vart hur? Kustbevakningen?

Rescue Diver är ett steg inom PADI's certifieringssystem. Så man är alltså inte räddningsdykare.

Själv började jag med dykning i lumpen, låg som Mindyk i Waxholm. Så de blev ett 3-stjärnigt CMAS och ett A-cert. Vi körde dyk till 40m och tränade fri uppstigning från 18m. Dock fick jag göra en skarp fri uppstigning från c:a 23 efter flaskhaveri. Efter det har det blivit lite vrakdyk i stockholms skärgård, samt några dyk på västkusten, tyvärr är det nu ett par år sedan jag var ute:(

Muaytudd
2008-08-12, 12:24
Muaytudd:
Hur är det med Opencell, ska man ha det på "insidan" läste att det är svårt att få på sig dräkten då? men att det är det varmaste alternativet, hur mycket tappar man på om man har en "halare" insida(minns inte vad det kallades).
Vill ju helst kunna vara i en timme utan problem åt gången utan att börja frysa som fan, det är rejält kallt på bara 1.5-2m djup här.

Alla fridykar kurser skriver att man får lära sig tekniker som hjälper en att hålla andan längre. Har du några tips? Nuvarande PB är 2m30sek men det tänkte jag spöa senare idag :)
Vad är dina "rekord" i djup, hålla andan etc?


Opencell är hur neoprenet är uppbyggt. Inte hur ytan speciellt är uppbyggt. När det pratar om att det är svårt att tå på sig en dräkt så menar de på att just den dräkten saknar en nylonväv på insidan. Att nylonväven saknas ger dig två fördelar - större rörlighet och mindre vattanvandring då materialet "suger" fast sig i huden på ett annat sätt (detta ger dig ökad värme).

Ja det är lite svårare att ta på sig en dräkt ytan nylon på insidan. Men om du skvätter i lite vatten så går det MYCKET enklare. Om du fortfarande tycker det är svårt så har barnängen en flytande tvål; mineralolja typ som du kan klicka i. Då flyger du in i dräkten ;)


Nu har jag inte tävlingstränat sen -98 typ så de bitarna är inte helt färska.
Sen kanske det kommit nya rön.

När det gäller träning så beror det lite på vad du ska satsa på; statisk dynamisk apnea eller på djupet.

Statiskt handlar egentligen om att öka varje dag med några sekunder. Det finns flera andningsövningar som mer eller mindre är olika varianter på hyperventilation med fina namn. De är lite vanskliga att beskriva över ett forum. Ett tips är iaf. att inte svälja. När du har svalt så är det kört ;)


När vi träna för resterande grenar så var det myyycket löpning - för att få upp röda blodkroppar. Sen sprang vi mycket intervaller fast på fridykarsätt. Hålla anndan tre lyktstolpar, andas två lyktstolpar etc. Eller hålla andan o springa i backe, sätta en pinne i marken. Springa ner och springa längre än pinnen.

Sen är det väldigt mycket teknikträning. Lära sig simma på ett tekniskt korrekt sätt så att man inte ödslar en massa energi.

Jag var inte superduktig men jag klarade iaf. ca 35m i konstant och nästan 100m dynamiskt.

Muaytudd
2008-08-12, 12:26
Tog själv dykcert i våras (PADI Open Water), och vi dök nere i Malmö. Har tyvärr inte blivit fler dyk sedan dess. Köpte dock nytt ABC-kit, våtdräkt (7+7), handskar och boots till kursen och därefter har jag fridykt ungeför en gång varannan vecka i havet här hemma. Flöt som fan i dräkten så jag köpte till viktbälte plus 10kg vikter vilket var lagom för mig. Beställde det från en sida där viktpriserna var halva priset gentemot alla andra ställen, dock var det en del strul men fick dem efter nån månad.

Man är väl inte så värst rörlig i en 7+7 dräkt men man fryser iaf inte i den och det går även att dyka i den utan problem.

Var fridyker du ngnstans?

Kan du inte bara använda lonjohndelen? Om den sitter tight så brukar det funka.

Svedberg
2008-08-12, 12:32
Tack för alla svar och tips!
Tyvärr tror jag att jag nog måste speciallbeställa en dräkt pga att jag är ganska lång och inte speciellt rund.

Scubastore har jag redan beställt ifrån, får nog grejjorna på torsdag skulle jag tro(fenor+strumpor,mask,snorkel)

Svedberg
2008-08-12, 12:36
Muaytudd: Varför inte svälja? och menar du då svälja under försöket, eller att svälja luft(packa lungorna) innan?

Tycker att när det börjar kännas lite obehagligt typ 1.30+ så blir det enklare om man sväljer.

Muaytudd
2008-08-12, 12:36
Tack för alla svar och tips!
Tyvärr tror jag att jag nog måste speciallbeställa en dräkt pga att jag är ganska lång och inte speciellt rund.

Scubastore har jag redan beställt ifrån, får nog grejjorna på torsdag skulle jag tro(fenor+strumpor,mask,snorkel)

Det kan vara en bra idé.

Många av märkenna är italienska och de tror att alla är 170cm.

Det finns dock visa som lägger till ett L efter första storleksbokstaven; t.ex. ML då är det en variant som passa längre/tunnare folk.

MVH

Svedberg
2008-08-12, 12:39
Det kan vara en bra idé.

Många av märkenna är italienska och de tror att alla är 170cm.

Det finns dock visa som lägger till ett L efter första storleksbokstaven; t.ex. ML då är det en variant som passa längre/tunnare folk.

MVH

Ja var in i en dykaffär i gbg(flying divers) och han upplyste om att det fanns L modeller.
Föresten är scubastore smidiga med returer? Blir väl först till nästa vår det blir aktuellt att köpa en dräkt dock.

C h r i s
2008-08-12, 12:47
Sammandragningarna i kroppen som du troligtvis känner är något du får leva med. Det känns obehagligt i början men du kommer att vänja dig vid dem. Att svälja går an att göra, håll dock inte på med packning då det är en oerhört farlig metod för alla utom de som absolut vet vad de håller på med. Riskerna är mycket högre än fördelarna...

För returer:

7. Refunds - Guarantees

You have 7 days after delivery to send the unused product(s) back for a full refund or exchange. Valid reasons for refunds are:

* The product is the wrong size
* The product is faulty or was broken in shipment
* We sent you the wrong product (We apologise in advance!)


Scubastore will pay the expenses for the return of the product to us and for sending it back to you. We will repair or we will change the product as soon as possible.
WARNING: That does not apply for in situations not described above. So in any other case, Scubastore does not assume the costs incurred for the exchange.

Muaytudd
2008-08-12, 12:57
Muaytudd: Varför inte svälja? och menar du då svälja under försöket, eller att svälja luft(packa lungorna) innan?

Tycker att när det börjar kännas lite obehagligt typ 1.30+ så blir det enklare om man sväljer.


Oj missa detta inlägg. När du håller andan och sedan sväljer så för många så startar kroppen en andningsrörelse (diafragmat sätter igång). När det väl har satt igång så kommer det fortsätta. Klart att du kan fortsätta hålla andan (vilket du måste göra om du ska hålla längre tider) men det blir mycket svårare. Att trycka fram andrörelsen brukar ge längre tider.

Kanske det fungerar annorlunda för dig. Du får lära känna din kropp helt enkelt.

Packning ska du inte bry dig om. Jag vet inte vad det kan sluta med. Vi höll på med sånt ganska mycket. Man kunde få sig själv att tuppa av ganska enekelt om man gjorde fel. Pulsen balla också ur. Du kunde få en puls på 2 i minuten etc. Vet inte exakt men det kändes som att det skapade ett tryck på kroppsaortan på ngt. sätt. Vi gjorde lite tester på Lunds Universitet och på Danmarks motsvarighet och de sa bara typ att; GÖR INTE SÅ när vi skulle göra andningsövningar.

Brooklyn
2008-08-12, 13:10
haft dykcert sedan jag var 13år, tog även advanced något år efter det.
har lagt undervattenslivet på hyllan nu sen några år tillbaka, skulle vara kul att prova igen faktiskt :)

Svedberg
2008-08-12, 14:02
"Table" träningen verkar bra, provade precis ett litet pass för att testa.
Körde 2,30 vila och 1.15 hålla andan, minskade med 15 sek vila tills jag kört 2 med 1 min vila.

Ska testa detta ett tag, målet är 3 min.

Vilka signaler bör man tänka på när man håller andan hemma, när är det dags att sluta egentligen? Alltså signaler på att en blackout är riktigt nära.

Zany
2008-08-12, 14:05
Var fridyker du ngnstans?

Kan du inte bara använda lonjohndelen? Om den sitter tight så brukar det funka.


I Åhus.

Själva luvan och ärmarna sitter på överdelen så tycker det blir lite kallt utan. Oftast är ju inte vattnet så varmt här omkring eller så är jag bara klen helt enkelt :D

C h r i s
2008-08-12, 16:22
"Table" träningen verkar bra, provade precis ett litet pass för att testa.
Körde 2,30 vila och 1.15 hålla andan, minskade med 15 sek vila tills jag kört 2 med 1 min vila.

Ska testa detta ett tag, målet är 3 min.

Vilka signaler bör man tänka på när man håller andan hemma, när är det dags att sluta egentligen? Alltså signaler på att en blackout är riktigt nära.

Att det börjar svartna för ögonen, har själv bara fått blackout en gång så jag är inte så erfaren i detta ämne. Statisk dry apnea tränar du bäst liggandes på din säng. Riskerna är små jämfört med static apnea i vatten, så testa ALLTID PB på land och aldrig i vattnet. Och även om det är minimala risker på land, ska du köra PB och har en tid du vet att du har svårt att slå, säg till någon så att dom vet vad du håller på med och kan titta till dig.

Muaytudd
2008-08-12, 17:03
"Table" träningen verkar bra, provade precis ett litet pass för att testa.
Körde 2,30 vila och 1.15 hålla andan, minskade med 15 sek vila tills jag kört 2 med 1 min vila.

Ska testa detta ett tag, målet är 3 min.

Vilka signaler bör man tänka på när man håller andan hemma, när är det dags att sluta egentligen? Alltså signaler på att en blackout är riktigt nära.

Ta mig inte på orden men har aldrig hört ngn som dött av att hålla andan på land.

Du tuppar av sen vaknar till.


Som sagt; ta mig nu inte på orden.


Det är lite speciellt det där med att black outa. Ibland märker du av det (Tunnelseende, svartvit etc). Ibland så ligger man bara där med trynet i gruset.

Muaytudd
2008-08-12, 17:04
I Åhus.

Själva luvan och ärmarna sitter på överdelen så tycker det blir lite kallt utan. Oftast är ju inte vattnet så varmt här omkring eller så är jag bara klen helt enkelt :D

Ja precis, då kallas underdelen för Long john. Ni har dock ganska kallt där - även på sommaren. Brukar fiska Havsöring där i krokarna ibland.

Svedberg
2008-08-12, 19:11
Klarade precis 3 min men jävlar vad plågsamt. sista 30 sekunderna var jag tvungen att gå runt en stund för att ha nått att tänka på(jo jag tappade på det).
Ända sen jag läste att man inte ska svälja så har jag fan inte kunnat låta bli att göra det, och det känns skit... :smash:

C h r i s
2008-08-12, 19:32
Klarade precis 3 min men jävlar vad plågsamt. sista 30 sekunderna var jag tvungen att gå runt en stund för att ha nått att tänka på(jo jag tappade på det).
Ända sen jag läste att man inte ska svälja så har jag fan inte kunnat låta bli att göra det, och det känns skit... :smash:

Det spelar ingen roll, du kan svälja om du vill, du behöver inte svälja hela tiden, andingsnöden kommer ändå och reflexen sätts igång i vilket fall som helst. Att svälja kan t.o.m hjälpa struplocket att hålla kvar luften i lungorna om du har svårt med det. Det negativa är att svälja kostar syre, men om du känner att det hjälper är det bara att fortsätta med det :)

Svedberg
2008-08-13, 11:56
Deeperblue forumet är lite knas, får inte registrera mig för att "image verification" saken funkar inte, och ska man kontakta dom behöver man också fylla i en image verification som inte heller funkar haha.....

Svedberg
2008-08-31, 10:28
Lite väl död den här tråden!

Nya PBn
Statiskt: 4min alldeles nyss
Djup: 8m :(
Dynamiskt med fenor 75m :(

Helt jävla värdelöst alltihop men det går framåt och är kul som fan :)

Ska se om jag kan plocka 10m senare idag men det 12-13 gradiga vattnet är lite jobbigt utan våtdräkt.

C h r i s
2008-08-31, 10:48
Bra statiskt! Du ska se att 5-6 minuter inte är allt för långt borta.

Du dyker med någon kompis som kan grunderna i första hjälpen i vatten hoppas jag? Behövs nog inte på djupet som du är på nu, men garanterat i framtiden..

Vad använder du för fenor?

Svedberg
2008-08-31, 10:58
Bra statiskt! Du ska se att 5-6 minuter inte är allt för långt borta.

Du dyker med någon kompis som kan grunderna i första hjälpen i vatten hoppas jag? Behövs nog inte på djupet som du är på nu, men garanterat i framtiden..

Vad använder du för fenor?

Tack :) Ja, man känner ju direkt att...."varför höll jag inte 30 sek till", när man avslutat

Tja vi kan väl HLR någorlunda iaf, och har läst en hel del om säkerhet vid fridykning etc, samt provat att bärga varandra på 3m djup. Men är ju svårt att veta hur det funkar i skarpt läge. Är det något jag inte tänker göra så är det att pressa mig så att jag känner mig osäker i öppet vatten.

Dyker med ett par Beuchat mundial competition. Ganska begränsat med fenor när man har 48. Dom är lagom med 2mm strumpor.
Till våren ska jag prova ordna en monofin i storlek 49 så att jag kan få i ett par 5mm sockar lr tjockare.
Vart hittar jag 6-7mm sockar föresten? Har bara sett 5.

C h r i s
2008-08-31, 10:59
Om det är någon som fridyker i stockholmsområdet kan jag rekommendera "blå lagunen" på ekerö. Förvånansvärt klart vatten till skillnad från mälaren. Sikten varierar mellan 4-5 till upp emot 15 meter.

Kan bjuda på en bild därifrån. Bilen hittade vi på 12+ meter, polaren i bild.
http://img510.imageshack.us/img510/2804/bilvrak22ck8.jpg

C h r i s
2008-08-31, 11:07
Vart hittar jag 6-7mm sockar föresten? Har bara sett 5.

Som mest har jag faktiskt bara har sett 5,5mm, men sedan har jag inte heller letat. Dock tror jag det nog är svårt att få sockor över 5mm, det är troligtvis skor du får satsa på då, vilket kan bli knepigt på fenor utan öppen häl.

Svedberg
2008-08-31, 11:26
Någon som varit på kurser som www.fridykning.se håller i? Ska ju vara i både Lysekil och Sthlm.

Har tänkt fara ner på dom nästa sommar så fort som möjligt, med steg 2 kursen då där målet verkar vara 16m djup bland annat.

Svedberg
2008-08-31, 14:29
Blev bara runt 8m idag också, såg botten på 10m iaf.
Var tvungen att vända för att jag inte lyckades tryckutjämna vänsterörat...det brukar krångla rätt ofta och är mycket svårare att utjämna än höger som nästan gör sig själv.
Nån som vet vad det kan bero på? Helt enkelt född med ena "gången" trängre än den andra?

Muaytudd
2008-08-31, 14:48
Blev bara runt 8m idag också, såg botten på 10m iaf.
Var tvungen att vända för att jag inte lyckades tryckutjämna vänsterörat...det brukar krångla rätt ofta och är mycket svårare att utjämna än höger som nästan gör sig själv.
Nån som vet vad det kan bero på? Helt enkelt född med ena "gången" trängre än den andra?



Så e det bara. Lev med det. Eller börja med UV-rugby. Tillslut har du bara några skinnflärpar som hänger där inne. ;)

Läste dina stats.

75m dynamiskt är ju inte dåligt. 8m låter ju som att du behöver få in lite mer rutin på djupet. Du klarar mycket mer om du kör 75m dynamiskt.

Bara och ligga i :)

Jaws
2008-08-31, 15:20
Om man ska resa runt världen, anser ni att det är värt att fixa dykarcert eller något liknande? Vad kan det kosta och finns det något bra ställe runt malmötrakten att vända sig till? Finns det några speciella krav på själva personen?

Muaytudd
2008-08-31, 15:59
Om man ska resa runt världen, anser ni att det är värt att fixa dykarcert eller något liknande? Vad kan det kosta och finns det något bra ställe runt malmötrakten att vända sig till? Finns det några speciella krav på själva personen?

Rolf på Malmö Dyktjänst är gammal i gemet och trevlig. Tycker det är sjukt mycket bättre att ta cert hemma. Här är det kallt, djävligt och dålig sikt.

När du kommer ut utomlands har du fått en mycket bättre utbildning och du kommer få mer utav dyken på semsterresan.

MVH

Chrille

Svedberg
2008-08-31, 22:47
Så e det bara. Lev med det. Eller börja med UV-rugby. Tillslut har du bara några skinnflärpar som hänger där inne. ;)

Läste dina stats.

75m dynamiskt är ju inte dåligt. 8m låter ju som att du behöver få in lite mer rutin på djupet. Du klarar mycket mer om du kör 75m dynamiskt.

Bara och ligga i :)


Ja det är väl rutinen som saknas, redan på 5m börjar jag känna att nu är det nog dags att gå upp, känns som att tryckutjämningen tar all luft.

Hobbes
2008-09-01, 10:03
Rolf på Malmö Dyktjänst är gammal i gemet och trevlig. Tycker det är sjukt mycket bättre att ta cert hemma. Här är det kallt, djävligt och dålig sikt.

När du kommer ut utomlands har du fått en mycket bättre utbildning och du kommer få mer utav dyken på semsterresan.

MVH

Chrille

Den största orsaken till att jag tar mina cert nu i Sverige, Växjö Dykcenter, Anders är en oerhört trevlig och kunnig instruktör - rekommenderas varmt!

Frantic
2008-09-12, 20:26
Fridykning med hajar om 5 min på SVT 2.:thumbup:

Exhale_
2008-09-12, 20:28
Fridykning med hajar om 5 min på SVT 2.:thumbup:

Sweet! Im on it :thumbup:

akAn
2008-09-12, 21:49
Går det att fridyka i stockholm? Hur börjar man?

Svedberg
2009-03-04, 22:15
Hur går det för er som tränar?

Hur ofta kan/ska man riktigt pressa sig i olika andhållningsgrenar egentligen?

Svedberg
2009-03-04, 22:19
Går det att fridyka i stockholm? Hur börjar man?

http://www.stockholmapnea.se/

Hittade jag nu efter lite googling, väldigt seriös klubb med landslags medlemmar bland annat.

Svedberg
2009-04-19, 13:11
Lite segt här!
Premiärdyk igår i ny eliosdräkt
-3 grader på 9meter.

http://i40.tinypic.com/4ujj88.jpg

http://i41.tinypic.com/2rws61k.jpg

http://i41.tinypic.com/2prtbtc.jpg

akAn
2009-06-24, 20:01
http://haninge.se/Nyheter/Snorkelled-invigs-pa-Nattaro2/

Börjar närma sig. Någon som ska dit?