handdator

Visa fullständig version : D-vitaminbrist ökar risken att dö i förtid (ny studie)


Icefire
2008-08-12, 07:21
Intressant, kanske dags att införa en veckas obligatorisk solsemester under vinterhalvåret för oss nordbor.
25-Hydroxyvitamin D Levels and the Risk of Mortality in the General Population (http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/short/168/15/1629)

DjiinZ
2008-08-12, 08:12
Ja tror vi klara oss nog fint. Dricka mjölk och käka fet fisk + lever någon gång i veckan :cool:

3.1415926535
2008-08-12, 19:14
Även svampar som växt i solljus innehåller vitamin D2. Champinjoner växer inomhus och innehåller alltså inte något vitamin D2.

Eddie Vedder
2008-08-13, 06:43
Ja tror vi klara oss nog fint. Dricka mjölk och käka fet fisk + lever någon gång i veckan :cool:

Hur kan du säga så när hela studieresultatet bygger på att många människor de facto INTE får i sig adekvata mängder vitamin D?

Det är väldigt vanligt att vi svenskar inte tillgodoser just det behovet fullt ut faktiskt. Dels p.g.a. av den dåliga solexponeringen. Otillräckligt med D-vitamin hos föräldrar har även kopplats samman med utvecklandet av autism (tror jag det var?) hos barn. Den koppplingen är inte klarlagd men antyddes i alla fall i en ganska nyublicerad studie.

Bl.a. är det vanligare för somaliska barn att drabbas här i Sverige än att drabbas i Somalia. När jag återigen befinner på i Uppsala med tillgång till bredband och databaser skall jag försöka leta upp den studien.;)

machine gun
2008-08-13, 07:03
Bl.a. är det vanligare för somaliska barn att drabbas här i Sverige än att drabbas i Somalia. När jag återigen befinner på i Uppsala med tillgång till bredband och databaser skall jag försöka leta upp den studien.;)

Vilket främst beror på att de har mörkare hy.

Största riskgruppen är muslimska kvinnor pga deras heltäckande klädsel.

(du har tillgång till databaserna hemifrån med om du bara loggar in på Upnet)

Eddie Vedder
2008-08-13, 07:07
Vilket främst beror på att de har mörkare hy.

Största riskgruppen är muslimska kvinnor pga deras heltäckande klädsel.

(du har tillgång till databaserna hemifrån med om du bara loggar in på Upnet)

Jo det vet jag, omvandlingen av solljus till D-vitamin blir sämre om man har mörk hy. Och just därför verkar det vara större risk här då dom helt enkelt får mindre solsken på huden, i Afrika är det ju inga problem med en sämre förmåga till det iom att man inte direkt lider brist på solsken.;)

Ja databaserna kanske jag har tillgång till iofs. Men likförbannat tar varje sökning ungefär tio timmar med modemet.:D Men nog om det.:)

machine gun
2008-08-13, 07:10
Jo det vet jag, omvandlingen av solljus till D-vitamin blir sämre om man har mörk hy. Och just därför verkar det vara större risk här då dom helt enkelt får mindre solsken på huden, i Afrika är det ju inga problem med en sämre förmåga till det iom att man inte direkt lider brist på solsken.

Norr om Uppsala är dessutom säsongen för D-vitamin via solljus extremt kort om jag inte minns fel. I övriga landet är den väl april-september? Det man sett är iaf att 15 min solbestrålning på 30 % av kroppens yta varje dag under dessa månader som regel täcker behovet för hela vintern.

Tolkia
2008-08-13, 07:10
Efter att ha hört en diskussion om detta på radion vill jag tillfoga att "solexponering" sker även om man är ute i dagsljus när det inte är sommar, molnfritt och 30 grader varmt. Alltså att problemet snarare är att vi är utomhus för lite under dygnets ljusa timmar än att vi "solar" för lite.

Och så är det, i vanlig ordning när det gäller den här typen av studier, fråga om en samvariation och inte om ett orsakssamband - d.v.s. fler som har D-vitaminbrist i gruppen som dör i förtid/fler som dör i förtid i gruppen med D-vitaminbrist.

machine gun
2008-08-13, 07:13
Efter att ha hört en diskussion om detta på radion vill jag tillfoga att "solexponering" sker även om man är ute i dagsljus när det inte är sommar, molnfritt och 30 grader varmt. Alltså att problemet snarare är att vi ät utomhus för lite under dygnets ljusa timmar än att vi "solar" för lite.

Det förutsätter dock att det är rätt årstid så att just den frekvensen (heter det så?) av UVB-strålning som kan omvandla D-vitamin i huden når fram.

z_bumbi
2008-08-13, 07:46
Även svampar som växt i solljus innehåller vitamin D2. Champinjoner växer inomhus och innehåller alltså inte något vitamin D2.

Odlade champinjoner växer oftast inomhus, de andra växer i hagar och i skogen. :)

3.1415926535
2008-08-13, 09:28
Vart kan man köpa vildchampinjoner?

z_bumbi
2008-08-13, 09:42
Vart kan man köpa vildchampinjoner?

Möjligtvis på något torg men det går ju att plocka själv.

Icefire
2008-08-13, 11:05
Champinjoner som säljs under namnet skogschampinjon gissar jag växer vilt. Eller om det bara är sortens namn, man vet ju aldrig nuförtiden.