handdator

Visa fullständig version : Bli lurad på Blocket


Scratch89
2008-08-11, 20:35
Hej!

För en vecka sedan, i måndags, så svarade jag på en annons på Blocket. Jag fick ett kontonummer att stoppa in pengar på, och blev lovad att sakerna skulle skickas när han såg pengarna. En vecka har nu gått utan att jag har fått mina saker, och han svarar varken på mail eller telefon.

Har jag några som helst garantier nu? Kommer jag få mina pengar tillbaka? Jag har ju ett kontonummer som jag stoppade in pengar på, kvitto (printscreen) på att jag betalat, mailkonversationen sparad samt ett mobilnummer. Om det nu går ytterligare en vecka utan svar, kan man då få någon som helst rätt ur detta, eller är mina pengar borta? Det var ingen jättestor summa, 1500 kr, men det är ändå surt att förlora dessa, särskilt som student.

Exdiaq
2008-08-11, 20:37
Använde du Internetgirot som Blocket råder dig till?

Svedberg
2008-08-11, 20:38
Ta reda på vart han bor och hälsa på med några kompisar? :)

RagnarÖhman
2008-08-11, 20:39
anmäl till polisen, blev lurad själv på 4000 och fick tillbaka 4579kr med ränta ett år efter :)

andnel
2008-08-11, 20:40
Tyvärr finns det absolut inga garantier eller någon slags "reklamation" heller för den delen (om ni inte ingick ett muntligt/skriftligt avtal som du bevisligen kan binda personen till). Möjligtvis kan du kanske fixa det om du kan binda personen vid kontonumret + att du som sagt sparat alla konversationerna. Detta kommer dock (som du kanske förstår) bli en ganska utdragen process, minst sagt.

Blocket har ju ett "säkert" sätt att betala på av en anledning. Har själv dock aldrig använt det eftersom jag håller på människor goda vilja, hehe. Men det är surt när det händer...

Som sagt, finns inte mycket mer att göra än det jag föreslog. Nästa gång du köper saker så ring och träffa helst personen innan köpet godkänns.
Tråkigt att behöva bli av med pengar på ett så taffligt sätt... men så är livet - dumhuvuden finns i varenda gatuhörn.

maximuscle
2008-08-11, 20:40
tror inte det finns nå garantier att du får pengarna tillbaka. ända du kan göra e polisanmäla det så får dom utreda skiten och så får du hoppas att dom kan hitta snubben. personligen skulle jag aldrig sätta in cash i förskott har du inte läst om alla blocket bedrägerier????

Jaws
2008-08-11, 20:41
Ta reda på vart han bor och hälsa på med några kompisar? :)

Om han handlar på blocket så lär han ju inte bo i närheten :Virro förstår din tanke dock.

Men jag har väntat lite över en vecka själv, men naturligvis har han svarat på mina mail efter betalningen.

Hades
2008-08-11, 20:42
Har inte läst förmögenhetsrätten ännu så jag är inte så insatt i avtalsrätt, men beroende på innehållet i mailkonversationen är det troligt att ni har ingått ett avtal. Han måste således uppfylla sin del av avtalet (leveransen av varan). Polisanmäl för bedrägeri om du inte får dina saker.

Scratch89
2008-08-11, 20:48
Det skriftliga avtalet stod han själv för:

Du kan betala till mitt Secretbank konto, skickar spelen på posten så fort pengarna syns på kontot . Skicka din adress också. Jag kan stå för frakten

Att betala: 1500 kr
Bank: Secretbank
Clearingnummer: xxxx-x
Kontonummer: xxx xxx xxx x

mvh Rocy Stallone

Scratch89
2008-08-11, 20:49
Och nej, jag använde inte Internetgirot, jag såg att det fanns sekunden efter att jag skickat iväg pengarna. :/

Exdiaq
2008-08-11, 20:51
Det skriftliga avtalet stod han själv för:




Secretbank och Rocy Stallone? :D

DanielF
2008-08-11, 20:51
"mvh Rocy Stallone"

Du har blivit Stallowned!!!
http://img150.imageshack.us/img150/3060/stallowned5wk.jpg

HAHAH....

nädå...

polisanmäl om du inte får grejjerna.

Scratch89
2008-08-11, 20:54
Om ni inte förstod att jag ändrat på hans namn, bank och kontonummer så är det nog ni som blivit Stallowned.

demode
2008-08-11, 20:58
Det är isåfall bedrägeri, gå till polisen om han inte hör av sig eller om du inte får grejerna.

DanielF
2008-08-11, 20:58
Om ni inte förstod att jag ändrat på hans namn, bank och kontonummer så är det nog ni som blivit Stallowned.

Ouch, jag visste att det var för bra för att vara sant... :em:

Svedberg
2008-08-11, 20:59
Om han handlar på blocket så lär han ju inte bo i närheten :Virro förstår din tanke dock.



Spelar väl ingen roll, om man lyckas få reda på var killen håller hus så hälsar man på, reskostnad får han stå för också. :)

Spacmec
2008-08-11, 21:00
Jag blev blåst på 1000 kr på blocket för drygt ett år sen.

Jag polisanmälde det, men polisen gör inte ett skit. Jag visade ändå polisen mailet där han skrev sitt kontonr där jag satte in pengarna, visade mitt konto utdrag där rätt kontonr och rätt summa var utbetalad, och sedermera visa jag mailet där han skrev att han inte fått några pengar.

Tyckte det var rätt klara bevis, jag ringde även min bank, de sa att de bara behövde ett godkännande från polisen för att föra tillbaka mina pengar till mitt konto.

Men som sagt, polisen gjorde inget.

Slutsats: Blocket är bra, folk är svin, svenska polisen är ett skämt

Motorbreath
2008-08-11, 21:11
Detta är just varför Blocket varnar för förskottsbetalning. Se det som läropengar.

Scratch89
2008-08-11, 21:43
Vi får se vad som händer. Han bor ju i Uddevalla, så det är möjligt att ta sig dit, men Uddevalla är rätt stort...

Jag förstår dock inte hur Internetgirot.se fungerar. Skickar man alltså till en mellanhand, som efter att båda betalat/skickat varan, byter och ger säljare pengar och köpare varan?

tp_88
2008-08-11, 21:46
Jag förstår dock inte hur Internetgirot.se fungerar. Skickar man alltså till en mellanhand, som efter att båda betalat/skickat varan, byter och ger säljare pengar och köpare varan?
http://www.internetgirot.se/betala?chk=n

Motorbreath
2008-08-11, 21:47
http://www.internetgirot.se/betala?chk=n

edit: puckåtta

Scratch89
2008-08-11, 21:57
OK, Internetgirot är ändå en rätt bra grej. :D

cronaldo
2008-08-11, 22:01
Råkade ut för nästan samma sak. Polisanmälde för ca 1 år sedan. Har fått massa mejl av polisen, utredningen innefattade visst 3000 sidor. Men det har varit dött ett par månader nu...

Jarod
2008-08-11, 22:01
När du är säker på att du inte får tillbaks dina pengar så gör en polisanmälning. Tyvärr är det så att polisen inte bryr sig såvida inte fler personer har anmält honom. Har hänt en jobbarkompis till mig som blev blåst på pengar för en telefon. Snubben som blåste folk blev fälld och polaren kunde få pengar från brottsoffer-fonden eller nåt sånt.

shadowfire
2008-08-11, 22:23
Eftersom jag fortfarande jobbar på en bank så...

... räknas det som fraud/bedrägeri, om du kan få igenom en polisanmälan. Banken din kommer dock inte vilja göra något förrän de har polisens uttalande i det hela, skriftligen dvs (oftast påbörjar banken inte ens utredningen innan du har skickat in en reklamationsblankett för överföringen + kopia på polisanmälan). Tala med just din bank så får du veta vad du behöver, det är banken du ska smöra med i första hand eftersom det är de som kan ge dig dina pengar tillbaka. De kommer dock bedöma dig ifall du agerat oaktsamt och i detta fall kan de mkt väl vara hårda eftersom du bevisligen satt in pengar på skurkens konto. :)

För polisens del så är det så mkt info och "bevis" som bara går att få, men du bör ju vara rätt säker på att killen inte är bortrest någon dag bara eller så, typ på semester eller ngt fortfarande.

Tricce
2008-08-11, 22:25
Eftersom jag fortfarande jobbar på en bank så...


så... kan du fixa fin ränta åt mig :D :D *kissass*

Clarkolofsson
2008-08-11, 22:25
Förstår inte hur en eventuell polisanmälan kan ha något effekt. Det räcker väl för honom att säga att han har skickat produkten i fråga, och att det är DU som ljuger?

shadowfire
2008-08-11, 22:26
Du sa förressten att han inte svarar på telefon eller mail? Har du provat att använda någon helt annan adress eller mail/telefon och "lura" honom till att svara? Ta fram så mkt info som du bara kan om honom/henne och du kan ju även prova att skicka sms eller ett brev där du förklarar att polisanmälan genomförs, att hans IP-nr spåras osv och skrämma honom.

I en del fall är det snorisar på 14 år som gör sånt här och de kakar i byxan då de inser att det blir allvar av det hela.

shadowfire
2008-08-11, 22:30
Förstår inte hur en eventuell polisanmälan kan ha något effekt. Det räcker väl för honom att säga att han har skickat produkten i fråga, och att det är DU som ljuger?

Aldrig slagit dig att snubben kan ha blåst fler personer? Flera polisanmälningar riktade mot en och samma gärningsman styrker knappast dennes berättelser.
Dessutom har jag för mig att det är straffbart att begå mened i en polisanmälan, men jag är inte 100% säker på den punkten. Dvs att bara dra ihop en rövare och sedan bli motbevisad är inte så klyftigt.

shadowfire
2008-08-11, 22:30
så... kan du fixa fin ränta åt mig :D :D *kissass*

Endast om jag får se dig iförd i svart huva med en colt python. :naughty:

maaherra
2008-08-11, 22:31
Förstår inte hur en eventuell polisanmälan kan ha något effekt. Det räcker väl för honom att säga att han har skickat produkten i fråga, och att det är DU som ljuger?

Är det flera oberonde anmälningar som trillar in är det svårare att hävda att man är utsatt för en stor konspiration. Det är sällan en bedragare enbart gör ett tillslag.

Oavsett oddsen att få tillbaka något ska man alltid anmäla, du har inget att förlora på det. Chansen finns ju alltid att du får dina pengar tillbaka

Edit: pucktvåa :(

maaherra
2008-08-11, 22:32
Dessutom har jag för mig att det är straffbart att begå mened i en polisanmälan, men jag är inte 100% säker på den punkten. Dvs att bara dra ihop en rövare och sedan bli motbevisad är inte så klyftigt.

Korrekt.

Clarkolofsson
2008-08-11, 22:36
Känns ändå som att man bör vara oskyldig tills man bevisat motsatsen?

Trots allt väldigt svårt o ha några konkreta bevis på internet :/

Deceiver85
2008-08-11, 22:36
Äsch, jag tycker du kan hänga ut honom här på kolozzeum. Vi kan starta ett inkassoföretag, Kolozzeum Inkasso!

Piranha skrämmer folk med sin badass-look, Jwzrd pratar omkull dem och Yankeee hjälper dem upp på fötter igen...

Scratch89
2008-08-11, 23:00
Äsch, jag tycker du kan hänga ut honom här på kolozzeum. Vi kan starta ett inkassoföretag, Kolozzeum Inkasso!

Piranha skrämmer folk med sin badass-look, Jwzrd pratar omkull dem och Yankeee hjälper dem upp på fötter igen...

LOL!
To be continued, oavsett!

Tomten
2008-08-11, 23:11
Förstår inte hur en eventuell polisanmälan kan ha något effekt. Det räcker väl för honom att säga att han har skickat produkten i fråga, och att det är DU som ljuger?

Du förstår väl att killen inte ens skickat någonting? Visst hade det varit lättare att ljuga om han skickade en stenbumling med posten eller något, men när han inte har något bevis på att han skickat något överhuvudtaget, men däremot mottagit pengar och lagt ut en annons, så börjar det kanske se lite suspekt ut?

GurraGo
2008-08-11, 23:21
Eftersom jag fortfarande jobbar på en bank så...

... räknas det som fraud/bedrägeri, om du kan få igenom en polisanmälan. Banken din kommer dock inte vilja göra något förrän de har polisens uttalande i det hela, skriftligen dvs (oftast påbörjar banken inte ens utredningen innan du har skickat in en reklamationsblankett för överföringen + kopia på polisanmälan). Tala med just din bank så får du veta vad du behöver, det är banken du ska smöra med i första hand eftersom det är de som kan ge dig dina pengar tillbaka. De kommer dock bedöma dig ifall du agerat oaktsamt och i detta fall kan de mkt väl vara hårda eftersom du bevisligen satt in pengar på skurkens konto. :)

För polisens del så är det så mkt info och "bevis" som bara går att få, men du bör ju vara rätt säker på att killen inte är bortrest någon dag bara eller så, typ på semester eller ngt fortfarande.

Antar att du syftar på vad banken klassifierar som bedrägeri? För ett brott kan ju vara begånget oavsett polisanmälan eller ej (och det finns det mycket som tyder på här).

Avtalsbrott är det hursomhelst eftersom ni verkar ha ett uttryckligt avtal. Nu får man ju känslan av att personen ifråga inte bryr sig om några civilrättsliga krav (vilket ett krav som härstammar från ett avtalsbrott är) eftersom det inte är osannolikt att han satt det hela i system. Att bli anmälda för brott enligt brottsbalken är dock aningen allvarligare och skulle det nu vara så som många säger - att han lurat andra - så ökar ju chansen att polisen utreder brottet.

Bra jobbat med print screen och sparade email. Är nog inte alla som är så betänksamma. Hoppas du får tillbaks dina pengar.

Förresten så kan vi ju inte utesluta att det är ett misstag eller att han har fått förhinder. Ibland händer saker i våra liv som gör att vi får skjuta på andra, mindre viktiga saker.

Yuffie
2008-08-12, 07:52
Antar att det handlar om dessa krämiga spelen som du postade i PS3-tråden?

Scratch89
2008-08-12, 20:28
Antar att du syftar på vad banken klassifierar som bedrägeri? För ett brott kan ju vara begånget oavsett polisanmälan eller ej (och det finns det mycket som tyder på här).

Avtalsbrott är det hursomhelst eftersom ni verkar ha ett uttryckligt avtal. Nu får man ju känslan av att personen ifråga inte bryr sig om några civilrättsliga krav (vilket ett krav som härstammar från ett avtalsbrott är) eftersom det inte är osannolikt att han satt det hela i system. Att bli anmälda för brott enligt brottsbalken är dock aningen allvarligare och skulle det nu vara så som många säger - att han lurat andra - så ökar ju chansen att polisen utreder brottet.

Bra jobbat med print screen och sparade email. Är nog inte alla som är så betänksamma. Hoppas du får tillbaks dina pengar.

Förresten så kan vi ju inte utesluta att det är ett misstag eller att han har fått förhinder. Ibland händer saker i våra liv som gör att vi får skjuta på andra, mindre viktiga saker.
Tack för ett bra inlägg!

Antar att det handlar om dessa krämiga spelen som du postade i PS3-tråden?
Yepp. :D

Men, eftersom jag inte har konsolen än så är det egentligen ingen nöd på mig. Jag kan vänta en vecka till eller så; snubben kan ju faktiskt vara iväg på annat.

Jarod
2008-08-12, 22:00
Apropå lurad på blocket - denna annonsen ringde jag på men killen som "köpte" den hade precis hunnit före. :D

http://www.blocket.se/vi/17599317.htm?ca=21_s

Motorbreath
2008-08-12, 22:04
Apropå lurad på blocket - denna annonsen ringde jag på men killen som "köpte" den hade precis hunnit före. :D

http://www.blocket.se/vi/17599317.htm?ca=21_s

Om du skyndat dig hade du kanske varit först att sätta in pengarna på kontoret

Jaws
2008-08-12, 22:07
Apropå lurad på blocket - denna annonsen ringde jag på men killen som "köpte" den hade precis hunnit före. :D

http://www.blocket.se/vi/17599317.htm?ca=21_s

Ändå smart av köparen att lägga in en sån re-annons:)

Jarod
2008-08-12, 22:07
Om du skyndat dig hade du kanske varit först att sätta in pengarna på kontoret

Nä, jag bor inte så långt ifrån så jag hade hämtat det personligen. *flex*

Motorbreath
2008-08-12, 22:14
Nä, jag bor inte så långt ifrån så jag hade hämtat det personligen. *flex*

Aight, men jag tror dom söp bort kameran när dom ville vara sig själv för en stund.

Flykt
2008-08-12, 22:28
Ja avvakta några dagar till innan du gör något. Jag tror på att det smidigaste är att du besöker honom (om du får reda på adress) och snackar med honom. Hade det varit en yngre person hade jag ringt föräldrarna, har räddat många polare faktiskt :D

Men måste faktiskt fråga, varför var du så naiv och satte in pengarna i förväg?

Scratch89
2008-08-12, 22:55
Men måste faktiskt fråga, varför var du så naiv och satte in pengarna i förväg?

Jag vet inte, jag var dum? ;)
Jag visste faktiskt inte att det fanns något sånt här internetgiro, som man inte var tvungen att vara medlem/ha ett konto till, typ Paypal eller liknande. Förövrigt så hade jag ju nummer, mail och kontonummer; jag trodde att det skulle räcka.

Magica
2008-08-12, 23:22
Dessutom har jag för mig att det är straffbart att begå mened i en polisanmälan, men jag är inte 100% säker på den punkten. Dvs att bara dra ihop en rövare och sedan bli motbevisad är inte så klyftigt.

Att polisanmäla nån för ett brott som inte hänt är i sig ett brott; falsk tillvitelse. Mened är om man ljuger under ed, dvs i förhör i rättegång.

Passar på att varna för att köpa bil av säljare som inte står som ägare på bilen.. Är jättevanligt, iaf i Sthlm. En kompis var en hårsmån från att bli lurad på det viset och jag insåg då att det inte bara är extremt naiva (läs aningen korkade) personer som drabbas av det! Det är en rätt lång story
om hur dessa bedrägerier går till och klockan är mkt så jag nöjer mig med att råda er att kolla upp vem som står som ägare till tilltänkt bil, och om bilen står på nån annan så ring gärna upp den personen och kolla läget. Bilen behöver inte vara stulen, utan den person som står som ägare till bilen kommer med största sannolikhet också att bli lurad. Äh vad tusan, nu har jag ju skrivit så mkt att jag lika gärna kunde skrivit hur det går till. Tar det imorn om nån vill veta :)